Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle i utlandet, lønnsnivå og billige reiser


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hva har jeg med saken å gjøre?

Skal vi diskutere deg og dine valg når vi snakker om verdens holdning til sultne barn i afrika, klimaendringer, rasisme eller andre verdensproblemer? Er du / forumet vaksinert mot å holde en diskusjon generell?

Nei, men du er åpenbart vaksinert mot å svare på dine egne "generelle" spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine penger, mitt valg. Så enkelt er det faktisk

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvil

Jeg har for min dle vurdert dette i år, men har latt det utgå siden vi har kjøpt ny peis. Men den var ikke billig den heller. For meg går det rett og slett på prioteringer! Jeg velger heller å leve litt skrantent på mat en måneds tid og få råd til noe jeg virkelig har lyst på enn å kjøpe god mat hele tiden. Jeg vurderer stort å legge til 10.000 på mastercardet mitt om jeg får jobben jeg har søkt på for å dra på juleshopping. Mange tar seg en frihet ved hjelp av f.eks mastercard for å ta seg en utenlandstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok hengt i feil kretser hele livet mitt, for jeg har få kjente som har råd til julegaveshopping i storbyer og andre utenlandsreiser i hytt og pine som studenter. Noen av vennene mine var på 1-2 reiser i året som studenter ja, men de jobbet mye ved siden av og hadde prioriteringer i det hverdagslige som gjorde at de hadde mulighet til det.

Det var en diskusjon i AN en tid tilbake siden om bil som student. Der det ble påstått at eneste måten man kunne ha bil som student, var å få hjelp fra foreldre. Men når det kom til stykket, så finner man ut at prioriteringer ligger i bunnen av det hele. Noen prioriterer shopping og klær, andre reiser, andre igjen å ha en fillete, gammel bil og noen prioriterer ganske mye penger på fest og alkohol. Vi er forskjellige, har forskjellige behov og ønsker å leve forskjellig rett og slett.

Så kommer man ikke bort fra at noen kommer fra veldig pengesterke familier. Som også sponser de både med det ene og det andre. Men hva er problemet om mor eller far sponser en flybillett og et hotellopphold i London i desember?

Selv om noen tydeligvis har det som en hobby å sitte å sjekke opp alle de omgåse med på Skattelistene, så kommer hverken prioriteringer ut fra de, eller om man får sponset diverse av arbeidsgiver, foreldre eller hvem det nå måtte være.

Så lenge vi bruker varer og tjenester, så tar vi alle et etisk valg mhp hvordan de driver deres virksomhet. Både mhp til sosial dumping, miljø, dyrevelferd og andre saker. Noen bryr seg overhode ikke, noen har ikke kunnskap nok til å forstå hva de støtter litt stygt sagt og andre tar valg som baserer seg etter deres ståsted. Vi har alle våre kampsaker. Jeg tviler på at det er så mange i den vestlige verden som klarer å leve en månde uten å støtte noen som driver på en eller annen uetisk måte.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du er åpenbart vaksinert mot å svare på dine egne "generelle" spørsmål.

Men kanger har da ikke skrevet noen plass om sine shopping turer, og det er da shoppingturer denne tråden handler om? Eventuelt kombinert ferie og shoppingtur. "Pleasure" turer rett og slett. Forstår ikke hva i alle dager andre turer til utlandet, det være seg jobb, misjonering eller hva det nå skulle være har med dette temaet å gjøre? :icon_confused: Og om man flyr, kjører eller toger bort er jo samma det, her er det den totale summen som blir diskutert hvorfor/hvordan man har/tar seg råd til dette. Eller var i hvert fall det som var intensjonen slik jeg forstår det.

Hva eller om kanger "flyr" verden rundt for er like OT i denne tråden som temaet i denne tråden var i juleshopping by tråden spør du meg..

