Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengde på turer med små valper


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Geo var vant til turer fra før jeg hentet ham, så det fortsatte jeg bare med med en gang. Den første måneden jeg hadde ham hadde jeg ham med mye rundt på besøk hos venner og til valpepassere, og da va

Vi vil også være med på sekke-bilder!

Jeg trur en del av disse rådene om å ikke mosjonere valpen, kommer av redselen for at helt ferske valpekjøpere fort kan la seg lure av den tilsynelatende uutømmelige energien til den lille, og ikke sk

Jeg lurer fortsatt på hvorfor all forskning viser at menneskebarn bør være aktive og mye i fysisk lek for å legge et godt grunnlag og utvikle motorikk og forberede kroppen på et aktivt voksenliv, mens hunder skal holdes så mye som mulig i ro for å ikke ødelegge dem. Det lille som finnes av forskning på hund, leddproblemer og fysisk aktivitet, som jeg har klart å komme over, hos hund viser jo at de har godt av å bevege seg og utfolde seg på underlag som ikke er helt flatt. Er hunderasene så ihjelavla at de ikke tåler å bevege seg, eller er det gamle myter som henger fast og nye som utvikles? Jeg holder en knapp på det siste og har latt mine valper utfolde seg i skogen fra de er små. Så langt med gode resultater på hofter og albuer og ingen andre skjelett eller leddproblemer :)

Jeg har også alltid latt mine valper få utfolde seg masse og vært med på til dels lange turer også. Jeg har dog en bekjent som kjøpte seg valp i fjor, og som IKKE har gitt valpen sin særlig mye fysisk trening annet enn det den har fått av å løpe venstresvinger i ringen eller leke litt med den andre hunden i huset (som for øvrig er en gammel hund) nettopp fordi hun var redd for HD. Nå er hunden røntget med HD E med forkalkninger...

Faktisk har jeg noen ganger inntrykket av at mange hevder at mental trening kan erstatte tur og mosjon, som om en lp-økt på en parkeringsplass er mer enn bra nok for da får hunden den berømmelige mentale treningen?

Det finnes nok ganske mange "konkurransehunder" rundt omkring som IKKE får særlig mye fysisk fostring, dessverre.

Jeg er så fasinert av valp-i-sekk-bilder. Ser ikke for meg hvordan det noen gang skulle fungert med kelpievalp. :lol: Jeg prøvde én gang på Geo da han var kjempesliten, det endte med at han hoppet ut fra sekken mens jeg gikk. Heldigvis er jeg ikke så innmari høy.

Jeg også - jeg greier ikke helt å se for meg at noen av mine briardvalper hadde greid å sitte i ro i en sekk :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fasinert av valp-i-sekk-bilder. Ser ikke for meg hvordan det noen gang skulle fungert med kelpievalp. :lol: Jeg prøvde én gang på Geo da han var kjempesliten, det endte med at han hoppet ut fra sekken mens jeg gikk. Heldigvis er jeg ikke så innmari høy.

Jeg var på trening på Ekeberg med Benedicte og et par andre for noe år tilbake, og etter at hun var ferdig med Cita, gikk hun bort til sekken og plukka opp Ikke som hadde sovet der hele tida. Så jo, det går! :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var min straks 5 mnd gamle valp med sin mor og eldre søster på skogstur i ganske så bratt terreng. ca 6 km totalt. I pausene så måtte jeg holde henne fast for å hindre henne i å løpe rundt, og de siste 200m gikk hun i bånd og hun dro værst i båndet av alle sammen. Flatet ut ganske kjapt da vi kom hjem, men en snau time senere var hun i full gang igjen.

Alle mine valper har fått slike turer fra de få mnd gamle, lengden tilpasset alder, og det ser ikke direkte ut som om de har tatt skade av det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på trening på Ekeberg med Benedicte og et par andre for noe år tilbake, og etter at hun var ferdig med Cita, gikk hun bort til sekken og plukka opp Ikke som hadde sovet der hele tida. Så jo, det går! :D

Nettopp det har jeg også lurt på! :lol: Godt jeg har en hund som ikke krever så lange turer egentlig, men vi kan jo alltids prøve sekk alternativet, ellers er hun såpass liten ennå at hun kan bæres.

