Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle i utlandet, lønnsnivå og billige reiser


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har akkurat vært ute å flydd (med Ryanair faktisk :o ) grunnen til det selskapet var pris, tidspunkt og sted. Men jeg er ikke student og vi er to stk med ok lønn, så vi tells kanskje ikke? Ikke dro vi til en storby heller, Buckingham har bare 11000 innbyggere :P Shoppet litt gjorde vi da, godis og sprit til jula. I Desember skal vi til Stockholm og shoppe litt julegaver + utstilling, men da kjører vi, så tells vel ikke det heller.

Folk får fly og shoppe som dem vil, det bryr meg midt i ræva for å være ærlig.

Som jeg skrev tidligere:

Det handler om hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

(jeg får ikke av bold etter kopien, aghhh jeg hater at sonen kun har WYSIWYG-editing nå :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine penger, mitt valg. Så enkelt er det faktisk

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om

Det er ingen tvil om at vi nordmenn generelt er så bortskjemte og rike at det nesten grenser til å bli pinlig. Vi sutrer over at det er så kaldt ute, at vinen er så dyr og at regjeringa - uansett hvil

Guest Kåre Lise

Det handler om hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med.

bla bla

Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden".

bla bla

Er alltids noen som er verre kanger. Hvis jeg flyr med Norwegian kan jeg jo alltids forsvare det med at Ryan air er verre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i de to siste avsnittene, men når du skriver : I det store regnskapet er det mer skadelig for miljøet å fly enn å ta tog, og det er mer miljøvennlig å handle lokalt enn i utlandet. Undrer jeg meg litt på hva du mener. I det store regnskapet er totale utslipp fra fly bare 4-5% uansett hvordan du vrir og vender på det :P Det er ikke der vi kommer til å "redde verden", åpenbart :)

Jeg snakker ikke om å redde verden, det har jeg ingen tro på at et enkeltmenneske kan klare alene, men om å ikke f***e den enda mer :) Men når dette er en debatt (slik jeg tolker den) om hvordan nordmenn er tar uetiske valg ved å reise billig og handle i utlandet er det urealistisk å ikke inkludere miljøspørsmål.

Hypotetisk: hvis alle som i dag flyr hadde tatt toget istedenfor hadde summen av utslipp vært lavere. Men flyene er kommet for å bli, og teknologien blir som du sier bedre, så nei det er ikke nødvendigvis krise å velge fly. Det var ikke poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere:

Det handler om hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

(jeg får ikke av bold etter kopien, aghhh jeg hater at sonen kun har WYSIWYG-editing nå :P )

Da håper jeg du tenker litt på hva slags transportfirmaer som kjører ut ting du bruker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du tenker litt på hva slags transportfirmaer som kjører ut ting du bruker ;)

Som nevnt: jeg bryr meg om sosial dumping, noe som er et særdeles aktuelt tema innen alt fra shipping, via luftfart, via anleggsbransjen og tilbake til transportbransjen igjen. Jeg er prinsippfast som f*** (hvorfor skulle jeg ellers gidde å nagge om det i det uendelige her inne) hvilket gjør hverdagslivet preget av å ta et standpunkt mot sosial dumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt: jeg bryr meg om sosial dumping, noe som er et særdeles aktuelt tema innen alt fra shipping, via luftfart, via anleggsbransjen og tilbake til transportbransjen igjen. Jeg er prinsippfast som f*** (hvorfor skulle jeg ellers gidde å nagge om det i det uendelige her inne) hvilket gjør hverdagslivet preget av å ta et standpunkt mot sosial dumping.

Da lurer jeg egentlig på om du vet veldig mye om sosial dumping innen transport bransjen? Jeg kan love deg at det er ikke like synlig som f.eks innen fly bransjen :) Så jeg tror desverre ikke at noen her inne klarer å være 100% innenfor når det kommer til sosial dumping av arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å ta av i kommentaren din, for det første er det interessant at du bruker 1500kr for fly og hotell og mener det ville vært så dyrt at du ikke hadde hatt råd til å handle hvis du fløy med SAS eller Star Alliance. Jeg får opp flybilletter fra Oslo-Warszawa til 1000-1500kroner i Desember med både Lufthansa, LOT og Austrian Airlines. SAS flyr ikke til Warszawa, forøvrig. Men du beviser jo det jeg kaller "Kjos-skylapper", nemlig at man blir så hjernevasket av Norwegian at man glemmer å sjekke andre og tror alle andre er forferdelig dyre. Norwegian kan da skru opp prisen litt etter litt og folk tror enda at Norwegian er så innmari billige og flotte. Det er noe med det å ikke se seg blind på *ett* selskap, og sjekke flere :) Jeg flyr ikke *bare* SAS jeg heller, fordi det kan finnes andre som er billigere, både Lufthansa og KLM. Andre ganger er SAS minst like billig og billigere, SAS er billigst Oslo-Berlin for eksempel.

