Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Syntes det er tidlig med mage allere ved 11-12 uker, men det er liksom ikke stor tvil om at jeg er gravid ikke bare feit. Så spørsmålet mitt er når syntes magen deres?

Jeg var overbevist om at jeg hadde mage rundt da selv, men kun jeg som så det. Når jeg var 18 uker fortalte vi det og var ingen som kunne se noe mage på meg da, men npr de fikk vite det så de bittelitt. Mens nå når jeg er 22+3 så er det en del mer mage, må bruke mammabukser og topper. (Takk stormberg som har mammaturtøy) . Men magen min er fortsatt liten i forhold til andre som er like langt som meg. Men det synes for ukjente at jeg er gravid selvom de ikke tror på meg når jeg sier hvor langt på vei jeg er :P Men jeg har alltid vært veldig tynn og aldri noe anntydning til mage før.

Jordmor sa noe fint til meg sist, at om hun satte 10 gravide ved siden av hverandre som var like langt ville noen ikke ha antydning til magen, noen som de snart hadde termin og andre som om de skulle ha født for lenge siden. :)

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Syntes det er tidlig med mage allere ved 11-12 uker, men det er liksom ikke stor tvil om at jeg er gravid ikke bare feit. Så spørsmålet mitt er når syntes magen deres?

Anatomisk vil det egentlig ikke være mulig siden livmora ikke har kommet ovenfor bekkenbenet før uke 12. Men: man blir jo gjerne litt oppblåst og slikt.

Psykisk derimot føler man seg veldig stor helt til man faktisk får stor mage.. Da er det ingen tvil :P:lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryddet i papirene her forrige dagen, og fant noen fra da E var innlagt på nyfødtintensiven. Hun hadde 19 i laktat ( blodprøvesvar, melkesyre. Skal være nærmere 0), og et par dager før var det en som fortalte at ila de 3 årene hun hadde jobbet der så var det høyeste huk hadde vært borti 22, og det barnet døde visst. Kontaktsykepleieren min fortalte meg i går at det høyeste hun hadde vært borti var nærmere 30, og at 19 var helt sinnsykt høyt. Glad jeg ikke visste noe om det da E ble født altså, det hadde nok gjort alt mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes jo selv at magen min kom tidlig, men egentlig dukket den ikke ordentlig opp før jeg var 4-5 måneder på vei.

Her er jeg 14 uker på vei (var nærmeste bilde jeg hadde rundt uke 11-12). Det er jo en liten bump der, men tror ikke så mange så den selv om jeg mente den var kjempetydelig :P

13-7.jpg

Nå derimot er jeg 39 uker på vei og det er ikke så mye tvil lenger :) Men faktisk så sa alle til meg at magen skulle vokse SKIKKELIG de siste ukene og jeg skulle bare vente å se. Etter uke 36 har den omtrent ikke vokst og jeg har heller ikke lagt på meg noe mer (har lagt på meg totalt 14 kg), men er godt med liv hver dag og alt står bra til med bebisen :)

38-6.jpgHe

Her prøver jeg å slappe mest mulig av om dagen og håper at noe skjer snart :) Det er over midnatt, så 8 dager til termin :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom ikke magen tydelig før etter uke 30. Men var en "hard bump" der fra rundt uke 18, men ingenting andre så noe særlig av. Har bilde fra samme dag som fødselen startet hvor man ikke ser at jeg er gravid engang. :lol: Rakk desverre ingen ordentlige magebilder, vi hadde planlagt å gjøre det den kvelden fødselen starta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne med mammaklær når jeg var 10 uker på vei. Da var magen veldig tydelig. Symfysemålet var så stort at jeg ble henvist til ul når jeg var 12 uker for å utelukke tvillinger. Det finnes egentlig ingen fornuftig forklaring på det, men det var som om kroppen min tok av når jeg ble gravid.

Jeg gikk fra liten B-cup til dobbel E på et par måneder :( Det var vondt.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har ikke puppene mine vokst så veldig mye til nå, de er store nok fra før :P men kjenner på bh'en at de har vokst litt og blitt mer fyldige. Spent på om de kommer til å vokse mye fremover :P

Jeg la meg "fort" ut på sidene, mistet midja mi rundt uke 17 tror jeg :)

Også er jeg spent på vekta, for den har ikke økt veldig mye til nå. Har ikke gjort noe for det annet enn å spise mindre søtsaker og mer frukt og grønt.en magen vokser og frøkna er aktiv, og jordmor sa ikke noe på det sist kontroll så..

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A er morsom.

I går :

'Mamma, hvor er pengene mine? '

'De ga du jo til dama når du kjøpte dinosauren? '

'Men jeg glemte å få de igjen !'

'Men du får de jo ikke igjen? Du fikk dinosauren? '

' så dum butikk, som ikke gir pengene tilbake når man kjøper noe, der handler vi ikke mer... ' :lol:

Og..

