Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan klarer man å velge 1 rase?


Stine
 Share

Recommended Posts

Problemet er jo at det egentlig ikke spiller noen rolle om rasen har pels eller er korthåret, om den er stor eller liten etc.... Det eneste jeg veit er at kjempestelle raser utgår :lol:

Jeg får øynene opp for nye raser hele tiden... Sukk, husker den tiden da jeg ikke "likte" noen raser, kun et par stykker, valget var lett da liksom :lol:

Men det må da være noe du er opptatt av? Helse? Mentalitet? Noe spesielt utseende du liker? Miljøet til rasen rundt utstillingsringen eks? Liker du hunder som bjeffer? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skriv alle rasenavnene på hver sin lapp og legg i en skål. Lukk øynene og trekk en lapp, og det er rasen du skal ha. (Mener det nesten seriøst! Det er i alle fall en god måte å få testet hva mageføl

Et tips som jeg synes er bra er å omgås de aktuelle rasene,litt mer enn bare se dem på utstilling,trening,nett eller lese om dem i en bok. Og om mulig treffe flere av hver rase,individ forskjellene e

Slutt!! Innholder det en b&t Shiba? Det gav mening faktisk! Og jeg har litt mer lyst til å utforske flere raser enn å kun bare ha en i flere generasjoner (akkurat idag så angrer jeg faktisk p

Jeg kjenner meg så altfor godt igjen. :P

Nå har jeg hatt meget god tid på meg for å finne rase, men har ikke klart å velge enda. Jeg trives særdeles godt med de rasene vi har i hus i dag, men etter å ha hatt samme rase/type hund i mange år, så tenker jeg kanskje at jeg skal velge noe annet nå som det er jeg som skal velge rase, og ikke familien min og jeg?

Litt av problemet mitt er vel at jeg kan trives med flere ulike hundetyper og interesserer meg for flere ting, men har samtidig ikke mål om å delta i Iditarod eller NM i gjeting slik at hundetypen er gitt. :P Har også falt veldig for noen raser som ikke nødvendigvis er førstevalget med tanke på egenskaper jeg verdsetter hos hunden, men som samtidig har noe ved seg som gjør at jeg vurderer den aktuelle rasen.

Vet ikke helt om jeg kommer til å bli noe klokere om jeg lager rasevalgstråd egentlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, det er jo umulig. Jeg og planlegger, men har ingen plan om akkurat når jeg skal ha en til hund igjen. Men det eeer så mye kult å velge i :P jeg vil ha en passelig stor hund som kan trekke bra og bære en god kløv, lite pelsstell, rolig og avbalansert i hverdagen, ei kruttønne på trening, kunne brukes til alt, samtidig tåle "ingenting", lett å "få til" og barnslig. Samtidig er det ikke dumt med en mindre hund, sånn typ 43-45 cm, også er jo litt pels ok å kose med og børste i blant.

Labrador er kult, golden er kult, cocker er kult, lapsk er kult, kelpie er kult, BC er kult, gronnis er kult, springer er kult. ALLE er kule! Haloo liksom..

Ja, og kh.collie er kult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som jeg synes er bra er å omgås de aktuelle rasene,litt mer enn bare se dem på utstilling,trening,nett eller lese om dem i en bok.

Og om mulig treffe flere av hver rase,individ forskjellene er jo ofte store :) .

Ellers er jeg enig m de over her,rasene som frister blir bare færre m årene :yes: .

Endret av Toril
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke noe mer enn belger jeg. :D Har til og med 4 varianter om jeg skulle føle for det. Hvis jeg noengang vil ha en liten tass som attåtkos, så spiller egentlig ikke rase/blanding noen rolle. Da går jeg for den peneste :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bestemte meg for å kjøpe hund var det ganske klart hva jeg ville ha. En enkel og sosial hund, middels stor, lite til intet pelsstell, god helse og generelt en kjekk "allrounder" på lavt nivå og en brukandes familiehund. Jeg møtte bare en whippet før jeg fikk min egen, men etter å ha trålet all raseinfo jeg kom over var det bænkers. Sambo ville ha golden, men han måtte bare gi opp :lol:

Neste hund blir nok også en whippet. Det er noe eget med dem, bare. Utseendet er helt fantastisk, og de har så herlige vesen. Så er jo utstilling det jeg i hovedsak vil drive med, og der er jo whippet ei ålreit dyr.

