Nirm Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Fanget opp noe på FB ang at en gjennomsnitlig norsk familie har 11 middager de roterer på gjennom året. Nå aner jeg ikke om tallet stemmer helt (jeg orker ikke å lete gjennom for å finne kilden), men i de fleste familier er det vel et begrenset antall middager som rulleres på. Så hvordan er det hjemme hos deg? Er det et begrenset antall middager, eller stor kreativitet? Og hvilke retter er gjengangere hos deg? Siter
Raksha Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Leste samme nemlig, men husker heller ikke kilden Snakket om det med Bonden i går faktisk. Her er det gjentakelser, gjentakelser, gjentakelser - ting går i perioder. Vi spiser mye elg, så "biffsnadder" med elgkjøtt, hakk, pasta enten i form i ovnen eller mer vanlig spagettig med kjøttsaus, er ganske slagere her. Har jeg elgkarbonader/kjøttkaker i frysern så går det mye av det en periode. Picnikkskinke med ris og saus er "krisemiddagen" om vi ikke har forberedt noe anent. Bare for moroskyld en liste over middagene jeg kommer på i random rekkefølge: 1Hakk (elgkjøttdeig, potet, gulrot, løk og krydder) 2spagetti/pasta 3picnikkskinke med ris og saus 4"biffsnadder" med elgkjøtt 5elgbiff 6Elgstek (riktignok bare laget selv en gang - men skal definitivt gjentas) 7 Taco 8 pannekaker 9 risgrøt 10 svinekotteletter 11 "biffsnadder" med svinekjøtt 12 elgkarbonader 13 elgkjøttkaker 14 blomkålgrateng (også bare laget en gang, og skal modifiseres litt før neste laging) 15 lasange 16 fisk - desverre aaalt for sjelden - må gjøres noe med. 17. hjemmelage pizza 18. kylling - da spiser bonden noe annet, pytt i panne, spekesild osv. 19. hamburger 20. fiskesuppe. Sikkert noen middager til jeg har glemt - men vi er "heldigvis" over 11. Selv om det definitivt kunne vært større variasjon, spesielt i tilbehør. Blir mye potetbåter eller fløtepoteter. Holdt på å bli gæern da vi spiste med svigers - for der er gilde karbonader og gilde kjøttkaker middag to dager i uka, en dag i uka har de fisk - somregel ihjelstekte laksefilleter. Men innimellom kokt torsk (nam!) Og resten av middagene var somregel tørrstekt elgstek, svinekotteletter og hakk, med frossen grønnsaksblanding i. edit: legger til når det dukker opp noe jeg har glemt. Siter
Guest Gråtass Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Ja her går middager i loop. # kylling og ris # pølser og mos/ lomper # kokt torsk # stekt ørret # kjøttkaker med surkål # koteletter # taco # gryterett # pytt i panne # pannekaker # fiskegrateng # spaghetti # wok Så relativt lite oppfinsomt.. Siter
Lola Pagola Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Er det samme hele tiden her og. Grønnsaksuppe, tomatsuppe, taco, lasagne, pizza, pasta og pesto m grønnsaker, havregrøt, wok, pasta og grønnsaker i form m. Ost …Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4 Siter
Tabris Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 En fin blanding. For det meste har vi et sett vi roterer mellom, men så får vi noen kreative innspill hvor vi kanskje en uke lager masse nye, spennende middager. Vi har et par-tre slike uker i året. Siter
Ingridhw Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Mye gjentagelse Når jeg først flyttet ut ble det noe nytt hver dag, men man finner jo fort noen favoritter. Laks m/ agurksalat og båtpoteter Lasagne Kylling m/ ris og salat Hjemmelaget pizza Hjemmelaget burger (her varier vi mellom "gresk" og bbq) Kyllingfilet surret i bacon m/ soppsaus, grønnsaker og poteter Jeg lager også mye wok, om jeg ikke føler for å lage middag en dag. Varierer hva som er i den, men har 4-5 grønnsaker jeg skifter på, og enten svinekjøtt eller kylling. Jeg liker godt å finne nye oppskrifter, så på fredagen pleier jeg å lage noe nytt. Kjenner jeg ble litt flau over den korte listen. Det er jo så greit å lage noe man har laget hundre ganger før når man er sliten etter skole/jobb! Edit: En fin blanding. For det meste har vi et sett vi roterer mellom, men så får vi noen kreative innspill hvor vi kanskje en uke lager masse nye, spennende middager. Vi har et par-tre slike uker i året. Jeg fikk Trines Mat til jul, så vi har prøvd noen ukesmenyer fra den, men jeg klarer aldri å følge den slavisk. Siter
simira Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Jepp. Pannekaker Vegetartortillas Pasta med laks Spaghetti med kjøttboller Kyllingfilet (gjerne fylt og/eller med ost på toppen) og ris Couscous med kylling eller spekeskinke Hjemmelaget pizza Tortillas med kjøttdeig Laksewok Bruschetta Risengrynsgrøt Pølse med brød (latmannsmiddaG) Suppe (varierer mellom 2-3 ulike) Kylling- og baconsalat Er de som dukker opp i huset til vanlig. Så har vi noen innimellom, som burger, lammelår, viltstek, viltgryte +++. Siter