'Jeg ramlet på sykkelen når jeg syklet fort ned en bakke...'

'Kanskje du skal vente litt med å sykle fort ned bakker??'

'Jeg må jo sykle fort ned bakker når jeg sykler fort ned bakker! Skjønner du ingenting? Hvorfor ler du??'

I dag :

'Det er på tide at du begynner å lage julegaver. . '

'JEG??? Men jeg er jo ikke julenissen? ? '

:lol:

Jeg elsker barnelogikk!

• Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har ikke puppene mine vokst så veldig mye til nå, de er store nok fra før :P men kjenner på bh'en at de har vokst litt og blitt mer fyldige. Spent på om de kommer til å vokse mye fremover :P

Jeg la meg "fort" ut på sidene, mistet midja mi rundt uke 17 tror jeg :)

Også er jeg spent på vekta, for den har ikke økt veldig mye til nå. Har ikke gjort noe for det annet enn å spise mindre søtsaker og mer frukt og grønt.en magen vokser og frøkna er aktiv, og jordmor sa ikke noe på det sist kontroll så..

Bare vent til melkeproduksjonen kommer ordentlig i gang.. Jeg fikk ordentlig silikonpupper dag 3 etter fødselen. De var så sinnsykt fylt med melkespreng og vond! At jeg dro til sykehuset for jeg var sikker på at jeg hadde fått brystbetennelse :lol:

Da måtte Krutsi kjøpe seg pumpe for å ikke drukne babyn sin :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til melkeproduksjonen kommer ordentlig i gang.. Jeg fikk ordentlig silikonpupper dag 3 etter fødselen. De var så sinnsykt fylt med melkespreng og vond! At jeg dro til sykehuset for jeg var sikker på at jeg hadde fått brystbetennelse :lol:

Da måtte Krutsi kjøpe seg pumpe for å ikke drukne babyn sin :aww:

Blæh :P er det alle sier til meg :lol: tror muligens sånn pumpe er lurt å ha, i følge diverse sånne greier er vist puppene mine godt egnet til amming :lol:

Hmm, lurer litt på hvordan jeg skal få bh da men :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Knottelotte levert i barnehage av pappan, håper han husket å gi beskjed om at de skal ringe om hun får diare. Hun har ikke hatt diare siden mandag, rett etter at vi kom hjem fra barnehagen. Så kommer det ny omgang nuh, så ringer vi lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh :P er det alle sier til meg :lol: tror muligens sånn pumpe er lurt å ha, i følge diverse sånne greier er vist puppene mine godt egnet til amming :lol:

Hmm, lurer litt på hvordan jeg skal få bh da men :lol:

Jeg har jo noen sinnsyke melkeproduksjonsgener fra mamma :lol: babyn min nå er 8,5 mnd og jeg er på grensen til å kunne fullamme hvis jeg ønsket :lol:

Ellers har vi litt morgenkos her i huset :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går lurte vi på om vi snart kunne se bevegelsene utenpå magen. Kjenber masse hver dag, og samboer kjenner også :) noen ganger kan vi også kjenne hvor hun ligger, og i går stakk det plutselig ut litt på siden av magen :lol: men i hvertfall så har jeg i dag faktisk sett bevegelsene på utsiden av magen :D så utrolig moro, herlig, rart og facinerende å se på :wub:

Kjenner jeg er litt misunnelig :innocent: Kos dere masse denne tiden, de 4 neste månedene kommer til å gå raskt :ahappy:

Diarébleier er forøvrig ikke det eneste morsomme vi ansatte i barnehagen opplever.. Øyekatarr er nesten verre. Det er så hyggelig med foreldre som verken tar med dråper, drypper hjemme eller lar ungen være frisk hjemme :huh: Det resulterte i at 12 av 13 barn på avdelingen (toåringer) har fått øyekatarr, og mange av de er på runde nummer to. Alt dette på 3 uker :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt misunnelig :innocent: Kos dere masse denne tiden, de 4 neste månedene kommer til å gå raskt :ahappy:

Diarébleier er forøvrig ikke det eneste morsomme vi ansatte i barnehagen opplever.. Øyekatarr er nesten verre. Det er så hyggelig med foreldre som verken tar med dråper, drypper hjemme eller lar ungen være frisk hjemme :huh: Det resulterte i at 12 av 13 barn på avdelingen (toåringer) har fått øyekatarr, og mange av de er på runde nummer to. Alt dette på 3 uker :|

Oi!

Men øyekatarr skal det jo være greit å gå i barnehage med etter behandling har startet eller lege har sett på det? Mener det var det vi fikk beskjed om hvertfall.

