Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle i utlandet, lønnsnivå og billige reiser


Gjest
 Share

Recommended Posts

Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle? Og greit, man kan ha penger fra familien, man kan ha spart, man kan ta opp lån..... Men julehandel er da dyrt, og å legge den til utlande? Symptomatisk på at reisinga er blitt latterlig billig? Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Hundesonens innbyggere har tydeligvis mer spenn i kassa enn jeg egentlig har fått inntrykk av, og/eller Norges befolkning har så godt med penger samt at en flyreise har blitt billigere enn det totale matbudsjettet på en tur at man faktisk kan legge shoppingturene sine i et annet land?

Endret av Gjest
Tråden er splittet fra "Julehandel i Europa"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine penger, mitt valg. Så enkelt er det faktisk

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvil

Er det bare jeg som reagerer på at tilsynelatende mange som både er uten jobb og "bare er studenter" har råd til å fly til en storby og handle? Og greit, man kan ha penger fra familien, man kan ha spart, man kan ta opp lån.... Men julehandel er da dyrt, og å legge den til utlande? Symptomatisk på at reisinga er blitt latterlig billig? Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Hundesonens innbyggere har tydeligvis mer spenn i kassa enn jeg egentlig har fått inntrykk av, og/eller Norges befolkning har så godt med penger samt at en flyreise har blitt billigere enn det totale matbudsjettet på en tur at man faktisk kan legge shoppingturene sine i et annet land?

Så vidt jeg vet er ikke RTL student?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er ikke RTL student?

Så vidt jeg ser har jeg ikke skrevet noe om RTL, men heller "hundesonens befolkning". Student var et eksempel på hva deler av hundesonens befolkning er, som du jo har vært i frontlinjen for å beskytte ang for lite penger i stipend/lån. Så vidt jeg har fått med meg fra offentlig delt informasjon på dette forum ser jeg ingen med ekstremt høye lønninger her, men som jeg også skrev - det kan jo være ting vi ikke vet om. Folk kjenner sin egen økonomi best, ikke noe galt i det.

Allikevel er det veldig mange mennesker av hundesonens befolkning som her kommer med tips om bra steder å julehandle på, ergo antar jeg de har erfaring med det. Og når så mange har erfaring fra slikt må det jo være noe mange gjør, irrelevant av inntektsnivå. Man har altså råd både med stipend og andre inntekter som gir bevegelig månedsforbruk på kanskje bare 1000-2000kr. Ergo er det betimelig å stille seg spørsmålet: har det blitt for billig å reise i europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg ser har jeg ikke skrevet noe om RTL, men heller "hundesonens befolkning". Student var et eksempel på hva deler av hundesonens befolkning er, som du jo har vært i frontlinjen for å beskytte ang for lite penger i stipend/lån. Så vidt jeg har fått med meg fra offentlig delt informasjon på dette forum ser jeg ingen med ekstremt høye lønninger her, men som jeg også skrev - det kan jo være ting vi ikke vet om. Folk kjenner sin egen økonomi best, ikke noe galt i det.

Allikevel er det veldig mange mennesker av hundesonens befolkning som her kommer med tips om bra steder å julehandle på, ergo antar jeg de har erfaring med det. Og når så mange har erfaring fra slikt må det jo være noe mange gjør, irrelevant av inntektsnivå. Man har altså råd både med stipend og andre inntekter som gir bevegelig månedsforbruk på kanskje bare 1000-2000kr. Ergo er det betimelig å stille seg spørsmålet: har det blitt for billig å reise i europa?

Jeg og Marita er de eneste studentene som har postet her. Jeg postet en link fra en avis, og Marita postet om Budapest, hvor hun studerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste handler vel om prioriteringer, går an å droppe sommerferie i utlandet og heller ta turen til julemarked då er det jo ikkje en ekstra utgift, og julegavene blir ofte billigere enn hjemme vinn-vinn ikke alle prioriteter likt. Noen kjøper dyre klær andre reiser...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste handler vel om prioriteringer, går an å droppe sommerferie i utlandet og heller ta turen til julemarked då er det jo ikkje en ekstra utgift, og julegavene blir ofte billigere enn hjemme vinn-vinn ikke alle prioriteter likt. Noen kjøper dyre klær andre reiser...

Så du ser ikke det "absurde" i at det faktisk kan være billigere å reise til utlandet å handle julegaver, enn å gjøre det hjemme? Forskjellene i pris på objekter er ikke SÅ store, kvalitetsvarer laget i f.eks Europa skilles kun på valutakurs (nå er den norske krona så svak at forskjellene er forsvinnende små) og "crapvarene" masseprodusert i Bangladesh, Kina og omegn kan jo strengt tatt ikke koste fryktelig mye mindre enn 99kr som de koster her i Norge. Kanskje 50 kr i øst-europa?