Ellers er jeg enig med de fleste andre, jeg sparer heller opp penger en stund og lever rimelig minimalt om det er det som må til for å få til drømmeturen til Japan en sommer! Prioriteringer rett og slett! Jeg ønsker å se verden, å oppleve mer enn lille norge. Jeg er en veldig åpen person og vil mer en gjerne lære fra andre kulturer for å forbedre meg selv og gjør mitt syn på verden enda bredere! :panda:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt problematisk når en person som er storforbruker av en tjeneste kritiserer andre for det samme.

For det første: er jeg storforbruker av julegaveshopping i storbyer i europa? Ikke i min virkelighet, muliggens i andres alternative virkelighet? Har faktisk aldri vært på julegaveshopping i noe storby.

For det andre: kritisere? Er det å kritisere noen å stille et spørsmål? Det kan være et kritisk stilt spørsmål, men det er enda et spørsmål. Det er ikke ment som direkte kritikk, for det har ikke vært snakk om noen spesifikke menneskers spesifikke turer. Det har vært snakk om generelle holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise, gjerne langt, gir mange verdifulle erfaringer, hva gjelder etikk og moral i tillegg til generell kunnskap og kompetanse. Mitt inntrykk er at "bereiste" ofte har mer innsikt i sitt eget samfunn enn dem som aldri setter en fot utenfor sine egne landegrenser *generaliserer*. Man lærer gjerne å sette pris på godene i Norge i tillegg til at man ser andre deler av verden med sine egne øyne.

Juleshopping er en annen sak, men jeg tror valgene folk gjør hver dag (et bevisst forhold til handel, økologisk/konvensjonell, bil/kollektivt, kildesortering osv) er langt viktigere enn om du skeier ut med fly og hotell OG shopping en gang i blant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanger har da ikke skrevet noen plass om sine shopping turer, og det er da shoppingturer denne tråden handler om? Eventuelt kombinert ferie og shoppingtur. "Pleasure" turer rett og slett. Forstår ikke hva i alle dager andre turer til utlandet, det være seg jobb, misjonering eller hva det nå skulle være har med dette temaet å gjøre? :icon_confused: Og om man flyr, kjører eller toger bort er jo samma det, her er det den totale summen som blir diskutert hvorfor/hvordan man har/tar seg råd til dette. Eller var i hvert fall det som var intensjonen slik jeg forstår det.

Hva eller om kanger "flyr" verden rundt for er like OT i denne tråden som temaet i denne tråden var i juleshopping by tråden spør du meg..

Vel, Kangerlussuaq, som syns vi skal diskutere moral og etikk med shoppingturer, har ikke ville gi oss sin grunn til sine turer, har hun vel? Så hva veit vi om det er nødvendige turer eller "pleasure"-turer hun er på? Og siden hun er så interessert i hvordan og hvorfor man har/tar råd til det, så kan jo hun gå foran som et godt moralsk eksempel, og fortelle oss hvordan hun har/tar seg råd til å dra på alle disse turene sine?

Om vi diskuterer treningsmetodikk, så vil jo ikke hvordan jeg trener hund være OT? Hvis jeg sier at alt du trenger er en klikker og noen pølsebiter og alt annet er uetisk, så vil jo en evt bruk av fik og deng i min hundetrening være ganske on topic, vil det ikke? Så hvis vi skal diskutere andres lønnsnivå, andres moralske valg, andres prioriteringer, så er det greit - særlig når man får direkte spørsmål om det - å redegjøre for hvorfor man flyr land og strand rundt for hvilke penger. I'm starting with the man in the mirror, sant?

