Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauebonde etterforskes etter å ha skutt hund


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Politiet dro ut til saueeieren som bor på Rognes, og de ser at det ligger et dyr på et jorde. De tar med seg dyret til veterinær som konstaterer at det er en jamthund. Ifølge saueeieren hadde hunden vært i innhenginga til sauene. Politiet er i gang med etterforskning, og Nideng sier at de vil ta opp forklaring fra saueeieren. Når saken er belyst, er det opp til påtaleansvarlig om politiet skal ta ut tiltale mot saueeieren

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article7729197.ece

Edit: Kanskje lurt av meg å skrive at saueeieren trodde det var ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg i utgangspunktet synes at det bør være veldig god grunn og siste utvei og ta livet av dyr så sliter jeg litt med og synes at dette er veldig feil mtp alle "uhellene" det er med sau og hund i løpet av sessongen. Når alt kommer til alt så er det mange flere sauer som takker for seg ila en sessong pga hund enn det er hunder som blir skutt eller krevd avlivd av bønder... Viss hundeeiere hadde brydd seg litt mer og vært litt flinkere til og passe på hundene sine så hadde jo ikke dette vært en case i det hele tatt..

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene egentlig? Må man se fysisk skade på sauen for å ty til nødvergeretten for å beskytte dem? Eller holder det med ren jaging?

Direkte angrep kom når jeg søkte, men jaging kan jo oppfattes som direkte angrep? Står ikke noe om at man må se fysisk skade så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene egentlig? Må man se fysisk skade på sauen for å ty til nødvergeretten for å beskytte dem? Eller holder det med ren jaging?

Hundeloven § 15:

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde bønder få skyte hunder på sauebeite så fort de så dem. Kanskje folk hadde lært seg å ha kontroll på hundene sine.

Egentlig burde bare hele verden bli som USA. Rett til å skyte i selvforsvar. Særlig i situasjoner som overfall og voldtekt. Bare å plaffe folk ned, kanskje de lærer å ikke drive kriminalitet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg i utgangspunktet synes at det bør være veldig god grunn og siste utvei og ta livet av dyr så sliter jeg litt med og synes at dette er veldig feil mtp alle "uhellene" det er med sau og hund i løpet av sessongen. Når alt kommer til alt så er det mange flere sauer som takker for seg ila en sessong pga hund enn det er hunder som blir skutt eller krevd avlivd av bønder... Viss hundeeiere hadde brydd seg litt mer og vært litt flinkere til og passe på hundene sine så hadde jo ikke dette vært en case i det hele tatt..

Jeg er dessverre enig. og det der er mitt inntrykk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde bare hele verden bli som USA. Rett til å skyte i selvforsvar. Særlig i situasjoner som overfall og voldtekt. Bare å plaffe folk ned, kanskje de lærer å ikke drive kriminalitet da.

Ja, det var det jeg sa. Mens det du sier er at en flokk med sauer har bare godt av å bli trimma litt av noen bikkjer, ikke sant? Om de blir bitt eller drept er jo bare et bevis på at de trenger trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg sa. Mens det du sier er at en flokk med sauer har bare godt av å bli trimma litt av noen bikkjer, ikke sant? Om de blir bitt eller drept er jo bare et bevis på at de trenger trim.

Altså, 2ne, det er jo tross alt sauen som er så dum at den blir redd og løper hvis noen prøver å skremme den, så egentlig er det bøndenes skyld som avler på sauer som lar seg skremme. Også har de så tynn og skjør hud som kan bites i stykker, så bøndene burde begynne å avle på sauer med panserhud også. Evt ta på alle sauene sine rustning, da blir de vanskelige å bite og og de kommer ikke til å klare å løpe fra hunder som jager dem :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg sa. Mens det du sier er at en flokk med sauer har bare godt av å bli trimma litt av noen bikkjer, ikke sant? Om de blir bitt eller drept er jo bare et bevis på at de trenger trim.

Hmmm, mener du jeg sier at folk bare har godt av å bli jaktet på av voldtektsmenn eller overfallskriminelle? Ser ikke helt hvor jeg skrev det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, mener du jeg sier at folk bare har godt av å bli jaktet på av voldtektsmenn eller overfallskriminelle? Ser ikke helt hvor jeg skrev det :P

Åh? Kanskje jeg ikke skreiv at vi burde ha tilstander som i USA også da?

Må være slitsomt for deg å fise rundt i alle diskusjoner jeg er i bare for å være uenig, uten at du prøver å gjøre deg opp en mening sjøl først, eller kanskje vurdere at jeg har et poeng i det jeg skriver? Jeg burde føle meg smigret over at du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Kanskje jeg ikke skreiv at vi burde ha tilstander som i USA også da?

Må være slitsomt for deg å fise rundt i alle diskusjoner jeg er i bare for å være uenig, uten at du prøver å gjøre deg opp en mening sjøl først, eller kanskje vurdere at jeg har et poeng i det jeg skriver? Jeg burde føle meg smigret over at du gidder.

Njæ, nå tror jeg du følte deg litt oversmigra - for det var du som kom med den mest kontroversielle påstanden som er vel på høyde med hva en del frilynte republikanere i USA ønsker å få lov til å gjøre. Synes overhodet ikke noe om at man skal ha et samfunn hvor det er "skyt først, spør etterpå" - uansett hvor mange idioter som løper fritt der ute. Og uansett om den som ønsker et slikt samfunn heter 2ne, Karianne eller Gunn-Olga.

