Gå til innhold
Hundesonen.no

Kroppsøving på videregående skole


Mirai
 Share

Recommended Posts

Har to uker praksis på en videregående skole, og idag var første dagen. Fikk gjort noen betraktninger og sitter igjen med tusen spørsmål og tanker :P . Derfor vil jeg gjerne høre deres personlige erfaringer med kroppsøving! Er du en av dem som trives i timene? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva er kjedelig og gøy? Liker du når timene er lagt opp til mye lek og spill, eller trives du når det er mer fokus på teknikk og mer oppdelte timer?

Eller kanskje deltar du sjelden i timene, glemmer gymtøy og lignende? Jeg syntes det var så trist hvor mange det var som ikke var med i timen idag :hmm: . Kroppsøving er jo et fag hvor det er relativt lett å få hvertfall en 4'er i faget.

Hvorfor tror dere så mange misliker kroppsøving? Hva kan vi gjøre for å legge opp timene annerledes og skape mer aktivitet?

Er veldig spent på å høre hva dere sier :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hehe, stakkar IW - nå blir hun offer for alle våre gym-traumer.

Jeg synes kroppsøving i vgs bør stimulere til treningsglede og -interesse. Gi en basis av kunnskap om ulike treningsformer og -teknikker, effektene de har på kroppen, hvordan unngå felbelastninger og

Jeg synes at dette er et spennende tema. Det er tydelig at det er mange sterke følelser knyttet til dette faget, og mange meninger om det. Finner det også interessant at veldig mange oppgir de samme g

Går ikke på vgs. Lengre, men jeg var sjelden med i timene, syntes det var utrolig kjedelig.. Var stort sett ballspill av en eller annen form, og konkuranse sportene var det mest av, og guttene tok "over" timene.. Dette gjorde at jeg ikke følte meg "hjemme" i gymtimene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke gymtimene.. For ofte var det fotball, håndball eller lignende, og dette ble fort veldig voldsomt og heller ikke så veldig gøy når man ikke har intr for slike idretter.. Eller om sommeren så var det ofte friidrett ut eller bare løping.. hat :P

Men jeg deltok jo, men synes det var artigere når vi gjorde litt andre ting.. som feks ishockey eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet det, av flere grunner. Jeg har HD (yup, hofteleddsdysplasi..), mild, så ingen plager, men har dårlig spenst og styrke i beina, noe som har gjort at jeg ofte var dårlig i det meste av sport som barn og unge driver med.

I tillegg, den delen av gymmen lærere og pedagoger kan gjøre lite med, kommer skifting og dusjing sammen med flere andre, i en alder hvor man er veldig bevisst på alt som har med kropp å gjøre. :P Jeg slet ikke veldig med det, men mange nok gjør det.

Jeg tror jeg den tiden ville satt pris på å lære forskjellige ting, og kunne ha forskjellige muligheter. Selv likte jeg sirkeltrening, men det er jo ulikt hva alle liker. Men jeg tror jeg kunne satt pris på å ha et opplegg der jeg f.eks. kunne velge mellom å gjøre et styrkeprogram, og det å spille ballspill, eller trene kondisjon (og/eller flere alternativer).

Jeg vet vi hadde noe teori, og husker null, men nå skulle jeg ønske at vi hadde lært mer om kosthold og trening, og hvilken effekt forskjellige typer trening har, med konkret tilnærming (eksempler på treningsprogrammer osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig glad i gym, rett og slett ford jeg er god motorisk og flink i idrett. Jeg likte når det var mye ballspill, konkurranser, lek, osv. Men observerte jo også at dette ikke var så gøy for de elevene som var motorisk dårlige, eller rett og slett ikke likte idrett (både på jente og guttesiden).

Disse elevene kan lett bli overkjørt i slike fellesaktiviteter, derfor tror jeg det er viktig å fokusere mer individuelle aktiviterer (i alle fall ha like mye av det som andre ting) i tillegg til å ha valgmuligheter. I forhold til fellesaktiviteter kan f.eks dans være like viktig som ballspill, osv.