Og i tilfelle dere skulle lure. Jeg har ikke flydd mer enn 2 ganger i mitt liv, det var tur/retur Hellas på ferie for snart 10 år siden, da skulle jeg på en sponset ferie. Jeg har - så sant vi ikke kan kalle Jessheim en storby - aldri vært på storbyshopping. Jeg gir også egentlig blanke i om folk har spart seg opp noen kroner for å kunne shoppe i London fremfor å shoppe i nærmeste kjøpesenter, og jeg er egentlig ikke så nysgjerrig på hva Kangerlussuaq gjør på reisene sine, jeg er mer nysgjerrig på hvorfor hun mener at hennes grunner for å farte rundt og bruke penger på sine reiser er bedre enn andres grunner til å farte rundt og bruke penger på sine reiser. Jeg tror dog ikke jeg får noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope som jeg skrev tidligere, jeg fikk et litt annet inntrykk av hundesonens generelle befolkning enn hva folk kanskje mente å portrettere. Og det beklaget jeg, tror det skal stå et stykke opp med mindre det har fallt vekk :)

Da kan en jo heller ta det som et generelt tankesprang, om befolkningen i Norge generelt. For der er jeg neppe alene om å føle at det er mange som tar det som en selvfølge å reise histen og pisten året rundt, billig. Sydenturer har også blitt en selvfølge?

Nja, det er ganske enkelt det der for min del - jeg driter i hva andre gjør - det er ikke min business, kommer ikke til å bli det, og hvordan folk finansierer utenlandsturer, nye biler eller whatever, driter jeg en lang marsj i, faktisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Kangerlussuaq, som syns vi skal diskutere moral og etikk med shoppingturer, har ikke ville gi oss sin grunn til sine turer, har hun vel? Så hva veit vi om det er nødvendige turer eller "pleasure"-turer hun er på? Og siden hun er så interessert i hvordan og hvorfor man har/tar råd til det, så kan jo hun gå foran som et godt moralsk eksempel, og fortelle oss hvordan hun har/tar seg råd til å dra på alle disse turene sine?

Det er jo synd du går ut i fra det verste, mest negative og kjipeste omtalen du kan tenke deg om meg :) Jeg har flydd 2 gang utenlands i år, så jeg har strengt tatt ingen synder eller skjelett i skapet. Jeg har råd til å fly fordi jeg prioriterer, som alle andre her nevner. Der dere har prioritert hundeutstillinger prioriterer jeg flyreiser, det har vi allerede snakket om og jeg skjønner ikke hva dette som overhodet ikke er noen nyhet fører til av gjennombrudd i tankeprosessen din 2ne.

Det å reise har blitt så billig at man ser på det som en selvfølge. Ja, nesten som et behov, som noen nevner her, fordi man blir mer globalisert og klarer å se ting i perspektiv osv (fritt fra tidligere talere i denne tråden). Det er en interessant utvikling, for det er jo ikke noe menneskerett å reise rundt i verden billig, er vår holdning til fenomenet å reise blitt utglassert og vassent etterhvert som fri konkurranse driver prisen ned? Litt som at vi tar det som en selvfølge å kjøpe en ny tv til 2000kr, en ny tskjorte til 50 kr og så videre? Det handler ikke om at RTL får sponset en tur, at Kangerlussuaq flyr småfly i Finnmark eller at 2ne ikke har flydd på 10 år. Det handler om samfunnet som en helhet, som etterhvert blir så vant med å ha det godt at man kanskje ikke stopper opp og tenker : "er dette egentlig normalt?". Det handler ikke om antallet reiser per person, men om forventningen av storbyshoppingen og sydenturen. Det handler ikke om økonomi sånn sett, for det handler om konkurranse, lønnsnivå og etisk reise. Jo mer vi forventer - jo mer presser vi konkurransen opp, lønnsnivå ned og de moralske og/eller etiske valgene vokser i størrelse. Det er ikke snakk om noe rett eller galt, for som vi alle vet sitter vi nok alle på en pc skrudd sammen av kinesiske ungdommer og mange har nok klær fra Cubus og H&m sydd sammen av mennesker i bangladesh som mistet sine kjære når fabrikken ramlet sammen for et par år siden. Er det vanskelig å tenke seg at man kanskje kan filosofere på disse trendene også innenfor reisemarkedet, ikke BARE elektronikk, tekstil og nipsnaps?

