Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Det er en stund siden jeg har hatt dette. Men friksjonskraften = friksjonskoeffisienten * normalkraften (R=u*N). Så kombinerer du det med å finne akselerasjonen. F=m*a.

Vet ikke om det hjalp deg noe.

Elisabeth00 forklarer hva det går ut på over meg her :) Du bruker den formelen for å finne friksjonskraften- sier han. Du bruker den i Newtons andre lov formelen.

Takk begge to! skal se litt på det nå, men jeg har jo verken fått oppgitt masse eller normalkraften, så er litt forvirret av hele greien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Takk begge to! skal se litt på det nå, men jeg har jo verken fått oppgitt masse eller normalkraften, så er litt forvirret av hele greien.

Det er masse, i både normalkraft og F. Så da forsvinner antageligvis m når du setter ligningene sammen. N = m*g, ikke sant. :)

Jeg har ikke regnet på det, men regner meg det er sånn det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse, i både normalkraft og F. Så da forsvinner antageligvis m når du setter ligningene sammen. N = m*g, ikke sant. :)

Jeg har ikke regnet på det, men regner meg det er sånn det gjøres.

Nei, dette klarer jeg ikke, forstår ingenting.

Synd jeg har verdens dårligste fysikklærer (typ 60+)!! Etter første time med han skjønte jeg ikke åsn jeg fikk 5'er i fysikk på vgs...

Dere trenger ikke stresse med det, skal komme meg på regneverksted på onsdag og få en forklaring på det istedenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfnes? Han er kjempeflink :D

_________

edit:

Var hos veileder forrige uke og snakket om master i Skogfag (retning ressursøkonomi). Jeg tror kanskje ikke det var HELT hva jeg hadde håpet på med tanke på fremtidsutsikter osv, men allikevel står denne forsatt høyere enn alternative mastere innen økonomi da. At det skal være så vanskelig!

MEN så har det halvveis åpnet seg et alternativ til. NMBU tilbyr jo en toårig master i Naturbasert reiseliv. Jeg har visst om denne hele tiden men aldri seriøst vurdert å gå der pga. at man skal være forsiktig med å gå etter drømmen og heller stole på fornuften og bla bla. Altså, dette er en master jeg har skikkelig, SKIKKELIG lyst til å ta, emnene i studiet ser kjempeinteressante ut og det hadde jo vært drømmen å få jobbe innen friluftsliv/jakt/fiske. MEN så kommer fornuften inn da, er det faktisk jobber å få? På den andre siden har jeg jo en bachelor i økonomi og adm. m/spesialisering innen regnskap (mulighet for aut. som regnskapsfører) i bakhånd om det skulle skjære seg og.. Haff.

Forventer ikke at noen skal ha noe fornuftig å komme med altså, må bare lufte litt tanker :teehe:

Må nok ta meg en tur til enda en studieveileder og prate litt!

Naturbasert reiseliv vurderte jeg som min master nummer 2 faktisk, fordi jeg synes det virket så interessant!

Hvis det er noe du har skikkelig, skikkelig lyst på, så synes jeg absolutt du skal gå for det! Jobbmarkedet er nok ikke lett hverken innenfor skog eller naturbasert reiseliv, så sånn sett er det ikke sikkert det er så stor forskjell. Tipper det kan være greit å få seg gode kontakter innenfor naturbasert reiseliv, mange jobber der går nok på bekjentskap (ta det med en klype salt, men det er min erfaring etter min tid i "bransjen"). Jeg har sett flere jobbannonser som kunne passe strålende med en slik utdanning, og med litt bevissthet på hvilken retning man tar, står man kanskje litt sterkere når man er ferdig. Eller så må man nok være forbederedt på lite 8-4 jobb, mye sesong og hard innsats i sesongen, men hvis det er det du vil, så er det jo absolutt verdt det!

Men snakk med studieveiledere og lytt til hjertet ditt, med litt fornuft på toppen :) Heia heia! :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfnes? Han er kjempeflink :D

_________

edit:

Var hos veileder forrige uke og snakket om master i Skogfag (retning ressursøkonomi). Jeg tror kanskje ikke det var HELT hva jeg hadde håpet på med tanke på fremtidsutsikter osv, men allikevel står denne forsatt høyere enn alternative mastere innen økonomi da. At det skal være så vanskelig!

