Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Beste avledningen på Ida er foreløpig å henge henne opp ned. Da ler hun så hun hikster. Adrenalinjunkie to be dette. :lol:

:lol: dette gjør jeg også hvis tuppa er grinete og trenger avledning.. Enten det eller så finner vi oss et speil :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Guest Belgerpia

Ad støy på fly, buss, tog osv.

Jeg tåler MYE støy fra barn dersom foreldrene ser ut til å i det minste forsøke å holde galskapen under kontroll. Da er jeg forståelsesfull og medfølende.... Meeeen, om ungene er utidige UTEN at foreldrene bryr seg så blir jeg sur og lite hyggelig.

Hadde en slik liten skit i setet bak meg på toget for en stund siden. Ungen herja villmann, hyla, hoppa i setet, sparka i mitt sete og forsøkte å sparke Noah i huet under setet. Mora snakket i telefonen. Jeg spurte pent om hun kunne få kontroll på ungen hvorpå hun freste at hun satt i telefonen. Da snudde jeg meg mot ungen og bad han på en mindre pedagogisk måte om å sette seg ned å vøre stille ellers kom jeg til å slippe hunden løs. Han satt rolig resten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt :no: Jeg driter i hvor mye kultur og tradisjon det er, uansett hvordan man vrir og vender på det så er det kjønnslemlestelse :no:

Likte tilleggsforslaget om 18års nedre aldersgrense jeg...

Vi er i gang med å få tann, endelig! :lol: 10 mnd og 10 dager, nååå kommer endelig første tanna. Hadde falsk alarm rundt dåpen, da kom en bruskbit ut i overkjeven, men nå er det tann på vei i underkjeven. Satser på at den ikke lager for mye krøll på vei opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte tilleggsforslaget om 18års nedre aldersgrense jeg...

Vi er i gang med å få tann, endelig! :lol: 10 mnd og 10 dager, nååå kommer endelig første tanna. Hadde falsk alarm rundt dåpen, da kom en bruskbit ut i overkjeven, men nå er det tann på vei i underkjeven. Satser på at den ikke lager for mye krøll på vei opp. :)

Jepp, hadde de innført 18-års grense så hadde det vært noe helt annet.

Gratulerer med første tann :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags termometer anbefaler dere?

Vært rundt og hentes gratis babypakker fra butikker og apotek. Mye bra :)

Prøvde oss på øretermometer - men unøyaktig og ustabilt, så byttet det ut med et vanlig termometer som brukes i rompa. Men mener det er folk som er fornøyde med både øretermometer og pannetermometer.

Upolitisk korrekt i kveld, eller upedagogisk eller hva det nå blir. Etter en time på kaldt soverom med unge som kosa og rullet, lå litt på magen, opp på armene, tittet ut rundt himlingen og i det heletatt gjorde alt annet enn å sutre/gråte og sove - så var jeg så kald og lei at jeg tok med meg ungen ut i stua igjen. :lol: Så fikk hun være der til hun ble trøtt nok til å sove. Vi sov hadde en litt for lang ettermiddagsdupp vi to, så er vel en grunn til det. Nå sover hun søtt da, i egen seng. Helt uten å være lei seg før hun sovnet. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde oss på øretermometer - men unøyaktig og ustabilt, så byttet det ut med et vanlig termometer som brukes i rompa. Men mener det er folk som er fornøyde med både øretermometer og pannetermometer.

Øre- eller pannetermometer vil ikke gi riktig temperatur. Da må man legge på litt, men hvor mye er individuelt. Ordentlig rektaltemp gir mer riktig svar.

Tusen takk.

Ble anbefalt et termometer til stumpen med fleksibel tupp, så jeg endte opp med et sånt.

Da tror jeg at det meste av ting er på plass og det er deilig. Da kan jeg bare slappe av og Vesla kan komme når hun vil :)

Men hun kan godt vente noen dager til, så jeg får nyte noen dager fri først :lol:

For en stund siden så jeg en barnevogn leke fra Sebra med rådyr på. Men den er selvsagt ute av produksjon eller noe, for finner den ikke noe sted. Og så har jeg fått den på hjernen, så får se om jeg finner en annen fin vognleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også pannetermometer. Veldig praktisk å kunne måle temperatur på barnet uten å måtte vekke det, kle av det og putte inn et rektal temp.

