Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Nå er det selvfølgelig helg, når jeg egentlig ville dratt til legen med J imorgen. De to siste leggingene har vært forferdelig, nå vil hun plutselig ikke ligge og jeg blir redd for at hun kan ha vondt. Da blir det mange tanker. 1. Hun har akkurat blitt feberfri men hoster, så det kan være det. 2. Øreverk? Men hun virket ikke å ha vondt rundt ørene (er et punkt man skal kunne klemme litt på for å sjekke.) 3. Tenner? Men såå ille? Det er et par tenner på vei ut som har vært det en god stund, det er ikke noe forskjell i "utviklingen" fra de dagene det gikk greit å legge. 4. Refluksen som plager henne igjen? 5. Trenger det ikke være noe, er det bare så fælt å skulle sove at man skriker helt hysterisk, selv når man blir tatt opp med en gang og bysset og holdt?

:cry:

(Hun har vært i grei form på dagtid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det selvfølgelig helg, når jeg egentlig ville dratt til legen med J imorgen. De to siste leggingene har vært forferdelig, nå vil hun plutselig ikke ligge og jeg blir redd for at hun kan ha vondt. Da blir det mange tanker. 1. Hun har akkurat blitt feberfri men hoster, så det kan være det. 2. Øreverk? Men hun virket ikke å ha vondt rundt ørene (er et punkt man skal kunne klemme litt på for å sjekke.) 3. Tenner? Men såå ille? Det er et par tenner på vei ut som har vært det en god stund, det er ikke noe forskjell i "utviklingen" fra de dagene det gikk greit å legge. 4. Refluksen som plager henne igjen? 5. Trenger det ikke være noe, er det bare så fælt å skulle sove at man skriker helt hysterisk, selv når man blir tatt opp med en gang og bysset og holdt?

:cry:

(Hun har vært i grei form på dagtid.)

Er hun snørrete? Tenker bihuler med en gang jeg.. Stakkars lille knøtt :(

Vi krangler fremdeles med første tanna, ser en hvit prikk i overkjeven, men ikke noe mer.

Jeg er så usikker på mating av denne ungen. Altså - hun spiser bra og sånt, så er ikke bekyrmet over mengden, men hvordan vi skal legge opp rutiner og hva hun kan få når og og og :gaah::lol:

Sånn ting er nå, så står hun opp mellom 10 og 11 - litt avhengig av hvor lenge hun har holdt mamman oppe natta før. Da får hun en flaske, drikker alt fra 60 - til 200 ml - men stort sett rundt 120ml. så sover hun en liten dupp før vi er våken et par timer, så får hun mat i 14tiden, da får hun fruktmos og flaske. Og så får hun bare flaske til ganske sent, rundt midnatt - driver å flytter grøten tidligere og tidligere for å se om vi klarer å legge henne tidligere etterhvert.

Men! Vi skal jo helst ha inn en "middag" etterhvert. Og vi bør spise middag ca kl 16 sånn ting er nå. Er det for tidlig å gi middag kl 16 når hun får fruktmos (eller grøt - avhenger av hva vi har) kl 14? Bør jeg flytte 14måltidet en halvtime/time frem?

Yep jeg overtenker. Menvi er skikkelig dårlige på rutiner både jeg og pappan, så må ha noe å forholde meg til. :lol: Hvordan gjør dere det? Hvor lang tid har/hadde dere mellom måltider som ikke bare er/var flaske?

Neste spørsmål: hun vil gjerne sutte på alt. I dag fikk hun sutte på en brødbit - er sånt for tidlig? Biten er så stor at hun ikke kan sette den i halsen, og hun "tygger" ikke av biter, bare sutter. Er det greit? Hun holder ikke ting selv for sånt enda, men er kjapp til å stappe ting hun får tak i og vil holde, i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke snørrete... Men enda en ting da kanskje. :P

Ja brødskive er greit å sutte på, og dere kan spise middag kl 16. :) De forbrenner fort de små, Johanne trenger hvertfall måltider ofte.

Hun spiser brød kl 09 - 09.30 og kl 11.30. Og noenganger blir det frukt kl 14, mm kl 15, og middag kl 16. :lol: Middagen vår skal helst være kl 16, men blir den senere så er det grøt kl 18 uansett om middagen var kl 17. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke snørrete... Men enda en ting da kanskje. :P

Ja brødskive er greit å sutte på, og dere kan spise middag kl 16. :) De forbrenner fort de små, Johanne trenger hvertfall måltider ofte.

Hun spiser brød kl 09 - 09.30 og kl 11.30. Og noenganger blir det frukt kl 14, mm kl 15, og middag kl 16. :lol: Middagen vår skal helst være kl 16, men blir den senere så er det grøt kl 18 uansett om middagen var kl 17. :)

Ah supert - da gjør vi det sånn. Hun spiser jo stort sett flaske annenhver time.