Nå som det har blitt mer fokus på styrketrening så er dette noe det går an å ha mer av. Sirkeltrening, apparater, kroppsvektsøvelser, kreativ-trening, basetrening, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym var alltid mitt verste fag. Men det var fordi jeg har en medfødt hjertefeil som gjør at jeg alltid har dårligere kondis enn de andre, uansett hva jeg gjør. Men det eneste jeg husker som faktisk var litt gøy var stasjonstrening. Men det var vel kanskje på barneskolen, når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke gymtimene.. For ofte var det fotball, håndball eller lignende, og dette ble fort veldig voldsomt og heller ikke så veldig gøy når man ikke har intr for slike idretter.. Eller om sommeren så var det ofte friidrett ut eller bare løping.. hat :P

Men jeg deltok jo, men synes det var artigere når vi gjorde litt andre ting.. som feks ishockey eller lignende :)

Går ikke på vgs. Lengre, men jeg var sjelden med i timene, syntes det var utrolig kjedelig.. Var stort sett ballspill av en eller annen form, og konkuranse sportene var det mest av, og guttene tok "over" timene.. Dette gjorde at jeg ikke følte meg "hjemme" i gymtimene.

Så andre ting enn typiske populære sporter var morsommmere eller "enklere" å delta på? Tror dere det har noe med at nivået på klassen jevnes ut når de som er drevne i ballsport må gjøre noe de ikke er så gode på, at hele gjengen blir nybegynnere istedet for kun noen få?

Jeg hatet det, av flere grunner. Jeg har HD (yup, hofteleddsdysplasi..), mild, så ingen plager, men har dårlig spenst og styrke i beina, noe som har gjort at jeg ofte var dårlig i det meste av sport som barn og unge driver med.

I tillegg, den delen av gymmen lærere og pedagoger kan gjøre lite med, kommer skifting og dusjing sammen med flere andre, i en alder hvor man er veldig bevisst på alt som har med kropp å gjøre. :P Jeg slet ikke veldig med det, men mange nok gjør det.

Jeg tror jeg den tiden ville satt pris på å lære forskjellige ting, og kunne ha forskjellige muligheter. Selv likte jeg sirkeltrening, men det er jo ulikt hva alle liker. Men jeg tror jeg kunne satt pris på å ha et opplegg der jeg f.eks. kunne velge mellom å gjøre et styrkeprogram, og det å spille ballspill, eller trene kondisjon (og/eller flere alternativer).

Jeg vet vi hadde noe teori, og husker null, men nå skulle jeg ønske at vi hadde lært mer om kosthold og trening, og hvilken effekt forskjellige typer trening har, med konkret tilnærming (eksempler på treningsprogrammer osv.).

Hva tror du om å forklare veldig kort hvorfor vi skal gjøre det vi skal gjøre denne økten? Det vil kanskje bare interessere noen få, eller kan det bidra til å dra med de som er uinteressert og ser null poeng med timen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tanker fra meg.
Jeg likte gym! Men det kommer helt an på hvordan læreren legger det opp. Hadde jeg vært en sart sjel, hadde jeg skulket gymtimene for å si det sånn :P

En tid var det omtrent halve klassen som spilte fotball og håndball, og de ville jo selvsagt ha det i gymtimene også. De fikk ofte viljen sin, og det ble satt karakter etter ferdighetene. Det er demotiverende og urettferdig.

Løping i trappene i gangen der det ikke er en eneste luftemulighet og du må puste inn andres co2 til slutt, er pyton! Ikke gjør det IW *ler*

Men så fikk vi ny lærer som rullerte innenfor flere grener og aktiviter og satte karakterer på annet grunnlag. Da ble det straks mer artig igjen. Jeg var god i turn og elsket innebandy, basket var også festlig selv om jeg ikke var god. Og volleyball, selv om jeg også var heller dårlig haha. Ja og kanonball, det har man kanksje ikke i gymtimene mer nå :P Kanonball med myk ball var superfestlig! Det ble litt sånn at man skulle "ta" hverandre med ballen, og jakt er jo kult :P (Jeg burde mulighens vært sendt på MH). Men jeg likte at vi varierte og fikk prøve oss på litt forskjellige ting. Jeg tror det er viktig å være tydelig på at man setter karakter etter at man prøver sitt beste på den aktive delen fremfor hvor god man er i de ulike aktivitetene sånn som det til tider var hos oss.

