Gå til innhold
Hundesonen.no

Har jeg for høye krav?


tulip
 Share

Recommended Posts

Da har det seg sånn at drømmevalpen visstnok glipper igjen...

Hannhunden (som er enebarn) vil ikke bli HD/AD rtg av eier, og er allerede kastrert. Så skal jeg fire på kravet om et minimum av helsetester, dvs frirtg HD?

Begge foreldrene hans og flere av deres andre avkom er fritg. 3 av besteforeldrene er frirtg bak, to frirtg foran (de andre ikke rtg). Champion i flere land, og en vinnertittel her og der. Fin levealder, få har dødd før 8 årsdagen, og ingen tilfeller av magedreining. Det ryktes litt om hjertet på farssiden, men ingen kan komme med konkrete navn, så den biten kan jo vippe begge veier.

GD folk skjuler ikke lenger at de ler av min kravstorhet (jah...) til helse, jeg får faktisk mer forståelse for at jeg sier nei pga feil farge/tegninger i et kull! Den aktuelle oppdretteren forstår godt at jeg er usikker, men har bedt meg om et svar ila uka om jeg ønsker førstevalget på tispe (oppdretter vil beholde hannhund).

Hjernen sier at jeg skal stå på krava, mens hjertet sier at nå er det på tide med valp, jeg har ikke godt av å leve uten hund. Så sonen, what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det siste jeg husker at jeg drømte når jeg våkna, var at jeg sto med en sort GD og fortalte en bekjent at Zugo var død. Så jeg har sendt mail til oppdretter om at jeg gjerne vil ha førstevalget på tis

*tørke svette* Sånn, da er flybilletter bestilt, transport mellom oppdretter og flyplass ordnet, jeg må spørre Therese om jeg får låne flybur av henne, og så er det bare å bestemme hvilken valp jeg s

Valpene ble født på tirsdag, det er 6 tisper å velge i og idag fikk jeg se de første bildene av noe annet enn *pølser* To foreløbige favoritter, selv om ingen av de er *perfekt* tegnet etter min smak.

Jeg tenker jo i utgangspunktet at jeg ikke ville firet på så enkle krav, men samtidig, om du vil ha valp herfra, du vet at det ser greit ut mtp hd ellers i slekta(du må jo avgjøre hvor godt bilde du synes du har basert på hvor stor %andel som er røntget) så hadde det ikke vært helt avskrekkende for min del. Hjertet er jo kanskje litt verre, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dilemmaet ditt, men resultatet om du ikke vil fire på noe er jo at det kan ta år før du får deg valp. For du vil jo ikke ha hva som helst av farge heller, og selv om det kommer en harl så kan den være så crappy eksteriørmessig og mentalt at du vil ikke ha det uansett.

Samtidig ville du ikke opplevd at kravene var så høye om du ikke var hundeløs, fordi du da hadde hatt hund i hverdagen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD og AD er jo noe de fleste hunder fint kan leve med, jeg ville heller sett på prosentmessig hvordan de som er røntget er i forhold til gjennomsnitte. Høy levealder tyder jo ofte på i snitt friske hunder.

Hjertegreiene uten annet enn rykte er jo rett og slett umulig å forholde seg til.

Følg magefølesen! Idiotisk ting å se, jeg vet :P Men hva sier hjerte ditt om du nå tenker "nei jeg tar ikke denne valpen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæ, hvorfor er du hundeløs? :(

Zugo ble diagnosert med lymfekreft i sept, og i beg av nov måtte jeg la henne gå fordi hun fikk demodex som ikke kunne behandles på tradisjonelt vis uten å svekke henne ennå mer ifht kreften.

Hvor mange av de som er røntget i slekta er ikke frirøntget?

I foreldregen (og deres andre avkom) er det en med C hofter og 13 som har A/B. Det er kun tre som er rtg foran utenom de nevnte, de har A de også. Under 30% er rtg... I Besteforeldregen er det to med A, to C og en D bak, ingen rtg foran utenom de to besteforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zugo ble diagnosert med lymfekreft i sept, og i beg av nov måtte jeg la henne gå fordi hun fikk demodex som ikke kunne behandles på tradisjonelt vis uten å svekke henne ennå mer ifht kreften.

I foreldregen (og deres andre avkom) er det en med C hofter og 13 som har A/B. Det er kun tre som er rtg foran utenom de nevnte, de har A de også. Under 30% er rtg... I Besteforeldregen er det to med A, to C og en D bak, ingen rtg foran utenom de to besteforeldrene.

Hva er normale HD røntgete prosenten på andre kombinasjoner/linjer? Det er jo noen ganger faktisk "bedre" å bruke å kjøpe fra urøntget om slektninger er røntget vs foreldre men ingen slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke hunden i avl, så er jo det viktig at hunden er fri for HD, i allefall har et godt utgangspunkt for å ikke utvikle dette. Jeg skjønner godt at man har lyst å lette litt på kravene når man er hundeløs og valpesyk - dette gjorde jeg. Helsemessig er det ikke noe problem med hunden min altså og angrer ikke på henne, men jeg angrer på at jeg ikke tok meg den ekstra tiden på å finne rett kombinasjon og rett oppdretter.

