Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg ble tante i går, og vil selvfølgelig hilse på det lille nurket, men bor 45 mil unna. Jeg kunne derfor gjerne trengt litt innspill på dette med barselbesøk fra dere som har barn selv. Jeg skjønner at det definitivt enkleste er bare å spørre søstra mi om hva hun synes, men vil gjerne ha innspill fra dere for jeg er redd for at søstra mi kan si: "Ja, bare kom" for å være høflig, uten helt å klare å sette grenser for seg og den lille. I tillegg føler jeg innimellom at gravide/småbarnsforeldre har noen "regler" som er det naturligste i verden for dem, men som vi som ikke har barn ikke helt skjønner... Og tenker kanskje det finnes noe sånt rundt barselbesøk som jeg ikke aner om også. (Jeg har ingen så små barn i nærmeste omgangskrets, så har aldri tatt stilling til noe lignende tidligere).

Altså, familien hans bor der de bor, så svigermor har sikkert vært på besøk allerede. Faren og stemora vår er på vei oppover nå, mens mamma reiser oppover rett over helgen. Jeg må nesten på jobb, så beste muligheten for meg er å reise oppover neste helg. Det er jo et godt stykke å kjøre og jeg har bikkja, som er ganske så hurra-meg-rundt. Hadde dere synes det vært best med et dagsbesøk, tross lang kjøretur? Eller er overnatting "selvfølgelig" siden det er min søster? Er det for tidlig i det hele tatt å komme på overnattingsbesøk? Eller er det egentlig litt sent å reise oppover så sent, og man egentlig blir litt skuffa fordi tante ikke hiver seg rundt med en eneste gang...?

Som dere ser, jeg har null peiling på hva som er "vanlig" i slike tilfeller og hva som er "normal folkeskikk". Jeg skjønner jo at mitt besøk er annerledes enn hvem som helst andre, samtidig er det ingen hast for min del å hilse på, og jeg vil jo gjerne gi den lille familien fred og ro. Det kan jo også nevnes at alle tidligere nevnte, inkludert dyret og jeg, var oppover for bare noen få uker siden for å hjelpe til med flytting. Da hadde de folk hos seg (ikke de samme hele tiden) i over en uke, og det synes søstra mi ble litt slitsomt i lengden. Så det er ikke sånn at vi ikke har sett hverandre på år og dag, og at det absolutt er på tide med et nytt besøk heller.

Jeg skjønner at den første responsen som svar vil være å ringe søstra mi, fullt forståelig og det skal jeg selvfølgelig, men tar gjerne imot innspill på hvordan denne barselbesøk/nyfødt-verden fungerer allikevel :)

I tillegg, etter 29 timer med rier endte fødselen med keisersnitt, så selv om hun var veldig sprek under svangerskapet tipper jeg at hun er litt sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun gjerne vil vise han til deg ganske raskt, men overnattingsbesøk hadde kanskje ikke jeg orket sånn med en gang. Ingen skjulte regler eller normer som jeg vet om hvertfall, er nok høyst individuelt.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på overnatting hos min søster noen dager etter at de kom hjem fra sykehuset ( jeg bodde på andre siden av landet) Da var det hun som inviterte da, jeg var da 17 ish.
Det aller beste er å spørre søsteren din, men du kan jo forsikre henne om at hun må svare ærlig og det er helt greit uansett svar? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde jo helt klart vært å overnatte hos ei venninne som bor samme sted, men hun er dessverre ikke hjemme om dagen. Men jeg har jo heller ikke noe imot å reise opp og ned på dagen. Enig at det beste er helt klart å spørre, og si fra om at hun må svare ærlig på hva som er best for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Det der kommer så veeeeldig an på person til person, og forholdet man har seg i mellom. Jeg ville syntes det hadde vært litt i overkant med overnatting sånn rett etter fødslen, men det finnes mange mye mer sosialt anlagt enn hva jeg er :P

Nei, jeg tror det beste er at du spør, og poengter gjerne at en dagstur er helt ok, men at det er opp til dem hva de ønsker. Kanskje de syns det er deilig med litt støtte og en ekstra hjelpende hånd? Moren min kom innom et par ganger ikke lenge etter vi kom hjem, og bare satte seg selv i gang med diverse husarbeidsting som vi hadde satt litt på vent - det syns jeg var veldig deilig. På ingen måte forventet, men veldig deilig. Men nå bor hun 20 min unna, så overnatting var aldri noe alternativ der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gro som de andre sier, det finnes ingen fasit. Jeg syns besøk i det heletatt var fryktelig utmattende i starten, så for meg ville det vært helt uaktuelt. Men andre igjen syns det er helt greit og er i storform og vil vise frem den lille til hele verden med en gang.

