Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Så utrolig leit og kjipt @Ingvild ! Jeg var faktisk ikke klar over at det er karaktersnitt og liknende krav for utveksling, men så har jeg aldri vært på utveksling utenfor Norge. Jeg synes alle bare har reist hvor de måtte ønske, men det er kanskje forskjell på å reise hvor du vil - og å reise et sted man kan få utdanningsstøtte?

Håper du til slutt får plass et bra sted, en skulle ikke tro det var så vanskelig å få seg en plass på et universitet i Skandinavia! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig, Ingvild :( Når må du si ja eller nei til Wien?

 

 

 

 

Jeg er tilbake på skolebenken etter to uker "på vift". Har gjort litt studiearbeid de ukene jeg var i Oslo, men ikke mye. Nå tjener jeg på at jeg var lesehest før jeg reiste :)

 

På torsdag er det allmøte og valg til fagutvalget. Det tror jeg at jeg skal prøve meg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig leit og kjipt @Ingvild ! Jeg var faktisk ikke klar over at det er karaktersnitt og liknende krav for utveksling, men så har jeg aldri vært på utveksling utenfor Norge. Jeg synes alle bare har reist hvor de måtte ønske, men det er kanskje forskjell på å reise hvor du vil - og å reise et sted man kan få utdanningsstøtte?

Håper du til slutt får plass et bra sted, en skulle ikke tro det var så vanskelig å få seg en plass på et universitet i Skandinavia! :(

 

Jeg vil reise på avtale. Reiser jeg i Europa innebærer det Erasmusstipend, reiser jeg utenfor Europa innebærer det gunstigere løsninger mtp skolepenger - så det er klare fordeler med å reise på avtale slik jeg ser det. (Pluss at det er mye enklere for meg da!) NMBU sender ikke ut studenter med lavere snitt enn C. Jeg ligger like under B i snitt, så jeg er godt innafor der (har "dessverre" mange fag med bare bestått/ikke bestått som ikke teller med på snittet. Det gjør at jeg i flere større, relevante fag hvor jeg har gjort det bra bare har fått en "bestått" mens jeg i andre, mer irrelevante, kjedelige innføringsfag har fått en C som drar ned snittet). Men jeg har tydeligvis søkt til universiteter hvor det er mange andre som søker på avtalen/hvor de andre som søker har bedre karakterer enn meg/hvor avtalen har få plasser. Jeg har en del venner som har søkt om utveksling også, jeg har bedre snitt enn alle dem - men de har fått førstevalgene sine. Så det har noe å gjøre med hvilke universiteter man søker til også.

 

Jeg tror at hvis jeg drar til Wien fÃ¥r jeg det helt sikkert bra. Men det er like fullt noen ting som trekker ned... Først og fremst det at jeg finner fÃ¥ emner jeg har lyst til Ã¥ ta som tilbys pÃ¥ engelsk. (Og jeg kan ikke et ord tysk.) Da kan jeg like gjerne bli hjemme og ta spennende emner pÃ¥ NMBU liksom. Dessuten varer semesteret i Østerrike fra slutten av februar til slutten av juni. Dvs at jeg har to mÃ¥neder med ingenting Ã¥ gjøre i Norge midt pÃ¥ vinteren, samt at det blir litt mer trasig mtp sommerjobbing nÃ¥r jeg kommer hjem igjen. OgsÃ¥... Ja, nei, jeg veit ikke rett og slett. Jeg er litt demotivert nÃ¥ og har som sagt litt lyst til Ã¥ droppe hele greia og bruke de pengene jeg ville brukt pÃ¥ utveksling pÃ¥ Ã¥ kjøpe bil til meg selv som trøst i stedet. :lol: Det var nok litt lite gjennomtenkt av meg Ã¥ sette opp Wien som alternativ mtp emnene som tilbys der, men jeg hadde virkelig forventet at jeg skulle klare Ã¥ komme inn i enten København eller Reykjavik altsÃ¥. 

 

Så kjedelig, Ingvild :( Når må du si ja eller nei til Wien?

 

 

Innen fredag.  :hmm: Deretter mÃ¥ jeg søke til universitetet i Wien, men der er ikke søknadsfristen før i november eller noe sÃ¥nt tror jeg, sÃ¥ har forsÃ¥vidt ikke bundet meg til noe ennÃ¥ selv om jeg svarer ja nÃ¥ i første omgang.

 

Btw: Still til valg! Du  kommer ikke til Ã¥ angre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Føler universet motarbeider utvekslingsplanene mine, nå har jeg litt lyst til å gi opp hele dritten og bare bli hjemme i stedet. :P Har søkt om utveksling til til sammen seks byer i to omganger.

Vancouver: Hadde for lavt snitt

Edmonton: avtalen er foreløpig ikke fornyet, men jeg kan søke på nytt første september hvis den blir fornyet innen da.

Firenze: avtalen finnes ikke mer

København: kom ikke inn

Reykjavik: kom ikke inn

Wien: GRATULERER du er nominert til sjettevalget ditt! Til et universitet som har ca ingen relevante fag på engelsk, og som ligger i en by du vet særdeles lite om.

