Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Kniping skal gjøre de finere hvertfall. Sånn jeg har skjønt det bør du ikke beskjære de, men bare la de vokse i høyden til de gir seg av seg selv.

Men kniping hjelper vel ikke på at de er lange og tynne? Jeg trodde kniping gjorde at planten ikke satte så mange sideskudd, ergo ville den visstnok heller bruke "ressursene" sine på å sette tomater, i stedet for å lage flere grener. Men jeg kan fort ha misforstått, det er ikke første gangen :teehe:

Er du sikker på at de får nok lys @Kristiin? I mitt hode tenker jeg at lange, tynne plante blir slik fordi de strekker seg mot lyset, men samtidig høres det litt rart ut hvis de står i vinduskarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Har ikke kommet så langt - tenkte og kjøpe på mandag og tilføre gjennom vann :)

Men stilken på de har vokst nå fryktelig, så jeg kunne gjerne tenkte meg og bremse veksten i lengden :)

Tror ikke du kan gjøre så mye med høyden, den vokser seg så høy som den vil bli i de lysforholdene du har. Hva slags tomatplante har du? Vi har cherrytomat, og som blir pluss/minus en meter. Vår har vokst seg 4 ganger så høy siden vi kjøpte den som bitte liten stikling.

Etter vi begynte med flytende næring til våres er ikke pjuskete lenger :) Gir næring en gang i uken, kjøpte flytende næring som var godkjent til matplanter.

I tillegg hjalp det å bytte til større potte og riktig jord, og potte med hull i sånn at ekstra vann renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kniping hjelper vel ikke på at de er lange og tynne? Jeg trodde kniping gjorde at planten ikke satte så mange sideskudd, ergo ville den visstnok heller bruke "ressursene" sine på å sette tomater, i stedet for å lage flere grener. Men jeg kan fort ha misforstått, det er ikke første gangen :teehe:

Er du sikker på at de får nok lys @Kristiin? I mitt hode tenker jeg at lange, tynne plante blir slik fordi de strekker seg mot lyset, men samtidig høres det litt rart ut hvis de står i vinduskarmen?

Tror nok de er alt for små til og knipes enda...

Her er bildet av de:

post-3327-0-50808600-1430588241.jpg

post-3327-0-15035500-1430588248.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var det ingenting å knipe nei @Kristiin. Jeg er enig i at de var litt spinkle, og jeg tenker fortsatt lite lys når jeg ser de. Er vinduet ditt sørvendt?

Nå kom innlegget til Elisabeth00, og siden hun ikke synes de ser spinkle ut, så kan det jo være forskjell fra sort til sort, og hva man er vant med? For mine er tykkere og tettere enn det der.

Hvis de begynner å bli litt vinglete, kan du plante de dypere enn de står i dag neste gang du potter om. Jeg er i hvert fall ikke vant til at så små planter trenger støtte, men jeg har ikke akkurat årevis med erfaring altså. Så ta det med en klype salt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var det ingenting å knipe nei @Kristiin. Jeg er enig i at de var litt spinkle, og jeg tenker fortsatt lite lys når jeg ser de. Er vinduet ditt sørvendt?

Nå kom innlegget til Elisabeth00, og siden hun ikke synes de ser spinkle ut, så kan det jo være forskjell fra sort til sort, og hva man er vant med? For mine er tykkere og tettere enn det der.

Hvis de begynner å bli litt vinglete, kan du plante de dypere enn de står i dag neste gang du potter om. Jeg er i hvert fall ikke vant til at så små planter trenger støtte, men jeg har ikke akkurat årevis med erfaring altså. Så ta det med en klype salt :ahappy:

Vinduet er vell sørvendt ja, men synes det er relativt mye sol i vinduet :P

Kan plante stilken dypere når jeg skal pote de om :) Men de trenger vell ikke å potes om med det første? De er nå to planter i hver pote :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristiin jeg trodde de var en meter høye allerede siden du sa de vokste så fort :icon_redface: Derav tips om kniping.

Når vi har hatt tomatplanter har de trengt så mye lys som overhode mulig, sto de ikke i solveggen ble det dårlig med resultater.

