Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som tar ting fra hund som ikke sier ifra


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Hvis man har to hunder og den ene er mer "frekk" enn den andre og den andre ikke sier ifra, skal man da bare la det gå sin gang, eller bør man kontrollere "frekk" adferd?

Tenker da for eksempel på at hundene har fått seg et bein/godis og "frekk" hund spiser opp raskest og går da bort til den andre og tar/ stjeler ifra godisen til den andre hunden. Skal man la hunder få gjøre slikt, eller skal man passe på den som ikke er flink å si ifra på slike type ting? Skal man la en hund kunne "overkjøre" den andre, eller ikke?

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ikke lov hos meg å ligge syke på hverandre, ta fra hverandre godis. Tar de noe fra den andre så tar jeg det tilbake.

Hvis derimot den ene legger det fra seg og går så

Er det fritt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ofte den som ikke sier ifra, jeg gjør litt forskjellig i ulike situasjoner. Eksempelvis når han har fått noe godt som han vil ha, men bare er treg på å spise opp, da hindrer jeg andre hunder fra å ta. Mat som han har mistet interesse for får de andre tilgang til etter en liten stund. Det er gjerne unghunden til oppdretter som er den frekke i våre hunderelasjoner, og vi gjør det ganske likt oss i mellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med JeanetteH. Min hund sier ikke i fra hvis noen tar fra ham godisen sin og han gnager veldig sakte og bruker lang tid, da passer jeg på at de andre hundene ikke får ta det fra ham - han skal få kose seg så lenge han vil. Men hvis han legger den fra seg og går derimot kan den andre få hente det (han er en hamstrer da han min, så han graver som regel ned ting i senga si hvis han ikke spiser det opp med en gang :P ) Nå bor min som alenehund nå men venter valp snart og da tenker jeg å passe godt på at valpen ikke får stjele ting som hund nr 1 får utdelt (så godt det lar seg gjøre iallefall) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ingen stjele godis fra den andre med mindre det blir "forlatt", da er det lov å ta restene. Hender også jeg fjerner det som er igjen og gir det til den som ikke orket alt ved en senere anledning.. Det er det jeg som kontrollerer i heimen her i alle fall. Jeg vil ikke ha frekkaser som stjeler fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov hos meg å ligge syke på hverandre, ta fra hverandre godis. Tar de noe fra den andre så tar jeg det tilbake.

Hvis derimot den ene legger det fra seg og går så

Er det fritt vilt.

Signerer denne :-) Her går jeg inn, hvis ikke vil nok den frekke lusa bli værre. og hvem vet, kanskje den andre plutselig får nok og du får en kjempesmell mellom hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den frekke bjeffer to ganger ut i hagen - slik at den andre forlater godisen sin - regnes det da som forlatt og dermed fritt vilt?

Dere som praktiserer med å ikke la dem ta fra, men at forlatt er lov?

Det var lov her, da jeg hadde hunder som kunne finne på sånt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den frekke bjeffer to ganger ut i hagen - slik at den andre forlater godisen sin - regnes det da som forlatt og dermed fritt vilt?

Dere som praktiserer med å ikke la dem ta fra, men at forlatt er lov?

Ikke om frekkingen gjør det for å få godisen selv...

Med forlatt tenker jeg at hunden selv av fri vilje går fra beinet og finner på noe annet o.l ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidligere har jeg passet på, forrige hunden sa aldri ifra, og den ene gangen vi lot det gå for langt (ikke avbrøt tidlig nok) ble hun så lei så hun tok seg et jafs av øret til Nitro.

Enig i at ting som blir forlatt er ok, men ikke gå å ta beinet fra labbene til hunden, eller snike seg sakte nærmere og nærmere og psyker den andre vekk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke lov til å psyke på hverandre eller ta i fra godis. Det er heller ikke lov for Noomi å ta Vida sitt, om hun går for å drikke litt vann. Har de forlatt de, er det finner'n er vinner'n, men det skjer så ekstremt sjeldent at det er som unntak å regne. :P

Men så har Vida lært at det beste er å levere fra seg bein man ikke orker å tygge på, for da blir de passa på og Noomi får det ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidligere har jeg passet på, forrige hunden sa aldri ifra, og den ene gangen vi lot det gå for langt (ikke avbrøt tidlig nok) ble hun så lei så hun tok seg et jafs av øret til Nitro.

Enig i at ting som blir forlatt er ok, men ikke gå å ta beinet fra labbene til hunden, eller snike seg sakte nærmere og nærmere og psyker den andre vekk. :P

Det er jo mange forskjellige filosofier ute og går, jeg vil ikke at mine hunder skal lære seg og glefse i hytt og pine eller at de må bli påpasselige på ting, derfor foretrekker jeg og si ifra når det er ufin oppførsel ute og går. Når det gjelder hunder som ikke sier fra så vil jeg ikke at de skal bli terrorisert av andre, selv om de uansett aldrig tyr til passe på eller si ifra/glefse, så der gjelder det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har to stk. den ene spiser fort opp og stikke for å ta godisen fra den andre. Eller så pleier hun å sitte å "vokte" over godisen sin, det kan hende at hun sitter å vokter over den i mange timer før hun spiser den selv. Men jeg pleier og korrigere det. Hjemme hos oss er det ikke lov å ta ting fra hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen stjeling hos meg. Jeg har også hatt episoder hvor "minsten" har lagt seg oppå gamlemor uten at hun kjefter, bare fordi han også vil ligge mykt. DA har det blitt månelyst altså, og da er det jeg som sier fra. Minsten får ikke bare slenge seg oppå gamlehunden, med sine 60 kilo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke lov å stjele, nå er det uansett ett minimalt problem her da begge hundene mine sluker godsakene sine.

Om en hund forlater "byttet" sitt for å gjøre andre ting, vel da er det fritt vilt. Om den andre hunden bare skal drikke vann f.eks, da passer jeg på godisen til den kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...