Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle i utlandet, lønnsnivå og billige reiser


Gjest
 Share

Recommended Posts

Tja, syns du ikke det er billig med en flybillett til rundt 500,- èn vei? Det er jo det samme det koster å ta tog for en voksen person fra Tønsberg til Hamar omtrent :P .

Regner med denne var til meg siden den kom rett etter mitt innlegg? (Correct me if I'm wrong) Tjæ, 500 kr. er jo ikke dyrt, men hva man anser som billig varierer nok etter hvilken økonomiske situasjon man er i. Jeg er heltidsstudent uten jobb og for meg er 500 kr. absolutt ikke billig – mens for en med heltidsjobb trenger ikke 500 kr. å være så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine penger, mitt valg. Så enkelt er det faktisk

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvil

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvilke parti den består av - aldri forstår noenting som helst, og at vi som sitter i sofaen vet så mye bedre hvordan vi skal styre dette landet.

Det er rett og slett pinlig å høre hva vi sutrer over og hva slags luksusproblemer vi ofte har. Vi lever i vår egen bortskjemte boble her oppe.

Spot on! Boble-Norge. En ting er sikkert, og det er at jeg har endret syn på mye av å bo i Storbritannia 1 år. Nordmenn er bortskjemte rikinger (jepp, nå drar jeg alle under en kam!). Vi sammenlikner priser uten å ta i betraktning lønnsnivå osv. Vi tar MYE som en stor selvfølge, blant annet at ting andre ville sett på som luksus betraktes som en rettighet i Norge. Vi har det så alt for godt, og vi vet det ikke engang selv... Litt på sidelinjen kanskje. But still.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste valg man tar i løpet av en dag har et eller flere etiske aspekter ved seg.

Det viktigste er vel at man gjør seg noen tanker rundt det og finner en balanse for hva man mener er greit. Det er vel mange av oss som bruker bil mer enn hva som er strengt nødvendig for å få dagen til å gå rundt?

Eller hva vi legger igjen av penger på aktiviteter med hund vi egentlig kunne gitt til noen som trengte det mer?

Men jeg synes virkelig ikke man skal gå rundt å ha kronisk dårlig samvittighet fordi man har mulighet for å unne seg noe ekstra som betyr noe for den enkelte. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle?

De studentene jeg kjenner som er uten jobb på si, og som ikke har oppsparte midler og/eller foreldre/samboer som gjør at det drypper på de - vel, de både reiser og shopper særdeles lite. Hvor i all verden skulle de pengene komme fra? De sliter jo med å få endene til å møtes i utgangspunktet. De som har mulighet til å arbeide utenom studiene eller kanskje har noen goder utenom, de har selvfølgelig større frihet økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk ikke mye da jeg var student, hadde en liten deltidsjobb (som jeg sa opp etter noen mnd pga mistrivsel) og satt igjen med et overskudd på 10k etter første semester.

Nå har jeg kanskje hatt dårligere råd enn mange studenter siden jeg har vært mye syk og det gikk penger til leger og medisiner fram til jeg fikk frikort. I tillegg er jeg fortsatt NAV-klient, og tjener nok dårligere enn folk flest på min alder.

Nå så er jeg så heldig å være gift med en mann med ok økonomi og en godt betalt jobb, men før det hadde jeg også fint råd til en ukes sommerferie i London, eller en helgetur til Oxford, mm. Det handler om prioriteringer. Jeg drikker særdeles lite, og røyker ikke. Jeg har noen hobbyer, men ingen veldig dyre. Sommerferien i London (da jeg var student) hadde jeg spart til en stund, bodde billig, og var i hovedsak på billige eller gratis severdigheter. Det er jo ikke reisen som er dyr i alle tilfelle.

Så kommer det jo litt an på hva folk legger i "shopping", da. Jeg skal greie å komme meg til London for en helg inkludert fly, overnatting og mat for rundt 1500-2000 kr, og da koster jo ikke julegavene noe mer der enn de gjør her hjemme i alle tilfelle. Så er den ekstra utgiften på et par tusen en luksus som man unner seg selv. Men for enkelte jeg kjenner er "shopping" synonymt med å bruke ganske mye penger på ting man ikke nødvendigvis har bruk for, og gjerne mer penger enn man "burde", den delen av det har jeg aldri skjønt.

