Gå til innhold
Hundesonen.no

Har jeg for høye krav?


tulip
 Share

Recommended Posts

Kjøp valpen, kom i gang med planene og drømmene dine :hug:

Selv ville jeg glatt kjøpt om stamtavla, på en rase på 60-90 kg, hinter om forventet levetid på over 8 år selv om man ikke har "nok" HD/AD-avlesninger. Enig med Siri; såpass store, tunge og aktive hunder lever ikke til de over 8 år hvis HD er et reelt problem, da burde statistikken sett dårligere ut.

Dessuten vil jeg kline med GD-valp NÅ! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det siste jeg husker at jeg drømte når jeg våkna, var at jeg sto med en sort GD og fortalte en bekjent at Zugo var død. Så jeg har sendt mail til oppdretter om at jeg gjerne vil ha førstevalget på tis

*tørke svette* Sånn, da er flybilletter bestilt, transport mellom oppdretter og flyplass ordnet, jeg må spørre Therese om jeg får låne flybur av henne, og så er det bare å bestemme hvilken valp jeg s

Valpene ble født på tirsdag, det er 6 tisper å velge i og idag fikk jeg se de første bildene av noe annet enn *pølser* To foreløbige favoritter, selv om ingen av de er *perfekt* tegnet etter min smak.

Hva slags helseproblemer sliter rasen med da? Hvis "ingen" plages av HD og de dør av helt andre ting ville jeg ikke vært i tvil. Det viktige her må jo være å se på rasen som helhet og hva de sliter med. Har det vært noen helsekartlegging på rasen de siste år?

Jeg er ikke i tvil om at man kan være for pirkete og "vanskelig". Derfor kan du da oppleve at GD-eiere "ler" av deg. Fordi du stiller krav som både er umulig å oppfylle, men også krav som er feile og ikke sier noe om rasens helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det sagt, synes jeg du skal vurdere følgende: Hva er det som holder deg våken om natta? Redsel for HD, glede og forventing overfor det å få valp eller kvaler fordi du har så himla lyst til å fire på prinsippene dine fordi du dauer etter å få denne valpen i hus?

Det er jo drømmekullet. :heart:

Alt og mer til. Siden jeg ikke akkurat legger skjul på at man bør teste det man kan teste, blir det liksom så veldig feil å kjøpe valp etter utesta far... Snakk om å spise kameler, liksom!

Jeg har en C-samojed etter fritestede foreldre jeg, så rasen "min" er på ingen måte bedre stillt.

Nja, jeg reagerte på at du skrev man nesten ikke kunne forvente seg HDfritt fra den rasen. Hvorfor ikke liksom, iom at de sjekkes like lite som mange andre? Begge mine var fri, selv om mora hadde en C-hofte :P

Hva slags helseproblemer sliter rasen med da? Hvis "ingen" plages av HD og de dør av helt andre ting ville jeg ikke vært i tvil. Det viktige her må jo være å se på rasen som helhet og hva de sliter med. Har det vært noen helsekartlegging på rasen de siste år?

Jeg er ikke i tvil om at man kan være for pirkete og "vanskelig". Derfor kan du da oppleve at GD-eiere "ler" av deg. Fordi du stiller krav som både er umulig å oppfylle, men også krav som er feile og ikke sier noe om rasens helse.

Vi har akkurat gjennomført kartlegging, der 10,noe % avlives pga varige bevegelsesproblemer i bakparten (ingen diagnoser satt, for man leter jo ikke etter feil...) og noen lignende tall er det også på de som avlives pga gemytt. Begge disse tingene KAN man teste for, i motsetning til magedreining som er den største dødaren (over 30%). Kreft kan man heller ikke teste for, og enn så lenge ikke hjertet heller. Ang hjerte er anbefalingen å bruke eldre hanner, men ikke et ord om jevnlig/årlig EKG feks, eller sjekke bredt i familien... Så nei, jeg tror ikke på noen måte at jeg har feil krav, de er spot on faktisk.