Nei, ikke akkurat en meter :icon_redface::icon_redface:

Men det er 3 uker siden de ble sådd på mandagen som kommer, så jeg synes de har vokst fort mtp alderen deres :lol:

Får prøve å flytte de litt rundt etter hvor lyset er da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke akkurat en meter :icon_redface::icon_redface:

Men det er 3 uker siden de ble sådd på mandagen som kommer, så jeg synes de har vokst fort mtp alderen deres :lol:

Får prøve å flytte de litt rundt etter hvor lyset er da :aww:

Tomatplantene våre sto på kjøkkenbenken om morgenen og på stua om kvelden. På ett fint lite brett når de var små. Mengden sol økte inn på stueområdet mot slutten av mai, så da bodde de der resten av sommeren.

... man vet man bor i nordnorge når...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke akkurat en meter :icon_redface::icon_redface:

Men det er 3 uker siden de ble sådd på mandagen som kommer, så jeg synes de har vokst fort mtp alderen deres :lol:

Får prøve å flytte de litt rundt etter hvor lyset er da :aww:

Oi! Da har de vokst fort ja! Mine er minst dobbelt så gamle som dine, men ikke veldig mye høyere. En del kraftigere, men ikke så mye på lengden. Skal se om jeg får til bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips for å unngå å få lus i blomsterkassene? Hvert år kommer det ekstreme mengder med blomsterlus. Det er kjempeekkelt og sprer seg til alt av planter på balkongen. Vi har forsøkt forskjellige planter hvert år, vi har vasket blomsterkassene men likevel kommer de tilbake hvert år. Det er så ille at jeg vurderer kunstige planter på balkongen :( Hvor ligger problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken type thuja det er. De kommer i masse ulike prisklasser. Noen typer er alltid dårlige, andre blir frodige og fine. Dessuten bruker de ofte noen år på å "sette seg" skikkelig. For ikke å glemme at en av de tingene thujaer virkelig hater er hundepiss!

Landskapsarkitekten foreslår - kast thujaen på dør og skaff deg noe som er litt mer kreativt og dynamisk :) Hjelper deg gjerne med forslag om du har noen tanker om hva du ønsker. ;)

Kanskje mulig med tips til hekk her :)

Skal ramme inn hele hagen, viktig at Tetris ikke får noe utsyn i sin høyde, men også skjerme noe av innsynet generelt. Tenker noe som kan holdes på 1.2m ca.

Ønsker noe som er grønt og tett hele året, og har vært inne på granhekk, men aner ikke om det er noe å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips?

Tomat/agurk plantene mine har blitt veldig lange og pjuskete - hvordan får jeg de litt mer solide? De står inne i vinduskarmen :)

Jeg tenkte også lite lys da jeg så bildene, eventuelt at de har det for varmt i forhold til den lysmengden de får. Mine småplanter står også i en solrik vinduskarm, og der må vinduet stå åpent halve døgnet for at det ikke skal blir for varmt. Tror det er 16 grader der inne nå, og tomatene kunne nok godt hatt det enda litt kaldere. De større plantene står i vanlig romtemperatur.

Men det er sikkert ingen krise, som Gro sier kan du plante dem dypt neste gang du potter om. Tomatene danner røtter oppover langs stilken, og agurkene må sannsynligvis bindes opp uansett.

Det er neppe nødvendig å tilsette næring på en stund ennå, forresten. :) Først bør de få litt dypere og mer solide røtter.

Noen tips for å unngå å få lus i blomsterkassene? Hvert år kommer det ekstreme mengder med blomsterlus. Det er kjempeekkelt og sprer seg til alt av planter på balkongen. Vi har forsøkt forskjellige planter hvert år, vi har vasket blomsterkassene men likevel kommer de tilbake hvert år. Det er så ille at jeg vurderer kunstige planter på balkongen :( Hvor ligger problemet?

Er det bladlus eller spinnmidd? Hvordan står plantene? Du kan prøve å vaske/desinfisere alt av kasser og bytte ut alt av jord, sette plantene med god avstand, og eventuelt plante hvitløksfedd innimellom. Hvis det er bladlus bør jordoverflata få tørke mellom hver vanning, om det er spinnmidd bør det holdes jevnt fuktig, og gjerne også sprayes med vann. Hvis det ikke er matplanter kan du f.eks prøve å spraye bladverket med grønnsåpevann i flere omganger. Pass på å spraye på undersida også, så du treffer eggene.

Eventuelt kan du jo starte marihønefarm... :P Slike problemer vokser seg ofte store innendørs og på balkonger, siden det mangler rovinsekter der.