Dersom du liker valpen eksteriørmessig og den virker veldig grei i oppførsel/mentalitet, så ville jeg nok brukt litt tid på å finne litt ut av HD-resultater ellers i slekta. Dersom jeg ikke hadde funnet noe der, så hadde jeg nok tatt sjansen :) Og dersom HD skulle skje, så er det ikke verre enn å gi hunden et godt liv som maskot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i forhold til statistikken på rasen da? Det handler jo om statistikk. Er den bedre enn rasen generelt, eller er den verre. Det eneste jeg hadde tenkt litt på, er at om det skulle vise seg at din hund får HD, så gjelder ikke forsikringa fordi faren er urøntget.

Jeg er enig med JeanetteH om magefølelsen. Vi har en tendens til å overtenke og overanalysere og overdramatisere - særlig om vi har noen negative erfaringer i bagasjen - så hjernen har ikke nødvendigvis mer rett enn hjertet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i forhold til statistikken på rasen da? Det handler jo om statistikk. Er den bedre enn rasen generelt, eller er den verre. Det eneste jeg hadde tenkt litt på, er at om det skulle vise seg at din hund får HD, så gjelder ikke forsikringa fordi faren er urøntget.

Jeg er enig med JeanetteH om magefølelsen. Vi har en tendens til å overtenke og overanalysere og overdramatisere - særlig om vi har noen negative erfaringer i bagasjen - så hjernen har ikke nødvendigvis mer rett enn hjertet :)

Jeg må bare spørre, da jeg ikke har brukt tid på å finne ut av det selv;

Angående forsikring og HD.. Hva er det forsikring dekker hvis hunden får HD? (sett at foreldrene er røntget og har forsikring i agria)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du har for høye krav. Men om nesten ingen røtnger hundene sine, så er det vel umulig å få en valp som har kjente HD status i slekta. Jeg tror nok "ufornuften" må seire om du i det heletatt skal ha grandevalp. Helsekravene dine får du jo oppfylt dersom du skal ha en annen rase. Det virker rett og slett som om uvissheten om helsestatus i slekten er en del av pakka når man skal ha grande. Det er jo synd :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til rasesnittet på rgt er oppdretter nesten suveren i Norden, kommer bare på en annen oppdretter i farta som har bedre rtgsnitt, men de avler på en helt annen type GD enn det jeg ønsker meg. Oppdretter tilbakebet halve valpeprisen om hunden får HD D og hele om den får HD E. Men det er jo en skummel C derimellom, som ikke dekkes av forsikring eller oppdretter, om hunden skulle få problemer.

Det er vel rundt 10% som blir HDrtg i Skandinavia, heldigvis er det lite C/D/E (rettet: en D de siste åra i Norge). Men nettopp pga de store mørketalla, er det liksom et av minimumskrava mine....

Jeg har veldig store forhåpninger til eksteriøret, tispa er moderat med helt fantastiske bevegelser (hun vinner ofte på det) mens hannhunden er som skåret ut av drømmemalen min, kun med et noe bratt kryss som skjemmer. Stamtavla er fantastisk med tanke på type og bevegelser. Det er livlige hunder med mye driv, noe ukonsentrerte kanskje, men det er kansjke fordi ingen blir *brukt* til noe?

Dette er slett ikke første kullet jeg ser på, jeg har vært på leit i fire år nå, og kjøpte Oabba i sin tid fordi jeg ikke fant valp. Jeg har også sett på unghunder/voksne til omplassering, men der har det som regel vært gemyttet som har stoppet meg. Og hadde jeg hatt Zugo, så hadde jeg nok sagt nei og ventet litt til. Men jeg må bare innse at det rett og slett er usunt for meg å være uten hund, og det påvirker meg selvsagt i den retningen at jeg kanskje bør fire litt på krava mine... Jeg har aldri stått i et så sterkt hundedilemma før rett og slett, og jeg som aldri overtenker ting sover omtrent ikke lenger fordi hjernen kverner. Så jeg trenger litt hjelp til å ta et valg, når det er tatt står jeg for det, uansett utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til rasen så ja, da har du kanskje for høye krav i forhold til det realistiske inne i bildet vil jeg si. Du vil risikere å måtte vente enda fire år til før drømmen kommer, eller kanskje den ikke kommer i det hele tatt.

At slekta er "såpass mye røntget" sammenlignet med rasens gjennomsnitt bør i mitt hode betyr en del og veie opp mot at det ikke er helt ideelt. Hva er sjansen for at du finner en valp med så gjennomtestet slekt og like bra ekstriør, bevegelse og gemytt? Oddsen for det er vel relativt liten. Du har jo dessverre aldri noen garanti for å å få en hd-fri valp på den rasen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Drømmevalpen" glipper jo dersom den kommer ut med HD.. ? Men hvorfor nekter eier å røntge far, og hvorfor er han kastrert? Jeg har ikke noe erfaring med rasen, så dette kan nok dere andre mer enn meg. Men i svarene over her så virker det slik at det er sjeldent at disse rasene blir røntget. Ta valpen, det blir nok superbra uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må du antakeligvis fire på, så da ville jeg fulgt magefølelsen som flere sier. Det kjipe er jo at OM det kommer HD så dekkes det ikke av forsikring. Men det er du jo klar over.