Når det gjelder levealder havna snittet på 5,7 år. Zugos far døde nesten 12 år gammel, mora ble 10 i høst og er fortsatt sprek og flott. Begge linjene er kjent for å leve lenge, det er bla derfor jeg kjøpte Zugo, men jeg hadde max uflax og mista begge mine tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg reagerte på at du skrev man nesten ikke kunne forvente seg HDfritt fra den rasen. Hvorfor ikke liksom, iom at de sjekkes like lite som mange andre? Begge mine var fri, selv om mora hadde en C-hofte :P

Uheldig formulering. Mer ment som at den rasen, i likhet med mange andre, har tilfeller av hd, og at nedarvingen er uklar. Man kan jo dessverre ikke forvente at avkommene vil bli hdfrie til tross for at foreldrene er fritestet på raser hvor hd er et fenomen. Dog kan man forvente en høyere/lavere odds utifra foreldrenes status. Heldigvis (?) er ikke utestet synnonymt med rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobbes det med innad i klubben på angående helse da? Nå skal jo alle klubber utarbeide en rasespesifikk avlsstrategi og hvis kartleggingen viser at 10% avlives av ulike skjelettlidelser så bør jo det tas tak i på den ene eller den andre måten.

Syns magedreiningprosenten var skremmende. Jeg tror ikke jeg hadde klart å hatt en rase der det var 30% sjanse for at hunden min skal få en slik akutt grusom lidelse. Så for mitt vedkommende ville jeg sjekket om dette gikk på linjer før jeg kjøpte valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva som er for høye krav kommer jo an på hvilken rase vi snakker om. Jeg syns ikke du har urimelige krav i det hele tatt. Det skulle bare mangle egentlig. Samtidig er det noe med å være realistisk. Du klarer kanskje ikke å finne drømmevalpen hos noen som tester alt du ønsker. Kanskje må du fire på noen krav. Men jeg syns ikke det skal hindre deg i å være hu sære som maser om helse. Om du passer på å ha alt av helsetester i orden før du begynner å avle selv og bare bruker hanner som er testa og frie, så gjør du det du kan for å påvirke i den retningen, selv om du ikke får alle andre til å gjøre det før du kjøper valp.

Ulempen om du går for valp og den skulle få HD er jo at forsikringa ikke dekker. Men ville du operert en GD for HD? Om du skulle vært maks uheldig, så er du jo egentlig dobbelt uheldig fordi det nok ikke er den rasen som det er størst sannsynlighet for en vellykka operasjon, så da er kanskje ikke det med forsikringa det værste uansett? Og høy gjennomsnittslevealder er kanskje et vel så viktig kriterie som enkeltproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt ikke for høye krav! På en størrelsesmessig stor rase som dette er det sært at folk avler uten å vite hvordan det ligger an med hoftene hos foreldredyrene.

Men altså. Kjenner du virkelig at dette er drømmevalpen ville jeg hoppet i det jeg, for meg ville levealder nok vært noe av det aller viktigste å få inn i mine linjer iallefall (i tillegg til 4spd.)

Nei, du har ikke godt av å være hundeløs, og nå har du vært det relativt lenge. Gå for valpen. Utvikler den HD (som den sikkert ikke gjør!) tar du det derfra, kjipt, men det trenger ikke ødelegge livskvaliteten for hunden. For videre avl er det jo kjedelig, men du skal vel ikke bare ha en hund? (ikke at siden du skal ha fler så er det ikke farlig om en av dem har HD, mener mer at da kan du få hverdagen din med hund tilbake igjen nå, som har et godt utgangspunkt, og ha ro i sjela til å lete etter neste drømmevalp. Hvis du skjønte hva jeg mente nå.)

Jeg skjønner dilemmaet ditt, absolutt. Det er jo ikke noe gøy å gi etter for en slik "filleting" heller, som burde vært det mest naturlige i verden å sjekke for.