Det er ikke i hovedsak miljø jeg prøver å formidle her, det er påvirkningen man gjør på arbeidsmarkedet. Hvordan rettighetene er for de som arbeider i bedriftene du velger å reise med. Hadde du syntes det var trivelig om alle på hundesonen begynte å velge en bedrift som var i direkte konkurranse med ditt arbeidssted, fordi den var billigere siden den brukte Thailandske, Polske og Spanske arbeidere på lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår og uten rettigheter? :) Og argumenterte valget med "jeg orker bare ikke å bry meg fordi jeg vil oppleve verden". Mens din bedrift blir utkonkurrert, den blir lagt ned, og du sitter igjen med alternativet: enten ta deg jobb til halvparten av lønna mens du må gjøre mer arbeid og til ingen av rettighetene du hadde før (sykeforsikring, pensjonsordning eller rettigheter ved oppsigelse) - eller gå på NAV. Synes du det er trivelig? :)

1. Jeg nevnte det ikke, men jeg sjekker så klart flere steder før jeg bestiller fly. Nå tok jeg en rask sjekk for turen jeg skal på og hos Norwegian koster fly t/r 705kr (+ alle gebyrer for å betale kort, koffert etc)

mens på SAS (de flyr til Warszawa by the way) skal ha 4463kr for samme dager.

Da sier det seg selv at jeg velger det som er billigst. Nå skal det sies at prisforskjellen var 1000-1500kr på tidspunkt jeg bestilte.

2. Deler av jobben min flytter oppgaver til Polen, så selv om jeg ikke står i fare nå, så mister noen kollegaer på andre avdelinger jobben sin. Og det er ikke noe moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg egentlig på om du vet veldig mye om sosial dumping innen transport bransjen? Jeg kan love deg at det er ikke like synlig som f.eks innen fly bransjen :) Så jeg tror desverre ikke at noen her inne klarer å være 100% innenfor når det kommer til sosial dumping av arbeidsplasser.

Nei, det er allerede diskutert at det er umulig å være 100% på noe. 100% ville vært å leve i skogen på nøtter og bark liksom :P Det er umulig her vi alle sitter i klær fra asia, elektronikk fra asia og på ett eller annet vis er knyttet til sosial dumping (hvem vet, kanskje den billige bjørkeveden du kjøpte på supern er hogget av underbetalte polakker?).

I Nord-Norge er iallefall Nor-Lines et selskap jeg holder meg unna ifht skipsfarten, usikker på hvordan ståa er i vegtransportdelen. Posten Norge holder jeg meg og langt unna, for slik posten norge har solgt ut flytransporten sin til et selskap som er VERRE enn Ryanair (ja, det går faktisk an :lol: ) er under en hver kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg nevnte det ikke, men jeg sjekker så klart flere steder før jeg bestiller fly. Nå tok jeg en rask sjekk for turen jeg skal på og hos Norwegian koster fly t/r 705kr (+ alle gebyrer for å betale kort, koffert etc)

mens på SAS (de flyr til Warszawa by the way) skal ha 4463kr for samme dager.

Da sier det seg selv at jeg velger det som er billigst. Nå skal det sies at prisforskjellen var 1000-1500kr på tidspunkt jeg bestilte.

2. Deler av jobben min flytter oppgaver til Polen, så selv om jeg ikke står i fare nå, så mister noen kollegaer på andre avdelinger jobben sin. Og det er ikke noe moro.

1. Som nevnt: SAS flyr ikke direkte til Warzawa ergo kan vi ikke sammenlikne det. Selvsagt er det dyrere når du må fly OSLO-KØBENHAVN og bytte fly der...