Så fikk vi en flott lærer på vgs som stakk innom timene når det passet ham, var frekk i kjeften og syntes skriftlige prøver var noe herk. Så han hadde èn prøve til oss, og den karakteren vi fikk der, det var den vi fikk i 3 år! Lettvint og demotiverende for en hel del av elevene.
Han likte også elever som smisket, og de fikk gode karakterer uten å være gode i gym. Demotiverende.
Jeg er antismisker, så jeg måtte jobbe beinhardt for min karakter.

Ei i parallellklassen hadde så og si aldri gym fordi hun ikke likte det, men klarte å smiske med sin lærer og fikk bedre gymkarakterer enn meg som hadde gym hver eneste gang og kjøret på bånn gass. Demotiverende.

For min del gikk gymtimene bra selv om de var så langt fra pedagogisk oppbygde som over hode mulig, fordi jeg alltid har likt å være aktiv. Men det var alltid noen som gruet seg til gymtimene, og jeg tror det er litt viktig at læreren ser litt hva som skjer i den klassen h*n skal ha. Det kan være mange som ikke bedriver aktivitet på fritiden som synes det er litt tungt eller føler seg dum fordi de ikke klarer å prestere eller tror de ikke klarer å prestere for eks. Og sånn som vi hadde det, så ble også cooper-testen (da føler man seg gammel ass) basert på hvor god kondis man hadde og fikk karakter på det. Dvs de som gikk på idrett på fritiden, skåret så klart best, og de som ikke gjorde det, gruet seg maks.

Personlig så synes jeg det er best med variasjoner. Teknikker kan også være bra, men kanskje passe på å prøve å treffe litt på midten av niået i klassen? (bare tenker høyt)


Jeg vil tro at timene legges opp litt annerledes i dag, vi får da håpe det :P


Vet ikke om du ble noe klokt av dette rølet da men..

Legger til: Nå har jeg egentlig svart sånn generelt altså. Skjønner at du ikke skal sette karakterer og slikt i praksisen din ;)

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@IW , ja, jeg tror det hadde blitt morsomere da, nå var alle guttene i min klasse fotballspillere på fritiden også, og med høyt konkuranseinnstinkt. Alt skulle være konkuranser. Og da som jente som ikke er hverken spesielt kjapp eller sterk var det pyton :P også kanskje noe litt mer spennende enn fotball, kanonball, ishockey, håndball, volleyball osv. Karate f.eks? Og andre sporter som ikke er så vanlig å drive på med på fritiden kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Legg det opp som en crossfit time: oppvarming relevant til øvelsene, 20 min med teknikk tilø styrketrening eks benkpress, frontsquat, markløft el og en kort høy intesitetsøkt med 2-4 momenter og en liten økt med uttøying/ sit ups til slutt. Da får du en time med variabel intensitet hvor alle kan scale til sitt nivå.

Jeg HATET gym, fordi jeg misliker ballspill, med unntak av landhockey og badminton. Og vi løp enten ute (3,5 km) friidrett (som en med dårlig finmotorikk suger på) eller ballspill. Eneste gymtimer jeg likte var svømming. Dette har fulgt meg hele livet, så jeg hater idrett og sport generelt. Begynte ikke å trene før jeg var 38 år. Jeg er helt sikker på at om vi hadde hatt gymtimer som var mer individuelt tilrettelagt, så hadde min interesse for sport vært preget av langt mindre aversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så andre ting enn typiske populære sporter var morsommmere eller "enklere" å delta på? Tror dere det har noe med at nivået på klassen jevnes ut når de som er drevne i ballsport må gjøre noe de ikke er så gode på, at hele gjengen blir nybegynnere istedet for kun noen få?

Hva tror du om å forklare veldig kort hvorfor vi skal gjøre det vi skal gjøre denne økten? Det vil kanskje bare interessere noen få, eller kan det bidra til å dra med de som er uinteressert og ser null poeng med timen?