Men du skriver:

"Jeg har veldig store forhåpninger til eksteriøret, tispa er moderat med helt fantastiske bevegelser (hun vinner ofte på det) mens hannhunden er som skåret ut av drømmemalen min, kun med et noe bratt kryss som skjemmer. Stamtavla er fantastisk med tanke på type og bevegelser. Det er livlige hunder med mye driv, noe ukonsentrerte kanskje, men det er kansjke fordi ingen blir *brukt* til noe?"

og

"Dette er slett ikke første kullet jeg ser på, jeg har vært på leit i fire år nå, og kjøpte Oabba i sin tid fordi jeg ikke fant valp."

Derfor er mitt endelige svar ja, gå for valp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger her i livet må man ta en liten sjanse og hoppe i det som virker lovende...selv om det er en bittebitteliten sjanse for at noe galt kanskje kan skje en gang i fremtiden. Man kan ikke alltid tenke "i verste fall" og handle etter det.

Slik du beskriver det hele, ville jeg tatt sjansen og valgt valp fra dette drømmekullet, hvis den riktige valpen (farge og kjønn osv) for deg blir født der. :heart:

Her er en :clover: firkløver for lykke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zugo ble diagnosert med lymfekreft i sept, og i beg av nov måtte jeg la henne gå fordi hun fikk demodex som ikke kunne behandles på tradisjonelt vis uten å svekke henne ennå mer ifht kreften.

I foreldregen (og deres andre avkom) er det en med C hofter og 13 som har A/B. Det er kun tre som er rtg foran utenom de nevnte, de har A de også. Under 30% er rtg... I Besteforeldregen er det to med A, to C og en D bak, ingen rtg foran utenom de to besteforeldrene.

Uff, ikke fått med meg. *klem*

Er dette eneste hunden du skal ha fremover? Eller er det aktuelt å ha to? (backup-plan?)

Hva er neste potensielle mulighet? Kommer det noen like bra alternativer innen de neste 2-3 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om ikke far er testet her, så sier du at (om enn ikke så mange) over gjennomsnitlig mange i slekta er røntget. Og ingen negativ trend og lese ut i fra resultatene(om jeg forsto riktig)? Da vil jeg jo si at du har omtrent så god dokumentasjon som du kan få uansett, selv om far ikke er røntget. Motsatt hadde jo vært mye verre (synes ihvertfall jeg), om far hadde vært røntget, men ingen andre i hans nærhet. Viss det er røntgen som er det eneste problemet så sier jeg go for it. Du har jo noe dokumentasjon, så det er jo ikke helt mot dine prinsipper heller og dessuten, som noen sa over her, det er bra og ha prinsipper, men man må jo forholde seg til realiteten også, og jeg synes ikke det er noe galt i og være hun som maser om helse også kjøpe en valp med en forelder uten røntgen, men som har slekt som er over gjennomsnitlig dokumentert. Da starter man der også fortsetter man fokus så man kanskje neste gang kan kjøpe en valp helt uten og fire på noen krav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig syns jeg det er litt rart at så mange sier go for it når den gjengse mening ellers på sonen stort sett er at hunder skal sjekkes i huet og ræva før de brukes i avl, og at man som valpekjøpere i alle fall skal være overansvarlige når det gjelder hvilke kombinasjoner man kjøper fra (mtp helseresultater). HD/AD-røntgen er ikke vanskelig eller krevende å få gjennomført (koster litt, men sånn er det å ha avlshund). Jeg er nokså overrasket over at røntgen ikke er utbredt på en så stor rase som GD (som tross alt har en del å bære på selv når de er slanke og i god kondisjon).

Jeg syns ikke du har for høye krav.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig syns jeg det er litt rart at så mange sier go for it når den gjengse mening ellers på sonen stort sett er at hunder skal sjekkes i huet og ræva før de brukes i avl, og at man som valpekjøpere i alle fall skal være overansvarlige når det gjelder hvilke kombinasjoner man kjøper fra (mtp helseresultater). HD/AD-røntgen er ikke vanskelig eller krevende å få gjennomført (koster litt, men sånn er det å ha avlshund). Jeg er nokså overrasket over at røntgen ikke er utbredt på en så stor rase som GD (som tross alt har en del å bære på selv når de er slanke og i god kondisjon).