Barnehagebilde var teit - hilsen Ida :lol: Vi bestiller ikke dem, når ikke engang fotografen var fornøyd med dem så :lol: Gruppebildet lurer vi litt på å ta da. Litt kos å se hvem hun går med/gikk med etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!

Men øyekatarr skal det jo være greit å gå i barnehage med etter behandling har startet eller lege har sett på det? Mener det var det vi fikk beskjed om hvertfall.

Joa, men ikke når foreldre verken gir øyedråper hjemme eller tar med seg dråper i barnehagen.. :hmm: Da sprer det seg dessverre, og det går utover de 11 andre barna :icon_redface: Øyekatarr skal være greit å gå i barnehagen med om det er gitt behandling og denne er begynt å virke (ergo barnet ikke lenger er smittsom), men det skjønner ikke mange foreldre :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men ikke når foreldre verken gir øyedråper hjemme eller tar med seg dråper i barnehagen.. :hmm: Da sprer det seg dessverre, og det går utover de 11 andre barna :icon_redface: Øyekatarr skal være greit å gå i barnehagen med om det er gitt behandling og denne er begynt å virke (ergo barnet ikke lenger er smittsom), men det skjønner ikke mange foreldre :icon_confused:

Ah, da skjønner jeg frustrasjonen ja. :\ Hjelper ikke om noen behandler om ikke alle gjør det og de bare blir smittet på nytt. :(

Kom og henta lillemor i dag, og en nabo er vikar der. Hun er ikke norsk, men veldig flink til å snakke norsk. Hun hilser på oss og utbryter "hun har vært AKTIV i dag" :lol: Da blir jeg så glad. For lillemor er en aktiv liten frøken med mye å gjøre og mye å føre - og hun har ikke vist det så godt i barnehagen enda. Men nåå er vi i gang :D

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange tilfeller av øyekatarr er pga virus, og da hjelper ikke dråper i det hele tatt.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt-3570.html?page=2

Blant barn er virus, og særlig adenovirus, en vanlig årsak, og viruskonjunktivitt opptrer ofte i epidemier med mange samtidige tilfeller.

Konjunktivitt er en tilstand som i de fleste tilfeller går over av seg selv.

Det ikke grunnlag for å anbefale at barnehagebarn med mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på øyekatarr, skal undersøkes av lege.

Allerede noen få timer etter at behandling med øyedråper er startet, er smittefaren over dersom det dreier seg om en bakterie-infeksjon. Barna kan med andre ord gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling selv om øyet fortsatt ikke har fått tilbake normal farge. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med symptomer på øyekatarr skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men de kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse.

Altså, det ser ut til at slike epidemier ikke er til å unngå i barnehager, det kan spre seg om man drypper opp og ned, og det at foreldre velger å ikke medisinere er både deres rett og det kan være et helt legitimt valg. Det trenger ikke være fordi de gir beng eller ikke "skjønner det". :)

Ja, så må den obligatoriske disclaimeren legges inn, H har heldigvis aldri hatt øyekatarr så det er ikke det at jeg føler meg truffet altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er hun forresten ganske søt :ahappy::ahappy:

10599650_10152686657282225_2670112025365

@Mari , har bare skummet de siste sidene. Men jeg har meldt inn et par ganger og da gjorde jeg det med navn. Fordi de ofte trenger flere opplysninger eller lignende om det er noe de vil følge opp. Men da har jeg følt meg trygg på at det er ok at de vet at det er jeg som har meldt ifra.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkkmisunnelig, @Arkan . Men det hjelper deg kanskje ikke så mye :lol:

Vi var så ville og gale at vi bestilte kielefergetur til uka. Lugaren er så liten at jeg tror ikke vi får med oss vogna, og jeg innser at dte kan bli maaaange timer med ingen verdens ting, så begynner å lure på om ideen kanskje ikke avr så lur likevel :P Jaja, det blir som det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er vesla 3 mnd. Så fort tiden går.

Mandag er det kontroll og vaksine. Håper det går fint.

I morgen skal vi i barnedåp til sønnen til min fetter. Litt spent på hvordan det blir med lillemor. Hun er ei nysgjerrige og utålmodig frøken :P

Tenkte å ta med vippestolen så får jeg kanskje spist litt mat. Har stor bil så da kan man jo pakke med seg litt ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkkmisunnelig, @Arkan . Men det hjelper deg kanskje ikke så mye :lol:

Vi var så ville og gale at vi bestilte kielefergetur til uka. Lugaren er så liten at jeg tror ikke vi får med oss vogna, og jeg innser at dte kan bli maaaange timer med ingen verdens ting, så begynner å lure på om ideen kanskje ikke avr så lur likevel :P Jaja, det blir som det blir.

Jeg har reist på nattog med vogn. Demonterte den og hadde bagen (!) oppi køya mi. Vesla i bagen. Sov jeg godt den natta? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...