2. Jepp, det er ikke moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er allerede diskutert at det er umulig å være 100% på noe. 100% ville vært å leve i skogen på nøtter og bark liksom :P Det er umulig her vi alle sitter i klær fra asia, elektronikk fra asia og på ett eller annet vis er knyttet til sosial dumping (hvem vet, kanskje den billige bjørkeveden du kjøpte på supern er hogget av underbetalte polakker?).

I Nord-Norge er iallefall Nor-Lines et selskap jeg holder meg unna ifht skipsfarten, usikker på hvordan ståa er i vegtransportdelen. Posten Norge holder jeg meg og langt unna, for slik posten norge har solgt ut flytransporten sin til et selskap som er VERRE enn Ryanair (ja, det går faktisk an :lol: ) er under en hver kritikk.

Kjøper bjørkeveden vår av kjentfolk vi :) Du skal lete langt og lenge for å finne 100% Norske større transportfirmaer nå til dags, og staten må man holde seg langt unna, de er verstingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper bjørkeveden vår av kjentfolk vi :) Du skal lete langt og lenge for å finne 100% Norske større transportfirmaer nå til dags, og staten må man holde seg langt unna, de er verstingene.

Hehe, det var ikke ment personlig ang bjørkeveden, men det er bra å kjøpe fra kjentfolk! :) Du skjønner hvor jeg ville, håper jeg :)

Og ja, NETTOPP det du sier er det jeg frykter skal skje i andre bransjer. Man skal lete langt og lenge etter større transportfirmaer som IKKE driver med sosial dumping. Det begynner i det små og vokser. Det er ingen grunn til at det ikke skal skje i alle bransjer, selv i oljebransjen har de begynt å outsource… Hva skal normale nordmenn som bor og lever i Norge ha for jobb, når vi er for dyre ansatte for alle bedrifter… :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, jeg tror ikke forbrukernes valg vil endre en hel industri. Men om man er flere som ytrer misnøye til slike valg, så hadde det kanskje gitt resultat?

Slik at vi ikke har en runde slik vi nylig har hatt i Norge. Det var trussel om streik i Norwegian nettopp fordi kontraktsansatte er så fordelsaktig for de som driver bedrifta har begynt å se på hvordan de skal fjerne disse ekle faste ansatte de må slite med (koster mye peng vettø…) - hvor alle de faste piloter nå i dag (mandag) ble overført til et datterselskap av Norwegian (Norwegian Air Norway) som er basert i Irland…

Og hva sier den norske befolkning? "Vi bryr oss ikke" : http://www.klassekampen.no/article/20131110/NTBO/1045253887

"888 personer ble av Norstat spurt om å svare på om følgende informasjon påvirker deres valg av flyselskap når de skal ut og reise. Nesten sju av ti lar seg ikke påvirke av disse opplysningene, ifølge undersøkelsen som er gjennomført for NRK."

Hvis man f.eks hadde vist som befolkning at, nei, vi vil faktisk ikke ha slik dårlig behandling av ansatte - så hadde kanskje oddsen vært høyere for endring? :)

Jeg støtter deg fullt ut i å yte misnøye mot all form for sosial dumping, selv om jeg også ser det kan være noe malplassert i enkelte kontekster. Jeg tror det å vise misnøye er viktig, for å skape bevissthet om sosial dumping.

Personlig, og du vet vel godt at jeg står langt til venstre for deg i politikken, så mener jeg problemet her er det økonoiske systemet, et system der kapitalister hele tiden finner nye måter å utbytte arbeidere på, sosial dumping er bare en form dette foregår i. Forbrukermakt vil ikke endre dette, man kan ikke endre noe ved å ty til mer av det samme, forbruk, som til syvende og sist er det som får systemet til å gå rundt. Men det er heller ikke et privat/offentlig-problem, for sosial dumping skjer i offentlig regi hele tiden, og i stadig mer utstrekning (for eksempel når offentlig sektor må ty til vikarbyråer som lønner barnehageassistenter og lærervikarer langt under tariff).