Ja, og så sporter der man ikke automatisk må være i sentrum hele tiden..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet gym på barneskolen, men i løpet av ungdomsskolen så skjedde det en endring og da jeg gikk på gymnaset var gymtimene noe jeg så frem til. :)

Jeg har alltid mislikt fotball. Er ikke noe flink til det, og det er noe som mange (især guttene) er flinke til, og da faller man fort utenfor og føler bare at man er mer til bry enn til hjelp på et lag. Føler også at det var noe læreren gjerne satt i gang fordi det ikke krevet noe mer enn en ball og å dele inn i to lag. Jeg synes kanonball var helt knall, og foretrakk lett sirkeltrening fremfor fotball. :P Andre aktiviteter som jeg likte var innebandy, stafetter etc. Og hvis man gjorde ting som f.eks. fotball(blæh!) så likte jeg bedre at man fokuserte på teknikk enn å spille kamp hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket gym og likte best sirkeltrening (poster med ulike øvelser), innebandy og kanonball! Men så er jeg veldig konkurransemenneske også (derfor de to sportene "ingen" egentlig var gode i. Da kan jeg vinne! :P )

For å få med alle kan det gå an å lage alternativer, som f.eks å gå en tur el.l. ?

Skiftingen synes jeg alltid har vært problematisk. Ikke spesielt for meg personlig, men litt. Hvor MÅ alle skifte og dusje i samme rom uten noen form for skillevegg e.l.?! Jeg synes det er veldig unødvendig og vet at skiftingen naken er grunnen til at mange dropper gymmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere ikke likte gym pga ballspill som de ikke bedrev selv på fritiden, og det var jo sånn da jeg gikk på skolen også. Så dette er kanskje noe vesentlig å få med seg :)

En gang fikk vi jentene lov til å arrangere en aerobic time. Det var faktisk ganske artig, for noen av oss fikk i oppgave å lage et program som resten skulle følge. Gutta var faktisk ganske sporty til å ikke være interessert i det i det hele tatt. De klønet og strevde, men de prøvde. Vi lo og koste oss, og hadde en superartig time. Ingen av jentene var heller noe utpreget gode i aerobic, noe som gjorde det kanskje enda bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte overhodet ikke gymtimene på skolen.... Det var et intens hat. Jeg var den gang overvektig (og er det for så vidt enda) og likte ikke fysisk aktivitet. Pluss at jeg følte meg ukomfortabel i garderoben både før og etter, når andre elver var stede og jeg måtte skifte foran dem.

Derfor fant jeg ofte på unnskyldinger for å slippe, enten at jeg hadde mensen, hadde glemt gymtøy osv.

Mine foreldre har også pushet på for å få meg ned i vekt, noe jeg til dels kan forstå. Men når jeg måtte ut å jogge med min mor (jeg HATER å jogge) i en timesvis, så gikk jeg å grudde meg i mange timer på forhånd.

Nå er jeg glad for at jeg kan bestemme selv hvor aktiv jeg vil være. Man finner ikke meg på treningsentre (også et hat mot sånne steder) og jeg vil ikke andre skal bestemme hvor aktiv jeg skal være. Jeg trener dog 1 gang i uken på jobb da, men det er frivillig fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet og elsket gym. Mye av hatet kom pga garderobene, jeg har eksem og var særdeles lite glad i spørsmål som "Har noen skutt deg med hagle eller?" kan man si... Såe jah, jeg drøøøøøyet tøyingen, eller avkledning eller hva det nå skulle være så jeg kunne dusje alene. Kom nesten alltid for sent til timen etterpå. :/
Garderobendring hadde hjulpet MYE for meg, syns alle skoler burde ha "båser" med rom til på/avkledning samt dusj. (Slike som de gjerne har på campingplasser)

Ellers er variasjon viktig, vi hadde mye løping på sommeren og jeg var regelrett drittlei, svake ankler og asfalt er ikke å anbefale. (Ble ikke bedre i anklene for å si det sånn)

Husker de aller fleste i min klasse likte Stiv Heks godt. Der man la ut løyper, var en god blanding av "gulvet er lava" og "tikken" rett og slett. Stasjonstrening likte jeg også godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her :)

Ja, det virker som det er en sperre for mange at de ikke er gode i aktiviteten, og da vil de ikke prøve heller. Det er flaut eller man blir kanskje overskygget av andre. Veldig uvant for meg som er vant til å holde bootcamp for voksne damer som var der fordi de VILLE være der :P .

