Gå til innhold
Hundesonen.no

Har jeg for høye krav?


tulip
 Share

Recommended Posts

2ne: Du har helt rett, og det er det som kverner hos meg. Hva kan jeg fire på av krav, og hva må jeg stå på?

Det Må være GD, det MÅ være tispe og det MÅ være harl el sort m/hvitt. Merle blir for tidlig etter Zugo. Etter det kommer mange må'er, bla HDrtg, som jeg vurderer å fire på...

Jeg veit hvordan ting kverner, jeg har gått gjennom den samme runden sjøl :) Jeg bestemte meg for at HD ikke var et krav jeg ville fire på da, men det er 30 % forekomst av HD på mellompuddelen. Jeg er ikke så streng på mentaliteten som jeg ville vært om ting var optimalt og alle sjekket for alt ( :P ), og jeg forventer ikke AA-røntging, det er mer en positiv overraskelse :) PL og øyne pleier å være greit, vi har gentest for PRCD-PRA og de er flinke til å øyenlyse, men jeg føler jeg svelger en kamel når jeg ser på ikke-mentaltesta hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det siste jeg husker at jeg drømte når jeg våkna, var at jeg sto med en sort GD og fortalte en bekjent at Zugo var død. Så jeg har sendt mail til oppdretter om at jeg gjerne vil ha førstevalget på tis

*tørke svette* Sånn, da er flybilletter bestilt, transport mellom oppdretter og flyplass ordnet, jeg må spørre Therese om jeg får låne flybur av henne, og så er det bare å bestemme hvilken valp jeg s

Valpene ble født på tirsdag, det er 6 tisper å velge i og idag fikk jeg se de første bildene av noe annet enn *pølser* To foreløbige favoritter, selv om ingen av de er *perfekt* tegnet etter min smak.

Som Kaja er inne på, så fargeavles GD og man kan nesten si at det er tre raser i ett. Så på en flåsete måte blir det å velge grønnis når det er malle jeg skal ha... Det blir ikke aktuelt å bytte fargefamilie.

Gul er den største familien, så de har hatt mer å velge i og velge bort, samt at valpekjøpere virkelig har mulighet til å være kresne. Da kommer endel av seg selv, mens i harlfamilien selges det meste som hakka møkk. Hvorfor anstrenge seg ekstra da, liksom? Det er heldigvis på vei til å snu, men det går saaaakte..

Det finnes flotte, testede harldyr der ute, men de settes ikke sammen slik jeg vil, for oppdretterne har jo sine egne mål og visjoner.. Fysj på dem! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er mye bedre å svelge noen kameler enn å være uten hund,kanskje i flere år til ....

Du haste-kjøper ikke hva som helst heller. Tvert i mot,det vil bli gjennomtenkt på alle mulige måter og litt til. Kravene dine er som de bør være,noe annet er jo at de ikke er praktisk gjennomførbare pr.nå. Det er dessverre ikke i din makt å forandre..ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig respekt for kravene du har til egen rase, og det er ingen tvil om at rasen trenger deg for at avlsarbeidet, og rasen, skal utvikle seg i en sunnere retning.

Men inntil du står der som oppdretter og tiltrekker deg alle de beste valpekjøperne fordi du har testa avlshundene i huet og rævva, og kan vise til resultater på hvor sunne og gode hunder du bruker i oppdrettet ditt (og dermed utkonkurrerer andre oppdrettere som driter i testing :punk: ), så har du dessverre liten innflytelse på avl og helsekrav på GD.

Før du er klar for å fire på noen av kravene dine, vil du kanskje aldri bli noe annet enn "den særingen som alltid takker nei", samma hvor god valpekjøper du anses som. Er dette en av de bedre og tryggere anledningene for å fire på et av kravene dine? Det høres ut sånn for meg, utifra dine beskrivelser av linjer, kombinasjon og status for rasen.

Så jeg syns altså ikke at du har for høye krav, men utifra hva du (og andre som kjenner rasen) sier, tror jeg likevel du må fire på kravene for å komme i førersetet og selv sette standarden! Og det håper jeg du gjør snart, både for din egen del og for rasens del.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..)

Så jeg syns altså ikke at du har for høye krav, men utifra hva du (og andre som kjenner rasen) sier, tror jeg likevel du må fire på kravene for å komme i førersetet og selv sette standarden! Og det håper jeg du gjør snart, både for din egen del og for rasens del.

Jepp, for om mange år når tulip har de lengstlevende grandene skal jeg ha en iallefall! :D (Ikke noe press!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, for om mange år når tulip har de lengstlevende grandene skal jeg ha en iallefall! :D (Ikke noe press!)

