Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Det kom en mor med barnevogn gående sakte forbi vinduet mitt, hun gjespet tre ganger på de få meterne, og håret hennes var i vill uorden. Hatt en tøff natt? :P

Sansynligvis :lol: Det kunne vært meg, sånn bortsett fra at jeg ikke tør gå ut før jeg har fått litt søvn, jeg kan nemlig risikere at jeg sovner mens jeg går :P

Jupp, vi er fremdeles våkne :frantics:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

@Marie :hug:

@Fillerya :lol: så utrolig moro !

@Puttiva Ikke noe trøst, men veldig vanlig med slike perioder. Går over sånnomtrent en uke etter at du har gitt opp alt håp om å noen gang sove sammenhengende igjen :hug:

@Mud gratulerer så mye med dagen til Ask!

Foreldresamtale i barnehagen i dag, og veldig godt å få beskrevet en lillemor jeg kjenner igjen på alle punkt. Hun er seg selv, i en noe moderert utgave, og tør mer og mer opp for hver dag. Vi snakker litt om hvordan gjøre dagen best mulig for henne, så nå skal vi prøve en periode med tidlig levering 4 dager, og "litt mer variabel" levering siste dagen, og se om det blir bra, heller hente tidlgiere. Rett og slett fordi hun trenger to soveperioder i barnehagen for å klare å henge med, og må ha en rolig start. Når vi kommer til lunsj så blir det litt for brått og hun bruker for mye tid på å komme inn i tempoet.

Forresten ett punkt jeg ikke kjente igjen, hun ligger stille på stellebordet der. :lol:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I seks måneder har lillemann sovet godt på natta. Våkner vanligvis hver tredje til fjerde time for mat, men aldri noe problem å sovne igjen og aldri noe sutring eller gråt. Fram til de tre siste nettene. Da har han våknet hver time og suttret masse. Kan umulig være sulten, spiser ikke i nærheten av så ofte på dagtid. Også strålende fornøyd og helt seg selv på dagen. Dagsovingen går og som normalt. Men de tre siste nettene har altså vært veldig urolig. Roer seg forholdsvis greit med puppen, men våkner likevel en time senere like sutrete. Noen ganger får jeg han til å sovne uten amming, men sover ikke noe lengre/kortere økter av den grunn. Sover like dårlig både i sin og vår seng. Ingen endringer i form av nytt sengetøy, ny pysj etc.

Hva kan det komme av, og hva kan jeg gjøre? Det har jo aldri vært slik før, han har alltid sovet så godt på natta.

Uff :hmm: Om det er en trøst - min H har alltid hatt et enormt sovehjerte. Men innimellom har det tulla seg litt til med sovinga, uten noen åpenbare årsaker. Jeg har stort sett skylda på disse utviklingssprangene, og sverga til den samme leggerutinen til samme tidspunkt hver bidige kveld. Det har alltid gått over :) Mitt tips er å ha litt is i magen altså. Hos oss har det vart gjerne ei uke eller to før det gikk over igjen.

Bortsett fra nå da - etter sommerferien har hun vært vanskelig å få i seng. Men nå er det nok helst vilje og grenser som skal prøves ut :)

Var det noe med tenner og dårlig mage ol.? Brått så gror hun tenner som hun får betalt for det. :lol: Går dårlig mage i barnehagen da.

H har fått diare når hun har hatt tannfrembrudd, en gang en skikkelig etsende bleie som hun ble sår av ennå den ikke var på henne så lenge :| Men jeg har aldri hørt om det motsatte da, at tannfrembrudd følger av dårlig mage (om det var det du mente?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H har fått diare når hun har hatt tannfrembrudd, en gang en skikkelig etsende bleie som hun ble sår av ennå den ikke var på henne så lenge :| Men jeg har aldri hørt om det motsatte da, at tannfrembrudd følger av dårlig mage (om det var det du mente?).