At et uskyldig individ skal bøte med livet for andres idioti er jeg uenig i, og når vi klarer å holde isbjørn unna teltcamper på Svalbard uten å skyte de i hjel, er det mange muligheter for å skremme bort noe så banalt og lite som en hund som jakter sau i Norge. Gummikuler, stun-gun og varsel-lys med lyd er eksempler som brukes både mot isbjørn og voldtektsmenn. Men bikkjer som jakter sau er vel så hardbarka at selv Carlos Montenegro i Mexico-kartellet som har en pistol mot tinningen din og ei hånd på tur ned buksa di OG en 600kg isbjørnbamse på full mokkings mot deg over isen bare blir barnemat i forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er du bare tåpelig, Kangerlussuaq. Det er et gjentakende problem hver eneste sommer opptil flere ganger i løpet av sommeren at bikkjer jakter sau - eller hest, som det også er en tråd om fra i dag av. Bare hittil i år har vi hatt hvor mange tråder om hund som jager sau her på sonen? Hunder har ikke noe på et sauebeite å gjøre, så sant den ikke er gjeterhund i arbeid.

Selv om sau åpenbart er et mindreverdig dyr selv for en dyrevenn som deg, så har de følelser de og. Redsel og stress kan ta livet av dem, sånn i tillegg til at bikkja kan skade de alvorlig, i verste fall drepe de - gjerne langsomt.

Dra inn isbjørn og voldtektsmenn du, som alltid er så saklig og holder deg til tema i alle diskusjoner, og om to innlegg kan du vri det over til at jeg tror diskusjonen handler om meg, som du alltid gjør. Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at du skal slutte å overdrive og slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde bønder få skyte hunder på sauebeite så fort de så dem. Kanskje folk hadde lært seg å ha kontroll på hundene sine.

håper aldri du opplever at en av dine hunder kommer seg løs ved et uhell og havner i nærheten av sau. (nei, jeg har aldri opplevd det heller). uhell kan faktisk skje... :(

Når det er sagt er jeg rett og slett oppgitt over hvor slepphendte enkelte hundeeiere er. "min fido er så snill den"... det er disse hundeeierene som er problemet her.

Jeg tror en SAFTIG bot svir mer for de mest uansvarlige hundeeierene. For dem er vel ikke bikkja SÅÅ viktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper aldri du opplever at en av dine hunder kommer seg løs og havner i nærheten av sau. (nei, jeg har aldri opplevd det heller). uhell kan faktisk skje...

Når det er sagt er jeg rett og slett oppgitt over hvor slepphendte enkelte hundeeiere er. "min fido er så snill den"...

Jeg tror en SAFTIG bot svir mer for de mest uansvarlige hundeeiere. For dem er vel ikke bikkja SÅÅ viktig.

Jeg HAR opplevd det. To alaska huskies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er du bare tåpelig, Kangerlussuaq. Det er et gjentakende problem hver eneste sommer opptil flere ganger i løpet av sommeren at bikkjer jakter sau - eller hest, som det også er en tråd om fra i dag av. Bare hittil i år har vi hatt hvor mange tråder om hund som jager sau her på sonen? Hunder har ikke noe på et sauebeite å gjøre, så sant den ikke er gjeterhund i arbeid.

Selv om sau åpenbart er et mindreverdig dyr selv for en dyrevenn som deg, så har de følelser de og. Redsel og stress kan ta livet av dem, sånn i tillegg til at bikkja kan skade de alvorlig, i verste fall drepe de - gjerne langsomt.

Dra inn isbjørn og voldtektsmenn du, som alltid er så saklig og holder deg til tema i alle diskusjoner, og om to innlegg kan du vri det over til at jeg tror diskusjonen handler om meg, som du alltid gjør. Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at du skal slutte å overdrive og slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har.

What the - again??? Her kommer du med en haug anklager om meg, at jeg er tåpelig, at jeg påtvinger deg diverse, at jeg tror a b og c jeg overhodet ikke tror og deretter enda en tirade om utrivelige ting om meg? Jeg skjønner ikke hva noe av dette har med saken å gjøre, hvis du føler deg misforstått kan du ikke bare si det? Dette rapporterer jeg og håper vi kan diskutere på andre måter en direkte drittslenging. Tror og håper hundesonen har høyere ambisjoner som diskusjonsforum enn dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da vet du jo det- uhell kan skje! ble bikkjene skutt?

Ja, uhell kan skje, og nei, de ble ikke skutt. De jakta ikke sau heller, og det var ingen sauebonde i nærheten. Ikke har jeg hatt hund som hoppa gjennom bilvinduet siden heller.

Tror du ikke jeg er klar over at det kunne gått veldig galt med mine hunder? Tror du ikke jeg er takknemlig for at det gikk så bra som det gjorde? Men jeg kan gremmes allikevel over alle sauer - eller hester, for den saks skyld - som jages av hunder hvert eneste år fordi at de har eiere som har uhell eller bare rett og slett er slepphendte.

Hvor mange sånne saker har vi diskutert bare her på sonen i år? Jeg gadd ikke å gå lenger tilbake enn mai, og jeg tok bare med hunder som jaget sau, hest eller rådyr (dvs ikke tråder om hund som angrep hund eller folk) :

Hest skambitt av løs hund

Skjøt og slo ihjel løse hunder

Jaget sau

Lam skambitt av hund

Puddel drepte rådyr

Hund drepte sau

Det er bare 11 juni. Sauen kommer til å gå på beite i 3-4 mnd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, 2ne, det er jo tross alt sauen som er så dum at den blir redd og løper hvis noen prøver å skremme den, så egentlig er det bøndenes skyld som avler på sauer som lar seg skremme. Også har de så tynn og skjør hud som kan bites i stykker, så bøndene burde begynne å avle på sauer med panserhud også. Evt ta på alle sauene sine rustning, da blir de vanskelige å bite og og de kommer ikke til å klare å løpe fra hunder som jager dem :D

Eller bevæpne de: secret_weapon.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...