Flyreisene er kunstig billige og det opprettes så mange hoteller at de utpriser hverandre (vi ser også symptomene av dette i Norge).

Selvfølgelig er ting hyggelig, koselig og hele regnbuens array of colors - jeg stiller bare et samfunnskritisk spørsmål når så mange tar det som en nesten selvfølge å reise på juleshopping i en storby. Det er liksom noe absurd ved konseptet, når vi klager på Olav Thons rikdom i det ene utpustet, mens vi forventer å dra på juleshopping i storby i Europa i den andre. Det er ikke ment kritisk eller personlig om noen - som allerede nevnt - man prioriterer jo sin økonomi selv. Det er bare selve ideen om juleshopping i storby jeg snakker om. Og ikke minst *vår holdning til den ideen*. Vår holdning, gjennom denne tråden, virker veldig ukritisk og som allerede nevnt, tar det som en selvfølge, nesten. Det finnes ikke en kommentar (utover min da) om at det er noe man gjør når man har vunnet på lotto eller fått grandtante Hildas storarv. Det er ikke at "shit omg nå slår vi på stortromma dere!", det er "normalt" på ett vis? Det er liksom på normaløkonomien at man forventer det, og ikke har noe unormalt forhold til ideen om ikke bare storbytur, men også SHOPPING i storbyen. Det er det jeg finner litt interessant, bare. Nettopp fordi vi har hatt så mye diskusjoner om alt fra kortreist mat til den etiske forbruker. Men det gjelder kanskje ikke i julestria, i Norge er det jo til og med halv skatt i November :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her quote greiene på mobil tulla seg.

Men er vel ikke noen i denne tråden som har sier at det er noe de gjør hvert år?

Så sjølv om det ikkje er sagt og skrevet vil eg tru at det er " å hildrande du nå slår vi på stortromma/no har me spart" eller i mitt tilfelle nå tar me denne jenteturen me har planlagt i to år før eg flytter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her quote greiene på mobil tulla seg.

Men er vel ikke noen i denne tråden som har sier at det er noe de gjør hvert år?

Så sjølv om det ikkje er sagt og skrevet vil eg tru at det er " å hildrande du nå slår vi på stortromma/no har me spart" eller i mitt tilfelle nå tar me denne jenteturen me har planlagt i to år før eg flytter...

Beklager hvis jeg har fått feil inntrykk, når folk bruker ord som "juleshopping i storby er koselig, i år reiser vi til xxx" så får jeg inntrykk av at det er en gjentakende hendelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg har fått feil inntrykk, når folk bruker ord som "juleshopping i storby er koselig, i år reiser vi til xxx" så får jeg inntrykk av at det er en gjentakende hendelse :P

Så hvis man har en stabil og grei økonomi så skal man ikke kunne reise på juleshopping hvert år?

Du som er så opptatt av at det er kunstig lave priser på fly burde vel av solidaritet ti SAS heller ikke benytte deg av rabattene som finnes?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man har en stabil og grei økonomi så skal man ikke kunne reise på juleshopping hvert år?

Det er jo det jeg stiller spørsmål om. Hele spørsmålet mitt: vi lever i et samfunn hvor det er normalt å reise på juleshopping hvert år. Og jeg spør meg om hvorvidt det er en luksusgreie, eller noe som er like normalt som å kunne kjøpe seg brød og melk på butikken.

Endret av Gjest
Moderert språkbruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det har blitt mer og mer vanlig, og litt "status"?

Unner folk det, og hadde gjerne villet dratt et år selv, men ser absolutt det problematiske etisk hvis det er noe "alle" nordmenn (og svensker, dansker osv.) skal gjøre hvert år, i tillegg til ferier ikke bare i syden, men på andre siden av kloden.

Føler ikke det er helt sosialt akseptert å mene, men jeg syntes folk reiser litt vel mye med tanke på forurensning, smitte, innføring av fremmede organismer osv.

Edit: Byttet til bedre begrep

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe jeg unner meg ofte, men har vært på tur to ganger. Reiser med billigste flyselskap(dette igjen for å ha mer penger å bruke), bor på et billig hotell og bruker helgen på å handle litt og kose meg på tur.

Av de jeg kjenner er det vel egentlig ikke mange som reiser for å handle julegaver ol, de reiser mer for å handle litt til seg selv og ha en opplevelse av shopping i jula i f.ex london, noe som er en smule mer spektakulært enn her hjemme.

Men jeg har funnet ut det er billigere å reise tur retur og handle klær på primark på en dag enn å handle her hjemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er da ikke like vanlig som det å gå å kjøpe seg melk og brød på butikken. Men alt handler om prioriteringer, som allerede nevnt. Ser ikke noe galt i å ta seg en tur til utlandet på julehandel i ny og ne (eller hvert år, for den del), om man så er litt "fattig student" og whatnot. Man har vel som regel ofret andre ting - fordi dette står høyere på listen.