Nå driver ungen å tigger etter oriental mix frs den lille nøttefabrikken. Hun får bare de bitene uten nøtter. Hun elsker de. Jeg skjønner det ikke for de jo veldig sterke. Hun løper isllefall rundt her og sier nam-nam! Hun foretrekker mat med mye smak, det har hun ikke fra hvverken meg eller sin far :P

Vi har vært på introduksjonsmøge i barnehagen. Jeg kjenner at jeg gleder meg litt til hun skal begynne der. De virker så flinke, det er mange voksne og liten avdeling. De får tre måltider per dag inkludert varm lunsj! Vi er så heldige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannetermometer er sikkert greit sånn i forhold til å slippe å vekke de. Jeg har aldri brukt det til E, for jeg synes alt annet enn rektaltemp blir så usikkert. Andre typer er greie for å få en ca oversikt, men etter å ha testet det ut i praksis (øre- vs rektaltemp) så varierte forskjellene fra 0,5-1,5.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig aldri bekymret om ungene har feber, tror S har fått febernedsettende en gang og da var det ikke jeg som ga henne. Aldri følt behovet på at temperaturen må være helt nøyaktig 100% og aldri vært redd for at dem var for varme eller :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit med et mest mulig treffsikkert termometer siden A er av typen som ofte kjennes varm ut og kan skryte på seg sykdom hvis han ikke har lyst til å gå i barnehagen.

Den jeg har som måler i øret er rett og slett ikke treffsikker nok, så er jeg i tvil bruker jeg rumpetermometer.

Ofte blir han "plutselig frisk" når jeg sier jeg må måle i rumpa :lol:

Jeg kan faktisk ikke ta ut sykt barn dag hver gang A er trøtt om morgenen liksom.

Før likte han tempen i rumpa faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig aldri bekymret om ungene har feber, tror S har fått febernedsettende en gang og da var det ikke jeg som ga henne. Aldri følt behovet på at temperaturen må være helt nøyaktig 100% og aldri vært redd for at dem var for varme eller :)

Når ungene har feber såpass sjeldent så tror jeg det blir litt annet :) E har jo hatt feber en del, så synes det er greit å få frem riktig temp så det er enklere å vite om febernedsettende funker feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille jenta har fått vaksiner i dag og jeg tror faktisk hun har litt feber nå., bare jeg vet jeg har et termometeret, i ei eske, på et rom :aww::lol:

I tillegg spurte jeg helsesøster hvordan jeg bør gå frem for å få til en god søvnrytme og jeg fant ut at det passer nok dessverre kun foreldre uten hobbyer, sitter hjemme hele tiden og er veldig strukturerte. Sukk..

Men for tiden er jeg såpass sliten at jeg orker ikke å ta noen stilling til det.. Om ikke hun står opp kl 8 på morgenen, så skader det ingenting enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage er så trollbundet av tv at det er nesten litt skremmende. Tre mnd gammel liksom. Vært det siden han var... 5-6 uker? Og blir bare mer og mer fascinert. Kan følge med på en hel episode av en serie. Det er 45 minutter det. Bedre konsentrasjon enn meg jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage er så trollbundet av tv at det er nesten litt skremmende. Tre mnd gammel liksom. Vært det siden han var... 5-6 uker? Og blir bare mer og mer fascinert. Kan følge med på en hel episode av en serie. Det er 45 minutter det. Bedre konsentrasjon enn meg jo!

Sett på musikkvideoer. DET er tingen her i huset.. Spesielt timber! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på musikkvideoer. DET er tingen her i huset.. Spesielt timber! ;)

Haha tviler jeg ikke på :P

Nå går det i House. Helt fantastisk hilsen små'n. Sitter og fikler med henda sine og slipper ikke blikket. Han er nå søt da, selvom tanken på hvor dette ender skremmer meg litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha tviler jeg ikke på :P

Nå går det i House. Helt fantastisk hilsen små'n. Sitter og fikler med henda sine og slipper ikke blikket. Han er nå søt da, selvom tanken på hvor dette ender skremmer meg litt :P

A så på Dexter som baby :aww:

Helt oppslukt. Nå ser han sjelden på tv lenge av gangen. De blir bare fascinert av fargene og bevegelsene, det blir nesten som en uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har formening om reisetrille? Vi skal kjøre litt i sommer, og jeg kjenner at jeg ikke har fryktelig lyst å drasse med meg tfk'en, ikke har vi behov for det heller. Fant denne testen, den Troller-vogna så jo okei ut men tror ikke jeg får tak i den her i byen. Noen som har erfaring med den, eventuelt tips om ei anna bra ei? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...