Jeg syns ikke du har for høye krav.

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her, så jeg svarer utifra det jeg tolker: men det er da langt i fra alle raser som har standard på hdrøtnget - gd er en av dem, på samme linje som saluki, dverschnauzer og en drøss flere raser. Her er det ligger det også mye vurdering hvor man faktisk vet om risikoen. At man ønsker at alle raser SKAL sjekkes for hd og ad er ikke det samme som at man nødvendigvis kan utelukke å kjøpe hund etter hunder som ikke er det.

Leser dette som en vurdering der virkelig "alt" er tenkt på, og Tulip er full klar over hva manglende hdrøntgen vil bety dersom hennes valp får det. Det er ikke en "næææsj, sånt gidder vi ikke bry oss om"handling.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig syns jeg det er litt rart at så mange sier go for it når den gjengse mening ellers på sonen stort sett er at hunder skal sjekkes i huet og ræva før de brukes i avl, og at man som valpekjøpere i alle fall skal være overansvarlige når det gjelder hvilke kombinasjoner man kjøper fra (mtp helseresultater). HD/AD-røntgen er ikke vanskelig eller krevende å få gjennomført (koster litt, men sånn er det å ha avlshund). Jeg er nokså overrasket over at røntgen ikke er utbredt på en så stor rase som GD (som tross alt har en del å bære på selv når de er slanke og i god kondisjon).

På mellompuddelen så er det omtrent like ****** med HD-røntging som på GD'en. Det er 12 % som røntger, og 30 % av de har HD. Det er 1 % som røntger albuer. Det er få som mentaltester. Det er en og annen mellompuddel som brukes, men jevnt over så blir mellompuddelen PL-sjekket, øyelyst og stilt ut før de går i avl. Det sier seg sjøl at jeg ikke kan få alt jeg ønsker av helseinfo på mellompuddel, enten jeg kjøper den eller lager den selv. Hva er løsninga di da, syns du? Jeg vil ha mellompuddel jeg, da må jeg jo bare velge hvilke krav jeg kan fire på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo brukt fire år nå uten å finne en som fyller kriteriene dine, tror du det vil komme noen kombinasjon som gjør det i nærmeste fremtid?

Hvis du ikke tror det gjør det så må du jo nesten ta et valg på om du skal senke noe på kravene eller finne en annen rase. For selv om kravene du stiller er fornuftige hjelper det ikke å ha de hvis det ikke finnes kombinasjoner som oppfyller de.

En vanskelig situasjon uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Helt ærlig syns jeg det er litt rart at så mange sier go for it når den gjengse mening ellers på sonen stort sett er at hunder skal sjekkes i huet og ræva før de brukes i avl, og at man som valpekjøpere i alle fall skal være overansvarlige når det gjelder hvilke kombinasjoner man kjøper fra (mtp helseresultater). HD/AD-røntgen er ikke vanskelig eller krevende å få gjennomført (koster litt, men sånn er det å ha avlshund). Jeg er nokså overrasket over at røntgen ikke er utbredt på en så stor rase som GD (som tross alt har en del å bære på selv når de er slanke og i god kondisjon).

Jeg syns ikke du har for høye krav.

Man må jo være realistisk også. At man mener det er viktig betyr ikke at alle andre gjør det. Det hjelper lite å finne de ytterst få som er HD-røndka om de ikke er bra nok på andre måter. Hva er best? HD røndka foreldre med snittalder i slekta på 5 år eller en far som ikke er røndka fra en slekt som er røndka gjennomsnittlig mye til rasen å være (ca 10%) og med et godt resultat (for rasen) og en snittalder på 8 år. Det er ikke alle raser hvor det er vanlig å sjekke, og da kan det bli realiteten når man snevrer valgmulighetene så mye inn. Men det trenger ikke bety at man kaster kampsaken sin på bålet og glemmer alt om røndking. Man kan fortsatt jobbe for å få åpna øynene til folk så flere kan helseteste etterhvert. Men om man ikke har superflaks, så må man iblandt kompromisse på en rase hvor man får så lite å velge i om man ikke firer på noe.

