Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst til å så litt i hagen min, den er vestvendt, så det er mye sol.

Jeg har jordbær og markjordbær, blåbær og stikkelsbær fra før av, men har noen ledige kasser til å forskjellige ting i.

I fjor prøvde jeg meg på kålrabi og vårløk, men ingen av de ble noe av. Sukkererter var en suksess, og det satser jeg på å gjennomføre i år også. Hva er enkelt å få til av grønnsaker? Tar gjerne i mot tips!

Reddik og plukksalat var en suksess her. I tillegg til sukkererter. Plukksalat er nok best å så inne først, reddik sådde jeg flere ganger ila sesongen rett ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Reddik og plukksalat var en suksess her. I tillegg til sukkererter. Plukksalat er nok best å så inne først, reddik sådde jeg flere ganger ila sesongen rett ut:)

Det hørtes godt ut! Har to ledige kasser og nå begynner de å bli fulle begge to, ihvertfall i hodet mitt :D Sukkererter, reddik, plukksalat og kanskje noen gulrøtter? Kjenner inspirasjonen komme nå!

Bør jeg plante plukksalaten inne nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes godt ut! Har to ledige kasser og nå begynner de å bli fulle begge to, ihvertfall i hodet mitt :D Sukkererter, reddik, plukksalat og kanskje noen gulrøtter? Kjenner inspirasjonen komme nå!

Bør jeg plante plukksalaten inne nå?

Husker ikke helt hva det sto på pakken, og det er ulike typer, men husker at jeg (som vanlig) begynte litt tidlig, og uten plantelys, så de ble litt "stælkete". Tror jeg startet i mars i fjor. Vil tro at nå er en litt mer riktig tid, men det avhenger jo også av hvor lenge du regner med det er til du kan plante ut og hvor gode forhold du har inne...

Jeg har også tenkt å ha gulrøtter i år. Og poteter! Noen som vet når man begynner å lysgro poteter? Heter det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poteter! Noen som vet når man begynner å lysgro poteter? Heter det ikke det?

Når går poteter i jorda, rundt midten av mai?

Googlesøk: det å drive frem groer på settepotet ved hjelp av lys og varme for å forlenge veksttiden. Settepotetene legges i et varmt og fuktig rom med kunstig lys eller dagslys en måneds tid før de skal settes i jorden. Groing under slike forhold gir korte, lubne og sterke groer som ikke så lett faller av under setting. I mørke blir groene lange og svake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når går poteter i jorda, rundt midten av mai?

Googlesøk: det å drive frem groer på settepotet ved hjelp av lys og varme for å forlenge veksttiden. Settepotetene legges i et varmt og fuktig rom med kunstig lys eller dagslys en måneds tid før de skal settes i jorden. Groing under slike forhold gir korte, lubne og sterke groer som ikke så lett faller av under setting. I mørke blir groene lange og svake.

Tror kanskje slutten av mai er mer sannsynlig her. Så kanskje vente litt da... Men problemet er at jeg ble så utålmodig og kjøpte settepoteter, som nå står kjølig og mørkt. Men betyr det kanskje at jeg likegodt kan sette dem lyst, så jeg unngår at de setter lange groer i mørket...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er spurt om allerede, i så fall beklager jeg sløv skumming.

Men hvordan best forberede gressplenen på en ny vår? Snøen har akkurat smeltet fullstendig her (ok, det er igjen en klump), så jeg tenkte den kanskje trenger noe TLC utover at jeg har plukket hundebæsjen som forsvant nedi snøen gjennom vinteren :whistle: (Vet ikke hvorfor jeg presiserte at det er hundebæsj, for jeg har aldri gjort fra meg i hagen...)

Jeg leser noe om kalk? Jeg sådde gressfrø i fjor i sen juni, og det ble jo grønt, men det er veldig sandete grunn her, så jeg får ingen frodig plen.

Så har jeg også fått en million småsteiner i hagen, fordi det er strødd på veien ørten ganger i vinter, også kommer snømåkeren med sånn... umm... freser? Som spydde snøen fra veien inn i hagen min - med småsteinen. Hvordan i hevlete får jeg all den steinen bort igjen?

Jeg skal foreslå for borettslagsstyret at neste vinter hyrer vi en brøytebil som måker, og ikke freser, ikke så kult å få alskens rarieteter i hagen. Jeg fant til og med en stor bit asfalt, på størrelse med en smørpakke, som har blitt med i dragsuget. Med tanke på at snøføyka nesten traff stuevinduet da de brøytet på det ivrigste, er jeg glad for at den landet i snøen, og ikke i glasset. Men dette var OT.

Gressplen-TLC, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å så litt i hagen min, den er vestvendt, så det er mye sol.

Jeg har jordbær og markjordbær, blåbær og stikkelsbær fra før av, men har noen ledige kasser til å forskjellige ting i.

I fjor prøvde jeg meg på kålrabi og vårløk, men ingen av de ble noe av. Sukkererter var en suksess, og det satser jeg på å gjennomføre i år også. Hva er enkelt å få til av grønnsaker? Tar gjerne i mot tips!

Jeg synes plukksalat, spinat og ruccola er gøy. Spinaten går lett i stokk på det varmeste om sommeren, men samtidig kan man så i to runder hvis man begynner litt tidlig, så da har man salat-ting nesten hele sommeren :)

Eller så synes jeg squash er supergøy, for det blir så vannvittig mye! Men den blir veldig stor, så hvis du har litt trangt om plassen kan det bli litt knot. Eller så er jo gulrøtter en slager! Veldig godt med hjemmelagde, og superenkle å få til. Også superdigg å spise minigulrøtter når man tynner utover sommeren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er spurt om allerede, i så fall beklager jeg sløv skumming.