At forbrukere ikke lar seg påvirker er ikke noe nytt. Lar de seg påvirke, er det kun for en kort periode, folk glemmer fort. Men det må mer til enn å fortelle folk at dette ikke er bra...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om det egentlig ikke betyr noe som helst i det store og det hele. Det kan f.eks. være å være vegetarianer (noe jeg ikke er), det hjelper ingenting om en person lar være å spise kjøtt i det store og hele sant? Men det er et etisk og moralsk valg denne personen kan stå inne for. Jeg lot en lang periode være å kjøpe produkter fra Israel, jeg tar tog fremfor fly når jeg kan og støtter kortreist og lokal matproduksjon når det er mulig. I det store og hele hjelper det jo nada nix, men det handler vel om å gjøre det lille man kan selv ...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et så dårlig argument i alle slags at vi er så små, det spiller ingen rolle hva vi gjør. For meg handler det om å ta valg som jeg kan stå inne for, og gjøre det lille jeg kan, selv om det egentlig ikke betyr noe som helst i det store og det hele. Det kan f.eks. være å være vegetarianer (noe jeg ikke er), det hjelper ingenting om en person lar være å spise kjøtt i det store og hele sant? Men det er et etisk og moralsk valg denne personen kan stå inne for. Jeg lot en lang periode være å kjøpe produkter fra Israel, jeg tar tog fremfor fly når jeg kan og støtter kortreist og lokal matproduksjon når det er mulig. I det store og hele hjelper det jo nada nix, men det handler vel om å gjøre det lille man kan selv ...

Enig i dette. Det har med tankegang å gjøre. Hvis alle tenker "det nytter ikke hva lille jeg gjør", så ender vi jo opp med at ingen gjør noe. Det er det samme med valget - "min stemme betyr ikke noe, èn stemme fra eller til har ingenting å si". Men vi ser jo hvilken makt det ligger i summen av enkeltstemmene likevel.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med miljø og sosial dumping går egentlig på akkurat det samme, det er bare at vi bryr om mest om ulike ting. Begge deler er en dråpe i havet - det enkelt personer gjør får liten effekt, men det er da noe. For meg personlig er det miljø som betyr mest for meg i hele verden og jeg er ganske så prinsippfast der når det kommer til mat, transport, produksjon og levemåte. Å ta gode valg ift sosial dumping er også viktig, men for meg er miljø så ubeskrivelig mye viktigere. BEGGE deler er en dråpe i havet, men viktig for enkeltmennesket.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg fullt ut i å yte misnøye mot all form for sosial dumping, selv om jeg også ser det kan være noe malplassert i enkelte kontekster. Jeg tror det å vise misnøye er viktig, for å skape bevissthet om sosial dumping.

Personlig, og du vet vel godt at jeg står langt til venstre for deg i politikken, så mener jeg problemet her er det økonoiske systemet, et system der kapitalister hele tiden finner nye måter å utbytte arbeidere på, sosial dumping er bare en form dette foregår i. Forbrukermakt vil ikke endre dette, man kan ikke endre noe ved å ty til mer av det samme, forbruk, som til syvende og sist er det som får systemet til å gå rundt. Men det er heller ikke et privat/offentlig-problem, for sosial dumping skjer i offentlig regi hele tiden, og i stadig mer utstrekning (for eksempel når offentlig sektor må ty til vikarbyråer som lønner barnehageassistenter og lærervikarer langt under tariff).

At forbrukere ikke lar seg påvirker er ikke noe nytt. Lar de seg påvirke, er det kun for en kort periode, folk glemmer fort. Men det må mer til enn å fortelle folk at dette ikke er bra...

Er enig i alt - selv om vi står langt fra hverandre står vi nok ekstremt nært her. Eneste forskjellen på oss er kanskje at jeg har troa at med nok regulering kan privatisering være en bra ting :)

Enig i dette. Det har med tankegang å gjøre. Hvis alle tenker "det nytter ikke hva lille jeg gjør", så ender vi jo opp med at ingen gjør noe. Det er det samme med valget - "min stemme betyr ikke noe, èn stemme fra eller til har ingenting å si". Men vi ser jo hvilken makt det ligger i summen av enkeltstemmene likevel.

Dette med miljø og sosial dumping går egentlig på akkurat det samme, det er bare at vi bryr om mest om ulike ting. Begge deler er en dråpe i havet - det enkelt personer gjør får liten effekt, men det er da noe. For meg personlig er det miljø som betyr mest for meg i hele verden og jeg er ganske så prinsippfast der når det kommer til mat, transport, produksjon og levemåte. Å ta gode valg ift sosial dumping er også viktig, men for meg er miljø så ubeskrivelig mye viktigere. BEGGE deler er en dråpe i havet, men viktig for enkeltmennesket.

