Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengde på turer med små valper


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det skal utrolig mye fysisk og ensidig aktivitet til før du får belastningsskader på en hund. Jeg har heller aldri begrenset mine valper noe spesielt i oppveksten. De har fått være med på korte og lange turer (joda, men ser selvsagt an hunden - tre timer beinflying i marka med en 8 ukers valp skjønner vel de flest at blir feil) på fjell og langs vei - og alle mine 5 har vært HD-frie (rasen har ca 25 % HD og er relativt stor og tung). Jeg har heller aldri hatt skader på mine hunder verken som valper eller som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Geo var vant til turer fra før jeg hentet ham, så det fortsatte jeg bare med med en gang. Den første måneden jeg hadde ham hadde jeg ham med mye rundt på besøk hos venner og til valpepassere, og da va

Vi vil også være med på sekke-bilder!

Jeg trur en del av disse rådene om å ikke mosjonere valpen, kommer av redselen for at helt ferske valpekjøpere fort kan la seg lure av den tilsynelatende uutømmelige energien til den lille, og ikke sk

Guest Snusmumrikk

På menneskebarn er det stadig i media hvor stort problem det er at de ikke er i nok fysisk aktivitet som bar. Hvordan fysisk aktivitet som barn legger grunnlaget for en sund og aktiv kropp som voksen. Vi nekter ikke barna våre å være med på lange fjellturer? Vi bare sørger for at de har det moro under veis. Hvorfor skal hunder fungere motsatt og ta skade av fysisk aktivitet som valper? Det er ingen her som har snakka om å sykle milevis med valper i ung alder, men noen timer rolig aktivitet i skogen som valpen i stor grad styrer sev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg ikke for belastninger men heller det å kunne gjøre valpen overstimulert. Men antar det skal godt gjøres og det da må være hardt kjør over lengere tid.

I dag skal vi gå på en litt lengere skogstur. Hun får være løs nesten hele tiden og det er full fart på henne. I går gikk vi den lengste turen til nå (kanskje 2 km til sammen), hun pep litt på slutten av turen, men hun sloknet ikke når vi kom hjem så det virker ikke som det ble for mye.

Men ny erfaring er det, så det er kjekt. Fra før har jeg hatt valper på vinteren og da har jeg ikke kunne vært så mye ut uansett, så nå er det annerledes og mer muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner det. Men bassert på at du skriver ditt svar utifra det som er postet her så antar jeg at du og jeg har ganske forskjellig syn på hva den mellomtingen er.

Og det er da helt greit, er det ikke? At vi har forskjellig syn på hva den mellomtingen er, ellers ville de jo ikke vært noen diskusjon mener jeg:-)

Jeg er litt mer forsiktig med min valp enn mange andre kanskje, iom at hun er av en stor og tung rase. Jeg setter vel egentlig ikke mange begrensninger til hva hun foretar seg, men jeg gjør meg uansett noen tanker om hvordan det bør og ikke bør være. Mulig jeg er tullete og skrullete...:-)

I dag har vi vært i skogen i over en time med begge foreldrehundene og helbroren til Abby. JEG har ikke gått en meter, (pga dårlig helse om dagen), jeg har sittet og kost meg med kaffe og godt selskap rundt en bålplass 50 meter inn i skogholtet. Men hundene har trasket rundt, over, under, inn i mellom, høyt og lavt i ett strekk. Ikke over store området, men det er aktiviteten som teller, alle inntrykkene og samværet med andre hunder hun har uttelling av.

Hun er like sliten som om hun hadde trasket i en time:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Amigo er bare 8 uker, men han er veldig veldig aktiv og må slites ut. Jeg prøvde først å gå en litt lang tur med han som resulterte i at han ikke ble spesielt sliten, men en kortere tur med flere inntrykk resulterte i at han sovna som et skudd. Da sov han et par timer, våkna og var raptus. Tror du bare må lære deg valpen og kjenne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd å lese. Jeg har med mine valper før fått streng beskjed om at valpen ikke skal ha mer en halvtime pr dag før den er 6mnd. Det er UTROLIG LITE synes jeg.

Og en av de nye valpebøkene på markede har disse reglene:

3mnd- max 10-15 min

4mnd-max 15-20 min

5mnd max 20-25 min

Husk å øk med kun 5minutter pr mnd. Totalt trenger ikke en voksen hund mer enn 60 min pr dag :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hunder må være utrolig dårlig konstruert når de ikke kan bevege seg til de blir slitne når de er valper. Og så tenker jeg at en understimulert valp på parketten sannsynligvis er i høyere risiko enn en valp som får utløp for energien på tur.