Timene må jo svare til læreplanen, så det må nødvendigvis være X timer med ballspill, basistrening, turn osv i løpet av året. Bare pønsker på hvordan man kan få flere elever til å delta AKTIVT. Ikke gå med armene i kors over brystet og være likegyldig til at man kanskje ødelegger for hele laget eller stopper flyten i spillet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kan jo være fordi folk ikke intereserer seg for det, noe kan være at man føler seg dårlig, jeg hatet feks løping, typ coopertest osv fordi jeg ikke liker og løpe, jeg har ikke løpekondis og blir da hengende etter, og det er ikke gøy, og kanskje spesielt i en alder der man gjerne skal være både perfekt og ikke skille seg ut eller noe som helst (ikke alle som er helt over det på vgs heller), noe går nok på typ dusjing osv, at noen synes det er ubehagelig.

Det er jo vanskelig og komme med fasit, da det vil være så utrolig individuelt. Jeg har alltid vært fysisk aktiv, spilt både fotball, håndball, drevet turn, konkurransesvømming, riding mm, så hos meg var det på ingen måte at jeg misslikte fysisk aktivitet, dårlig på løping over lange distanser var jeg uansett (og er enda). Men tenker at aktiviteter hvor det er lett og skille seg ut (helst da i negativ retning) fort kan bli en slik som enkelte missliker. "ekstreme" prestasjoner vet jeg av erfaring funker dårlig i en gym time, feks hadde vi joggetur i skogen flere ganger på videregående, ingen ekstremsport, men for de som aldri jogger, eller er spesielt fysisk aktiv utenom gymmen i gang i uka så er det ekstremsport og mange missliker det. fordi de misslykkes, men også fordi det blir for tungt. Noen er litt forsiktige av seg og liker ikke ballspill med harde baller feks, i frykt for og få de i hodet osv.

Husker favoritter hos oss har vært innebandy, kanonball og et eller annet jeg ikke husker hva vi kalte. Det gikk iallefall ut på og bygge en løype av ringer, madrasser, tau osv også var det ikke lov og trå på gulvet også leke "sisten" oppå der og unngå og bli tatt eller trø på gulvet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så andre ting enn typiske populære sporter var morsommmere eller "enklere" å delta på? Tror dere det har noe med at nivået på klassen jevnes ut når de som er drevne i ballsport må gjøre noe de ikke er så gode på, at hele gjengen blir nybegynnere istedet for kun noen få?

Jeg tror det i alle fall. Mens fotball var hathathat, så var innebandy gøy, og det er noe jeg aldri har vært med på utenom gymtimene. De færreste var spesielt gode, og det var lettere å delta skikkelig.

Jeg er jo personlig mer en individualist når det gjelder sport(liker ting som roing, ski, svømming, fekting, tennis etc.), så lagsport som er enkelt å få til i en gymtime har aldri vært min greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym er kanskje det faget jeg misliker aller mest ved skole i nåtiden. Av en stor grunn, og det er at jeg synes gym er å sette en karakter på hvor perfekt man er.

Det sier seg jo selv. Er du slank, sterk og med høyere sosial status så klarer du "alt" og får dermed en god karakter. Er du derimot overvektig, sliter med sykdom/problemer, er litt lav, ikke så sterk og tørr ikke å ta initiativ til å få med hele laget/å samarbeide, så får du en lav karakter. Selv erfarer jeg dette, og dermed er gym blitt min store fiende i skolen. Jeg føler meg nesten mobbet av faget gym fordi jeg er den jeg er. Hadde jeg hatt mulighet, så ville jeg heller sittet med det kjedeligste teoretiske fagene de timene enn å ha gym.