Ikke så mye til hjelp. Hva sier magefølelsen? :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en lignende situasjon selv nå nylig. Min oppdretter fikk bare 1 valp så valpen jeg ville ha ifra den brae kombinasjonen, ble ikke noe av. Ble jo så skuffet, og særlig pga at jeg var SÅ klar for valp. Tidspunktet var rett på mange områder, så jeg måtte ta valget å enten vente på oppdretter skulle prøve på nytt (kanskje enda ett helt år) eller velge en annen oppdretter. Jeg valgte en annen oppdretter fordi jeg ville ha valp. Det stod sterkest. Men jeg tenkte så det kokte, var bare så usikker. Jeg følte at jeg forlot min trygge, kontroll sone, og bega meg ut på et ukjent territorium med en oppdretter som ikke hadde det etter min standard.. Men jeg tok sjangsen. Det var ikke lett, men man må jo ta en valg. 3 mnd etterpå mistet jeg masse hår, et resultat av stress, hehe, så det tok ganske mye på meg den prosessen. :P

Dette var ikke noe konkret svar på spørsmålet, men skulle bare gi min erfaring. Hvis det er drømmekullet, ville jeg gått for det. Selv om ikke alle dine krav er på plass. Bruk magefølelsen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo dessverre aldri noen garanti for å å få en hd-fri valp på den rasen uansett.

Det er neppe bedre odds for å få HD fri Samojed, de rtgs vel heller sjeldent de også? GD har IKKE mer HD pga størrelsen, de har det pga (dårlig) avl.

Men hvorfor nekter eier å røntge far, og hvorfor er han kastrert?

Årsaken har ikke noe å si for mitt valg, derfor kommer jeg ikke til å si noe om det.

Magefølelsen hyler jo at jeg skal si ja til valpen, og da regner jeg jo med at det bare kommer hanner eller kun merle tisper, siden jeg ikke hører på fornuften, og så blir det ikke valp alikavel...

:gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe bedre odds for å få HD fri Samojed, de rtgs vel heller sjeldent de også? GD har IKKE mer HD pga størrelsen, de har det pga (dårlig) avl.

Årsaken har ikke noe å si for mitt valg, derfor kommer jeg ikke til å si noe om det.

Magefølelsen hyler jo at jeg skal si ja til valpen, og da regner jeg jo med at det bare kommer hanner eller kun merle tisper, siden jeg ikke hører på fornuften, og så blir det ikke valp alikavel...

:gaah:

Grattis med valp, Tulip :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører jo også et rasemiljø hvor det tidligere (før 2007) har vært uhyre lite helsetesting. Ønsket om kartlegging øker stadig, og nå må alle shibaer i det minste ha kjent HD-status (må ikke være fri). Det jeg tenker, er at jeg i alle fall i eget oppdrett skal kartlegge alle de tingene jeg skulle ønske var krav på rasen, og ikke minst fortelle om alle aspekter ved bikkjene, aller helst uoppfordra (da ferske valpekjøpere ofte ikke veit hva de skulle spurt om uansett). Jeg sympatiserer derfor veldig med den følelsen av at rasemiljøer "ler" av deg, men synes likevel det er flott at du holder på prinsippene dine. Samtidig er det jo et veldig godt poeng at hundene fra denne oppdretteren er noe av det mest kartlagte du finner.

Når det sagt, synes jeg du skal vurdere følgende: Hva er det som holder deg våken om natta? Redsel for HD, glede og forventing overfor det å få valp eller kvaler fordi du har så himla lyst til å fire på prinsippene dine fordi du dauer etter å få denne valpen i hus?

Det er jo drømmekullet. :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe bedre odds for å få HD fri Samojed, de rtgs vel heller sjeldent de også? GD har IKKE mer HD pga størrelsen, de har det pga (dårlig) avl.

Jeg har en C-samojed etter fritestede foreldre jeg, så rasen "min" er på ingen måte bedre stillt. Sier ikke gd er verre enn andre raser, men på noen få raser (myndene hvertfall?) er jo fenomenet tilsvarende ikke-eksisterende. På alle andre raser er det dessverre alltid en risiko man ikke kommer unna. At rasen testes lite gjør den ikke sykere, det gir bare mindre oversikt. HD trenger ikke å være mer utbredt enn hva det ser ut som fra den lille statistikken man har, og da må man jo bare gå utifra hva man kan. Ideelt sett hadde alle dyr blitt røntget, men hvor realistisk er det at det vil skje med det første? Hvor lenge er du villig til å vente på "den -helt- perfekte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt lagt mer vekt på levealder enn hd/ad-resultat. Det hjelper jo lite om hunden har frie hofter om den dør tidlig?

Noen ganger må man ta sjanser her i livet, følge hjertet og la hjernen gå litt på tomgang. Jeg gjorde det da jeg kjøpte Willy - det var en impuls - men for en vellykket impulshandling det var :).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...