Dere misforstår egentlig hva jeg vil fram til.

Jeg tror jeg allerede har skrevet det - men jeg kan godt gjenta det. Det er kjempeflott at folk gjør det som gir dem mening i livet. Hvis det er å reise til Japan og demonstrere mot delfinfangst, skru av lyset når du har vært på toa'n eller lar være å spise kjøtt er det som gir god følelse i livet så er jo det 100% korrekt å gjøre. Ingen ting vondt sagt om det å gjøre så man selv får god selvfølelse :) Jeg redder mark fra asfalten når det regner (ja, jeg er over 20 år… :lol: ) og jeg skyller koppene mine 3 gang før jeg kan drikke av de. Det er personlige behov jeg ikke klarer å la være å gjøre, men de har jo strengt tatt ingen betydning i det store og hele. Enkeltmennesket gjør som det vil, og motiverer seg som det vil. Jeg redder mark fra bakken og det gir meg god selvfølelse så jeg kan dra på jobb og studere CO2-utslipp, så satt litt på hendelsessammenhengs-spissen gjør min mark-redning til mulige forbedringer for klimaet :P

Men når folk begynner å snakke om klima i forbindelse med flyreiser, forsøker jeg å forklare hvilken posisjon flyreiser har på utslippsbudsjettet til jorda. Det er jo kanskje greit å få en følelse av hva slags størrelse det er snakk om, og at man forstår at flyreisene utgjør prisen på plastikkposen du handlet, mens Kina og Indias samfunn på bedringens veg (fabrikker, kraftverk og eget forbruk til varme og matlaging) utgjør prisen av indrefileten du kjøpte til hele familien på 5…. Kutter du den indrefileten gjør det MYE for matbudsjettet den uka. Kutter du plastikkposen har du egentlig ikke kutta en skjit... Når man snakker om miljø synes jeg det er særdeles viktig å ha forståelse for størrelser. Klimaendringene skjer AS WE SPEAKS, og skal vi gjøre noe må vi faktisk stoppe de store utslippene.

Vi kan selvfølgelig sitte i skjorta med snipp og drikke te med en lillefinger pekende ut, mens vi snakker om hvor fortreffelige vi er som har kutta 10% på utslippene fra aluminiumsproduksjonen vår, og at alle i oslo kjører elbil. Den eneste differansen dette gjør er på lokalmiljøet rundt Oslo, at det blir mindre smog på kalde vinterdager. For klimaet, for jorda, merkes ikke dette. Jorda hyler til oss at vi må slutte å sløse med verdifull tid på småtteri, når det er andre mer pressende saker som skjer. Skal vi stoppe isbreene fra å smelte, isbjørnene fra å sulte og små babyseler fra å dø så må vi faktisk ut og plugge noen zatans store fabrikkpiper der ute i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men jeg er bare uenig i en del av det. Jeg synes noen få % av klimautslippene er en svært betydelig størrelse. Jeg synes hver enkelt kjøretur til butikken er av stor betydning og tenker meg alltid om en ekstra gang før jeg vrir om nøkkelen eller sier jatakk til bærepose. Tilsammen er det mye og min del teller. Akkurat som at hver reise som støtter sosial dumping teller. Og akkurat som at å spre informasjon om hvordan arbeidsforhold er viktig fordi det får flere mennesker til å tenke seg om en ekstra gang og antagelig vil få noen til å endre valg og spre effekten videre.

Ja, jeg er en optimitisk pesimist.

Jeg synes vi skal gjøre noe med både de store og små utslippene. Jeg synes også vi skal gjøre noe med sosial dumping i det store bildet, men også i det små - som å undersøke under hvilke forhold produkter eller tjenester er produsert.

Teknologi kommer ikke og redder verden ass. Sorry.

Endret av borderen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger - hvorfor er du opptatt av at vi ikke skal fly Norwegian pga social dumping når enkeltmenneskers innsats betyr så lite? For faktum er jo at min ene billett fra eller til betyr jo faktisk **** all for verken Norwegian eller SAS, så hvorfor skal jeg bry meg?

See?