Så klart. Det er noen øvelser som er bedre for andre og ikke. Så det er ikke alt jeg misliker, men mye av det som legges opp i årsplanen i dag er, for det første kjedelig og "det normalt" som vi har hatt i 10 års grunnskole fra før, og alt er ikke tilrettelagt i gymsalen på skolen.

En annen ting jeg misliker ved gym er garderoben. Jeg liker ikke å dusje, da jeg ble konstant mobbet på barneskolen og delvis i ungdomsskolen pga. kropp. Dette sitter i meg enda.

Jeg liker heller ikke at enkelte gymlærere tror de er verdensmestere. Ikke alle ser alle elevene sine heller og deres nivå. Mange gymlærere er jo prakteksempel på fine og trente kropper - dette er utrolig vondt å se for en som ikke er sånn og heller ikke er personen som liker å trene noe særlig.

Nå ble det mye negativt her, men for meg er det meste negativt med gym. Liker ikke at det skal føles som om det settes karakter på perfeksjon av kroppen. Ja, det legges mye vekt på innsatsen, men for den som ikke er komfortabel med seg selv eller føler andre vil snakke stygt om deg, så er det ikke lett å prestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her :)

Ja, det virker som det er en sperre for mange at de ikke er gode i aktiviteten, og da vil de ikke prøve heller. Det er flaut eller man blir kanskje overskygget av andre. Veldig uvant for meg som er vant til å holde bootcamp for voksne damer som var der fordi de VILLE være der :P .

Timene må jo svare til læreplanen, så det må nødvendigvis være X timer med ballspill, basistrening, turn osv i løpet av året. Bare pønsker på hvordan man kan få flere elever til å delta AKTIVT. Ikke gå med armene i kors over brystet og være likegyldig til at man kanskje ødelegger for hele laget eller stopper flyten i spillet.

I forhold til ballspill, så går det an å dele opp etter nivå også. Det trengs ikke å gjøres på noen teit måte, men rett og slett "de som spiller ballspill på fritiden går dit, de som ikke spiller ballspill på fritiden går dit". Da får man jevnet ut nivået litt, og de som ikke er kjempe flinke tør gjerne å prøve seg litt mer da.

For å inkludere, så kan man lage regler om at alle på laget må være borti ballen før det er lov til å skyte mål. Samme spiller kan ikke lage mål to ganger på rad, med mindre det andre laget jukser og da lar hver å dekke personen. Alle spillere må være over midtlinjen for å lage mål, osv.

Nå kom jeg med forslag til ballspill da, men slik jeg husker det var ballspill ofte "verstingen" for de som ikke var gode.

Ang ballspill, så ville jeg faktisk styrt unna håndball og fotball. Det finnes mange gode ballspill som er mer lek, fremfor idrett. Skal komme med noen forslag:

Stolball: Hvert lag har to "konger", som står oppå hver sin stol på hver sin banehalvdel. Laget scorer ved at en spiller kaster eller gir ballen til "kongen" og kongen kaster ballen tilbake til spilleren (eller en annen på laget, valgfritt). Ballen går videre til neste lag dersom noen mister den i gulvet, dersom den blir fanget av andre, eller dersom det blir scort poeng. Man kan velge om man vil bytte konge hver gang man får poeng (den som kastet ballen til kongen blir konge, eller dersom kongen mister 3 baller.)

"Poeng-spill": Hvert lag scorer ved å gjøre forskjellige ting på en banehalvdel (f.eks sette seg ned med ballen innenfor forskjellige felt, legge ballen på forskjellige felt, f.eks en strek, en matte, osv). Hver spiller kan bare løpe 3 skritt. Alle spillere må være over midtlinjen før scoring.

"telleball". To lag. Spillerne på laget teller hver gang de mottar ballen, første person sier 1, kaster ballen til neste person som sier 2, osv. Kommer de til ti får laget et poeng. Spillerne kan bare gå 3 skritt. Kan gjøres vanskelig ved å bruke 2-gangen, 5-gangen, osv.