Ah, tenkte på om det har noen sammenheng enten den ene eller den andre veien. Når hun tre eller fire tenner på vei, pluss en som er helt oppe og to halve oppe. Det er liksom ungen som fikk sin første antydning til tann da hun var 11 mnd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A burde egentlig lagt seg, men han klarer ikke å slutte å prate om kaptein sabeltann filmen ( 'det er verdens mest fantastiske film, mamma! Forril! !!' ) og bursdagsfeiring i barnehagen.

De har virkelig gjort stas på han i dag og muffinsene var en suksess.

Han vil ikke feire bursdag i morgen, for denne dagen har vært perfekt visstnok :ahappy:

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, tenkte på om det har noen sammenheng enten den ene eller den andre veien. Når hun tre eller fire tenner på vei, pluss en som er helt oppe og to halve oppe. Det er liksom ungen som fikk sin første antydning til tann da hun var 11 mnd :lol:

Ja nemlig, jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig med blaute bleier når det kommer tenner ja :)

Tja, de kommer når de kommer! Det er vel 18mnd som er "siste frist" før det blir sjekket, tror jeg? H fikk jo noen tenner, jeg husker ikke helt hvor mange, før det ble pause leeenge. Såpass lenge at jeg måtte spørrre på 15-mnd-kontrollen. Helsesøster mente vi skulle se det an et par måneder til, og da spratt det jaggu frem flere tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nemlig, jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig med blaute bleier når det kommer tenner ja :)

Tja, de kommer når de kommer! Det er vel 18mnd som er "siste frist" før det blir sjekket, tror jeg? H fikk jo noen tenner, jeg husker ikke helt hvor mange, før det ble pause leeenge. Såpass lenge at jeg måtte spørrre på 15-mnd-kontrollen. Helsesøster mente vi skulle se det an et par måneder til, og da spratt det jaggu frem flere tenner.

Spurte tannlegen om det siden jeg syns hun var mye senere enn de andre på samme alder (var der uansett) og han sa at han sjekket ikke før de var tre år, så var ikkeno stress.

Hmm kanskje hun ikke er syk da? Kanskje det er tennene som lager bleiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte tannlegen om det siden jeg syns hun var mye senere enn de andre på samme alder (var der uansett) og han sa at han sjekket ikke før de var tre år, så var ikkeno stress.

Det er ikke usannsynlig iallefall :) Er hun i grei form ellers da?

Har vært noen ordentlig bomba bleier her ved tannfrembrudd hvertfall :lol: Det virker som det er en sammenheng. Dog har Christian plutselig fått en jeksel som ingen har merka noe til :lol:

Jekslene har kommet enklere enn fortennene her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen ordentlig bomba bleier her ved tannfrembrudd hvertfall :lol: Det virker som det er en sammenheng. Dog har Christian plutselig fått en jeksel som ingen har merka noe til :lol:

Har vært noen illeluktende greier i forbindelse med den andre tanna nede - men nå er det helt vått. Såpass at de ringte fra barnehagen for å si fra.

Det er ikke usannsynlig iallefall :) Er hun i grei form ellers da?

Jekslene har kommet enklere enn fortennene her også!

Ja, litt snørrete - men ikke noe feber og fin i form og fart. Fryktelig øm i munnen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en 1-2-3 forklaring på når og hvordan man skal søke om permisjon, og foreldrepenger? Og hvordan man deler opp mamma og pappa permen? Vi kom brått på at det kanskje er lurt å begynne å se på det nå :)

Det er lett å få hjelp på nav sine foreldrepenge-sider på facebook iallefall :) Alt står på NAV siden også, der er det en egen kalkulator som beregner hvor mye man vil få utbetalt om man velger kort eller lang permisjon osv. Man bestemmer selv hvoran man vil dele permisjonen mellom mor og far. Far må søke før mor er ferdig med sin permisjon.