Fin tråd å lese nå i denne tiden :) Godt å vite at det skal en del til før de blir overstimulerte, og godt å vite det ikke er krise at de er med på en del ting allerede de første dagene i det nye hjemme :ahappy: Jeg er nesten redd for å ta henne med på for mye pga dette "totalt ro og bare venne seg til hjemmet de første dagene" regelen. Men hun virker veldig trygg i leiligheten og utenfor, så jeg satser på at det går fint å bare lese valpen sin og ta ting deretter :ahappy: I morgen skal vi i skogen! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fasinert av valp-i-sekk-bilder. Ser ikke for meg hvordan det noen gang skulle fungert med kelpievalp. :lol: Jeg prøvde én gang på Geo da han var kjempesliten, det endte med at han hoppet ut fra sekken mens jeg gikk. Heldigvis er jeg ikke så innmari høy.

Settervalper er ikke mindre hypre -så du ma ha sekk du kan SNØRE SAMMEN øverst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar valpen styre tempoet. De første ukene gikk vi ikke lange turer og økte gravid. Han har fått løpe mye løs i skogen og bygd seg opp god koordinasjon og kroppskontroll.

En lite apropos til lite trening av valper. Jeg overtok Amigo da han var drøyt et år. Når han skulle røntges (ville det før jeg kjøpte han) så spurte jeg dyrlegen hvorfor han noen ganger stod litt rart med potene på bakbeina (samt litt pels nederste på putene). Og svaret var at han enten var født sånn (da burde flere i kullet ha det samme, det har de ikke) eller så hadde han fått lite/ingen trening som liten (meget sannsynlig, mye burbruk). Akkurat nå husker jeg ikke årsaken, men det var noe med skjelettet ikke får utviklet seg, samt muskeloppbygning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Ozu var valp, så var jeg redd jeg gikk for mye tur, i henhold til hva enkelte mente om hvor lite en valp burde gå. Men når jeg leser her så føler jeg nå at han fikk altfor lite. :P

Samme her med valp nr 1, nå har jeg valp nr to og var kanskje litt forsiktig med tur i begynnelsen men nå er vi mye ute i skog eller fjære og jeg har en valp som er mye roligere inne enn den første - selv om valp nr 2 er en gjeter og valp nr 1 er en selskapshund! Så ut på tur er godt for kropp og sjel for valper tror jeg :) Men klart jeg skjønner at det advares litt også, møtte en dame i vinter som brukte å gå minst tre mil på ski fire -fem ganger i uka med sin 6 mmd gamle goldenvalp som trakk henne. Det tror jeg ikke er bra for kroppen :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gå lengere turer med Mynte (uten Nitro). Har gått noen runder som jeg pleier å gå med Nitro i marka. Da har vi noen pauser underveis hvor si stopper og sitter ned. Og hun får løpe løs og går i bånd vekselsvis. Men hun piper alltid en del underveis. Særlig mot slutten piper hun mye, ser på meg, stopper opp. Da blir jeg usikker på om hun er sliten. Så jeg har bært henne litt da. Men nå begynner hun å bli tung og jeg klarer ikke bære henne så mye. Men når vi kommer hjem virker alt som normalt, ikke sliten eller sovner. Så da lurer jeg på om hun faktisk blir sliten eller om det er andre faktorer i bildet.

Noen ganger kan hun pipe på våre kortere turer og tidlig i turen, så tror det kan også ha noe å si på lysten, på været, kanskje hun syns det er kjedelig? tja hvem vet, men jeg bare går ferdig turen (de korte) men er mer usikker på de lengere rundene om det blir for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gå lengere turer med Mynte (uten Nitro). Har gått noen runder som jeg pleier å gå med Nitro i marka. Da har vi noen pauser underveis hvor si stopper og sitter ned. Og hun får løpe løs og går i bånd vekselsvis. Men hun piper alltid en del underveis. Særlig mot slutten piper hun mye, ser på meg, stopper opp.