Og ja, det er luksus. Folk flest (merk at jeg sier folk flest, det gjelder absolutt ikke alle) i Norge har råd til det, eller kan velge å ha råd til det, nesten uansett livssituasjon. Å reise er billig, og de aller fleste land er billigere å bo/spise/handle i enn Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle? Og greit, man kan ha penger fra familien, man kan ha spart, man kan ta opp lån.... Men julehandel er da dyrt, og å legge den til utlande? Symptomatisk på at reisinga er blitt latterlig billig? Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Hundesonens innbyggere har tydeligvis mer spenn i kassa enn jeg egentlig har fått inntrykk av, og/eller Norges befolkning har så godt med penger samt at en flyreise har blitt billigere enn det totale matbudsjettet på en tur at man faktisk kan legge shoppingturene sine i et annet land?

Tja, jeg har ikke samme inntrykk som deg egentlig.

Jeg har vært utenlands et par ganger de siste 11 årene...

2x Sverige

2x DK

1x Østerrike (sponset tur)

1x Nederland (sponset tur)

1x London (sponset tur)

Om jeg en gang i løpet av 11 år unner meg en shoppingtur til utlandet (som forøvrig også er sponset) - så kjenner jeg ikke det en eneste plass i grunn..... Men hverdags er det absolutt ikke, å kommer ikke til å bli det heller...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassen min sparte opp penger fra ungdomsbedriftene og div. oppdrag o.l. og la klasseturen vår til København i desember i fjor. Det var en fantastisk opplevelse, og noe jeg gjerne (definitivt) gjør igjen, men ikke noe jeg kommer til å prioritere fremover i årene som student. At andre gjør det forundrer meg ikke, og jeg syns heller ikke det er noe ille. Men å gjøre det hvert år tror jeg ikke at jeg ville gjort uansett økonomi, rett og slett fordi det da kanskje mister litt av magien? Jeg vet ikke? Jeg syns i allefall det var utrolig koselig og spennende å se førjulstida i et annet land.

For MIN del da, så handler det mer om å kunne en gang i blant oppleve førjulstida i andre land og kanskje finne mer spesielle gaver. I fjor fikk altså alle gaver fra København/Tivoli, mens i år får alle hjemmelagde gaver. Spesielle på hver sin måte, og like koselig syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ikke samme inntrykk som deg egentlig.

Om jeg en gang i løpet av 11 år unner meg en shoppingtur til utlandet (som forøvrig også er sponset) - så kjenner jeg ikke det en eneste plass i grunn.... Men hverdags er det absolutt ikke, å kommer ikke til å bli det heller...

Nope som jeg skrev tidligere, jeg fikk et litt annet inntrykk av hundesonens generelle befolkning enn hva folk kanskje mente å portrettere. Og det beklaget jeg, tror det skal stå et stykke opp med mindre det har fallt vekk :)

Da kan en jo heller ta det som et generelt tankesprang, om befolkningen i Norge generelt. For der er jeg neppe alene om å føle at det er mange som tar det som en selvfølge å reise histen og pisten året rundt, billig. Sydenturer har også blitt en selvfølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke forøvrig et lite paradoks at den som flyr hyppigst på sonen skal stille spørsmål ved andres reisevirksomhet? Nei, det er ikke ment som et personangrep, jeg bare synes det er litt pussig.

Hva vet du om hvorfor jeg flyr, hvem som betaler/sponser flyturene og i hvilket øyemed jeg flyr? En kompis av meg har flydd litt over 100 turer i år, han jobber offshore og bor i Finnmark…. Annenhver uke flyr han ned til vestlandet med x antall hopp nedover kysten. Har det noe med saken å gjøre? Nei. Det er ikke snakk om antallet turer, men forventningen om ferie som en "selvfølge" i det norske familieliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om hvorfor jeg flyr, hvem som betaler/sponser flyturene og i hvilket øyemed jeg flyr? En kompis av meg har flydd litt over 100 turer i år, han jobber offshore og bor i Finnmark…. Annenhver uke flyr han ned til vestlandet med x antall hopp nedover kysten. Har det noe med saken å gjøre? Nei. Det er ikke snakk om antallet turer, men forventningen om ferie som en "selvfølge" i det norske familieliv.