Gratulerer med dagen til Ask :) Så bra at han likte Sabeltann filmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en 1-2-3 forklaring på når og hvordan man skal søke om permisjon, og foreldrepenger? Og hvordan man deler opp mamma og pappa permen? Vi kom brått på at det kanskje er lurt å begynne å se på det nå :)

Nei, det er noe skikkelig dritt å fylle ut skjemaene. Skal du spørre om noe så pass på at de kan det de svarer på. Vi brant oss på chatten, men på tlf. var de supre.

Mener jeg leste noe om at tenner ofte kommer når ungen er syk fordi tannkjøttet blir mykere så det er lettere å trenge opp for tanna. Det blir liksom dobbelt glede :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A burde egentlig lagt seg, men han klarer ikke å slutte å prate om kaptein sabeltann filmen ( 'det er verdens mest fantastiske film, mamma! Forril! !' ) og bursdagsfeiring i barnehagen.

De har virkelig gjort stas på han i dag og muffinsene var en suksess.

Han vil ikke feire bursdag i morgen, for denne dagen har vært perfekt visstnok :ahappy:

Forril liksom! :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor du bor så er det 2-3 måneders behandlingstid på søknaden. Jeg venter fortsatt på svar på min og jeg startet permisjonen for over en uke siden. Håper alt er i orden så jeg slipper å fylle ut skjemaene pånytt.

Du må legge med bekreftelse fra lege/jordmor på at du er gravid og den skal dateres når du tidligst er 26 uker på vei, så før det kan man ikke søke. Også må arbeidsgiver fylle ut et skjema i tillegg som viser lønna di.

Jeg tok 100 % permisjon og tar heller ulønnet etterpå. Det gir deg som regel totalt litt mer penger enn om man velger 80 %. Jeg tar mødrekvoten og felleskvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag jeg var på vei ut på tur med hundene ble jeg stoppet av en av nabodamene (aldri hilst på) som lurte på om vi ville ha et lite bord og et par stoler til barn, for de skulle flytte. Jatakk, jeg kan ta de med meg når jeg er tilbake fra tur svarte jeg. Da jeg kom tilbake hadde hun lagt en bærepose der også, med en lapp hvor det stod "se om du kan bruke noe av dette". Der lå det en eske med helt nye støvletter, i tillegg til noen jakker til barn. Prislappen stod på, og skoene kostet visst 1700 eller noe, jakkene 8-900 kr per stk. Alt til barn... Seriøst, gir man vekk sånt?? Hun skulle ikke ha noe for det, og nå har de flyttet...tror aldri jeg hadde kjøpt noe så dyrt til barnet mitt selv :lol:

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag jeg var på vei ut på tur med hundene ble jeg stoppet av en av nabodamene (aldri hilst på) som lurte på om vi ville ha et lite bord og et par stoler til barn, for de skulle flytte. Jatakk, jeg kan ta de med meg når jeg er tilbake fra tur svarte jeg. Da jeg kom tilbake hadde hun lagt en bærepose der også, med en lapp hvor det stod "se om du kan bruke noe av dette". Der lå det en eske med helt nye støvletter, i tillegg til noen jakker til barn. Prislappen stod på, og skoene kostet visst 1700 eller noe, jakkene 8-900 kr per stk. Alt til barn... Seriøst, gir man vekk sånt?? Hun skulle ikke ha noe for det, og nå har de flyttet...tror aldri jeg hadde kjøpt noe så dyrt til barnet mitt selv :lol:

Heldige du! :D Vi har mye fint i Groruddalen, men sånne nabodamer tror jeg ikke finnes her :teehe:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ventet på at guttene skulle finne en leke som var "deres". En som de vil ha med seg overalt, og som det er helt krise når de ikke finner!

Hver sin tube med håndkrem...

Var lommeboka mi her :lol: Fikk byttet den med kaninen da, men hun blir fremdeles lykkelig når hun får den (jeg har kjøpt meg ny).

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...