Hm, vår piper hvis vi er på vei hjemover og han syns det går for sakte :lol: Sånn type "Men see da, vi er nesten hjemme, la oss løpe! Halloo! Ååå, ikke stopp bare fordi jeg drar i båndet, da!" :lol: Men siden din stopper opp selv er det vel ikke det samme hun sier... Høres ut som hun er sliten når hun stopper opp mye på slutten av turen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle tro det. Men hun vil ikke bli bært heller, bare spreller og vil ned. Stopper jeg opp og setter meg ned så piper hun også. Og hun virker ikke sliten etterpå som jeg ser for meg slitne hunder blir. (legger seg ned, sovner) Tenkte kanskje det var fordi hun var uten Nitro kanskje. Og på fremmed område? Litt utrygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle tro det. Men hun vil ikke bli bært heller, bare spreller og vil ned. Stopper jeg opp og setter meg ned så piper hun også. Og hun virker ikke sliten etterpå som jeg ser for meg slitne hunder blir. (legger seg ned, sovner) Tenkte kanskje det var fordi hun var uten Nitro kanskje. Og på fremmed område? Litt utrygg?

Ja, jeg tenkte først at hun sikkert var utrygg, men du skriver at du har faste runder du går og at hun piper mot slutten - og mot slutten skulle man tro hun kjente seg igjen og skjønte at dere snart var hjemme?

Hm, høres ikke ut som hun er sliten, nei... Vår valp kan bruke noen minutter på å roe seg etter vi kommer inn etter en lang tur, men så legger han seg for å hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig på 8,5 uke går bare på gressplenen rett utenfor leiligheten og inn igjen, men vi har vært en tur i stallen og da løp han bare rundt i sitt eget tempo. Men ingen tur enda, det venter jeg nok med til neste uke.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er turen i nærområdet krevende nok, mye utfordringer, syklister og hester som kommer fort og ofte forbi. Samt endel arbeid på gården her som bråker osv. For ikke å snakke om regnvær, han stopper oftere opp da, men too bad for da tar turen bare lenger tid :P

Men vi har vært på en times tur i skogen for å bare gjøre noe fysisk. Samt lek med andre hunder, som da blir hovedturen den dagen.

Jeg ser da såklart an Tetris og ser om han blir sliten. For han kan også pipe litt, særlig hvis det regner, selvom han egentlig ikke er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme tilbake til Rugaas-filosofien: Skulle jeg ha fulgt hennes "regler" med mine labradorer i valpetiden, hadde de gått på veggene ! De er med i skogen fra 8 ukers alder, får tusle og løpe rujndt, klatre og klyve over tuer og veltete trestammer, bruke kroppen og hodet. Det er ikke snakk om lange turer, men vi kan være lenge ute. Lengden på turene økes gradvis, og vi går minst mulig på asfalt. Innimellom får de seg en tur i bytrafikk, og da er de ordentlig slitne i hodet etterpå.

Vi skal ikke overbeskytte valper, men heller ikke utsette dem for mer enn de greier. De elsker å få være med oss og oppleve nye ting, de trenger å bruke kroppen for å utvikle balanse, koordinering og muskulatur. Så er det bare å finne den gylne middelvei, så de ikke blir overtrøtte eller understimulerte...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok rundt husveggene på de to blokkene her sammen med katten de første dagene, til vi er mer kjent. Men det er jo bare ut av gaten vi bor i, over veien å rett inn i skogen, så går ikke mange dager før vi går dit om han er opplagt til det.

Han er rundt 10 uker gammel når han kommer hit og er en BC, da regner jeg nesten med at det er litt futt i han, men vi skal ta det rolig helt i begynnelsen, blir som sagt mer "bli kjent" opplegg her først.

Jeg lurer på om det er for mye for valpen om venninna mi blir med oss de første gangene til den skogen? Eller er det egentlig bare bra at han blir vant med flere enn bare meg på tur? Tenker om det kanskje kan slite han fortere ut om han må forholde seg til flere enn meg i tillegg til alle nye inntrykk i skogen de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...