Men du skal uttale deg om andres turer? Se det, dét er helt på sin plass? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva vet du om hvorfor jeg flyr, hvem som betaler/sponser flyturene og i hvilket øyemed jeg flyr? En kompis av meg har flydd litt over 100 turer i år, han jobber offshore og bor i Finnmark…. Annenhver uke flyr han ned til vestlandet med x antall hopp nedover kysten. Har det noe med saken å gjøre? Nei. Det er ikke snakk om antallet turer, men forventningen om ferie som en "selvfølge" i det norske familieliv.

Er det bedre for miljøet at du flyr i arbeidsøyemed enn at jeg flyr på julemarked?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre for miljøet at du flyr i arbeidsøyemed enn at jeg flyr på julemarked?

Det handler ikke om miljø :)

Men du skal uttale deg om andres turer? Se det, dét er helt på sin plass? :)

Jeg uttaler meg ikke om noen spesifikke menneskers turer, jeg stiller spørsmål slik som man kan stille seg :

"Er det rett av meg å kjøre bil til butikken når det kanskje påvirker klimaet?"

"Er det rett av oss å kaste all maten vi gjør?"

"Er det rett av oss å kjøpe billige klær fra Hennes og Mauritz selv om arbeiderne lider?"

"Er det rett av oss å kjøpe Apple-produkter selv om kinesiske arbeidere tar livet av seg i prosessen?"

"Er det rett av oss å reise til Europa selv om etikken bak det kanskje er brokete?"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg ikke om noen spesifikke menneskers turer, jeg stiller spørsmål slik som man kan stille seg :

"Er det rett av meg å kjøre bil til butikken når det kanskje påvirker klimaet?"

"Er det rett av oss å kaste all maten vi gjør?"

"Er det rett av oss å kjøpe billige klær fra Hennes og Mauritz selv om arbeiderne lider?"

"Er det rett av oss å kjøpe Apple-produkter selv om kinesiske arbeidere tar livet av seg i prosessen?"

"Er det rett av oss å reise til Europa selv om etikken bak det kanskje er brokete?"

:)

Really?

Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle? Og greit, man kan ha penger fra familien, man kan ha spart, man kan ta opp lån.... Men julehandel er da dyrt, og å legge den til utlande? Symptomatisk på at reisinga er blitt latterlig billig? Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Hundesonens innbyggere har tydeligvis mer spenn i kassa enn jeg egentlig har fått inntrykk av, og/eller Norges befolkning har så godt med penger samt at en flyreise har blitt billigere enn det totale matbudsjettet på en tur at man faktisk kan legge shoppingturene sine i et annet land?

For dette henger sammen med

"Er det rett av meg å kjøre bil til butikken når det kanskje påvirker klimaet?"

"Er det rett av oss å kaste all maten vi gjør?"

"Er det rett av oss å kjøpe billige klær fra Hennes og Mauritz selv om arbeiderne lider?"

"Er det rett av oss å kjøpe Apple-produkter selv om kinesiske arbeidere tar livet av seg i prosessen?"

"Er det rett av oss å reise til Europa selv om etikken bak det kanskje er brokete?"

Dette handler da vitterlig om dine meninger om sonens reisevaner. Stå i det minste for det du sier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om miljø :)

Jeg uttaler meg ikke om noen spesifikke menneskers turer, jeg stiller spørsmål slik som man kan stille seg :

"Er det rett av meg å kjøre bil til butikken når det kanskje påvirker klimaet?"

"Er det rett av oss å kaste all maten vi gjør?"

"Er det rett av oss å kjøpe billige klær fra Hennes og Mauritz selv om arbeiderne lider?"

"Er det rett av oss å kjøpe Apple-produkter selv om kinesiske arbeidere tar livet av seg i prosessen?"

"Er det rett av oss å reise til Europa selv om etikken bak det kanskje er brokete?"

:)

Det handler ikke om miljø når man flyr ofte, men når man kjører bil til butikken så påvirker det kanskje klimaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer, røyker ikke, snuser ikke, drikker ekstremt sjeldent og har deltidsjobb hvor jeg har jobbet hele sommeren de siste tre årene istedet for å dra på feie, så ja, med litt hjelp fra foreldrene mine greier jeg å ta meg råd til min og mammas årlige shoppingtur til utlandet.

For min del handler det om prioriteringer.

Men når det kommer til nordmenn så er jeg enig i at vi er et meget spesielt folkeslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler da vitterlig om dine meninger om sonens reisevaner. Stå i det minste for det du sier.

Kjære deg… Jeg svarte nettopp på dette.