Det er jo ikke sånn at det utelukkende er negativt, selv om man filosoferer på det. Det er jo fint at konkurranse presser prisene ned; både innen elektronikk, tekstil og reise. Det er en positiv ting. Flere kan delta i gildet, flere får råd til å leve rikholdige liv. Spørsmålet er jo hvor grensa går på balansegangen mellom sunn konkurranse hvor forbrukere får bra produkter produsert på en bra måte til en OK pris, og ekstrem konkurranse hvor forbrukerne får marginalprodukter produsert på marginal måte (ifht miljø, HMS og rettigheter) til en unormalt lav pris…?

Er overrasket over hvor mange som har vansker med å gå så langt unna fra skjermen at de ikke ser dette STORE bildet, men heller tviholder på detaljene… Det handler ikke om meg og deg og han og hun, men om samfunnet generelt. G e n e r e l t. Er det vanskelig å snakke om noe generelt?

Den eneste livsnødvendige reisen via lufta som finnes, utføres av Lufttransport, 330 skvadronen og Norsk Luftambulanse…. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd du går ut i fra det verste, mest negative og kjipeste omtalen du kan tenke deg om meg :) Jeg har flydd 2 gang utenlands i år, så jeg har strengt tatt ingen synder eller skjelett i skapet. Jeg har råd til å fly fordi jeg prioriterer, som alle andre her nevner. Der dere har prioritert hundeutstillinger prioriterer jeg flyreiser, det har vi allerede snakket om og jeg skjønner ikke hva dette som overhodet ikke er noen nyhet fører til av gjennombrudd i tankeprosessen din 2ne.

Interessant at du ut fra et spørsmål om hvorfor du flyr så mye, får at jeg går ut fra det verste, mest negative og kjipeste omtalen jeg kan tenke meg om deg, når du startet denne diskusjonen med dette innlegget i en tråd om hvor man burde dra på julegaveshopping:

Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle? Og greit, man kan ha penger fra familien, man kan ha spart, man kan ta opp lån.... Men julehandel er da dyrt, og å legge den til utlande? Symptomatisk på at reisinga er blitt latterlig billig? Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Hundesonens innbyggere har tydeligvis mer spenn i kassa enn jeg egentlig har fått inntrykk av, og/eller Norges befolkning har så godt med penger samt at en flyreise har blitt billigere enn det totale matbudsjettet på en tur at man faktisk kan legge shoppingturene sine i et annet land?

Uten å være tankeleser, tror jeg neppe at jeg gikk ut fra noe mer negativt om deg enn du gjør om dine medsoniser. Heller mindre, tror jeg.

Det å reise har blitt så billig at man ser på det som en selvfølge. Ja, nesten som et behov, som noen nevner her, fordi man blir mer globalisert og klarer å se ting i perspektiv osv (fritt fra tidligere talere i denne tråden). Det er en interessant utvikling, for det er jo ikke noe menneskerett å reise rundt i verden billig, er vår holdning til fenomenet å reise blitt utglassert og vassent etterhvert som fri konkurranse driver prisen ned? Litt som at vi tar det som en selvfølge å kjøpe en ny tv til 2000kr, en ny tskjorte til 50 kr og så videre? Det handler ikke om at RTL får sponset en tur, at Kangerlussuaq flyr småfly i Finnmark eller at 2ne ikke har flydd på 10 år. Det handler om samfunnet som en helhet, som etterhvert blir så vant med å ha det godt at man kanskje ikke stopper opp og tenker : "er dette egentlig normalt?". Det handler ikke om antallet reiser per person, men om forventningen av storbyshoppingen og sydenturen. Det handler ikke om økonomi sånn sett, for det handler om konkurranse, lønnsnivå og etisk reise. Jo mer vi forventer - jo mer presser vi konkurransen opp, lønnsnivå ned og de moralske og/eller etiske valgene vokser i størrelse. Det er ikke snakk om noe rett eller galt, for som vi alle vet sitter vi nok alle på en pc skrudd sammen av kinesiske ungdommer og mange har nok klær fra Cubus og H&m sydd sammen av mennesker i bangladesh som mistet sine kjære når fabrikken ramlet sammen for et par år siden. Er det vanskelig å tenke seg at man kanskje kan filosofere på disse trendene også innenfor reisemarkedet, ikke BARE elektronikk, tekstil og nipsnaps?