De har behov for å bygge muskler og motorikk de som andre pattedyr liksom . Selvfølgelig trimmer man ikke en valp som med en voksen, men en normal tur i valpens tempo er jeg sikker på at de tåler.

Forøvrig er den eneste valpen jeg har vært forsiktig med også den eneste hunden som har fått skjelettproblemer. Det var genetisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig betryggende å lese denne tråden, og ikke minst se filmene til Ingvild og JeanetteH.

Jeg ser for meg noen skogsturer på Tetris der han får jobbe litt med terreng og noen miljøturer i byen der inntrykk blir hovedattraksjonen. Også er det jo dette med å se an hunden som flere har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke røndket albuer men hofter og ingen av de jeg har hatt har hatt problemer med hoftene. Dem har fra tidlig alder fått være med på tingene der det skjer også lange turer i skogen, men turene har gått i demmes fart og har jeg jeg måtte forflytte meg fortere eller dem har litt slitne eller lignende så har jeg puttet dem i sekken. Det er snakk om ca 5 hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fin tråd å lese. Jeg har med mine valper før fått streng beskjed om at valpen ikke skal ha mer en halvtime pr dag før den er 6mnd. Det er UTROLIG LITE synes jeg.

Og en av de nye valpebøkene på markede har disse reglene:

3mnd- max 10-15 min

4mnd-max 15-20 min

5mnd max 20-25 min

Husk å øk med kun 5minutter pr mnd. Totalt trenger ikke en voksen hund mer enn 60 min pr dag :|

Det der høres ut som noe Rugaas kunne skrevet, og hun er etter min mening på helt feil jorde når det kommer til hunder og aktivitet. Det der er ødeleggende lite aktivitet både fysisk og for hundens mentalitet.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor all forskning viser at menneskebarn bør være aktive og mye i fysisk lek for å legge et godt grunnlag og utvikle motorikk og forberede kroppen på et aktivt voksenliv, mens hunder skal holdes så mye som mulig i ro for å ikke ødelegge dem. Det lille som finnes av forskning på hund, leddproblemer og fysisk aktivitet, som jeg har klart å komme over, hos hund viser jo at de har godt av å bevege seg og utfolde seg på underlag som ikke er helt flatt. Er hunderasene så ihjelavla at de ikke tåler å bevege seg, eller er det gamle myter som henger fast og nye som utvikles? Jeg holder en knapp på det siste og har latt mine valper utfolde seg i skogen fra de er små. Så langt med gode resultater på hofter og albuer og ingen andre skjelett eller leddproblemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Rugaas som mener at voksne hunder som ikke er jakthunder ikke skal ha mer enn maks 1 times tur om dagen? Mener jeg leste om det et sted...

Det må være det dummeste jeg har lest. Trist om hun mener noe slikt, for hun hadde jo en så flott bok om dempende signaler. Hun var vel en av de første som lanserte det begrepet og "ledet an" i positiv opplæring av hund i Norge? Hadde vært interessant å vite hva hun i så fall bygger en slik påstand på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Rugaas som mener at voksne hunder som ikke er jakthunder ikke skal ha mer enn maks 1 times tur om dagen? Mener jeg leste om det et sted...

Rugaas har nok sine fikse ideer (jeg vet ikke om den ovenfor er noe hun har sagt men..), men damen skal dog ha respekt for alt hun har satt på dagsorden. Hun innførte begrepet dempende signaler, begrep vi bruker uten å tenke over det nå men hadde man sagt dempende signaler til meg for 35 år siden hadde jeg vært helt ????????????????????

Hun er jo også imot dette med trening av hund til lp etc, hun sier at "en hund må få lov å være en hund". Vi synes nok det er noe ordentlig vås at man ikke skal trene hund, men allikevel noe man skal ha i bakhodet. For hvor mange ganger maser man ikke om her at sånn og sånn hund ha mental-trening og så legger man ut i det vide og brede om lydighetsøvelser, triks, godbitsøk etc Men den mentale treningen en hund får bare ved å få gå tur og bevege seg, og lukte på ting og simpelthen gjøre det den er laget til - det synes vi ikke er gyldig? Faktisk har jeg noen ganger inntrykket av at mange hevder at mental trening kan erstatte tur og mosjon, som om en lp-økt på en parkeringsplass er mer enn bra nok for da får hunden den berømmelige mentale treningen? I den settingen synes jeg Rugaas har et poeng!