Forklarte veldig kjapt, men sånne typer spill er altså mer inkluderende enn fotball og håndball, som veldig mange er gode i fordi de driver med det på fritiden. Man kan også endre på reglene som man selv vil, for å inkludere alle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så andre ting enn typiske populære sporter var morsommmere eller "enklere" å delta på? Tror dere det har noe med at nivået på klassen jevnes ut når de som er drevne i ballsport må gjøre noe de ikke er så gode på, at hele gjengen blir nybegynnere istedet for kun noen få?

Hva tror du om å forklare veldig kort hvorfor vi skal gjøre det vi skal gjøre denne økten? Det vil kanskje bare interessere noen få, eller kan det bidra til å dra med de som er uinteressert og ser null poeng med timen?

Jeg tror det er et godt poeng, å forklare hvorfor, hva som skjer når man trener sånn osv., og ikke minst at poenget er ikke å bli god i det, men å forstå hva som skjer med ulike muskler/funksjoner i kroppen når man trener akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym er kanskje det faget jeg misliker aller mest ved skole i nåtiden. Av en stor grunn, og det er at jeg synes gym er å sette en karakter på hvor perfekt man er.

Det sier seg jo selv. Er du slank, sterk og med høyere sosial status så klarer du "alt" og får dermed en god karakter. Er du derimot overvektig, sliter med sykdom/problemer, er litt lav, ikke så sterk og tørr ikke å ta initiativ til å få med hele laget/å samarbeide, så får du en lav karakter. Selv erfarer jeg dette, og dermed er gym blitt min store fiende i skolen. Jeg føler meg nesten mobbet av faget gym fordi jeg er den jeg er. Hadde jeg hatt mulighet, så ville jeg heller sittet med det kjedeligste teoretiske fagene de timene enn å ha gym.

Så klart. Det er noen øvelser som er bedre for andre og ikke. Så det er ikke alt jeg misliker, men mye av det som legges opp i årsplanen i dag er, for det første kjedelig og "det normalt" som vi har hatt i 10 års grunnskole fra før, og alt er ikke tilrettelagt i gymsalen på skolen.

En annen ting jeg misliker ved gym er garderoben. Jeg liker ikke å dusje, da jeg ble konstant mobbet på barneskolen og delvis i ungdomsskolen pga. kropp. Dette sitter i meg enda.

Jeg liker heller ikke at enkelte gymlærere tror de er verdensmestere. Ikke alle ser alle elevene sine heller og deres nivå. Mange gymlærere er jo prakteksempel på fine og trente kropper - dette er utrolig vondt å se for en som ikke er sånn og heller ikke er personen som liker å trene noe særlig.

Nå ble det mye negativt her, men for meg er det meste negativt med gym. Liker ikke at det skal føles som om det settes karakter på perfeksjon av kroppen. Ja, det legges mye vekt på innsatsen, men for den som ikke er komfortabel med seg selv eller føler andre vil snakke stygt om deg, så er det ikke lett å prestere.

Så kjipt at du føler det sånn!

Jeg må bare prøve å overbevise deg om at man får IKKE karakter etter om man har fin kropp eller ikke :hug: . Det kan kanskje oppleves sånn fordi de som er i god form har en stereotypisk "fin" (men hva er egentlig det ;) ) kropp, og de har ofte enklere for å delta aktivt i timene og gjøre det bra på mange områder.

En person er jo heldigvis ikke perfekt kun basert på utseende! Tenk hvor mange pene og godt trente personer som sikkert er helt forferdelige personer innvendig. Du kan være helt perfekt ved å være deg selv (men joda, må kanskje gjøre litt innsats i timen, for det spørs om gymlæreren din gir deg en sekser bare ved at du argumenterer for hvorfor du er perfekt :D selv om det hadde vært kult).

Tror du det er mulighet for at du heller kan se på en gymlærer som er i god form og tenke at personen kan være en inspirasjon eller noen du kan lære av? Det finnes så mange måter å være i aktivitet på, man må (som mange har skrevet allerede!) ikke jogge livet av seg eller trene styrke på Spenst.