Om Casper lever, må det bli hannhund i såfall, ellers går han tilbake til barndommen :P

Takk for alle innspill, og ikke minst tilliten til at jeg faktisk kan endre noe i rasen! Det virker mange ganger håpløst når man snakker med mer erfarne folk, men dere har jo rett i at man kan bare starte med seg selv og håpe at andre følger etter.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill, og ikke minst tilliten til at jeg faktisk kan endre noe i rasen! Det virker mange ganger håpløst når man snakker med mer erfarne folk, men dere har jo rett i at man kan bare starte med seg selv og håpe at andre følger etter.

Ja, det er nettopp akkurat det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis du har sovet på en brett i lakenet og puta har vært alt for høy (ikke rusa altså), slik at du våkner og er dritsur... :( da blir det jo ingen hund da!

Og ja :lol: det må nok bli hannhund da, med mindre du vil prøve å luke bort godlukt i linjene dine for min skyld (og det vil du vel! :innocent: ).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke du har for høye krav. Det er bra og vigtig at det finnes personer i miljøet som stiller krav og opplyser andre i tillegg.

Jeg selv fikk jo litt sjokk når jeg så denne videoen for et år eller to siden som handler om hjerteproblemethttp://www.youtube.com/watch?v=UNkTqr8n3FA

Pga av den videoen fikk jeg et inntrykk at de var veldig seriøse GD oppdrettere, men de har nok kun gule. Jeg kom til å tenke på at du kunne jo kontaktet vedkommende og spurt om det er noen harlekin/svart oppdrettere hun kan anbefale da det virker som hun er aktiv i miljøet og har kritisert mange at de ikke har krav som drevet opplysningsarbeid, kontaktinfo her: http://yellow-fellow.eu/Impressum.html

Dessverre er siden på tysk, men de fleste tyskere snakker engelsk i dag. Viss du trenger hjelp å formidle noe på tysk gir du meg bare et ord. Vet jo ikke om dette er et alternativ for deg, men bare en idè.

Når det gjelder Danmark fikk jeg et godt inntrykk av et par som driver et oppdrett som heter Sletmose, men jeg har ikke inngående kjennskaper. Du kjenner trolig miljøet sikkert også i DK bedre enn meg. Vet heller ikke om det er den typen Grander som de har som du liker, de har den mer tunge typen, personlig liker jeg de litt mer lette, men det er jo smak og behag. Ser at HD resultater iallefall er publisert på hundene deres, dermed regner jeg med at det er standard at de tester for det, f.eks: http://www.sletmose.dk/#!elite/c1u65

Jeg har ikke lest samtlige kommentarer, men har inntrykk at du har ventet flere år, da forstår jeg godt at du vurderer å sluke noen kameler for visst det ikke finns det du ønsker deg er jo alternativet å forbli hundeløs, og det er jo kjedelig. Da får du heller prøve, tenker jeg. Og er du heldig kan du jo heller bidra til at det i fremtiden bliver et oppdrett som er et forbilde for andre.

Uansett, lykke til! Og for resten, leit å høre om Zugo, kondolanser herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg husker at jeg drømte når jeg våkna, var at jeg sto med en sort GD og fortalte en bekjent at Zugo var død. Så jeg har sendt mail til oppdretter om at jeg gjerne vil ha førstevalget på tispe, og ha en mulighet på hannhund om det absolutt ikke er en tispevalp for meg i kullet.

  • Like 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Valpene ble født på tirsdag, det er 6 tisper å velge i og idag fikk jeg se de første bildene av noe annet enn *pølser* To foreløbige favoritter, selv om ingen av de er *perfekt* tegnet etter min smak.

Det blir noen spennende uker framover :D

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene ble født på tirsdag, det er 6 tisper å velge i og idag fikk jeg se de første bildene av noe annet enn *pølser* To foreløbige favoritter, selv om ingen av de er *perfekt* tegnet etter min smak.

Det blir noen spennende uker framover :D

6 tisper å velge i! Da var det jo meant to be! :D Bilder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn da? :D Må jo snakke om det også, hehe!

Valpen skal hete Biiga. Det betyr mye forskjellig, avhengig av kontekst, men enkelt forklart så er det en jente som ikke er redd for å ta i et tak ;)

6 tisper å velge i! Da var det jo meant to be! :D Bilder??

Ingen bilder før jeg har valgt valpen, du får smøre deg med tålmodighet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...