Greia er vel mer at denne julehandelen ikke bare er en julehandel men ofte årets ferietur og. Ser ikke problemet i det, eller hva forskjellen er fra en tur i sommerferien eller en tur i juletider. Ei heller om det så kommer i tillegg til en annen tur. Igjen: prioriteringer.

Dessuten, med litt planlegging trenger det egentlig være snakk om ofringer i det hele tatt. Flybillett med ryanair (om enn uetisk, kanskje?), hotell man finner på egenhånd - og det trenger slett ikke å være dyrt. At det er litt absurd at det er blitt mulig for hvermansen og reise for så lite? Ja, absolutt. Men tror nok ikke folk kommer til å slutte å reise på hverken julehandel i storbyer eller droppe ferieturen til Tyrkia av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det skal sies, selv om jeg flyr billig uten å støtte sosial dumping er det ikke akkurat slik at jeg allikevel får råd til å handle så innmari mye når jeg har brukt 2000kr på hotell for 2-3 netter pluss flyreisa, mat og connecting transport (buss/taxi/tog).

Bra du gjør det da, går foran som ett godt eksempel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på hva folk tjener, arbeidsledige, studenter etc så har man jo disse gruppene i TILLEGG til at noen har rike familier, noen studenter jobber kanskje ved siden av skolen og tjener godt der, og så er det jo de som jobber svart.

Jeg er enig i at om man er fulltidsstudent så er det rart om man klarer å jobbe så mye i tillegg at man klarer å spare flere tusen hver mnd. Det kan jo godt hende at er fordi jeg er fullstendig nedlasset med mitt eget studie og ikke hadde klart det, selv, da :P . Jeg ser jo det.

At man sparer opp og tar det som en ferie i tillegg til å handle noen julegaver syns jeg er helt fair, uten at hva jeg mener burde ha noe å si for hva folk gjør. :D

Å reise til utlandet eller ta en langhelg i en utenlandsk storby er nok mer "for alle" enn det var for kort tid siden, ja. Vi er nok mange som reiser med de billigste selskapene fordi det er fristende og lettvint - uten å tenke på hva det har å si for de som jobber der eller miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal få bruke sine egne penger som dem selv vil. Jeg ser ingenting galt i at man tar seg en tur hverken hit eller dit når som helst på året og uavhengig av reisens "mål" :) Jeg synes ikke det er absurd i det hele tatt at det er blitt såpass "billig" (for billig er det ikke) å reise i Europa; heller motsatt, jeg synes det er kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

For min del handler det ikke om å bare handle julegaver, men om å komme seg litt bort fra hverdagens kjas og mas, slappe av og kose meg, og det å oppleve en ny plass.

Og jeg sier som Line: Mine penger, mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal kunne bruke pengene på det man vil, selv har jeg jo feks. hatt hest jeg har brukt penger på.

Det jeg lurer på er om alle kan reise så mye og langt de vil, uten at det går ut over oss alle med tanke på de tingene som har vært nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man faktisk har råd til å reise og shoppe, så er det jo opp til en selv hva man prioriterer i livet. MEN - om man da prioriterer shopping i London, så synes jeg heller ikke man skal komme mnd etter og klage på at man har så dårlig råd at man ikke engang kan spise seg mett på annet enn makaroni :aww:.

Egentlig er det jo et litt morsomt paradoks at folk roper og skriker om hvor ille juleforberedelsene er, at man hater å gå på kjøpesentrene for å kjøpe julegaver i alt maset og stresset som er der - men man reiser glatt til Praha for å shoppe på julemarkedet der *ler*. OK - jeg aner ikke om det er de samme som hater jula her hjemme og som reiser på shopping i europeiske storbyer altså, men tanken slår meg jo :).

Jeg ville for øvrig ikke prioritere verken tid eller penger til å reise til noen storby på juleshopping - det ligger på en måte langt utenfor interessesfæren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sprøtt at vi har råd til det. Norges befolkning er ganske unike der (selv om forskjellene er store og mange ikke har råd)! Miljømessig er det et helt grusomt konsept.

Jeg reiser ganske mye med fly når jeg holder kurs rundt i Norge og Europa. I tillegg blir det en del lengre reiser i verden for å treffe søsken og venner, men ikke hvert år. Derfor har jeg ikke samvittighet til å reise for å shoppe... Dessuten gir jeg lite gaver (og får lite gaver). I familien min er det vanlig å gi noe gaver, men mer opplevelser eller tjenester enn materialistiske ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvilke parti den består av - aldri forstår noenting som helst, og at vi som sitter i sofaen vet så mye bedre hvordan vi skal styre dette landet.

Det er rett og slett pinlig å høre hva vi sutrer over og hva slags luksusproblemer vi ofte har. Vi lever i vår egen bortskjemte boble her oppe.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...