MEN så har det halvveis åpnet seg et alternativ til. NMBU tilbyr jo en toårig master i Naturbasert reiseliv. Jeg har visst om denne hele tiden men aldri seriøst vurdert å gå der pga. at man skal være forsiktig med å gå etter drømmen og heller stole på fornuften og bla bla. Altså, dette er en master jeg har skikkelig, SKIKKELIG lyst til å ta, emnene i studiet ser kjempeinteressante ut og det hadde jo vært drømmen å få jobbe innen friluftsliv/jakt/fiske. MEN så kommer fornuften inn da, er det faktisk jobber å få? På den andre siden har jeg jo en bachelor i økonomi og adm. m/spesialisering innen regnskap (mulighet for aut. som regnskapsfører) i bakhånd om det skulle skjære seg og.. Haff.

Forventer ikke at noen skal ha noe fornuftig å komme med altså, må bare lufte litt tanker :teehe:

Må nok ta meg en tur til enda en studieveileder og prate litt!

Erfaringsmessig: du trenger IKKE en mastergrad for å drive naturbasert reiseliv... Det du trenger er enten god egenkapital så du kan igangsette noe, eller være venn med noen som igangsetter noe slik at du kan jobbe for dem. De fleste jeg f.eks vet om som har nordlysguiding, hundesledeturer, havfiske og diverse turistgreier i nord-norge er folk som bare har hatt egenkapital og vilje til å sette i gang. Det har ikke krevd en mastergrad, for å si det sånn :P Så jeg ville muliggens tatt noe som er mer anvendelig og heller tatt reiselivet på eget initiativ hvis du ellers har veldig lyst til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig: du trenger IKKE en mastergrad for å drive naturbasert reiseliv... Det du trenger er enten god egenkapital så du kan igangsette noe, eller være venn med noen som igangsetter noe slik at du kan jobbe for dem. De fleste jeg f.eks vet om som har nordlysguiding, hundesledeturer, havfiske og diverse turistgreier i nord-norge er folk som bare har hatt egenkapital og vilje til å sette i gang. Det har ikke krevd en mastergrad, for å si det sånn :P Så jeg ville muliggens tatt noe som er mer anvendelig og heller tatt reiselivet på eget initiativ hvis du ellers har veldig lyst til det :)

Dette er jeg enig i altså, man trenger absolutt ingen mastergrad for å være en "vanlig" nordlysguide eller kjøre turister på en times hundesledetur, eller hvis man har guts og initiativ selv til å starte sin egen greie. Da er det helt sikkert masse annet som kan være mer nyttig.

Men hvis man vil bli reiselivssjef i "Destinasjon Lofoten" eller daglig leder i "Ut på tur aldri sur" (fiktive navn altså), og man konkurrerer med en haug andre søkere, kan det være greit med en slik kompetanse i bunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i altså, man trenger absolutt ingen mastergrad for å være en "vanlig" nordlysguide eller kjøre turister på en times hundesledetur, eller hvis man har guts og initiativ selv til å starte sin egen greie. Da er det helt sikkert masse annet som kan være mer nyttig.

Men hvis man vil bli reiselivssjef i "Destinasjon Lofoten" eller daglig leder i "Ut på tur aldri sur" (fiktive navn altså), og man konkurrerer med en haug andre søkere, kan det være greit med en slik kompetanse i bunn :)

Jeg snakker ikke om at man trenger en mastergrad for å kjøre noen rundt i en hundeslede altså :P Jeg snakker om å ha en egen bedrift, som man drifter. Ala "ut på tur aldri sur". Det er snakk om at man sitter med en betydelig egenandel, og en ide om hva turister kan like. Så henter man inn anbud fra folk som kan tilby de tjenestene du ønsker, setter det hele sammen til en pakke, mekker deg ei nettside - vips så har du det gående. Du organiserer, andre tar turistene med ut. Og turistene tyter inn, de, det kan jeg skrive under på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om at man trenger en mastergrad for å kjøre noen rundt i en hundeslede altså :P Jeg snakker om å ha en egen bedrift, som man drifter. Ala "ut på tur aldri sur". Det er snakk om at man sitter med en betydelig egenandel, og en ide om hva turister kan like. Så henter man inn anbud fra folk som kan tilby de tjenestene du ønsker, setter det hele sammen til en pakke, mekker deg ei nettside - vips så har du det gående. Du organiserer, andre tar turistene med ut. Og turistene tyter inn, de, det kan jeg skrive under på... :)

Det var det jeg mente også :) Med daglig leder i "Ut på tur" mente jeg et stort allerede etablert firma, type Spitsbergen travel (*kremt, kremt* helt tilfeldig altså). Dårlig eksempel med daglig leder, det er vel ikke nødvendigvis alltid så vanskelig i små firma, men adm dir for eksempel. Nei, forresten glem det, da må man vel ha en solid administrasjon/økonomi-bakgrunn.

