Gå til innhold
Hundesonen.no

Trener du inn en "se"-kommando?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Beklager dårlig overskrift :whistle: Men jeg har tenkt på en ting i det siste som har gjort meg litt usikker!

Er med på et lydighetskurs for tida, og der har vi lært at å trene inn en "se-kommando" er det viktigste vi gjør. Kort forklart har vi trent inn denne med å holde godbit opp mot ansiktet, belønnet når hunden titter opp på den og så fjernet godbiten og hjelp med hånda slik at hunden titter opp på deg. Sette på kommando "se" og utvide antall sekunder hunden ser opp på deg etterhvert. Denne er viktig å lære fordi det at hunden ser på deg og er oppmerksom på deg er viktig i de andre øvelsene vi gjør.

Men så leste jeg i "lydighetstrening i teori og praksis" at man ikke burde lokke hunden til å se på oss fordi vi vil forsterke det hunden gjorde når vi lokket - at den var uoppmerksom. At man vil da belønne at hunden er uoppmerksom og ikke det at hunden ser på deg.

Det står også at man alltid skal vente til hunden selv tar kontakt, og at det er hundens ansvar å se på føreren ikke omvendt.

Et annet sted i boka står det at man kan sette en kommando for å se på føreren hvis man vil, men at denne burde man svært skjeldent bruke fordi hunden burde være så flink til å se på deg at den gjør det frivillig.

Hva tenker dere? Har dere enn kommando for at hunden skal se på dere? Hva blir "riktig"? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en halvdårlig kommando på at han skal se på meg, den fungerer ikke 100% hele tiden, men likevel når jeg trenger det. Synes den er veldig grei på tur osv. Det er en ting at hunden skal være flink og se på deg under trening, men jeg har ikke behov for at hunden skal gå å se på meg til enhver tid. Jeg bruker den i hverdagen. Når han ikke følger med, eller er litt susete i toppen på tur. Han tør aldri stikke/bryte kommando hvis vi har øyekontakt, ergo er den fin når jeg ser at han legger merke til noe på tur- da får jeg fanga opp han med en gang :) Hvordan du vil lære det inn finner du ut av selv. Varier litt, prøv deg frem. Jeg omvendtlokka det inn jeg, holdt godbit frem, fikk ikke den før han så meg i øya. Brukte klikker, så fikk jeg "klikka" han inn samtidig også :P Kjørte mange korte økter når han var valp, sikkert mellom 5-10. La på kommando når han skjønte det, så begynte jeg å utvikle den til at han i teorien skal stoppe alt han gjør og se ¨på meg, trenger ikke komme inn, men må ha kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontaktkommando på begge to, og begge er lært inn med shaping/klikkertrening, det vil si at jeg har klikket og belønnet når de har sett på meg, og etterhvert lagt på kommando.

Det er ikke feil å lære inn med lokking heller, men man risikerer som du selv nevner å belønne det hunden gjør når du sier kommandoen. Jeg tror nok hunden lærer det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha kontakt under øvelser har jeg ingen kommando på. All utgangsstilling skal være med kontakt med meg, og eksempel "plass" betyr at man skal sitte ved siden av med kontakt med meg. All kontakt læres inn på frivillig basis, og ikke med å lokke på godis. Et klikk eller bra, og så godis.

Så jeg har heller tegn for at de ikke skal se på meg, og ta ut retningen i øvelsen før de skal ta kontakt med meg igjen (som i fremadsending). Hos meg er det ikke mer enn at jeg tar i halsbåndet, ser i den retningen vi skal og sier navnet på øvelsen. I det Vida tar retningen med blikket sitt sier jeg "bra" og hun tar kontakt igjen. Jeg er allergisk mot folk som sitter og peker og styrer for å få hundene til å skjønne at de skal rett framover. :P Bruker det også på hoppet. Holder halsbåndet, ser mot hoppet og sier "hoppe". Det er rett og slett rutinene mine for øvelsene.

Ellers har jeg en "se her" kommando på tur, som betyr at de skal se på meg av en eller annen årsak. Og da er de overbeviste om at de får noe spennende noe, så de er raske med å vri på hodet for å finne ut hva det er for noe. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Nå tenkte jeg på se-kommando som jeg bruker i øvelsen "ruta" i klasse 2 og 3 :-) da sier jeg "se ruta" og han skal da orientere seg om hvor ruta er. hehe!

vanlig kontakt har jeg ikke kommando på, det skal igrunn være i alle øvelser ;-) Det er en del av øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært inn "se her" til lydighetsbruk. Men bruker det ikke i øvelser hvor hunden skal bevege seg vekk fra meg, da holder jeg i halsbåndet og ser mot ruta, hinderet osv., slik Nirm beskriver. Ellers er "se her" gfreit¨å bruke på tur, når der dukker opp noe interessant. Kommandoen er innlært ved hjelp av godbit/lokking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fan av å lære inn kontakt med lokking sånn som på det kurset. Tungvint måte å gjøre det på syns jeg, greiere å belønne frivillig kontakt. Kontakt skal han "alltid" ha når vi trener, ellers er vel navnet hans en slags kontaktkommando. "Ah" er også en "stopp det du gjør og se på meg"-kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis tror lokking = passiv hund som bare gjør feil. Ok, det er en overdrivelse, men canisbøkene beskriver u hvertfall lokking som noe negativt. Det stemmer overhode ikke. Alle på det norske landslaget i lydighet bruker masse lokking. Hundene er hverken avhengige av hjelp, uforstående eller passive av den grunn. Tvert i mot er "se her" + lokking en fin innlæring av kontakt, der vi forklarer hunden hva den skal gjøre og belønner hunden når den gjør riktig. Hunder er spesialister på å forstå denne typen kommunikasjon. r

Det du skal tenke på et at du også burde gjenta ordet "se her" når hunden allerede ser på deg. Du bør også utsette belønningen litt etter hunden tar kontakt med deg, slik at du sier "se her" - hunden ser på deg 2-10 sekunder (f.eks) før den får belønning.