Jeg har litt lyst til å drive med lydighet etterhvert, og det kan jeg jo gjøre med whipsen(e), men jeg vil likevel ha noe som er litt mer førerorientert enn en mynde. Jeg er blitt veldig interessert i korthåret collie, og håper at jeg får møtt på en del av disse etterhvert. Men det ligger nok noen år frem i tid.

Også er jeg dritsjarmert av saluki. Og chihuahua.

Sambo vil ha både golden og schäfer en gang... Goldenen er nemlig så søt og schäferen er nemlig så tøff.

Så jeg kommer til å få meg en flokk etterhvert, tror jeg :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad for at jeg har en del år på å bestemme meg :P Har 4 raser jeg har veldig lyst på, men så faller jeg jo innimellom for flere raser og slik (spesielt av å lese om andres raser her inne). Så jeg må bare virkelig bestemme meg for hva jeg virkelig vil drive med innen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da være noe du er opptatt av? Helse? Mentalitet? Noe spesielt utseende du liker? Miljøet til rasen rundt utstillingsringen eks? Liker du hunder som bjeffer? :P

Jeg er opptatt av helse og mentalitet selvsagt, ikke noe spesielt utseende som tiltaler meg, det er et + med et koselig miljø, men ikke avgjørende, det gjør ingenting om hunden har litt lyd, så lenge det ikke er gneldring hele tiden :lol:

Akkurat idag er det Berner Sennen, det var det ikke før helgen. Men hva gjør vel litt pels? :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww! :flowers:

Kunne godt tenkt meg et Kiter-barn altså! :)

Ettersom at Bonnie antakelig ikke blir her så lenge, så har jo tankene om hvilken rase neste gang virret lenge. Ene dagen er det BC, nei kanskje kelpie, elsker kelpie! Nei, vent, portugiser! Hmh, kanskje wheaten? Vi alle vet jo at jeg vil ha aussie! Rottis! Jaktgolden! Collie? Collie hørtes morsomt ut! BC, it is! Nei, vent... Sånn har det vært et halvt år snart :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte raser, nen jeg har nok blitt litt sær for det er et fåtall jeg kunne tenke meg å ha i hus.

Labbis og ak er på topp. Muligens sheltie, og når den tid kommer at jeg vil ha en tur/familie/hobbyhund så kanskje kortis.

Muligens whippet og, bare fordi de er vakker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av helse og mentalitet selvsagt, ikke noe spesielt utseende som tiltaler meg, det er et + med et koselig miljø, men ikke avgjørende, det gjør ingenting om hunden har litt lyd, så lenge det ikke er gneldring hele tiden :lol:

Akkurat idag er det Berner Sennen, det var det ikke før helgen. Men hva gjør vel litt pels? :lol:

Men her har du jo et par punkter :) Så kan du føye til hva du kan tilby hunden, så skal vi nok finne noen raser til deg ;)

Kanskje andre punkter du ikke liker/liker? Vokt? Samkjønnsaggresjon? Er det ingen størrelse på hunden som er no go? Alt fra Chihuahua til Grandanois? Vil du kunne ha den løs? Hva vil du bruke den til? Kunne du hatt raser som må ha jaktprøve for å få cert/championat?

Lykke til ihvertfall :D Det er jo mange fine hunder der ute, men ikke alt som appellerer til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet min rase, blir aldri noe annet enn sankt bernhard på meg. Har papillon og chihuahua også nå, og elsker dem selvsagt. Men etter jeg fikk sanktene mine så kunne jeg aldri tenkt meg å levd uten en.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her har du jo et par punkter :) Så kan du føye til hva du kan tilby hunden, så skal vi nok finne noen raser til deg ;)

Kanskje andre punkter du ikke liker/liker? Vokt? Samkjønnsaggresjon? Er det ingen størrelse på hunden som er no go? Alt fra Chihuahua til Grandanois? Vil du kunne ha den løs? Hva vil du bruke den til? Kunne du hatt raser som må ha jaktprøve for å få cert/championat?

Lykke til ihvertfall :D Det er jo mange fine hunder der ute, men ikke alt som appellerer til alle.