Det er jo ikke sånn at det utelukkende er negativt, selv om man filosoferer på det. Det er jo fint at konkurranse presser prisene ned; både innen elektronikk, tekstil og reise. Det er en positiv ting. Flere kan delta i gildet, flere får råd til å leve rikholdige liv. Spørsmålet er jo hvor grensa går på balansegangen mellom sunn konkurranse hvor forbrukere får bra produkter produsert på en bra måte til en OK pris, og ekstrem konkurranse hvor forbrukerne får marginalprodukter produsert på marginal måte (ifht miljø, HMS og rettigheter) til en unormalt lav pris…?

Er overrasket over hvor mange som har vansker med å gå så langt unna fra skjermen at de ikke ser dette STORE bildet, men heller tviholder på detaljene… Det handler ikke om meg og deg og han og hun, men om samfunnet generelt. G e n e r e l t. Er det vanskelig å snakke om noe generelt?

Den eneste livsnødvendige reisen via lufta som finnes, utføres av Lufttransport, 330 skvadronen og Norsk Luftambulanse…. :)

Jeg tror at en av grunnene til at folk syns det blir vanskelig å se det store bildet i denne diskusjonen, er vel setninger som

- Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle?

- Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Særlig når spørsmålene kommer i den før nevnte tråden, da er det enten du mente det eller ikke, kritikk av både hvordan folk prioriterer pengene sine, og hvor uetisk de er om de velger billige flyselskaper som Norwegian og Ryanair. Du er ikke den eneste som husker hva andre skriver vet du, så når du tar opp sånt i en tråd som du gjorde, så husker folk sammenligninga med nedklubbing av selunger f.eks. Om det var du som planla en storbyhelg for juleshopping, så ville du ikke tatt det personlig i det hele tatt at noen satte spørsmålstegn ved turen og reisemåten din? Du hadde kunnet svare på det på en "generell måte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje litt på siden i forhold til hvordan denne diskusjonen har utviklet seg, men...

Jeg har også inntrykk av at mange tar flere årlige utenlandsturer som en selvfølge. Nordmenn (samlet sett) reiser og shopper mye, og har et forbruk som ikke synes bærekraftig. Personlig liker jeg heller ikke at julen er blitt slik en gedigen kjøpsfest (totalt sett, jeg vet godt at flere ikke har mulighet til å delta på den). Selvfølgelig har folk lov til å gjøre hva de vil med sine egne penger, men jeg synes egentlig det kan være fint med en generell debatt om forbruk og forventninger.

Og for å synliggjøre at jeg kaster stein i glasshus: Selv har jeg mistet oversikten over hvor mange Osloturer/Stavangerturer jeg har hatt i år. Jeg har også vært på 2 utenlandsturer (3 hvis jeg tar med at jeg skal til London om 2 uker). Noe av dette er i forbindelse med jobb, men likevel...jeg føler ikke at det er uproblematisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke en eneste student som ikke jobber ved siden av studiene. Alle jobber i feriene og mange jobber i helger og ukedager i tillegg. Jeg jobber hele ferien, masse helger og noen ukedager. Det må til hvis jeg skal kunne ha bil og drive aktivt med hund.

Det gjør også at jeg kan reise rundt i verden, men ikke årlig. "Sydentur" og storbytur er dessuten helt uinteressant for mitt vedkommende. Å reise på shopping tur tar jeg meg ikke råd til og jeg har dessuten ikke samvittighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som et større miljø problem alle som pendler med fly til og fra jobb og møter. Kontra de flyturene for shopping. Hvor mange fly går ikke mellom byene våre på morgenen liksom.

