Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

OT men... Au pairer skal egentlig komme for å lære om språk og kultur.

Jeg blir rasende over hvordan ordningen misbrukes (særlig idag på kvinnedagen)! Snakk om likestilling, at andre kvinner fra fattigere land kommer hit og gjør "kvinnfolkarbeidet" istedet for...

De jobber mot gratis mat, soveplass og norskkurs. For mange damer er dette den eneste muligheten de har til å komme hit og oppleve Norge.

Min mor dro i sin tid til England for å være au pair i London. Hun fikk mulighet til opplevelandet og lære språket gratis mot bernepass og husarbeid. Tror ikke akkurat hun følte seg så missbrukt.

Det er selvfølgelug de som missbruker ordningen...men sånn er det jo alltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Er ikke det bare koselig at hun ligger i sengen og synger for seg selv? Ble litt forvirret av den gapskrattsmileysen :)

Skjønner ikke helt? Var ikke noe negativt i det jeg skrev vel? Jeg lo av at stuptrøtt unge ble lys våken og prata og skravla og overhodet ikke skulle sove når Bonden gikk inn i senga med henne. Endte med at han kom ut igjen med lys våken unge. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... Blir seriøst gjennomsvett hver gang jeg skifter på dem. Badet dem nettopp, og det var en smule vanskeligere enn det var før, for å si det sånn. De har visst sluttet å spise også. Er tilbake til nesten bare flaske. Hvert eneste forsøk på et måltid ender i hylskriking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk helg!

På fredag var vi på Indisk restaurant og feiret 10 årsdag. Legger ut bildet, selv om brusflasken selvfølgelig irriterer veldig. :(

10013561_10152809543535353_1315182517_n.

Lørdag var vi ute heele dagen, lekte på en slette og lekeplass først, før vi dro ut i skogen for å ake og spise ute. :)

1979859_10152266711491399_496141374_n.jp

10011200_10152266711641399_1042564742_n.

Idag var vi tidlig ute og lekte på fotballbanen, før vi var invitert bort på middag. :ahappy:

1972444_10152266712126399_537477107_n.jp

Skal lagre helgen i hjertet mitt og sitte og tenke på den på gamlehjemmet sammen med andre gode minner. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... Blir seriøst gjennomsvett hver gang jeg skifter på dem. Badet dem nettopp, og det var en smule vanskeligere enn det var før, for å si det sånn. De har visst sluttet å spise også. Er tilbake til nesten bare flaske. Hvert eneste forsøk på et måltid ender i hylskriking.

De syntes sikkert det var så fælt at jeg og pelsballen dro at de sultestreiker hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1964928_10152221676845256_1119620238_n.j

Idag er min verdens fineste blideste lillegutt et år gammel allerede ♡ Utrolig hvor fort tiden går, kan ikke skjønne det er allerede et år siden :) Fine lille som har beriket livet vårt med så masse :heart: Dette året har vært helt fantastisk med lille. Jaran er med på alt, har alltid et smil på lur og elsker omgivelser og folk. Han er så utrolig god liten gutt og jeg gleder meg til fremtiden vår :ahappy:

• Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg aupair eller "arbeidende" gjest. Så snart vi har mulighet med tanke på plass, så kommer vi til å sjekke opp sånt. Vil gjerne ha en som kan dele mellom barnepass og praktisk arbeid, og såvidt jeg har skjønt så kan man få til slike avtaler om det gjøres via firma. Da plikter man jo å få involvert vedkommende i lokalsamfunnet og vise både språk og kultur. Vi bor i ei levende bygd der det skjer mye, så akkurat her er ikke det noe stort problem.

Såvidt jeg har sett, så ligger det på rundt 1000kr uka i lommepenger, pluss kost og losji og feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De syntes sikkert det var så fælt at jeg og pelsballen dro at de sultestreiker hihi

Haha ja, det er sikkert det! :D

Jeg har sittet og spist frokost i fred og ro helt UTEN forstyrrelser! Ungene er meget sprell våkne og åler seg rundt omkring og klår på alt mulig. Har valpesikra litt nå :P Kaffe rakk jeg ikke da...

Gratulerer med dagen, Jaran!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva er så skvetten for tiden. I dag spratt jeg opp for å hente inn Monti som bjeffet i hagen og da ble hun LIVredd. Det var ikke gråting/skriking, det var bare lyse, lyse hyl. Hylte og hylte og kastet seg mot meg. Andre ganger kan hun bli veldig redd om det kommer en lyd når hun holder på med ting, da brågråter hun og kaster seg mot oss. Vondt å se. Det er vel bare en periode? Hun kan jo ikke være så skvetten/redd for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonene @Aya , @raksha , @Martine , @Mud , @Marie , @Arkan , @Garmen , @Synnøve , @ElZorro @Wednesday . Så rart at et år går så fort, og går jo ikke saktere eller. Mimrer :ahappy: Var fint vær da vi kom hjem på denne tiden for et år siden også, og fint vær idag også :D *mimre*

417729_10151464883890256_28264905_a.jpg

1642_10151468176660256_384407450_n.jpg

24626_10151477911725256_1362622822_n.jpg

*Akutt litt babysyk* :lol:

Dere som har vært gravide, finnes det virkelig ikke andre gravid-turbukser enn Stormberg sin ene?
Er ikke gravide også på tur i skogen, eller trener hund? :icon_confused::lol:

Hva gjorde dere?

Gikk i tights :P

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært gravide, finnes det virkelig ikke andre gravid-turbukser enn Stormberg sin ene?

Hva gjorde dere?

Drev ikke med sånt jeg. :aww::lol: Men gikk i fjøs med joggebukse gooodt nede på hoftene og diger tskjorte over. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde dere?

Har ikke funnet noen, men med belte og åpen knapp holdt buksa litt lengre :P

Myk olabukse har funka greit.

Glemte jo helt joggebuksa, den er god!

Er det noen her som sleit med halsbrann? Det forsvant fort etter fødsel? Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så vanskelige da :lol: Turbuksa jeg har nå har jeg ikke fått lukket den siste mnd, og nå begynner det snart å bli uanstendig om jeg ikke har lang jakke over :lol: I tillegg har visst ræva blitt litt større, så sømmene truer med å takke for seg. Skjønner ikke :icon_confused::P
Har jo en joggebukse, men den er ikke heeeelt i kategorien "kan vises i offentligheten" :P

Og jeg trenger noe som er litt mer robust enn strechdongeri når jeg trener hund, er på tur og steller kaniner.

Noen som har prøvd den stormbergbuksa? Ser den har fått en del varierende anmeldelser. Svinedyr er den også :fear:

Forøvrig, gratulerer med dagen, Jaran :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...