Samme om den vokter eller ikke (bortsett fra ekstrem vokt, det holder jeg meg unna) samme om det er sammekjønns aggresivitet, løs vil jeg ha den, Miniatyr vil jeg ikke ha, jeg vil bruke den til mye, eller ingenting, det hadde vært gøy med en jakthund (Setter er jo en stor favoritt) Så tjaa? :lol: Jeg har luket bort 100 raser og står igjen med 100? :lol: Jeg har funnet "noen" raser, problemet er å velge mellom dem :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme om den vokter eller ikke (bortsett fra ekstrem vokt, det holder jeg meg unna) samme om det er sammekjønns aggresivitet, løs vil jeg ha den, Miniatyr vil jeg ikke ha, jeg vil bruke den til mye, eller ingenting, det hadde vært gøy med en jakthund (Setter er jo en stor favoritt) Så tjaa? :lol: Jeg har luket bort 100 raser og står igjen med 100? :lol: Jeg har funnet "noen" raser, problemet er å velge mellom dem :lol:

Skriv alle rasenavnene på hver sin lapp og legg i en skål. Lukk øynene og trekk en lapp, og det er rasen du skal ha. :aww:

(Mener det nesten seriøst! Det er i alle fall en god måte å få testet hva magefølelsen mener om rasen.)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv alle rasenavnene på hver sin lapp og legg i en skål. Lukk øynene og trekk en lapp, og det er rasen du skal ha. :aww:

(Mener det nesten seriøst! Det er i alle fall en god måte å få testet hva magefølelsen mener om rasen.)

Ikke dumt, ikke dumt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også motsatt.. Er veldig mange raser jeg synes er fine, men ikke mange jeg kunne tenke meg å ha. Kanskje 3-4 raser. Har vokst opp med flat, men tror ikke det blir noe annet enn schäfer hos meg på lang tid! Jeg skjønner ikke at ikke alle vil ha schäfer, jeg :ahappy: Neida.. joda.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke valg av rase er noe problem. Svært få raser kommer opp mot Aussien i mine øyne. Til meg er den perfekt på alle måter- potet hundene mine :wub:

Det jeg sliter med er å tørre å prøve nye linjer- Det er så mye rart der ute, og masse ubrukelig "goofy" hunder som ikke klarer å bruke nøtta til noe fornuftig ;) Og alt for mange valper/hunder etter foreldre som ikke har prestert en dritt, men oppdrettere lover gull og grønne skoger uansett ;) Jeg vil ha noe nytt, men det skal likevel være det samme :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange raser som har hele pakken for meg. Både utseende og gemytt. Jeg liker store hunder med kort pels, og jeg liker de atletiske og slanke, med et vennlig gemytt som ikke krever for mye mentalstimuli. Jeg har prøvd dobermann som jeg var mest interessert i fra starten av, og så greyhound som er en rase som passer meg flott. Jeg er også veldig interessert i Ibiza hund, så tror jeg må prøve en slik en i løpet av livet mitt.

Det kan hende man får andre lyster i fremtiden, som for eksempel en mindre type hund, da er man jo så heldig at det finnes noen "utgaver" av greyhound i mindre størrelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad i kooikeren min, men det er han jeg er glad i. Han har arvet det beste fra moren sin, som er kvaliteter jeg personlig sjeldent ser hos tispene og individene generelt, og som er kvaliteter jeg vil ha. Både snill, omgjengelig, interessert, glad for at du kommer uansett om hun kjenner deg eller ikke (selv når hun nettopp har fått kull er det bare å slenge seg ned med valpene mot at hun får litt kos i gjengjeld. Og det uten å kjenne deg), trygg og balansert uten snerpete diller og usikkerhet.
Men selv om jeg hadde kunnet få en a la min hund igjen så er det ikke en sånn type hund jeg vil ha rett og slett.
Jeg liker de tøffere og sterkere mentalt, med mer utpreget arbeidslyst enn det kooikeren kan gi meg.

Kelpien er rasen som har truffet meg midt i hjertet, og det er ikke bare min egen hund jeg er forelsket i :P
Det er et fåtall andre raser som også er aktuelle, men av mindre raser så er det vel egentlig bare sheltien som kunne ha vært aktuelt.

Jeg bare vet hva jeg vil ha og ikke, så da faller de øvrige fra av seg selv rett og slett :P



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser jeg syns er pene i utseendet og morsomme mentalt, men lista over raser som er begge deler, har blitt kort. Jeg har også blitt mer bevisst på hva slags mentalitet jeg ønsker, jeg ønsker hunder som er engasjert i meg og det jeg gjør, som er lekne og forholdsvis lettlærte (det er ikke det samme som intelligente *skule på Nora* :P ), da blir lista enda kortere. Sleng på noen kriterier om størrelse, så sitter man igjen med en håndfull raser. Eller, jeg gjorde i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også heller der at det er mange raser jeg kunne tenkt meg på et nivå, men når jeg begynner å gå inn på tanken om å eie og ha i hus over lengre tid, da snevrer listen seg dramatisk inn. Og per nå er det bare finske pelsballer som står igjen altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...