Quote meg selv:

"Nope som jeg skrev tidligere, jeg fikk et litt annet inntrykk av hundesonens generelle befolkning enn hva folk kanskje mente å portrettere. Og det beklaget jeg, tror det skal stå et stykke opp med mindre det har fallt vekk :)

Da kan en jo heller ta det som et generelt tankesprang, om befolkningen i Norge generelt. For der er jeg neppe alene om å føle at det er mange som tar det som en selvfølge å reise histen og pisten året rundt, billig. Sydenturer har også blitt en selvfølge?"

Det handler ikke om miljø når man flyr ofte, men når man kjører bil til butikken så påvirker det kanskje klimaet?

Mitt originale spørsmål inneholdt ikke anklager om at det å reise på julehandel var klimafiendtlig. Det er en helt annen diskusjon å ta, om flyreiser bidrar til klimautslipp. Alle mine eksempler som du quotet er nettopp eksempler, og ikke nøvendigvis noe jeg mener JA eller NEI til (eller som det finnes JA eller NEI svar på…). Det er filosofiske spørsmål som åpner for debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt originale spørsmål inneholdt ikke anklager om at det å reise på julehandel var klimafiendtlig. Det er en helt annen diskusjon å ta, om flyreiser bidrar til klimautslipp. Alle mine eksempler som du quotet er nettopp eksempler, og ikke nøvendigvis noe jeg mener JA eller NEI til (eller som det finnes JA eller NEI svar på…). Det er filosofiske spørsmål som åpner for debatt.

Kjære deg. Du dro inn dette med å kjøre til butikken og hvor klimavennlig det er, da gjorde du det til en del av diskusjonen.

Men siden du er så opptatt av sonisers økonomi og reisevaner, hva jobber du med, egentlig? Jeg siterer deg: "Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog)."

Hvorfor reiser du så mye? Siden motivasjonen og grunnen til reisen er et av dine store moralske spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Du dro inn dette med å kjøre til butikken og hvor klimavennlig det er, da gjorde du det til en del av diskusjonen.

Men siden du er så opptatt av sonisers økonomi og reisevaner, hva jobber du med, egentlig? Jeg siterer deg: "Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog)."

Hvorfor reiser du så mye? Siden motivasjonen og grunnen til reisen er et av dine store moralske spørsmål..

Da har du misforstått meg fra månen og tilbake, hva annet kan jeg si. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg kan forklare til deg hva et eksempel på et filosofisk spørsmål er noe mer enn det jeg allerede har gjort.

Hvor står det at jeg reiser mye? POENGET var at uansett om flyreisa omså er gratis (eller til 1 kr, som Ryanair pleier å skryte av) - så er det ikke bare å reise i hytt og gevær på shopping i storbyer. For det koster faktisk en del, irrelevant av flybillettene (hvilket jo var mitt forsøk på å dysse ned det at det ikke bare skulle handle om fly, men hele pakken av fly, hotell, mat, taxi, buss, avgifter). Men gud forby at man klarer å holde seg generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du misforstått meg fra månen og tilbake, hva annet kan jeg si. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg kan forklare til deg hva et eksempel på et filosofisk spørsmål er noe mer enn det jeg allerede har gjort.

Hvor står det at jeg reiser mye? POENGET var at uansett om flyreisa omså er gratis (eller til 1 kr, som Ryanair pleier å skryte av) - så er det ikke bare å reise i hytt og gevær på shopping i storbyer. For det koster faktisk en del, irrelevant av flybillettene (hvilket jo var mitt forsøk på å dysse ned det at det ikke bare skulle handle om fly, men hele pakken av fly, hotell, mat, taxi, buss, avgifter). Men gud forby at man klarer å holde seg generelt...

Da spør jeg igjen, siden du legger deg opp i hvor mye andre tjener og hvordan de disponerer det - hva tjener du penger på? Siden du har råd til å fly støtt og stadig? Og det koster i følge deg et par lapper hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg igjen, siden du legger deg opp i hvor mye andre tjener og hvordan de disponerer det - hva tjener du penger på? Siden du har råd til å fly støtt og stadig? Og det koster i følge deg et par lapper hver gang?

Hva har jeg med saken å gjøre?

Skal vi diskutere deg og dine valg når vi snakker om verdens holdning til sultne barn i afrika, klimaendringer, rasisme eller andre verdensproblemer? Er du / forumet vaksinert mot å holde en diskusjon generell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...