Spørs søstern din og si rett ut at du er bekymret for å trenge deg på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke juble for høyt enda, men jeg syns det virker som dagsovingsproblemene begynner å løsne. Flere dager på rad har han klart å sovne i vogna på tur, han har sovnet byssende på armen på steder med mange impulser (på besøk borte, på fridays etc) og han har sovnet ved puppen uten sjal over hodet (for å skjerme fra omverden). Det er ganske bra altså! Sover fremdeles veldig lett, og våkner av "ingenting", men likevel et stort skritt i riktig rettning.

Og i tillegg til dette har han nesten begynt å ta smokk! Jeg må hjelpe han og holde den fast, men han suger på den, noe han ikke har gjort tidligere. Hurra!! Også så godt humør han er i om dagen :wub: Hjelper vel å slippe å bli overtrøtt og måtte gråte seg i søvn. Fine lille!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er salg på pierre robert, så da er det en stor pakke med ullklær på vei hit :) Vinteren kommer vel i år også :P

Ohh!! Jeg elsker de tynne ullsinglet og genserene deres! På nett og/eller butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har troller Bangkok på www.rudo.no

Det finnes mange pent brukte triller på finn også. De blir jo ikke like mye brukt som vanlig vogn. Vi kjøpte maclaren xt og vi er kjempefornøyd.

Lurt! Jeg kom faktisk ikke på finn.no selv, hehe. Var ikke allverdens i området her nå da, men jeg skal følge med.

Hihi, idag skalla H hodet sitt i et bordbein. Jeg plukka henne opp, trøsta og spurte hvor hun fikk vondt hen? "Der" svarte hun, og pekte på bordbenet :teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen når paralgin forten endelig kicker inn og tar bort litt av vondtene, og den utrolig dårlige samvittigheten for at det skal være skadelig for lillegutt...
Jeg vet det er det tryggeste av smertestillende som faktisk funker, men alikevel får jeg svart samvittighet :hmm:

Bare litt over 7 uker igjen, er så spent på å se hvem som turner rundt og kickbokser meg i blæra og nyrene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen når paralgin forten endelig kicker inn og tar bort litt av vondtene, og den utrolig dårlige samvittigheten for at det skal være skadelig for lillegutt...

Jeg vet det er det tryggeste av smertestillende som faktisk funker, men alikevel får jeg svart samvittighet :hmm:

Bare litt over 7 uker igjen, er så spent på å se hvem som turner rundt og kickbokser meg i blæra og nyrene :wub:

:hug: Hvis det er noe trøst så spiste jeg odansetron /zofran i 7,5 mnd - og googler man det så får man opp maaange skremselshistorier om at det kan påvirke osv. Men for baby er det faktisk veldig viktig at mamman henger sammen også.Baby klarer seg ikke uten mamman sin. :hug:

Får du planlagt ks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: Hvis det er noe trøst så spiste jeg odansetron /zofran i 7,5 mnd - og googler man det så får man opp maaange skremselshistorier om at det kan påvirke osv. Men for baby er det faktisk veldig viktig at mamman henger sammen også.Baby klarer seg ikke uten mamman sin. :hug:

Får du planlagt ks?

Det er det legene sier også, så jeg "trøster" meg jo med det. Men alikevel så vil man jo helst unngå alt slikt. Men når man har så vondt at lunta er så -- lang og man helst vil legge seg ned og gråte, da er det kanskje greit å ta i mot den hjelpen som finnes.

