Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Med Rune? Den er veldig veldig veldig lett! Ikke som de andre midtveisene i det hele tatt. Multiple choise, og "sedimentære lag legger seg alltid horisontalt", rett eller galt- type spørsmål. Om i hvilke periode man fikk landlevende dyr og sånne rett-frem ting.

Ja, Rune :) Ok! Braaa :D

Vi skulle jo egentlig ha 3 uker mellom midtveisene, men så ble det plutselig bare 1,5 uke mellom istedet. Så ble litt stressa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Ja, Rune :) Ok! Braaa :D

Vi skulle jo egentlig ha 3 uker mellom midtveisene, men så ble det plutselig bare 1,5 uke mellom istedet. Så ble litt stressa :P

3 uker? Vi hadde alle midtveisene på en uke, og to på samme dag. Så det der hørtes litt vel luksus ut! Dårlig gjort. :aww:

Nå har jeg ryddet opp i ukene mine, sånn at jeg ikke har planlagt noen unødvendige ting i ukedagene fremover. Denne uka har jeg vært på skolen i ca 10 timer hver dag, og det uten å lese noe pensum på skolen. Det er ganske gøy da, men nok å gjøre! Skulle gjerne hatt litt mer tid til å jobbe, og ikke minst hundene.. Takk og pris for samboer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Eiendeler:

Bygninger 800 000

Biler 90 000

Maskiner og inventar 180 000

Sum annleggsmidler: 1 070 000

Råvarer 15 000

Halvfabrikata 25 000

Ferdigvarer 80 000

Tilgodehavende hos kunder 75 000

Kontanter 10 500

Bank 50 000

Sum omløpsmidler 255 500

Totalt eiendeler: 1 325 500

Gjeld/egenkapital:

Kassekreditt 200 000

Leverandørkreditt (kreditor) 100 000

Annen kortsiktig gjeld 30 000

Sum kortsiktig gjeld 330 000

Pantegjeld 400 000

Sum langsiktig gjeld 400 000

Opptjent EK tidligere år: 373 500

Opptjent EK inneværende år: 72 000

Aksjekapital 200 000

Sum egenkapital: 645 500

Lærerens kommentar:

Du må alltid summere en balanse på begge sider, her mangler du sum gjeld og egenkapital

Noen av dere som kan forklare meg hva han mener? Jeg forstår ikke hvor han vil hen :( Lurer på om han mener at jeg skal legge sammen totalen på gjeld og egenkapital. men det er jo ikke samme verdi som på eiendeler? eller har det ikke noe å si annet enn at det må føres?

Vil det isåfall si at jeg mangler totalt gjeld og egenkapital: 1 375 500 ?

Nå vet jeg ikke hva oppgaven var for noe, men du har debetert og kreditert på eiendeles- og EK og gjeldsiden? Plusser du på et sted, så må du trekke fra et sted og omvendt :) Hvilken lærebok har du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva oppgaven var for noe, men du har debetert og kreditert på eiendeles- og EK og gjeldsiden? Plusser du på et sted, så må du trekke fra et sted og omvendt :) Hvilken lærebok har du?

Jeg fant ut av det, jeg måtte bare lese et kapittel videre etter denne innleveringen :P Jeg har en bok som heter regnskapet, en prinsipiell innføring.

Når jeg leste kapittelet om bokføringer forstod jeg hva han mente med en gang. Så det eneste jeg reagerer på er at de krever at oppgaven inneholder elementer av kapitler vi ikke har hatt enda :P

Men jeg fikk en B så er fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg fant ut av det, jeg måtte bare lese et kapittel videre etter denne innleveringen :P Jeg har en bok som heter regnskapet, en prinsipiell innføring.

Når jeg leste kapittelet om bokføringer forstod jeg hva han mente med en gang. Så det eneste jeg reagerer på er at de krever at oppgaven inneholder elementer av kapitler vi ikke har hatt enda :P

Men jeg fikk en B så er fornøyd :D

Aha! Jamen supert at du fant ut av det! Hadde det noe med det jeg foreslo å gjøre i det hele tatt? (Siden jeg tar eksternregnskap selv; greit å vite om jeg er på rett spor) ;)

Og grattis med B!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jamen supert at du fant ut av det! Hadde det noe med det jeg foreslo å gjøre i det hele tatt? (Siden jeg tar eksternregnskap selv; greit å vite om jeg er på rett spor) ;)

Og grattis med B!

Jepp du hadde helt rett. Oppgaven gikk ut på at eierne gikk inn med 50 000 ekstra i aksjekapital. Så jeg har ført de opp på aksjekapital, men jeg har ikke ført de på bank. Derfor ble summen av gjeld/EK 50 000 mer enn på eiendeler. Også var jeg ikke klar over at jeg skulle summere gjeld og egenkapital heller, for det stod det ingenting om i de foregående kapitlene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg så demotivert for skolen. Det har vært veldig tungt i det siste. Fysikken har gått veldig fort, matten har blitt veldig vanskelig. Jeg har drømt om integrasjoner hver natt. Jeg følte meg gal innimellom. Jeg ønsket faktisk å gi opp i dag.