Men det er en digresjon: her har alle valper fått gått tur fra de var små, men tur på valpens premisser. Ble den sliten ble den båret og farta ble også tilpasset valpen (hva er det Jeanette sa ovenfor - 30-45 min pr km?) Lille Shy var med på skiturer fra 10-11 ukers alderen hun (har dog bilder av at hun sitter oppå skiene og slapper av..) Valper behøver å oppleve ting og møte verden og turer er jo noe av det beste som finns!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan jeg bare se for meg hvordan det hadde blitt om jeg skulle begrenset Geo i valpetiden. Bare gått helt korte turer i bånd også videre. For det første hadde vi gått på veggen begge to. :lol: Og for det andre tror jeg han kunne pådratt seg mye skader når han først ville fått friheten sin i en alder av sju-åtte måneder for eksempel. Det å bevege seg i terrenget, beregne underlag og avstander, bli vant til å ta seg fram også videre er noe som må læres. Geo flyr gjennom skogen og har fått meg til å ha hjertet i halsen flere ganger. Men fordi han har vært i skogen helt fra han var bare noen få uker gammel, har han faktisk lært seg hvordan han skal bevege seg der. Motorikken har blitt gradvis utviklet i takt med muskler, aktivitetsbehov og grad av galskap. :P Hvis jeg hadde sluppet ham fri først som unghund, kunne det fort blitt både strekker, korsbåndskader og andre skader, rett og slett fordi kroppen vil fortere og mer vågalt fram enn det hodet og beina klarer å henge med på og beregne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk har jeg noen ganger inntrykket av at mange hevder at mental trening kan erstatte tur og mosjon, som om en lp-økt på en parkeringsplass er mer enn bra nok for da får hunden den berømmelige mentale treningen? I den settingen synes jeg Rugaas har et poeng!

Jeg synes variasjon er nøkkelordet her. For faktum er at etter kurskvelder, som jo består av LP-trening på en parkeringsplass, så ligger Ozu som et slakt og sover resten av kvelden - han er faktisk ofte mer sliten av det enn to timers tur hvor han halve turen har fått løpe løs og snuse og utforske.

Det betyr IKKE at jeg mener trening på en parkeringsplass er "best" eller kan erstatte alt annet. På ingen som helst måte. Jeg tenker variasjon, og at den type trening kan inngå - sammen med andre ting - som mental trening. Det har jeg tro på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo høre at Valpis som til å bli sprengt og ødelegge ledda fordi hun fikk for mye tur som valp... De to første ukene holdt vi oss i hagen og nabolaget siden hun var litt usikker av seg, men såsnart hun var tryggere var det tur for alle penga :) Hun var ikke gamle tøtta før vi hadde fast runde på rundt 3.5 km, der vi traff masse flotte hunder og mennesker daglig, slik at hun fikk både hilse, leke og lære seg å ignorere. Kuppert terreng begynte vi med når hun var rundt 4 mndr, i hennes tempo selvsagt, men hun er nok halvt geit for hun var en naturlig klatrer :P Det er hun forsåvidt fortsatt, men hemmes innimellom av at hun er lang, og får ikke alltid benfeste der hun ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur en del av disse rådene om å ikke mosjonere valpen, kommer av redselen for at helt ferske valpekjøpere fort kan la seg lure av den tilsynelatende uutømmelige energien til den lille, og ikke skjønne at det ikke betyr at den skal få lov til å ligge rett oppunder overtrøtt raptus-rai rai hele tida. Min onkel, som jeg anser for å være en svært oppegående og fornuftig mann til vanlig, la feks ut på joggeturer på opptil 1 time med sin 9 uker gamle valp, "fordi den jo løp ved siden av og syntes det var kjempegøy". At Turid Rugaas har en finger med i spillet når det gjelder passifiseringstrenden noen forfekter, tviler jeg overhodet ikke på, ei heller at det er kjekt for oppdrettere å ha aktivitet å skylde på om bikkjene deres har dårlig hoftestatistikk.

Jeg er forsåvidt også enig i at det ikke er noe poeng i legge ut på distanseturer med formål om å slite ut bikkja fysisk, men å la valpene tutle rundt i eget tempo og bruke kroppen sin er jo en selvfølge. Jeg er også motstander av at valpen skal skjermes så skrekkelig den første tida. Jeg hadde ikke mulighet til å ha en valp i en hage da jeg fikk mine to, og sjøl om en selvsagt kan si mye om å flytte 8 uker gamle valper vokst opp på småbruk med utsikt over Mjøsa, til en bygård i Oslo med trikker, biler, kebabsjappe-skrik og skrål, asfalt og voldsomt mange andre hunder, så har det gått veldig, veldig bra. Da jeg fikk Imouto var jeg nødt til å opprettholde treningsregimet til Aiko, så jeg stappa knertis i sekken og gikk på tur som vanlig.

Enten er AK valper ekstremt mobile, ellers undervurderer andre valpene sine.