Personlig har jeg ikke noe ord for se her, men jeg har nok sagt noe liknende i innlæringen av kontakt. Men jeg går raskt vekk fra det og begynner heller å belønne hunden når den frivillig tar kontakt (for på dette tidspunktet har allerede valpen fått masse hjelp og belønning for å ta kontakt). På et tidspunkt setter jeg også på et krav der jeg kan si "oi" el.l. når hunden mister kontakt, for å lære hunden at det er feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "følg med" når vi trener. Der er trent inn uten lokking. Bruker mer shaping. Gått på kurs hos Gråtass og suuuperfornøyd med metodene der!

Jeg tar et par godbiter i venstre hånd, båndet i høyre, og venter. Når hunden ser på meg, belønner jeg ned godbit og "braaa". Tilbyr den atferden igjen, belønner jeg. Etterhvert øker jeg vanskelighetsgraden, setter meg på huk med en godbit i hver hånd, hendene ganske langt ut på siden. Belønner når hunden ser på meg, ikke på hånda. Og så legger jeg på kommando i tillegg.

Edit: hvis hunden IKKE tar kontakt, så sier jeg INGENTING. Litt av poenget et å IKKE snakke til hunden før den gjør det du ønsker. Hvis du snakker til den, så tilbyr den ikke atferden av seg selv, den ser på deg fordi du snakker til den. Bruker denne metoden til alt nå, sitt og bli, dekk og bli, osv. Poenget er: hold kjeft og vent, belønn når hunden gjør det riktig, og tren på EN ting om gangen fram til du får på en kommando. :ahappy:

På tur bruker jeg "se her", som er en avslappet innkallingskommando. Betyr for hundene at hvis de retter oppmerksomheten mot meg og kommer, så får de noe digg. Lært inn like mye på stuegulvet når de skal få et griseøre som på tur. Har jeg noe de skal få, og de er et annet sted, så er "se her" det jeg bruker. Det er også en sikkerhet for meg fordi det er KUN positivt betinget. De får alltid noe når jeg roper det, og de blir sjelden tatt i bånd da, det er mer bare for å holde kontakten på tur.

Ellers så er eldste tispa mi rågod på kontakt, fordi når jeg bodde alene spise jeg gjerne middag i sofaen med tallerkenen på fanget. Da trente vi kontakt ved at når hun så på meg, fikk hun en bit fra middagen min. Ulempen er at hun sitter med full kontakt hele middagen gjennom og er vanskelig å få til å gå og legge seg. :P

edit 2: når hunden har lært "følg med", så bruker jeg det kun før en treningsøkt begynner/etter en pause/frikommando. For å gi hunden beskjed om at "nå skal vi jobbe igjen". F.eks "følg med" -> hunden ser på meg -> "på plass" og så jobber vi videre. Så en pause, hunden får snuse rundt/slappe av/løpe fri, så "følg med" og så jobber vi igjen, kanskje med noe helt annet. For meg er det en metode til å fortelle hunden at nå skal du holde kontakten for nå skal vi jobbe. Jeg kan også bruke det av og til hvis hunden detter ut under en fri ved fot/lineføring, men prøver å unngå det da vi allerede er i jobbmodus, og belønner da heller når hunden kommer på plass igjen av seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha kontakt under øvelser har jeg ingen kommando på. All utgangsstilling skal være med kontakt med meg, og eksempel "plass" betyr at man skal sitte ved siden av med kontakt med meg. All kontakt læres inn på frivillig basis, og ikke med å lokke på godis. Et klikk eller bra, og så godis.

Så jeg har heller tegn for at de ikke skal se på meg, og ta ut retningen i øvelsen før de skal ta kontakt med meg igjen (som i fremadsending). Hos meg er det ikke mer enn at jeg tar i halsbåndet, ser i den retningen vi skal og sier navnet på øvelsen. I det Vida tar retningen med blikket sitt sier jeg "bra" og hun tar kontakt igjen. Jeg er allergisk mot folk som sitter og peker og styrer for å få hundene til å skjønne at de skal rett framover. :P Bruker det også på hoppet. Holder halsbåndet, ser mot hoppet og sier "hoppe". Det er rett og slett rutinene mine for øvelsene.

Ellers har jeg en "se her" kommando på tur, som betyr at de skal se på meg av en eller annen årsak. Og da er de overbeviste om at de får noe spennende noe, så de er raske med å vri på hodet for å finne ut hva det er for noe. :lol:

Jeg gjør mye av det samme. Lydighetstrening=kontakt. Er han uoppmerksom sier jeg navnet hans. Bruker også halsbånd, eventuelt flat hånd som peker forover på fremadsending og apport.

Har brukt veldig mye øvelser der jeg feks holder godbiter i hånda foran snuten osv, men at han må se på meg før han får ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...