Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du måtte byttet rase i morgen, hvilken?

Recommended Posts

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ville nok valgt en dansk-svensk gårdshund eller en bichon havanais. DEN så dere ikke komme!

Joda, jeg skjønner deg godt jeg - hvem som ikke vil ha en sånn fin liten bustete fotvarmer og turkamerat?

Mitt evige dillemma.. Det er jo så mange jeg helst skulle vært innom og en del forskjellige raser med vidt forskjellige egenskaper og bruksområder så det er så vanskelig og sammenligne.. Nå har jeg jo

Skrevet

Podengo portugues liten strihår, eller kanskje ei søt lita buhundtispe. Alternativt en langhårscollie fra eget korthårskull men det gjelds kanskje ikke :-). Er i grunnen veldig få andre raser som frister etter at korthårscollien kom i hus. Kanskje en frisk og mentalt stabil gråschæfer-tispe...

Guest lijenta
Skrevet

om jeg måtte bytte, Striåret vorsteh, Blue Picardi Spaniel(falt totalt for den da jeg skulle velge rase første gang, forelskelsen er der fortsatt men ikke sett i virkeligheten)

Skrevet

Jeg ville hatt labrador, korthåret vorsteh, briard eller schapendoes. Bare sånn for å ha litt forskjellige varianter å velge i :P

Skrevet

hmm.. det kunne blitt mange forskjellige raser det altså :P

Korthåret Collie

Whippet

Shetland sheepdog

Schipperke

Alaska husky/Siberian husky

Jakt labrador

Kelpie

Noen av rasene går helt ut pga min helse, men de står på "har lyst på en gang i livet" listen :P

Skrevet

Man må ikke velge bare en? Jeg drømmer om saluki, kanskje whippet, eller en liten terrier som lakeland, irsk, skotsk. Skotske terriere er så ... pittoreske! Jeg har lyst på en liten hund, men av de små liker jeg terriere best, men så har jeg kanskje fått min andel terriergemytt å hanskes med. Vanskelig dette.

• Like 1
Skrevet

Jeg har jo ikke hund nå, men kommer forhåpentligvis en terv i hus. Så om jeg ikke kan få det så vil jeg ha rottis, den er på skal ha lista! Ellers kunne jeg hatt whippet, bull mastiff, staff, amstaff, bull terrier eller shiba.

Skrevet

Dette er faktisk en problemstilling her i heimen. Samboer (og div familie) vil at vi får oss noe annet enn lundehund neste gang. Men jeg vet ikke om jeg ville hatt noe annet om jeg ikke kunne hatt lundehund... :huh: Jeg og samboer diskuterer det mye, men jeg klarer aldri å helt godta noe annet. Mange jeg synes er flotte, mange som garantert hadde passet inn. Men jeg faller alltid tilbake på lundehund uansett. Hvorfor bytte ut noe som er perfekt liksom! Hvordan skal jeg klare finne noe som matcher meg så bra, når lundehunden er klin lik meg i personlighet, bare i hundeform :P

Men hvis jeg absolutt ikke kunne hatt lundis igjen, og ikke fungerte uten hund:
Om ikke chihuahua hadde kostet skjorta og samboer ville hatt (men det vil hun ikke), så kunne jeg vurdert det da :wub: Det har jeg egentlig alltid drømt om!
Kromforländer er jeg også svak for!
Islandsk fårehund. Det eneste jeg kanskje hadde vært skeptisk til, er at den ville vært for selvstendig. Jeg må ha hunder som liker nærhet og kos!
Saluki

Men nei, jeg vet ikke. Ah, jeg kan ikke se for meg et liv uten lundehunden! :hmm: Jeg får fysisk og psykisk vondt av å tenke på at neste hund kanskje blir noe annet. Og det på tross av at min første lundis ble avlivet fem år gammel av epilepsi, og han slet med magen hele livet. og lundisen nå er 4 år, syk og ingen finner ut hva som feiler henne, så vi vet ikke en gang om vi har henne til sommeren liksom...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...