Så kom jeg på skolen og hadde fysikkprøve som jeg følte gikk overraskende greit :) Deretter fikk jeg igjen en matteprøve hvor jeg hadde fått poeng på alt, om ikke helt riktig på alt, så var jeg ihvertfall inne på noe :D Da ble jeg så glad og nå er jeg så klar for å ikke gi meg :D

Jeg vurderer faktisk å gå opp til privatist eksamen. Jeg går forkurs så det hjelper meg kun å komme inn på ingeniør. Men jeg er så usikker på hva jeg vil bli, så det ville ikke skadet meg å få de karakterene på vitnemålet. Men hva er fordelene og ulempene? Hva om jeg stryker på privatist eksamen? Når kan man ta privatist eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtsemestereksamen på fredag, og hva har jeg gjort i dag? Spist is ute i vårværet. Kjenner motivasjonen ikke er på topp om dagen og at jeg er veldig klar for å velge en litt annen retning fra høsten av. Nesten helt bestemt meg for hvilken master jeg skal ta, og jeg gleder meg kjempemye :D Så får det være motivasjon for hanke inn de siste 30 studiepoengene av bacheloren før sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtsemestereksamen på fredag, og hva har jeg gjort i dag? Spist is ute i vårværet. Kjenner motivasjonen ikke er på topp om dagen og at jeg er veldig klar for å velge en litt annen retning fra høsten av. Nesten helt bestemt meg for hvilken master jeg skal ta, og jeg gleder meg kjempemye :D Så får det være motivasjon for hanke inn de siste 30 studiepoengene av bacheloren før sommeren!

Hvilken master ble det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg så demotivert for skolen. Det har vært veldig tungt i det siste. Fysikken har gått veldig fort, matten har blitt veldig vanskelig. Jeg har drømt om integrasjoner hver natt. Jeg følte meg gal innimellom. Jeg ønsket faktisk å gi opp i dag.

Så kom jeg på skolen og hadde fysikkprøve som jeg følte gikk overraskende greit :) Deretter fikk jeg igjen en matteprøve hvor jeg hadde fått poeng på alt, om ikke helt riktig på alt, så var jeg ihvertfall inne på noe :D Da ble jeg så glad og nå er jeg så klar for å ikke gi meg :D

Jeg vurderer faktisk å gå opp til privatist eksamen. Jeg går forkurs så det hjelper meg kun å komme inn på ingeniør. Men jeg er så usikker på hva jeg vil bli, så det ville ikke skadet meg å få de karakterene på vitnemålet. Men hva er fordelene og ulempene? Hva om jeg stryker på privatist eksamen? Når kan man ta privatist eksamen?

Fristen for å ta eksamen i vår er gått ut, men du kan melde deg opp til høsten igjen :) jeg ser bare fordeler ved å ta det som privatist, det gir deg jo flere valgmuligheter :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen for å ta eksamen i vår er gått ut, men du kan melde deg opp til høsten igjen :) jeg ser bare fordeler ved å ta det som privatist, det gir deg jo flere valgmuligheter :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hvis jeg stryker, vil det trekke ned snittet mitt veldig? Eller teller det bare ikke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er gøy å ha et par-tre verv på instituttet mitt, men det blir ekstra artig når det dumper ned en melding som dette i innboksen min!

Hei, flinke, flinke Ingvild!

Jeg skriver dette til deg og håper du vil vurdere å stille som nestleder i studentrådet på instituttallmøtet 23.april. Jeg tror ikke jeg vet om noen andre som er like engasjert og undersøkende som deg på ILP nå, og det hadde vært et KJEMPELØFT å få deg inn i instituttstyret og på Studentting!

Vi tvinger selvsagt ingen, men du er en FLOTT kandidat, og jeg håper virkelig du vil tenke på det seriøst. Det er ikke uoverkommelig mye arbeid (og det er delvis betalt), og det er veldig interessant!

Jeg hadde blitt veldig glad i leder-hjertet mitt om du stiller til valg! ILP trenger sånne som deg!

Jeg vet jeg at jeg er flink, men det er gøy å få bekreftelse på det fra andre også i blant. :ahappy: Har dessverre ikke anledning til å stille da, ettersom vervet går over fra å være nestleder til leder etter et halvår, og jeg skal på utveksling neste vår. Av samme grunn blir det dumt å ta gjenvalg på programrådsvervet mitt, og det syns jeg oppriktig talt er skikkelig leit. Nå har vi masse spennende vi skal jobbe med framover, så det hadde vært så gøy å få fortsette et år til!

