Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauebonde etterforskes etter å ha skutt hund


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Jeg vet at i dette tilfellet så var det et uhell at hunden var løs. Uhell kan skje og denne saken er bare trist for begge parter.

Uhell er det vel alltid. Forandrer jo ikke saken særlig..

Siste saken hvor en hund ble skutt og den andre slått ihjel var også uhell, for 3dje gang.. Just say'in... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell er det vel alltid. Forandrer jo ikke saken særlig..

Siste saken hvor en hund ble skutt og den andre slått ihjel var også uhell, for 3dje gang.. Just say'in... :o

jeg vil påstå at det spiller en rolle... ikke for sauene som ble drept/eller skadet, og ikke for bikkja, men for hvordan en bør opptre ovenfor eier av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

jeg vil påstå at det spiller en rolle... ikke for sauene som ble drept/eller skadet, og ikke for bikkja, men for hvordan en bør opptre ovenfor eier av hunden.

Så mens sauene blir spist skal bonden vurdere eieren for han ev. vurder tiltak??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mens sauene blir spist skal bonden vurdere eieren for han ev. vurder tiltak??

Selvsagt ikke. Om det er umulig å få tak i bikkja, har bonden lov til å skyte hunden. Får han tak i den, har han fortsatt lov til å forlange den avlivet.

Poenget mitt er at det som skjedde må få et etterspill. det er her vurderingen kommer inn. Er det et uhell- eller skyldes det slepphendthet? Er bikkja skutt er det lite å gjøre med det (derav : Det spiller liten rolle for hunden), og for sauen hjelper det heller ikke om det var et uhell. Men jeg mener det må spille en rolle i hvordan en håndterer etterspillet. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk er det jo uansett, men jeg synes uansett ikke det nødvendigvis er feil. Jeg skjønner det jeg, hvis det løper en hund og jager sauene, hva skulle bonden ha gjort da? Ventet til den hadde fått tak i en eller til første sau hadde kolapset av stress eller utmattelse? Jeg er livredd for at min hund skal jage sau og bli skutt/krevd avlivd, det må være et mareritt. Null problem med sympatiseringa i situasjonen, men alikevell så forstår jeg det. Synes det er fryktelig dobbeltmoralsk/egoistisk og være så beskyttende ovenfor hunden sitt liv og samtidig ikke bry seg mer om sauens...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...