Husker selv at jeg tenkte mye på det med at "andre ser på meg" eller at "tenk om andre snakker om meg" da jeg gikk på vgs. Det er jo ikke alltid så lett å sprenge ut av den bobla :) . Men jeg kan nesten garantere deg at det er ingen som kommer til å tenke negativt om deg hvis du tør å løpe i gymtimen, kaste ballen hardt, eller prøver så godt du kan å treffe med en basketball. Da ser jeg for meg at det bare er fordi de er flaue og som ikke tør å prøve selv.

I forhold til ballspill, så går det an å dele opp etter nivå også. Det trengs ikke å gjøres på noen teit måte, men rett og slett "de som spiller ballspill på fritiden går dit, de som ikke spiller ballspill på fritiden går dit". Da får man jevnet ut nivået litt, og de som ikke er kjempe flinke tør gjerne å prøve seg litt mer da.

*snip forskjellige typer ballspill*

Smart! Vi har hatt mye om dette i våre egne timer, hvordan vi kan variere spill og få mer aktivitet. Jeg liker det veldig godt selv når det er regler om at det f. eks må være X antall pasninger før man kan score, alle må ha vært borti ballen eller lignende. Jeg er helt elendig i basketball og håndball for eksempel, og da er det fort morsommere når man MÅ bli inkludert i spillet av de som er mye flinkere :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles mareritt om gymlæreren de to siste åra på vgs. Jeg er snart 30. :aww: Lærer har ALT å si.

Når det er sagt, så kan jeg ikke kaste en ball, eller sparke en ball, om det stod om livet, jeg eier ikke finmotorikk eller spenst/hurtighet what so ever - du kan likegjerne be en medisinball hoppe lengde eller høyde. Men jeg syns styrkeøvelser var gøy, der man brukte apparater, og "konkurrerte mot seg selv" ikke måtte sammenligne med alle andre hele tiden. Ballspill er greit nok det om det ikke må være så fordømt alvorlig hele tiden, er ikke noe kult å bli skjelt ut av "lagkompiser" fordi man ikke kan skyte på et mål på størrele med en låvevegg. :aww: Og den derre evinnelige "bli valgt sist". **** som jeg hatet det.

Jeg skulket gym det jeg kunne, og fikk etterhvert "lovlig fritak" for endel gym, men selv der sviktet gymlæreren jeg hadde - kom med spydige og hånlige kommentarer hver gang jeg møtte henne - til og med på avsluttnings"festen" for vgs så ser hun opp og ned på meg og sier "jaja, noen av dere har jo kledd dere som om dere skulle på jobb, ikke fest..."

Jeg hadde heldigvis aldri problemer i garderoben. :lol: NOE skal man slippe da.

Mitt drømmeopplegg i gym er valgfrihet innen gitte rammer. Man skal følge en læreplan og gjennom div. på den. Men må alle gjøre alt samtidig? JEg ville hatt en individuell "plan" for hver elev, der eleven så og så mange ganger i løpet av året måtte være med på fotball, løpetur, vektløftning osv osv. Så kan man unngå fotball de gangene de mest konkuransestyrte i klassen spiller fotball - eller nettopp være med da, om man liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på videregående spurte gymlæreren oss hva vi ville gjøre for dagen. Vi svarte "YOGA!!!", og han synes det var en kjempegod idè! Gymlæreren "satt oss i gang", gikk ut av rommet og vi sovnet på mattene. Når han kom tilbake fikk vi kjempemye skryt for at vi strakk ut :lol:

Det var vel egentlig "standarden" for våre gymtimer, men nå var vi ikke mer enn 10 personer i timene våre og vi var på tvers av trinnene, så det ble naturlig nok ganske lite vi kunne gjøre. Ofte var halve klassen borte! Heldigvis hadde vi et par uker med egentrening, og da fikk jeg trene skikkelig styrketrening på treningssenteret.

I korte trekk det jeg tenker om gymtimene

1. For få timer til å se en utvikling

2. For store individuelle forskjeller på fysisk form (naturlig nok)

3. At man blir vurdert med karakter er synd - det skulle vært deltatt eller ikke deltatt

4. Motiver til egentrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...