På torsdag skal jeg forresten stå på stand på Åpen Dag her på universitetet. Gleder meg til å få overbevise videregåendeskoleelever om hvorfor byreg er det aller beste å studere! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg stryker, vil det trekke ned snittet mitt veldig? Eller teller det bare ikke da? 

Jeg vet ikke hvordan det funker når du tar tilleggsfag og stryker.. Men jeg tror at hvis du stryker så trenger du ikke ha det med på vitnemålet, fordi det da er realfag og består du ikke realfagene så får du jo heller ikke poeng for dette og skal kun søke studier som ikke bryr seg om realfag men vanlig studiekompetanse. Tror jeg :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg.. Kjørte to intervjuer i går i forbindelse med mastern. Var i Stavanger. Det ene var fort og greit og varte i 1 time ca. Det andre varte i 2 timer og 10 min og gikk heeelt av skaftet hva gjelder produksjon av ord. Haha. Sitter nå og transkribrerer disse to intervjuene, og har helt krampe av sistnevnte. Men spennende, absolutt! :D Bare vedig, veldig mye informasjon å bearbeide. Vi snakker 12 sider med intervju av en person :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet svaret på følgende: jeg skal sende inn føgeskjema til universitetet, og vet ikke om jeg skal krysse av for at jeg ettersender "kompetansebevis for enkeltfag fra vgs" også sender med vitnemålet nå. Eller om jeg skal krysse av for at vgs avsluttes våren 2014 og heller sender nytt vitnemål med de nye fagene jeg tar da og ikke sende noe nå?

Greia er altså at jeg har vitnemål, og forbedrer igenting men tar nye fag i år, realfag, for studiet krever det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet svaret på følgende: jeg skal sende inn føgeskjema til universitetet, og vet ikke om jeg skal krysse av for at jeg ettersender "kompetansebevis for enkeltfag fra vgs" også sender med vitnemålet nå. Eller om jeg skal krysse av for at vgs avsluttes våren 2014 og heller sender nytt vitnemål med de nye fagene jeg tar da og ikke sende noe nå?

Greia er altså at jeg har vitnemål, og forbedrer igenting men tar nye fag i år, realfag, for studiet krever det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Send inn vitnemål nå, send inn kompetansebevis i sommer. :)

EDIT: Har gjort nøyaktig det samme selv, og gjorde det slik. Fikk beskjed om at det var det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler universet motarbeider utvekslingsplanene mine, nå har jeg litt lyst til å gi opp hele dritten og bare bli hjemme i stedet. :P Har søkt om utveksling til til sammen seks byer i to omganger.

Vancouver: Hadde for lavt snitt

Edmonton: avtalen er foreløpig ikke fornyet, men jeg kan søke på nytt første september hvis den blir fornyet innen da.

Firenze: avtalen finnes ikke mer

København: kom ikke inn

Reykjavik: kom ikke inn

Wien: GRATULERER du er nominert til sjettevalget ditt! Til et universitet som har ca ingen relevante fag på engelsk, og som ligger i en by du vet særdeles lite om.

Må svare innen fredag om jeg ønsker å fortsette søknadsprosessen eller ikke. Har mulighet til å søke på resteplasser hvor søknaden blir behandlet etter første september, men det er leeeenge til og jeg vet ikke om jeg klarer å ha nok is i magen til å vente så lenge. Ikke aner jeg hva jeg vil heller. Hadde begynt å bli skikkelig innstilt på og glede meg til København, men den plassen gikk nok til en landskapsarkitekturstudent, som avtalen egentlig gjelder. Hipp hurra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler universet motarbeider utvekslingsplanene mine, nå har jeg litt lyst til å gi opp hele dritten og bare bli hjemme i stedet. :P Har søkt om utveksling til til sammen seks byer i to omganger.

Vancouver: Hadde for lavt snitt

Edmonton: avtalen er foreløpig ikke fornyet, men jeg kan søke på nytt første september hvis den blir fornyet innen da.

Firenze: avtalen finnes ikke mer

København: kom ikke inn

Reykjavik: kom ikke inn

Wien: GRATULERER du er nominert til sjettevalget ditt! Til et universitet som har ca ingen relevante fag på engelsk, og som ligger i en by du vet særdeles lite om.

Må svare innen fredag om jeg ønsker å fortsette søknadsprosessen eller ikke. Har mulighet til å søke på resteplasser hvor søknaden blir behandlet etter første september, men det er leeeenge til og jeg vet ikke om jeg klarer å ha nok is i magen til å vente så lenge. Ikke aner jeg hva jeg vil heller. Hadde begynt å bli skikkelig innstilt på og glede meg til København, men den plassen gikk nok til en landskapsarkitekturstudent, som avtalen egentlig gjelder. Hipp hurra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

:/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
×
×
  • Opprett ny...