Djervekvinnen Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Ja det er samme raklet hele tiden Har ny middag hver dag hele uken, men begynner på nytt igjen neste uke som regel. Kjedelige greier, men sånn er det når man er kresen og lite oppfinnsom Siter
SandyEyeCandy Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Jeg er jo full av allergier og standpunkter, så jeg bruker disse ingrediensene: Laks Kyllingfilet Kyllingkjøttdeig Pasta Paprika Squash Rødløk Sjalottløk Ingefær Hvitløk Smør Olje Kokosmelk Scampi Ost Dolomio Classico Pastasaus (til pizza) Hvetemel Søtpotet Salat Cherrytomater Mais Rød og grønn pesto Aioli Matfløte Mager kesam Vaniljekesam Cottage cheese Cashewnøtter Epler Bananer Kiwi Bær Diverse gryn, bønner, erter og linser +alskens krydder, fortrinnsvis indiske odører Ut fra dette lager jeg all min mat. Siter
LinL Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Her går det mye i det samme altså. Jeg hater å lage mat, synes det er driiit kjedelig og det smaker aldri godt når jeg lager det selv.. Dette har resultert i at jeg som bor alene spiser middag 3-4 ganger i uken. Ellers går det i frukt, knekkebrød og brødskiver.. Jeg er veldig glad i mat altså, bare ikke den jeg lager selv, det trøkker jeg liksom i meg bare fordi jeg må. Er no dritt kjenner jeg Siter
Snoffe Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Hos oss gikk det mye i: Laksewok med ris (gulrot, blomkål, brokkoli, paprika, løk er de grønnsakene det stort sett gikk i når vi lagde wok) Kyllingwok med ris (Noen ganger med greencurry i) Pizza Taco Kjøttkaker i brunsaus med gulrot og brokkoli Stekt kylling/laks med poteter, grønsaker og saus Og innimellom hadde vi endel hjort til middag, pannekaker, hjemmelagde burgere, gryteretter... Stort sett det det gikk i. Siter
Nirm Skrevet 21. Januar 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Akkurat nå er det jo kostholdsskifte her hjemme fra vegetarianer til veganer, så noen middager går ut fra lista mi av den grunn. Før laget jeg jo flere retter som inneholdt melkeprodukter. Men de er jo ikke aktuelle lengre, så da forsvinner en 6-7 retter fra lista mi. Mine aktuelle middager da er: - Stekt ris - Curry - Supper (som oftest bare en da, men en sjelden gang et par til. ) - Taco - Spaghetti med saus - Salater - Veggie burgere med tilbehør Ergo jeg har et lite stykke arbeid foran meg med tanke på hva man skal lage til middag for å ikke bli for kjedelig og ensformig her også. Siter
SandyEyeCandy Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Hos oss gikk det mye i: [...] Og innimellom hadde vi endel hjort til middag, pannekaker, hjemmelagde burgere, gryteretter... Stort sett det det gikk i. Har du slutta å spise? 1 Siter
soelvd Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Jepp, går på rotasjon her og, men litt flere enn 11, tar de jeg kommer på: Mexikansk gryterett Jegergryte Joikaker Wok m kylling Wok m svin Fiskekaker Fiskegrateng Laksewok Laks m pesto Taco Pizza Hjemmelaget burger Spaghetti Mannens tagliatellmiddag Kyllingsnitzler Kjøttkaker Det var de jeg kom på i farten. Men vi prøver å lage noe nytt sammen på lørdagskveldene, ikke alltid vi får det itl, men som regel. Siter
Aya Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Tja, både og. Til hverdags har vi endel schlagere som vi roterer rundt, men jeg liker å lage mat og pleier å teste ut en to-tre nye oppskrifter i mnd. Vanlige hverdagsmiddager/middager vi har ofte er: - Hjemmelaget pizza - Taco - Lasagne og lavkarbolasagne (dvs., jeg bytter ut pastalagene med skiver av aubergine) - Kjøttdeig/pølse/grønnsaksform baser på tomatsaus, grønnsaker, kjøttdeig/pølse og ost på toppen. Ofte denne eller denne med variasjoner, gjerne med søtpotetmos til. - Salat. Vi spiser MYE salat. Kyllingsalat eller skinkesalat i diverse former. - Pasta (lite, men det skjer jo) med kjøttdeig. - Wok - masse wok. - Laks, særlig i ovnen med masse grønnsaker eller pannestekt med agurksalat. - Kylling med salat, ris og saus, kyllingform med gønnsaker, fullkornspasta og pesto. - Gryterett, ofte indisk - Grønnsakssuppe, tomatsuppe (hjemmelaget), lapskaus - Hjemmelagde kjøttkaker med tilbehør - Fiskekaker/fiskegrateng - Pannekaker (ikke så ofte siden jeg ikke tåler det så godt, litt for ofte likevel fordi jeg elsker det) - Grillmat, flere dager i uken i sommerhalvåret, men ofte sunn grillmat da - Fylt paprika Litt ekstra god helgemat som vi har relativt ofte gjennom året: - Kylling surret i bacon med stekte grønnsaker/salat og pesto. - Elgsteik/elggryte/rådyrgryte - Langtidskokende gryteretter med storfekjøtt - En kjempegod gryterett med torsk, minner litt om bacalao, bare med fersk fisk I går og i dag har det vært kjedelige middagsdager, jeg bakte brød og matmuffins til den store gullmedalje i går, så det blir et par dager med matmuffinsmiddag, i dag med suppe til. I morgen skal vi ha kjøttdeig- og grønnsaksformen jeg linket til ovenfor. Siter