Må svare innen fredag om jeg ønsker å fortsette søknadsprosessen eller ikke. Har mulighet til å søke på resteplasser hvor søknaden blir behandlet etter første september, men det er leeeenge til og jeg vet ikke om jeg klarer å ha nok is i magen til å vente så lenge. Ikke aner jeg hva jeg vil heller. Hadde begynt å bli skikkelig innstilt på og glede meg til København, men den plassen gikk nok til en landskapsarkitekturstudent, som avtalen egentlig gjelder. Hipp hurra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Syns du skal takke nei til plassen i Wien, hvis du egentlig ikke har lyst på den, men kan du ikke søke på restplasser da, om du får tilbudet om noe fristende så drar du, hvis ikke så blir du på UMB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal takke nei til plassen i Wien, hvis du egentlig ikke har lyst på den, men kan du ikke søke på restplasser da, om du får tilbudet om noe fristende så drar du, hvis ikke så blir du på UMB?

Jeg kan søke på restplasser, men da får jeg ikke vite noe før etter første september en gang og det er fryktelig lenge til for en planlegger som meg. ;) I tillegg er det ikke bare bare å finne et sted jeg vil reise - jeg vil dra til en større by hvor jeg kan ta relevante emner på engelsk (eller dansk/svensk) og da begrenser det seg en del ettersom det ikke er planfag overalt. Jeg kommer garantert inn i Wageningen for eksempel, men vet ikke om jeg har så mye mer lyst til å sitte på et jorde i Nederland enn et jorde i Norge. :P

Skal ringe min personlige rådgiver (mamma) og tenke litt høyt senere i dag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor blir det av 

 

Ny student i 2014 / 2015? :D

 

Rota meg til å huke av for realkompetanse i søknaden fordi jeg har ett fag bestått. så da fikk jeg frist til 20.3. Det var visst helt greit å søke på 23/5 men fristen holdt de på. Så nå skal hente ut vedlegg på printer, signere, finne konvolutt og få alt sendt. Stoooooooooor dag, litt merkelig følelse "bare" 20 år etter skjema.. hehe.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Deleksamen i morgen i eksternregnskap! Endelig begynner jeg å forstå ting, og håper og tror deleksamen ikke ender opp med F. Vært skikkelig demotivert i det siste, mest fordi jeg bare tar fag jeg ikke er interessert i at all, men innser jo nå at dette faktisk er inngangsbilletten min til å komme inn på det jeg vil :) Skjerpe seg og studere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Offisielt dritt lei av å lese, se videoforelesninger og gjøre oppgaver. Møte opp på skolen, lese der til jeg har deleksamen også ser vi hvordan det går! Det kjipeste med det hele er at jeg skal være på T303, men det kunne vært verre tenker jeg. Gud forby om jeg skulle sotti i fjerde etasje.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisielt dritt lei av å lese, se videoforelesninger og gjøre oppgaver. Møte opp på skolen, lese der til jeg har deleksamen også ser vi hvordan det går! Det kjipeste med det hele er at jeg skal være på T303, men det kunne vært verre tenker jeg. Gud forby om jeg skulle sotti i fjerde etasje.... :P

Eksamen på Tårn er jo koselig! Lykke til. :)

Har forresten bestemt meg for å takke nei til plassen i Wien. Nå undersøker jeg mulighetene for at jeg kan få til noe jeg har hatt lyst til i flere år - tilbringe litt tid i Skottland - hvis jeg ikke får til det tror jeg at jeg gir opp hele greia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dette er første prøva/eksamen/whatever jeg har hatt hvor jeg ikke har en eneste følelse om hvordan det gikk :P Vi får finne det ut når karakteren kommer! Og blir den dårlig så får jeg ta faget på nytt senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er. så. lei.av. å. skrive. bachelor.

Jeg skriver om et tema som interesserer meg og alt det der, det er bare at jeg ikke har motivasjon lenger. Det er så mye annet som skjer i det andre faget vi har at jeg blir så stressa at jeg ikke får gjort noen ting.. Blææh. Og i tillegg skjer det mye annet i livet som må fikses og ordnes og og og.. jah.

Edit: tok vekk litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er. så. lei.av. å. skrive. bachelor.

Jeg skriver om et tema som interesserer meg og alt det der, det er bare at jeg ikke har motivasjon lenger. Det er så mye annet som skjer i det andre faget vi har at jeg blir så stressa at jeg ikke får gjort noen ting.. Blææh. Og i tillegg skjer det mye annet i livet som må fikses og ordnes og og og.. jah.

Edit: tok vekk litt..