Uansett, poenget var at dersom man ville ha jobb litt "opp i systemet" i reiselivsbransjen, er det aldri en uting med formell utdannelse :) Eller så kan man kanskje havne inn i Miljødirektoratet og jobbe med friluftsliv? Eller lærer på en folkehøyskole eller høyskole? Jeg vet ikke hvor man kan ende opp, men etterhvert som flere og flere får høyere utdanning og formell utdannelse innen det de driver med, så er det ikke dumt å studere for å kunne konkurrere i et trangt arbeidsmarked :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunkter :) Nei, at man ikke nødvendigvis trenger en mastergrad for å gjøre de tingene er jeg helt med på altså. Men jeg tenker ikke nødvendigvis heelt i retning av å starte noe selv, men heller innen stat/kommune med prosjekter, bærekraftig utvikling, juss og lover. Pluss at jeg rett og slett synes det er interessant og vil lære mer. Det er to retninger på masteren, en som sikter mest mot å starte noe selv, og den andre er det mye mer juss og eiendomsfag. Det er isåfall den andre retningen jeg har kikket på..

Men jeg får ta en tur til rådgiveren og høre litt rundt de forskjellige, det er ikke lett å danne seg et bilde kun ut ifra hva som står på nettsiden!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente også :) Med daglig leder i "Ut på tur" mente jeg et stort allerede etablert firma, type Spitsbergen travel (*kremt, kremt* helt tilfeldig altså). Dårlig eksempel med daglig leder, det er vel ikke nødvendigvis alltid så vanskelig i små firma, men adm dir for eksempel. Nei, forresten glem det, da må man vel ha en solid administrasjon/økonomi-bakgrunn.

Uansett, poenget var at dersom man ville ha jobb litt "opp i systemet" i reiselivsbransjen, er det aldri en uting med formell utdannelse :) Eller så kan man kanskje havne inn i Miljødirektoratet og jobbe med friluftsliv? Eller lærer på en folkehøyskole eller høyskole? Jeg vet ikke hvor man kan ende opp, men etterhvert som flere og flere får høyere utdanning og formell utdannelse innen det de driver med, så er det ikke dumt å studere for å kunne konkurrere i et trangt arbeidsmarked :)

Joda, det er jeg forsåvidt enig i, dessverre kan jeg ikke si at de jeg kjenner i forskjellige "destinasjoner" egentlig underbygger det. Vil si praktisk erfaring fra drift av egen bedrift står sterkere da :P Selv det å ha erfaring fra hundekjøring gjør deg godt egnet (jeg vet f.eks om folk i nettopp spitsbergen travel som har fått jobb i administrasjonen der på bakgrunn av rein hundekjørererfaring :P Ikke noe annet.) Anyways, ikke meninga å være så negativ, tenker bare at det er mange andre retninger man kan gå som gir mye bredere og bedre grunnlag :) Men om man ikke er motivert til NOE annet så må man jo bare go for it, bedre enn å ikke gjøre noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jeg forsåvidt enig i, dessverre kan jeg ikke si at de jeg kjenner i forskjellige "destinasjoner" egentlig underbygger det. Vil si praktisk erfaring fra drift av egen bedrift står sterkere da :P Selv det å ha erfaring fra hundekjøring gjør deg godt egnet (jeg vet f.eks om folk i nettopp spitsbergen travel som har fått jobb i administrasjonen der på bakgrunn av rein hundekjørererfaring :P Ikke noe annet.) Anyways, ikke meninga å være så negativ, tenker bare at det er mange andre retninger man kan gå som gir mye bredere og bedre grunnlag :) Men om man ikke er motivert til NOE annet så må man jo bare go for it, bedre enn å ikke gjøre noe :P

Jeg er i for seg helt enig altså, ofte er den beste veien å klatre seg oppover i denne bransjen, så det kan være vel så lurt å jobbe to år som guide el. isteden for å bruke de to årene på å studere. Men jeg tror det kommer veldig ann på hva man ser for seg å jobbe med når man er ferdig med studiene.