Ja, sånn tenker jeg også når det gjelder shiba. Hvis du har lyst til å beholde gardiner, vettet og skoa dine med en rød fare i hus, så får du gi dem litt å drive på med ute også, altså. :P

Hun er jo også imot dette med trening av hund til lp etc, hun sier at "en hund må få lov å være en hund". Vi synes nok det er noe ordentlig vås at man ikke skal trene hund, men allikevel noe man skal ha i bakhodet. For hvor mange ganger maser man ikke om her at sånn og sånn hund ha mental-trening og så legger man ut i det vide og brede om lydighetsøvelser, triks, godbitsøk etc Men den mentale treningen en hund får bare ved å få gå tur og bevege seg, og lukte på ting og simpelthen gjøre det den er laget til - det synes vi ikke er gyldig? Faktisk har jeg noen ganger inntrykket av at mange hevder at mental trening kan erstatte tur og mosjon, som om en lp-økt på en parkeringsplass er mer enn bra nok for da får hunden den berømmelige mentale treningen? I den settingen synes jeg Rugaas har et poeng!

Jeg er en av dem som mener at skogsturer er den beste treninga en kan gi bikkja si, både mtp motoriske ferdigheter, problemløsing (og dermed også mestringsfølelse) og det båndet dere bygger sammen ved å dele opplevelser ute. Jeg mener jo at mine to er veldig kloke basert på hvordan de tar seg fram i terreng, og da spesielt Aiko som virkelig må tenke, all den tid hun er handikappa og ikke kan gjøre det samme som søstra. Det er klart, nå har ikke jeg en rase som hopper ved leggen min med entusiasme og tilbedelse i blikket i vill forventning om å få jobbe med meg, men jeg ville uansett ikke slutta å prioritere tur om det var en kelpie, rottis eller belger jeg hadde. Jeg liker at hundene mine oppfører seg sånn de er ment å oppføre seg, men velger jo derfor rase med omhu. :P

Jeg var på et sporkurs en gang hvor jeg etter å ha klatra opp på et fjell via en slalåmbakke med knertis (som bare var med som heiagjeng, mens Aiko gikk spor), traff på ei som hadde med seg en gjeng med store brukshunder. Hun var helt sjokkert over at vi orka, og fortalte at "de likte å trene lydighet, de!" mens hun så ned på hunden sin, som garantert hadde hatt godt av litt tur. Jeg tråkker sikkert i et vepsebol nå, men det slår meg ofte at de som har de rasene jeg tenker at burde få bruke kroppen sin skikkelig (i tillegg til bruks- og lydighetstreinga som alltid står på dagsorden), er de tjukkeste og mest utrente folka du finner.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat inn fra ca 1 km lang tur med mine to små på 8 uker, de de midtvegs fikk leke i åkeren med en nabovalp.

1280827_10151597207746761_1686300304_n.j

Hvis man evner å lese valpene sine så er der liten fare for å overbelaste dem. De tåler mye fysisk mosjon. Og man merker det når de blir "gretne", dvs slitne. Jeg merker allerede nå etter et døgn med mine to at der er forskjeller på dem, og den bunner nok primært i PELSEN. Fordi Bella som har lang pels, blir raskt varm, og da orker hun mindre. Men ikke pga fysikken ellers i seg selv.

Med fuglehundene og huskyene jeg har hatt, har jeg også latt valpene styre mengden, og heller bare bært dem hjem om jeg har "feilberegnet" litt. Og de fleste av valpene mine har vært med på joggeturene mine (45 − 60 minutters varighet) fra de er ca 6 mnd gamle. Og så sørger jeg for at de får hvile skikkelig innimellom slagene. Bla får ikke barna forstyrre dem når de sover. Når de da våkner uthvilt tåler og takler de ganske mye.

Jeg syns at det er mye "enklere" å gjøre den feilen å overbelaste valper mentalt enn fysisk. Hvis man skal sammenligne de to "aktivitetene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr valper og tur: En ryggsekk er greit å ta med - så kan man stappe valpen i sekken når den ikke orker mer :)

Bilde tatt fra fjelltur sommeren 2011, da Sara var ca 4 mnd gammel. Da gikk vi en mil i bratt terreng. Etter ca 6 km ble ho sliten. Så da fikk ho utsikts-plass i sekken istedet.

388827_10150362073446761_2011461924_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fasinert av valp-i-sekk-bilder. Ser ikke for meg hvordan det noen gang skulle fungert med kelpievalp. :lol: Jeg prøvde én gang på Geo da han var kjempesliten, det endte med at han hoppet ut fra sekken mens jeg gikk. Heldigvis er jeg ikke så innmari høy.

:lol: Der kom jeg på at jeg syklet på tur med Shy jeg. Hun satt inni jakken min og de voksene trakk oss på tur, Gikk bra det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...