Ja, jeg er enig i at det er et problem. Det er faktisk også en belastning for de som må fly landet rundt i jobbøyemed...Bedre utstyr for telefonkonferanser/videokonferanser kunne nok redusert reisevirksomheten betraktelig.

Den store diskusjonen angående å ta barn ut av skolen for at "fattige" foreldre skal ha råd til å ta dem med til syden viser da at jo, det er en selvfølge at de aller fleste har/skal ha råd til å reise utenlands...

Nettopp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg ser på det som et større miljø problem alle som pendler med fly til og fra jobb og møter. Kontra de flyturene for shopping. Hvor mange fly går ikke mellom byene våre på morgenen liksom.

Men det er jo disse som betaler de billige setene.. Er du villig til å betale businesspris eller skal alt gå på sosial dømping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette ikke handler om miljøet og ikke om folks prioritering av deres egen økonomi, så skjønner jeg ikke helt hva vi står igjen med jeg, som vi kan diskutere. At det er uetisk å fly med Norwegian og andre lavprisselskaper har vi jo allede en lang tråd om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette ikke handler om miljøet og ikke om folks prioritering av deres egen økonomi, så skjønner jeg ikke helt hva vi står igjen med jeg, som vi kan diskutere. At det er uetisk å fly med Norwegian og andre lavprisselskaper har vi jo allede en lang tråd om?

En generell filosofiering og betrakning om nordmenns bortskjemte livsstil, og hvilke konsekvenser vårt ekstreme forbruk har for resten av verden?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell filosofiering og betrakning om nordmenns bortskjemte livsstil, og hvilke konsekvenser vårt ekstreme forbruk har for resten av verden?

Men hva er konsekvensene i resten av verden om vi slutter å reise utenlands og slutter å handle ting som ofte produseres i fattige land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er konsekvensene i resten av verden om vi slutter å reise utenlands og slutter å handle ting som ofte produseres i fattige land?

Det er vel ingen som har sagt noe om at vi skal slutte å reise og slutte og handle? Det handler vel mer om mengden. F.eks krever vi lave priser, noe som gir dårlige avtaler til land som produserer råvarer (som f.eks bananer og andre råvareprodukter fra Afrika).

Vårt forbruk er heller ikke bærekraftig. Land som f.eks Kina og India begynner nå å få en økende middelklasse som også ønsker å ta del i kjøpefesten. Problemet er at det er ikke nok ressurser på kloden til at de skal ha samme kjøpekraft og forbruksnivå som oss. Skal vi nekte dem den velstand vi selv har? Er vi villige til å gå ned i levestandard slik at de kan gå opp?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt forbruk er heller ikke bærekraftig. Land som f.eks Kina og India begynner nå å få en økende middelklasse som også ønsker å ta del i kjøpefesten. Problemet er at det er ikke nok ressurser på kloden til at de skal ha samme kjøpekraft og forbruksnivå som oss. Skal vi nekte dem den velstand vi selv har? Er vi villige til å gå ned i levestandard slik at de kan gå opp?

:icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt på trynet å utelukke miljøspørsmål fra denne debatten. Fly og shopping påvirker miljøet, enten du vil det eller ei, eller synes det er kjedelig å diskutere, eller har dårlig samvittighet, eller eller eller. Diskuterer vi etikk og moral er miljøet en stor del av dette også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr 1 gang i året og shopper 2-3 ganger i året, så føler meg ikke akkurat truffet i denne saken. Hvis jeg får spart opp penger til å reise på shopping til utlandet, og får billig flybillet i samme slengen, ja da gjør jeg det uten dårlig samvittighet.

Men det virker som at mange folk reiser veldig mye, folk på jobben for eksempel reiser jo utenlands mange ganger i året og har nesten vært jorden rundt! Jeg har knapt vært utenfor Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...