Og nå så jeg jo at du hadde svart @bie og jeg tror det er en fornuftig tankegang. Lære mer om det formelle rundt liksom :) Og hvis du er god på å selge kunnskapen din på et senere jobbintervju, tror jeg man kan jobbe med litt av hvert egentlig. Jeg tror man sitter igjen med en ganske bred kompetanse, evt. "ullen" ettersom man velger å se på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok REIS200 - Reiseliv som fenomen og næring i høst. Vi var ikke så veldig mange i klassen, og de aller, aller fleste som tok emnet var studenter på førsteåret av masteren i naturbasert reiseliv. De hadde litt forskjellig bakgrunn - noen kom rett fra bachelor i f.eks. naturforvaltning, andre har jobbet med reiseliv i flere år (og at disse velger å ta master sier kanskje noe om at masteren har nytte i arbeidslivet). Bare i dette emnet - som jeg ikke akkurat hadde overlegen arbeidsinnsats i - plukket jeg opp mye jeg ikke har tenkt over før. Masteren i naturbasert reiseliv er jo temmelig tverrfaglig med bl.a. juss, metode og økonomi. Ettersom du kommer til å ha hatt noen av de fagene fra før får du faktisk tid/mulighet til å legge inn enda flere emner som gir deg en mulighet til å spisse kompetansen din ift de andre som tar masteren. Men helt klart - studieveileder er riktig sted å gå for å få svar på spørsmålene dine. Lykke til med valget! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå, endelig kan man hive seg med på masse spennende seminarer igjen! :D

Seminar på kritisk tekning:

"Kritiskt och analytiskt tänkande är en grundläggande byggsten för studenters utveckling och inlärning vid universitetet. Förmågan att granska, organisera och presentera information på ett kritiskt, övertygande och evidensbaserat sätt är lika viktigt som ämneskunskap i studenternas framtida yrkesverksamma liv, vare sig inom akademin, industrin eller näringslivet. Riktad träning i sådana färdigheter och tankesätt ges däremot mindre direkt utrymme inom teknisk-naturvetenskapliga utbildningar, där tekniska och matematiska kunskaper ofta står i fokus. Med den explosionsartade ökningen i tillgång till information är det mer angeläget än någonsin att studenter utvecklar sin förmåga i att tänka kritiskt och reflektera över vad det är att veta eller kunna något."

Yes please! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse, i både normalkraft og F. Så da forsvinner antageligvis m når du setter ligningene sammen. N = m*g, ikke sant. :)

Jeg har ikke regnet på det, men regner meg det er sånn det gjøres.

Eg fikk hjelp av en i klassen, så no har eg løst alle oppgavene mine :) Takk for all hjelp!!, både til deg og @Michellus

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos veileder og pratet litt rundt Naturbasert reiseliv-masteren. Har. så. lyst.

Får bare tenketenke frem til 1.juni! :frantics:

Forresten; når man søker master er det jo gjerne via lokalt opptak på Studweb. Vil det si at man kan søke flere mastere og få tilbud om plass på alle, eller må man sette de opp i ønsket rekkefølge slik som på samordna opptak, også får man tilbud om en plass som man må takke ja/nei til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere andre som venter på svar fra Lånekassen hørt noe enda? Sukk.

Jeg søkte om fullt lån og stipend i starten av januar, fikk svar et par dager senere - og utbetalingen bare et par dager etter det igjen. Lenge siden du søkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte om fullt lån og stipend i starten av januar, fikk svar et par dager senere - og utbetalingen bare et par dager etter det igjen. Lenge siden du søkte?

Ja, 8. januar søkte jeg... står at jeg ikke skal sende inn noen dokumenter eller noe heller.

Edit: Ringte nå for å sjekke at alt stemmer, det gjør det dessverre :P . Så må nok bare vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det skal ta så lang tid å få pengene når dere har søkt i starten av semesteret. :/ Har bare innsett at det er greiest å få det unna så tidlig som mulig, så søker gjerne om studielån i mai/juni (søker for hele året av gangen jeg da), betaler semesteravgift i juli/desember. Da kommer pengene på konto gjerne rundt 10. august/januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer garantert til å gjøre det til høsten/sommeren igjen. Trodde ikke at det skulle være så mye "kø" i januar, tenkte at de fleste sikkert har søkt om hele året og at ting gikk raskere nå. Kanskje det er mange som har gjort som meg, tatt ekstra fag og nå søker, eller klart seg et halvår selv og innsett at de trenger lån osv ovs. Håper på neste uke nå, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg måtte ta opp igjen 25p uten støtte for å få rett på støtte. Tok 30p til jul og måtte vente til det sto på studentweb at poengene var registrert før jeg fikk søke! Hadde aldri trodd det skulle ta så lang tid!!

Dette suger og kredittkortet mitt ee glohett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...