Gå til innhold
Hundesonen.no

Lunsjtips


Tabris
 Share

Recommended Posts

Soniser, jeg trenger litt innspill. I helga skal jeg på passeringskurs, og det varer 10-16 både lørdag og søndag. Vi må ta med lunsj selv. Stedet vi skal være på har verken kjøleskap eller oppvarmingsmuligheter.

Så hva kan jeg ta med som er godt, enkelt, mettende og holder seg i romtemperatur i et par-tre timer? :) (Er litt lei skive med gulost, liksom, men ender jo opp med noe enkelt smørbrød hvis jeg ikke kommer på noe bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag! Middagsrester fra fredag er et godt tips - vil den holde seg til søndag også? Wok eller salat må nesten ha kjøtt i seg for å mette - vil det holde seg i romtemperatur i flere timer?

Varm suppe hørtes veldig godt ut, siden det nok blir en kald dag med utetrening også. Men tror ikke vi har termos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bekymre deg så veldig for det der med romtemperatur altså, det er jo bare noen timer. Noen ting (spesielt sjømat) mister fort holdbarhet i romtemperatur, men det betyr jo ikke at det blir dårlig med en gang, bare at det blir fortere dårlig enn f.eks best før dato tilsier. Dessutten skal det jo oppbevares i luftett boks antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ha kjøtt i salaten for at den metter, når jeg bare lager middag til meg selv lager jeg alltid denne salaten fordi jeg synes den er såå god og veldig enkel. :)

Mye pennepasta, gjerne fullkorn.

Ruccola.

Tynne skiver rødløk.

Apetina fetaost.

Men kan jo lages med andre ingredienser.

Ellers er jo rundstykker med skinke/hamburgerrygg, gulost og salat godt, synes jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag! Middagsrester fra fredag er et godt tips - vil den holde seg til søndag også? Wok eller salat må nesten ha kjøtt i seg for å mette - vil det holde seg i romtemperatur i flere timer?

Varm suppe hørtes veldig godt ut, siden det nok blir en kald dag med utetrening også. Men tror ikke vi har termos.

Jeg har ihvertfall alltid kjøtt i min wok. For det første er jo kjøttet varmebehandlet, noe som sper på holdbarheten, for det andre så blir jo ikke maten varm i det sekundet du tar den ut av kjøleskapet, ergo vil den faktiske tiden i romtemp ikke bli spesielt lang. Og kjøtt tåler fint en del timer i romtemp, spesielt etter det er stekt eller kokt, det er vell vanskeligere og finne middager som det frister og spise uten og varme først, men wok synes jeg er godt, blir omtrent som en salat. Middagsrester holder fint mange dager i kjøleskap så du kan uten problem lage både til lørdag og søndag på fredag.

Termos er jo billig og skaffe om du vil ha suppe eller varm drikke. :) Tror jeg betalte 70 kr eller noe for min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ja, det var det da. Jeg har pleid å kjøpe sånne poser med brødblanding etter ønske. Velg den du liker best. Noen liker fint andre grovt. Lag deigen etter henvisning på pakken og kjevle den i flate sirkler, som en pizza. Skjær ut trekanter ved å dele deigen i ca 6 med et pizzahjul. Legg på ønsket fyll, jeg bruker strimlet kokt skinke eller pepperoni og revet ost samt krydder jeg liker. Mais og løk kan man ha i om man liker. Eller paprika. Fyllet skal ligge i en haug i den tykkeste delen av trekanten. Så ruller du trekanten mot den smale spissen mens du klemmer så fyllet holder seg inne i mellom deigen. Pensle tuppen på trekanten med egg (på innsiden) og klem til så den fester seg. Så former du "pølsa" du nå har i en halvmåne. Klem litt på begge endene av pølsa så fyllet ikke renner ut. Stek som rundstykker. Voila! :) Bruker du lys deig er det sinnsykt godt å pensle hornene med melk og strø på valmuefrø <3 mmmmm. Man kan også pensle innsiden av hornene med margarin for en litt saltere smak og litt mer heftig god deig. Her er en oppskrift fra matprat: http://m.matprat.no/oppskrifter/kos/ost-og-skinkehorn

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange tips! Den pastasalaten hørtes veldig god ut, og passet inn i planene jeg har begynt å forme meg. Tenker jeg lager den salaten også kjøper jeg inn såpass med kylling at jeg kan bruke noe av det til godbiter under kurset også. Tenkte også å spise havregrøt til frokost, slik at det metter en stund.

Regner med at om jeg lager en stor batch med den pastasalaten i kveld, så holder den seg også søndagen?

@SFX - veldig sant, tror jeg lar den ligge i bilen. Hvis ikke lukten vil være en evig kilde for fristelse for Ozu stakkar, der han ligger. Trenger ikke torturere ham heller. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder seg garantert lenge. Har holdt seg lenge her og, når jeg har laget nok til at det ikke blir borte så fort. :whistle:

Laget stor batch nå i kveld, laget såpass mye at det ble nok til middag til oss begge i kveld, samboer kan ta med på jobb i natt - OG jeg har nok til hele helga. :whistle:

Ble skikkelig godt, da!

2014-01-24%2019.56.22.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...