Jeg ville aldri kjøpt etter urøndka foreldre på min egen rase, for der er det ikke noe problem å finne en like bra valp etter røndka foreldre. Mye vanligere å røndke gjør at det blir mye mer å velge mellom uten å fire på kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader også, den laange posten forsvant i det jeg var ferdig... Hurtigversjon:

KristinR: Ingenting etter min mening, det eksisterer ikke helsekrav, selv ikke etter at kartlegginga viser forverring fra siste som var på beg av 80-tallet. Det beviser jo at selvstyr ikke funker, ergo skulle jeg ønske det kom krav om MH, kjent HD status og årlig EKG på avlsdyr som en start. Magedreining skremmer meg ikke, av en el annen grunn. Kanskje fordi det rammer så random, det er mange kanskjer rundt det at man bare må ta det som det kommer?

Rak: om jeg bytter til gul kan jeg hente valp om noen uker, er to knallkull i Sverige nå.

Snusmumrikk: Jeg ville nok satt inn gullimplantat om det var et alternativ, men ikke fjernet lårhode/reparert bekkenben. Og ikke minst ville jeg fått dekket inntil 3000 i året for smertestillende, om far var fri. Og det kan fort bli endel pæng om hunden sliter med sin HD, rett og slett pga mengden medisin som må til.

Jeg får jo nettopp gode/høye valg i kullene jeg har sett på fordi Zugo er gjennomtesta, alle vil jo ha en god valpekjøper, og det er det ingen tvil om at jeg er.

LOLA: Takk for at du fikk meg til å hyle av latter :heart: Jo, planen er minst en til GD, men så kresen som jeg er (jah...) så kan det ta noen år før den kommer.. Om hunden kan brukes i avl vet jeg jo ikke på mange år ennå, selv om den er HD fri kan den jo stryke på mentaliteten, liksom..

Line: Det er jo det jeg heller mot, menneh... Hodet er ikke helt enig der.

MiO : Takk for firkløver !!

Ingvild : Jeg har stussa litt over at det ikke har kommet flere svar som ditt, for jeg tror nemlig jeg ville svart slik selv... Dobbeltmoralen lenge leve og sånn, vettu.

Invildoline : Muligens...

2ne: Du har helt rett, og det er det som kverner hos meg. Hva kan jeg fire på av krav, og hva må jeg stå på?

Det Må være GD, det MÅ være tispe og det MÅ være harl el sort m/hvitt. Merle blir for tidlig etter Zugo. Etter det kommer mange må'er, bla HDrtg, som jeg vurderer å fire på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild : Jeg har stussa litt over at det ikke har kommet flere svar som ditt, for jeg tror nemlig jeg ville svart slik selv... Dobbeltmoralen lenge leve og sånn, vettu.

Bra du leste det slik jeg mente det. :) Skjønner din problemstilling og at den er vanskelig. Det jeg ble forundret over var ikke at du vurderer å kjøpe valp fra denne kombinasjonen, men den veldig positive stemninga her inne - for sånn pleier det ikke å være når det kommer til (manglende) helseresultater og hundeavl. :P

Lykke til med valget! Det blir nok bra til slutt uansett hva du går for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg har hørt deg snakke om dette kullet..

Du vet du sannsynligvis må fire på noe, med tanke på hvor lenge du har lett uten å finne. Det kan fort gå enda fire år eller mer før det dukker opp. Så lenge kan ikke tulipen bare ha passehunder og katt. Så da er det jo spørsmålet - hvilken kamel kan du svelge?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de fargeavles, men det virka som det på gul var flere kull som oppfylte krav i forhold til mentalitet og helsetesting. Da kan det jo kanskje være greit å ta en ekstra runde med seg selv på om farge kanskje ikke kan prioriteres så høyt. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...