Edit: Visste ikke at sonen hadde innebygget sensurfilter. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger - hvorfor er du opptatt av at vi ikke skal fly Norwegian pga social dumping når enkeltmenneskers innsats betyr så lite? For faktum er jo at min ene billett fra eller til betyr jo faktisk **** all for verken Norwegian eller SAS, så hvorfor skal jeg bry meg?

See?

Edit: Visste ikke at sonen hadde innebygget sensurfilter. :P

Siden når var klimaendringer og sosial dumping det samme? Mener du alvorlig talt at atmosfæren til jorda og arbeidsmarkedet for europeere er sammenliknbart? What? :P

Jeg fronter saken mot sosial dumping, og som jeg allerede har nevnt til Marjan så tror jeg ikke forbrukere alene kan endre noe for arbeidsforholdene til europeere. Du kan sidestille det med å informere om at klimaendringer skjer pga utslipp til atmosfæren. Det er uenigheter om hva som er virkelig ille og hva som ikke er så ille, det er uenigheter om hvor store konsekvenser det kan ha - og det er stor forskjell i nivået av informasjon folk har. Med kunnskap kan man gjøre valg. Man kan gjøre seg ett bilde av hvilken posisjon man vil ha i "den store sammenhengen".

Luftfarten er et område hvor jeg vet - og jo har sett også her inne - det er mye misinformasjon og manglende kunnskap ute og går. Derfor har jeg forsøkt å informere om hvordan ting faktisk er. Når til og med ting som er veldig basic begreper, f.eks codeshare, kan misforstås veldig - så viser det bare behovet for å bli informert. Jeg kunne f.eks gjerne blitt mer informert om importører, det er et felt jeg vet jeg mangler kunnskap om for å kunne være etisk forbruker. Det er mange importører som ikke har rent mel i posen, men det er en beskyttet bransje som eksisterer bak store "brands" og er vanskelig å fordype seg i.

Som jeg sier bør vi gjøre noe med de store utslippene. Er det Ryanair som kanskje er analogien til store utslipp? Eller? :P Jeg sliter litt med denne sammenlikninga.

Jeg har gjennom hele flata forsøkt å formidle kunnskap, trodde jeg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke hva jeg vil frem til?

Hvis enkeltindividets innsats ikke betyr noe, hvorfor skal vi da gidde bry oss om sosial dumping? Hvorvidt jeg kjøper min ene billett i Norwegian eller i SAS betyr i det store og hele ingenting. På samme måte som Norges flyutslipp i det store og hele betyr veldig lite.

Men hvis mange nok boikotter Norwegian, så gir det en signaleffekt. På samme måte, hvis Norge tar sin del av utslippene og gjør noe med det - uansett hvor lite de utstlippene er i det store bildet - så sender det en signaleffekt. Du tror ikke den er viktig - det tror jeg at den er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke hva jeg vil frem til?

Hvis enkeltindividets innsats ikke betyr noe, hvorfor skal vi da gidde bry oss om sosial dumping? Hvorvidt jeg kjøper min ene billett i Norwegian eller i SAS betyr i det store og hele ingenting. På samme måte som Norges flyutslipp i det store og hele betyr veldig lite.

Men hvis mange nok boikotter Norwegian, så gir det en signaleffekt. På samme måte, hvis Norge tar sin del av utslippene og gjør noe med det - uansett hvor lite de utstlippene er i det store bildet - så sender det en signaleffekt. Du tror ikke den er viktig - det tror jeg at den er.

Jo, jeg ser hva du mener med siste innlegget.

Forskjellen for meg er at om folk boikotter Norwegian, Ryanair, Vueling eller Wizzair - så kjenner direktørene det stramme seg i mellom beina rimelig fort.

Om Norge kutter i klimautslipp … hvem er det som kjenner det? Det er ingen bedriftseier som får kutt i sine inntekter. Tvert i mot ser man at det koster masse penger å effektivisere og sette opp renere forbrenningsannlegg.

Å kutte i klimautslipp gir ikke press på pungen hos noen. Å kutte i salgsinntektene til en bedrift smekker pungen til en hver bedriftsleder på kort tid.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du ser ikke hvor mye mer effektiv en signaleffekt er når en boikott fører til nedgang i inntektene?

Mens kutt i utslipp er en idealistisk signaleffekt som ikke skaper press på noe annet enn en eventuell samvittighet?

Penger har mer kraft enn samvittighet, ellers hadde vi neppe hatt hverken pelsdyr eller foie gras...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...