Blir igangsatt den dagen jeg bikker 39 fullgåtte uker, så det blir spennende :ahappy: De frykter jeg har såpass mange sammenvoksninger i bukhulen etter de andre operasjonene at jeg risikerer store skader på bla blære og tarm dersom de må kutte enda mer.

Nå viser det seg jo at de uansett må operere brokket over navlen, men det blir jo på at annet sted på magen. Jeg er virkelig ikke den fødte avlsku :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det legene sier også, så jeg "trøster" meg jo med det. Men alikevel så vil man jo helst unngå alt slikt. Men når man har så vondt at lunta er så -- lang og man helst vil legge seg ned og gråte, da er det kanskje greit å ta i mot den hjelpen som finnes.

Blir igangsatt den dagen jeg bikker 39 fullgåtte uker, så det blir spennende :ahappy: De frykter jeg har såpass mange sammenvoksninger i bukhulen etter de andre operasjonene at jeg risikerer store skader på bla blære og tarm dersom de må kutte enda mer.

Nå viser det seg jo at de uansett må operere brokket over navlen, men det blir jo på at annet sted på magen. Jeg er virkelig ikke den fødte avlsku :lol::lol:

Yep - det er det.

Ah skjønner. Kanskje Lillemann kommer av seg selv før det da. :) Ida kom morgenen en dag inn i uke 38. Det tror jeg var kroppen som sa at nok er nok. :lol: Da måtte ungen ut enten den var klar eller ei, for hadde jeg gått mange dagene til så hadde jeg ikke klart fødselen så godt som jeg gjorde. Vi er flere som ikke er helt bra avlskyr :lol: Jeg hadde som mål å komme innenfor "normaltermin" - det gikk akkurat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep - det er det.

Ah skjønner. Kanskje Lillemann kommer av seg selv før det da. :) Ida kom morgenen en dag inn i uke 38. Det tror jeg var kroppen som sa at nok er nok. :lol: Da måtte ungen ut enten den var klar eller ei, for hadde jeg gått mange dagene til så hadde jeg ikke klart fødselen så godt som jeg gjorde. Vi er flere som ikke er helt bra avlskyr :lol: Jeg hadde som mål å komme innenfor "normaltermin" - det gikk akkurat. :D

Ja, jeg har sagt til han at han gjerne kan komme i uke 38 :sleep: Og slik som han romesterte i natt så kunne han gjerne vært ferdigmodna nå :pinch: Etter et par ufrivillige *hrngh*-lyder fra meg i natt hørte jeg gubben spørre veeeeldig forsiktig: "er han stygg med deg nå?" :lol::lol:

Tror det bare er å sette opp løpestreng med en gang, denne her blir aktiv tror jeg :ike:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sagt til han at han gjerne kan komme i uke 38 :sleep: Og slik som han romesterte i natt så kunne han gjerne vært ferdigmodna nå :pinch: Etter et par ufrivillige *hrngh*-lyder fra meg i natt hørte jeg gubben spørre veeeeldig forsiktig: "er han stygg med deg nå?" :lol::lol:

Tror det bare er å sette opp løpestreng med en gang, denne her blir aktiv tror jeg :ike:

:lol: ! "Ungen DIN vil ut der!" *peke på et bestemt punkt litt til høyre for navlen* var ganske standard her på slutten. Bonden bare lo han. :lol:

Løpestreng er påtenkt her og ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: ! "Ungen DIN vil ut der!" *peke på et bestemt punkt litt til høyre for navlen* var ganske standard her på slutten. Bonden bare lo han. :lol:

Løpestreng er påtenkt her og ja :lol:

Jeg har gitt beskjed om at dersom det blir en nr 2 så går vi for full likestilling, da er det hans tur :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt beskjed om at dersom det blir en nr 2 så går vi for full likestilling, da er det hans tur :sleep:

Er omtrent der vi og. :lol:

Enda ikke tilgitt han for at han sa "nei" da jeg spurte om vi kunne bytte litt under fødselen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir fortsatt mme på flaske ved leggetid. Når går man over til vanlig ku melk? Hvor mye melk skal småbarn ha? Vet de kan begynne med det fra de er ett år, men skal man kutte ut all mme? Hun drikker vann til vanlig og får to flasker mme daglig i forbindelse med soving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...