plutte Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Det går veldig mykje i det same her, med litt variasjon i tilbehør berre. Er skrekkelig dårlig på å finne på nytt.Tilbehør er potet/pasta/ris/grønnsaker/salat og evt saus. Av det eg kan hugse me har hatt til middag i januar:Fiskekaker KarbonaderFiskegratengTorskSeiLaksSpaghetti og kjøtdeigTacoEnchiladasLasagneGrautSteikAkkurat no er kjøleskapet fullt av fiskekaker i forskjellige varianter (tilbudshandling) og ei skinkesteik, og det er middag resten av veka og litt til. Har litt kylling i frysen men den er det kun eg og bikkjene som et, så det går nok til dei sidan eg aldri orkar lage to middagar. Siter
Djervekvinnen Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Man har jo nå tilbudet fra godtlevert.no så slipper man å tenke så mye Siter
Mardina Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Her går det mye i det samme altså. Jeg hater å lage mat, synes det er driiit kjedelig og det smaker aldri godt når jeg lager det selv.. Dette har resultert i at jeg som bor alene spiser middag 3-4 ganger i uken. Ellers går det i frukt, knekkebrød og brødskiver.. Jeg er veldig glad i mat altså, bare ikke den jeg lager selv, det trøkker jeg liksom i meg bare fordi jeg må. Er no dritt kjenner jeg Sånn er jeg også.... Men nå har jeg tenkt å gjøre noe med kostholdet mitt. Kan ikke fortsette sånn.... Siter
tm100021 Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Det går veldig mye i gjentagelse når jeg er alene med ungene, når Lars er hjemme derimot så er jeg veldig kreativ, har mer overskudd til det da og prøve nye oppskrifter Når jeg lager månedsplan til middager prøver jeg å ikke ha noe gjentagende middager igjennom hele mnd. Siter
Raksha Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Man har jo nå tilbudet fra godtlevert.no så slipper man å tenke så mye Men vi som bor ettertrykkelig på bøgda får ikke sånne alternativer, vi må tenke selv. Siter
LinL Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Sånn er jeg også... Men nå har jeg tenkt å gjøre noe med kostholdet mitt. Kan ikke fortsette sånn.... hehe, jeg og. Jeg har for så vidt tenkt på det i et halvt år.. Siter
jma Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Det er ikke lett å komme på noe nytt nei Her går det i.. kjøttboller spagetthi og kjøttdeig taco kyllingsalat kylling og ris seibiff laksefilet svin indrefilet mørnabiff kjøttpølse mosaka kyllingpanetter Siter
Anette Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Er veldig innsnevret pga allergier så det går i rene produkter Kyllingfilet og ris (her har vi mange variasjoner da, med bacon, ost, osv ) Hjemmelaget Lasagne Wok (her har vi igjen mange varianter, med kylling, med biff, med forskjellige sauser osv) Biff med poteter Hjemmelaget pizza Laks Taco hver gang nirm er her ( @Nirm KOM OFTERE) Enda godt vi varierer de få rettene 1 Siter
yurij Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 mye gjentakelser Laks med rotfrukter og fetaost Laks og gresk salat med cous cous i Spinat og mozarellasalat Kjøtt (okse eller vilt) med hummus fransk løksuppe Tandoriikrydret laks med villris og Squash falaffel med tzatziki Aubergine,squash,brokkoli,løk,oliven med soltørka tomater i olje og chevrè på i ovnen hvit fisk i chevrèkrem i ovnen med villris til Laksewok Ratatoille med kylling e.l. på i ovnen wok med linser,brokkoli,spinat og ellers hva som finnes av grønt. tofu med grønnsaker - wok Siter
Rocket Skrevet 21. Januar 2014 Rapporter Skrevet 21. Januar 2014 Her går det mye i det samme dessverre. Burde bli flinkere på å spise mer fisk. 1- Taco 2- Spaghetti 3- Fiskegrateng 4- Kylling og Wok 5- Kylling tandoori/tikka masala 6- Snitzler og ris 7- Kylling og ris 8- Fiskepinner og ris 9- Biffsnadder/biff og pomfri/potetbåter og salat/stekt sopp/asparges/mais/løk. Biff skjer sjeldnere enn annet pga prisen, handler inn og fryser om vi finner gode tilbud. Joikakaker hender også vi kjøper. Lapskaus liker begge to, men vi har liksom aldri laget det etter vi flyttet i leiligheten. Geisha grøtris pakken ligger fint på hylla si EDIT: la til noe Siter
Recommended Posts