Hva andre ting kan hun få å sutte på ? blomkål prøvde vi hos venninne, men det tør jeg ikke igjen uten sånn med nett på der fikk hun nemlig løs en bitteliten bit som hun hosta ut, men hun ble så sinna på slow feederen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff @Marie høres strevsomt ut. Håper det er noe som går over snart!

@raksha Det er bare å begynne å prøve brødbiter. Isabel hadde de mye i munnen men lagret de i ganen og spyttet dem ut i stedet for å svelge dem. Ikke før denne uken har jeg kunnet gitt henne flere brødbiter og hun har spist dem ordentlig :) Vi har heller ikke særlig gode rutiner på plass. Hun kan få middagsglass midt på dagen om hun står opp tidlig og det blir mange grøtmåltider på rad og/eller når vi spiser middag. Som regel får hun smake på maten vi har uansett.

Så ca våre dager:

09: Dagen begynner, Hun er ikke så glad i frokost, så spiser litt grøt rundt 9.30

11: Får en flaske og sover

12.30 Står opp og får grøt og/eller fruktmos

14: får middag eller grøt

15:30 Flaske og sover

16:30 Våkner

17:30 Middag

19:30 Grøt

20: Flaske. Om hun ikke sovnet på første forsøk så enda en flaske og enda en flaske og enda en flaske til hun sovner (kl 22-23)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh. A har nå mindre søvnbehov på natta enn meg. Han sover mindre enn 8 timer stort sett nå. Vurderer å kutte ut all dagsoving ( 30-45 min) , men tidligere har det bare medført sur unge som er vanskeligere å legge, ikke mer nattesøvn. Han prøver jo stakkar, men han klarer ikke å sove lenger. Pling, lys våken.

Jeg lurer på hvor mye han sover i døgnet når han blir voksen? 4 timer?

Nå ser vi på Madagaskar etter å ha liggi våkne i 2 timer. Ask like to move it, move it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter man på flyplassen for kurshelg. Mann og Tuva skal rocke hjemme til i morgen kveld. Guriland så rart det er, det er helt riktig å dra, men alikevel så veldig veldig rart og feil å være vekke hele natten fra T. Hun har jo så problemer med å sove uten meg, blir nok en lang natt for pappaen med bæring i bæresele :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i seng 01.15 :o Ungen sov riktignok ikke, så satt og strøk og kosa på henne en stund før hun sovna, men 01.45 var ungen i søvn! :o Og sov til litt over halv 11. Riktignok urolig noen ganger og timer, men bare sånn at hun trengte smokk og en hånd for å roe seg.

Det ER håp!

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de små plutselig reagere på malt? Jeg har trodd vi har hatt begynnende omgangsyke to ganger. Felles for begge dagene er at hun har fått malt i melken. Det har hun ikke fått på en ukes tid. I går gulpet hun fryktelig mye i tillegg så da ble jeg usikker igjen. I går og i dag har hun hatt mye luft i magen og det durer i bleia som hos en voksen mann. Men bleiene i går luktet skikkelig råtten sjukdom. Men hun har per definisjon ikke hatt diare (da diare defineres som løs avføring minst 7 ggr per døgn) Hun har bare hatt to. Hmm. Ja skal slutte å bable.. Jeg blir ikke riktig klok på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de små plutselig reagere på malt? Jeg har trodd vi har hatt begynnende omgangsyke to ganger. Felles for begge dagene er at hun har fått malt i melken. Det har hun ikke fått på en ukes tid. I går gulpet hun fryktelig mye i tillegg så da ble jeg usikker igjen. I går og i dag har hun hatt mye luft i magen og det durer i bleia som hos en voksen mann. Men bleiene i går luktet skikkelig råtten sjukdom. Men hun har per definisjon ikke hatt diare (da diare defineres som løs avføring minst 7 ggr per døgn) Hun har bare hatt to. Hmm. Ja skal slutte å bable.. Jeg blir ikke riktig klok på dette.

Det vil jeg tro de kan. Det skumle med malt er jo gluten. Men mye malt gjør jo magen løs. Ida fikk diare av malten antakeligvis, magen hadde plutselig gått seg til, og da ble malten for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro de kan. Det skumle med malt er jo gluten. Men mye malt gjør jo magen løs. Ida fikk diare av malten antakeligvis, magen hadde plutselig gått seg til, og da ble malten for mye.

Ja det er det jeg og har tenkt på. Men hun har jo bare fått en teskje hver av dagene, så virker isåfall som en unormalt kraftig reaksjon? Godt vi snart skal til helsestasjonen. Skal holde meg til svisker fram til da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere ganzie :)

Og så hadde jeg vært en hund, hadde jeg vært kastert nå.. Fått livmorbetennelse jeg :P kjempe gøy :P men heldigvis oppdaget helt i starten, så fikk en fin fin cocktail av tabletter istedenfor innleggelse..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere ganzie :)

Og så hadde jeg vært en hund, hadde jeg vært kastert nå.. Fått livmorbetennelse jeg :P kjempe gøy :P men heldigvis oppdaget helt i starten, så fikk en fin fin cocktail av tabletter istedenfor innleggelse..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aaai, god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...