Tror det er helt normalt :) Jeg ble utrolig sliten, likegyldig, dårlig, av masteroppg min. Elsket temaet, men når man måååååå skrive er det visst noe rart som skjer i hjernen :P

Det går over etterpå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Inne i Arabidopsis? Hørtes rart ut :P

Jepp! BUS100. Av alle auditoriumene jeg sitter fast på er dette favoritten. Tidligere favoritt var TU101, men AOS120 er flyttet til andre etasje :P

Edit: Skal du på møtet med Studenthunden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte begge semesterkoordinatorene mine en mail for ca en måned siden med tema for bachelor. Siden det er frist på mandag og jeg ikke hadde fått noe svar, begynte jeg faktisk å bli litt svett. Har de ikke fått den? Virker ikke mailen min på Fronter skikkelig? Og så videre.. :P Sendte derfor hovedkoordinatoren en mail i går om han kunne bekrefte at han hadde fått den. Jada, den hadde han fått.. Kunne han ikke bare svart det med en gang, eller i hvert fall i løpet av to-tre dager? :gaah: Skjønner at jeg selv kunne ha purret før også så klart, men liker ikke å være masete heller da, haha :icon_redface: Nå vet jeg hvert fall at han har fått den :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så innmari vondt for å lese på egenhånd om dagen... digger forelesninger, skulle ønske vi hadde mer av dem! Syns det er så nyttig å høre ting med andres ord, da tar jeg notater på en helt annen måte og husker mer. Lesing av fysiologi blir så tørt og abstrakt :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o ugh og æsj!

Jeg har derimot begynt å lære meg LaTeX. :D

I KNOW :lol: Var skikkelig avskrekka av MATLAB for et par år siden, men siden jeg faktisk har brukt det litt på jobb nå så er det litt OK allikevel. Who would have thought :lol:

LaTeX ja... Do not mention it. Håper enda jeg kan skrive hele avhandlinga mi i Microsoft Word.... :lol:

Matlab? Hva er det og hva går dere som har det? :P (nysgjerrigper deluxe :whistle: )

Matlab er ... bare en hel verden av awesomeness :lol: Neida, det er et program som lar deg gjöre avanserte kalkulasjoner (aka matematikk) hvis du bare veit hvordan du skal be programmet om det. Det er det vanskelige, å skrive koden. Det er C-kode-basert hvis du kan kunnskap om C-kode.

Det brukes i mange forskjellige naturvitenskaplige felt, en först og framst de delene av forskning som innebärer prosessering av data.

Jeg bruker det f.eks nå til å hente data ut fra et borehull vi har gjort, og det eneste jeg gjör i matlab er å presentere dataene i fine figurer. Altså, jeg henter dataene inn i programmet også skriver jeg kode som f.eks dette:

%Caliper
load Calipper.txt;
Zcal=Calipper(:,3);
Dcal=Calipper(:,4);
subplot(1,8,1);
plot(Dcal,Zcal,'-');
axis([70 80 -600 150]);
xlabel('Caliper (mm)');
ylabel('Depth (m)');
 

Også trykker jeg "RUN".... Da får jeg bildet nedenfor.

Jeg kan skifte farge på selve verdiene, jeg kan endre navnene på aksene (det er f.eks en feil i Magnetic Susceptibility som du kan se :P ) og så videre. Alle verdier og ALT kan tilpasses akkurat hva du vil framstille. Hvilket gjör livet veldig hyggelig når du jobber med det :)

13286367964_8b5d3b6a1e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I KNOW :lol: Var skikkelig avskrekka av MATLAB for et par år siden, men siden jeg faktisk har brukt det litt på jobb nå så er det litt OK allikevel. Who would have thought :lol:

LaTeX ja... Do not mention it. Håper enda jeg kan skrive hele avhandlinga mi i Microsoft Word.... :lol:

 

 

Matlab er ... bare en hel verden av awesomeness :lol: Neida, det er et program som lar deg gjöre avanserte kalkulasjoner (aka matematikk) hvis du bare veit hvordan du skal be programmet om det. Det er det vanskelige, å skrive koden. Det er C-kode-basert hvis du kan kunnskap om C-kode.

 

Det brukes i mange forskjellige naturvitenskaplige felt, en först og framst de delene av forskning som innebärer prosessering av data.

Jeg bruker det f.eks nå til å hente data ut fra et borehull vi har gjort, og det eneste jeg gjör i matlab er å presentere dataene i fine figurer. Pluss skrive bittelitt kode da. Jeg kan skifte farge på selve verdiene, jeg kan endre navnene på aksene (det er f.eks en feil i Magnetic Susceptibility som du kan se :P ) og så videre. Alle verdier og ALT kan tilpasses akkurat hva du vil framstille. Hvilket gjör livet veldig hyggelig når du jobber med det :)

 

Postet bilde

Ahaa, så feil kan en ta :lol: vittig

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt :) Jeg ble utrolig sliten, likegyldig, dårlig, av masteroppg min. Elsket temaet, men når man måååååå skrive er det visst noe rart som skjer i hjernen :P

Det går over etterpå! :)

Godt det ikke bare er meg! Jeg har nemlig noen superjenter til venninner, og de bare skriver og skriver og alt går så greit.. Men jeg har bare lyst til å kaste hele bacheloren på havet og heller ta hundetrenerutdannelse! :dog_running:

Men i morgen! I morgen er dagen for en ny start! :D Får vi håpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...