Noen ganger fungerer grønnsåpetrikset, andre ganger har jeg endt med å måtte kaste alt, og begynne på nytt. Det finnes helt sikkert kommersielle midler å få tak i også, men det har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også lite lys da jeg så bildene, eventuelt at de har det for varmt i forhold til den lysmengden de får. Mine småplanter står også i en solrik vinduskarm, og der må vinduet stå åpent halve døgnet for at det ikke skal blir for varmt. Tror det er 16 grader der inne nå, og tomatene kunne nok godt hatt det enda litt kaldere. De større plantene står i vanlig romtemperatur.

Men det er sikkert ingen krise, som Gro sier kan du plante dem dypt neste gang du potter om. Tomatene danner røtter oppover langs stilken, og agurkene må sannsynligvis bindes opp uansett.

Det er neppe nødvendig å tilsette næring på en stund ennå, forresten. :) Først bør de få litt dypere og mer solide røtter.

Ah, da kan det hende at det er en kombinasjon av litt for lite lys og litt for varmt (20-25 grader ca). :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også lite lys da jeg så bildene, eventuelt at de har det for varmt i forhold til den lysmengden de får. Mine småplanter står også i en solrik vinduskarm, og der må vinduet stå åpent halve døgnet for at det ikke skal blir for varmt. Tror det er 16 grader der inne nå, og tomatene kunne nok godt hatt det enda litt kaldere. De større plantene står i vanlig romtemperatur.

Men det er sikkert ingen krise, som Gro sier kan du plante dem dypt neste gang du potter om. Tomatene danner røtter oppover langs stilken, og agurkene må sannsynligvis bindes opp uansett.

Det er neppe nødvendig å tilsette næring på en stund ennå, forresten. :) Først bør de få litt dypere og mer solide røtter.

Er det bladlus eller spinnmidd? Hvordan står plantene? Du kan prøve å vaske/desinfisere alt av kasser og bytte ut alt av jord, sette plantene med god avstand, og eventuelt plante hvitløksfedd innimellom. Hvis det er bladlus bør jordoverflata få tørke mellom hver vanning, om det er spinnmidd bør det holdes jevnt fuktig, og gjerne også sprayes med vann. Hvis det ikke er matplanter kan du f.eks prøve å spraye bladverket med grønnsåpevann i flere omganger. Pass på å spraye på undersida også, så du treffer eggene.

Eventuelt kan du jo starte marihønefarm... :P Slike problemer vokser seg ofte store innendørs og på balkonger, siden det mangler rovinsekter der.

Noen ganger fungerer grønnsåpetrikset, andre ganger har jeg endt med å måtte kaste alt, og begynne på nytt. Det finnes helt sikkert kommersielle midler å få tak i også, men det har jeg ingen erfaring med.

De er grønne og blir ganske store og dekker alt av blader og spesielt blomsterknoppene. Jeg har sterk spray som jeg har sprayet på plantene, men de dreper bare de lusene middelet treffer, så det hjelper ikke så mye når det ikke tar egg eller de som unngår sprayen.

Jeg kjøpte nye kasser og ny jord for tre år siden uten at det hjalp noe som helst. Men jeg kan forsøke å desinfisere kassene før denne sesongen og kjøpe ny jord i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har 3 av avokadofrøene fått rot :D Skal de plantes nå eller skal vi vente til de har begynt å spire?

Og så lurer jeg på en ting. Vi knep av en stilk på tomatplanten vår og satt den i vann (lukter så godt, så ville ikke kaste). Nå har den plutselig fått masse blomster, og nederst på stilken har det begynt å vokse ut lange hvite tråder. Er dette røtter? Kan vi plante den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har 3 av avokadofrøene fått rot :D Skal de plantes nå eller skal vi vente til de har begynt å spire?

Og så lurer jeg på en ting. Vi knep av en stilk på tomatplanten vår og satt den i vann (lukter så godt, så ville ikke kaste). Nå har den plutselig fått masse blomster, og nederst på stilken har det begynt å vokse ut lange hvite tråder. Er dette røtter? Kan vi plante den?

Ja, det er røtter! Bare sett den i jorda, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til hva som kan piffe opp en ellers kjedelig veranda? Foreløpig bare betong i gulv, vegger og tak, men store planer om å få på noen treheller på gulvet, og male veggene og taket hvite, når økonomien tillater det.

Noen som har forslag til fine planter som tåler å stå ute i både sol og regn og hele pakka, som også er mulig å glemme av et par dager uten at de dør? Har absolutt ikke grønne fingre, så burde vel nevnes det og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...