Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Har noen av dere tips til kondisjonstrening? Sliter med motivasjonen til å løpe, men må bli bedre på det for å komme meg inn i Forsvaret :)

Spinning er fint :) Eller elipse! Eller ha kappløping for deg selv når du er ute å jogger! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Hva med å sette mål på 10 kilo til 1. juli og de 7 siste frem mot jul? Å miste vekt blir vanskeligere etterhvert som du har mindre å miste, spesielt hvis du får litt muskler på veien! 

Skjønner tankegangen, men jeg tror jeg skal holde på målsetningen inntil videre. Så får jeg heller endre om det viser seg å være uoppnåelig ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mine piggsko er egentlig veldig gode å gå/jogge i jeg :) Men det er jo ikke joggesko da, joggesko er kanskje tynnere i sålen? Jeg syns i alle fall det var stivere og mer ubehagelig med sko med brodder sammenligna med piggsko :P

Jeg er også veldig fornøyd med mine piggsko. Har Icebugs og synes de er veldig gode å løpe i og også å gå tur i.

Har noen av dere tips til kondisjonstrening? Sliter med motivasjonen til å løpe, men må bli bedre på det for å komme meg inn i Forsvaret :)

Mitt best tips er å følge et løpeprogram + trene annen type kondisjon som f.eks spinning i tillegg. Jeg er heller ikke noe særlig glad i å løpe og synes fort det kan bli kjedelig. I starten fulgte jeg programmet til Iform.nu, men har også brukt dette fra Löplabbet. Jeg er mest fornøyd med sistnevnte og tror også de har mest peiling. Er flere typer program der inne.

Ellers har jeg løpt en del intervaller og synes det var det aller beste i starten. Er også det jeg synes er mest morsomt. Greit å variere med det værtfall, sånn at man får litt fart også. Jeg bruker å løpe mest 1 minutt og gå 1 minutt, men noen ganger 30 sek løping og 30 sek gange. 4x4 kan også være bra.

I tillegg er det for meg helt alfa og omega å ha god musikk på ørene! Det må være peppende og gjerne i passe takt. Jeg har en løpeliste for intervaller og en for litt lengre løping. Jeg har også prøvd å høre på podcast når jeg løp en litt lengre distanse og det fungerte sånn passelig.

Det anbefales jo også å bruke pulsklokke og mange finner det veldig motiverende.

Kult at du skal prøve å komme inn i Forsvaret!! Tror det kan bli veldig bra (leste tråden din).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Castella Tipper du kommer til og merke stor forskjell bare ved og spise bedre, garantert på energi nivå og hvordan du føler deg, og antagelig også på vekt/kropp.

Ang veiing, husk og vei deg på samme tidspunkt, det enkleste er og feks ta det på morgenen før man spiser eller drikker. Vekten kan variere ganske mye ila en dag etterhvert som man fyller magen med både mat og drikke, så det kan være dårlig motivasjon om man veier seg på tom mage en dag og neste veiing foregår med kanskje opp mot 1 kg mer i kroppen :P Samme gjelder med klær, om man veier seg uten, med litt eller med mye kan gjøre store utslag.

Har noen av dere tips til kondisjonstrening? Sliter med motivasjonen til å løpe, men må bli bedre på det for å komme meg inn i Forsvaret :)

For og bli god på feks løping over lengre distanser må du nødvendigvis løpe litt, men du trenger jo ikke bare løpe, du kan løpe litt og gjøre litt andre ting som også hjelper på kondisjon generelt.

Sykling eller ski er jo fine alternativer, løpe korte raske intervaller heller enn lange joggeturer, gå raskt hele eller deler av turer man er på også kan du jo gjøre det enda tyngre med sekk eller slike vekter man får kjøpt til og feste på føttene eller vest med vekter i, for og få mer effekt på kortere tid/distanse. Ting som gir økt styrke vil jo også hjelpe på.. Er du med på et treningssenter så har du jo gruppetimer med både step, spinning og andre ting med instruktør som pusher litt ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woohoo, fordelen med å være i elending form er at det kan bare gå oppover - og det går oppover hele tiden. :D

Jeg har en rute rundt et vann som er på 5,5-5,7 km. (RunKeeper klarer ikke bestemme seg for om det er 5,5 eller 5,7 km). Og rundetiden blir bare kortere og kortere:

Knappe to uker siden - 1:10

To dager siden (med deler av veien dekket av is og snø): 1:09

I dag: 1:08

:bananas::bananas:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver på tastaturet med svette fingre! :P

Haha, dumme kroppen tror at hvis den får EN dags pause (eller, måking av hele oppkjørselen aleine, som det ble i går), så er den fri for alltid! Så det er så mye tyngre å trene igjen etter det.

Jeg har meldt meg ut av treningssenteret, og jeg angrer ikke ett sekund! Er så deilig å ha mitt eget rom, helt aleine, der jeg kan svette og stønne og se rar ut, uten at jeg trenger å tenke på om noen andre stirrer på meg. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg kjøpt meg nye joggesko til gåturer ute. Salomon speedcross w3! Fytti for noen deilige sko å ha på! Og da tenkte jeg på dere som snakker om piggsko, de finnes nemlig med pigger også. Salomon spikecross. Kanskje de er noe å prøve?

Sverger til Salomon nå, blitt veldig glad i skoene mine. Tenkte å prøve noen par fra Inov-8 også, men foreløpig ingen grunn til det... :)

EDIT: Bruker forøvrig ikke pigger, så det kan jeg ikke si noe om. Vet mange er fornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Bruker forøvrig ikke pigger, så det kan jeg ikke si noe om. Vet mange er fornøyd.

Er også glad i Salomon - og har med pigg. Det føles mye tryggere for voksne kjerringer nå på det føret som har vært :D.

Jeg vedder ganske mye på at jeg IKKE hadde jogget/gått den runden vi gikk i kveld om jeg ikke hadde vært med på denne Challenge-saken altså. Herregud - konkurranseinstinkt er motiverende *ler*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en styrkeøkt på sats i dag. Dæven altså. Finnes knapt noe mer irriterende enn skravleklubbene som tar over alle apparatene der på en fredagskveld! Kø når man skal trene er så utrolig ikke min greie. Men ble en grei timesøkt allikevel. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg for første gang å trente på senteret som nylig har åpna med oss. Gikk de 1,6km bort og var med på en 60 minutters hard spinning intervall økt klokken 10 om morgenen og gikk tilbake 1,6km! Det er veldig bra for å være meg å komme meg opp så tidlig en lørdag for å trene!

Var drit tungt og tenkte jeg aldri skal på det igjen, men instruktøren var så grei, så under en samtale før jeg gikk, så ble jeg meldt på mandagens 75 minutters spinning. Drep meg! Haha :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært særlig sunn i helgen, men frisk har jeg vært :lol: Gått endel tur, men spist masse. Bursdag til vigermor igår, og da ble det jo kaker og snop + snop og brus når jeg kom hjem (måtte ha det til Twilight) og idag baker jeg boller med smørbukk sjokolade i :icon_redface: Men jeg er så nærme målet mitt (som er satt til sommeren :P ) så jeg føler ikke at det gjør noe egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du være total-avholds på godis da? Jeg synes det er enklere å være moderat, feks lov med en Hobby eller Melkerull på lørdag..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Men du skjønner for noen av oss så funker ikke det. Jeg er sånn alt eller ingenting. Jeg kan ikke ta en kjeks og kose meg med den...nei da må jeg stappe i meg hele pakka. Jeg har prøvd flere ganger og det er rett og slett mye vanskligere enn å holde seg helt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...