Men hvordan best forberede gressplenen på en ny vår? Snøen har akkurat smeltet fullstendig her (ok, det er igjen en klump), så jeg tenkte den kanskje trenger noe TLC utover at jeg har plukket hundebæsjen som forsvant nedi snøen gjennom vinteren :whistle: (Vet ikke hvorfor jeg presiserte at det er hundebæsj, for jeg har aldri gjort fra meg i hagen...)

Jeg leser noe om kalk? Jeg sådde gressfrø i fjor i sen juni, og det ble jo grønt, men det er veldig sandete grunn her, så jeg får ingen frodig plen.

Så har jeg også fått en million småsteiner i hagen, fordi det er strødd på veien ørten ganger i vinter, også kommer snømåkeren med sånn... umm... freser? Som spydde snøen fra veien inn i hagen min - med småsteinen. Hvordan i hevlete får jeg all den steinen bort igjen?

Jeg skal foreslå for borettslagsstyret at neste vinter hyrer vi en brøytebil som måker, og ikke freser, ikke så kult å få alskens rarieteter i hagen. Jeg fant til og med en stor bit asfalt, på størrelse med en smørpakke, som har blitt med i dragsuget. Med tanke på at snøføyka nesten traff stuevinduet da de brøytet på det ivrigste, er jeg glad for at den landet i snøen, og ikke i glasset. Men dette var OT.

Gressplen-TLC, anyone?

Vi har samme problemet med vår, ikke så mye stein, men ellers gul og stakkarslig :lol: Her har vi strødd utover hønsegjødsel en runde som plenen skal få mer av utover våren og sommeren, også blir det også en runde eller to med plenrens. Om det funker vet vi ikke enda :lol: Vær obs på at etter endel plenrens etc så kan man ikke gå i hagen på noen dager, naturgjødsel er jo ekkelt, men ufarlig, mens kunstgjødsel må man også holde seg unna hagen i x antall dager. Det er også fordelaktig med regn etter at man har gjødslet med naturgjødsel, ihvertfall syns matmor det, Thorvald derimot syns det er gøy å snike seg ut i hagen nå og smake på hønsemøkk :gaah: Kalk har jeg lest begge deler om, visstnok er det få plener i Norge som faktisk har kalkmangel, men dette kan måles, og da kan man jo påføre kalk :)

_____

I fjor hadde vi et halvveis halvhjertet forsøk på blomsterbed, bare for å se, men siden vi bygde gjerde og det vart tropesommer og vi var bortreist i 4 uker ble det fort litt avglemt. I år ønsker vi dog å gjøre litt mer ut av det, men begge syns grønnsaker og urter og sånn er festligere enn bare blomster, så blomstene fra i fjor er gravd opp (nabokatten i samråd med vår egen hund hadde dog tjuvstartet), og vi skal få sådd grønnsaker, spiselige urter og spiselige blomster i pallekarmer utover våren. Endel har vi begynt å så innendørs i minidrivhus, bare for å se om det kommer igang, og bare 36 timer etter såing dukket det faktisk opp litt spirer! Er kornblomstene som er først igang, og de kan vi nesten SE vokser :D

I går kl 16 var det så mye, bare såvidt synlig, i dag tidlig var det kommet mange flere og noen av de har blitt en halv centimeter alt!

11158049_10155487732135341_597446313_n.j

Så får vi se hvor lang tid det tar før vi tar livet av de :lol:

Vi har planlagt å teste:

Kornblomster:

=kornblomst.jpg

Ringblomster

calendula_officinalis.jpg

Litt ulike urter som oregano, timian, bladpersille, rosmarin etc. Litt grønt som grønnsaker, gulrøtter, chili etc. Det er ikke helt fastlagt enda, vi får se litt utover april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til en enkel plante som kan stå på balkong i en potte på sånn 34 cm diameter? Helst et lite tre av noe slag. Det er tak på balkongen, og vi har morgen og kveldssol. Så det kan ikke være en plante som må ha sol hele dagen.

Har også tenkt kanskje å prøve jordbærplanter? Men de skal vel helst så solrikt?

Er det noen urter som kan plantes ute? VI bruker mye ferske urter i mat.

Har ikke tidligere drevet med planter, men både jeg og samboer fikk litt blod på tann når vi fikk frem nye chillier på chilliplanten vi kjøpte uten chillier på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesteiner og eplesteiner er giftige. Ikke frukten i seg selv, men folk flest sitter vel ikke og rensker druene for bikkja. :P

Gjør man ikke? :o

Ser det er en gammel post men måtte bare :lol:

Noen som har tips til en enkel plante som kan stå på balkong i en potte på sånn 34 cm diameter? Helst et lite tre av noe slag. Det er tak på balkongen, og vi har morgen og kveldssol. Så det kan ikke være en plante som må ha sol hele dagen.

Har også tenkt kanskje å prøve jordbærplanter? Men de skal vel helst så solrikt?

Er det noen urter som kan plantes ute? VI bruker mye ferske urter i mat.

Har ikke tidligere drevet med planter, men både jeg og samboer fikk litt blod på tann når vi fikk frem nye chillier på chilliplanten vi kjøpte uten chillier på :D

Oliventre? Synes de er skjønne selv, akkurat sånn passe høy, trenger vel moderat med sol og kan godt stå litt i le for vind og vær.

Urter kan vel plantes ute ja..? Basilikum, oregano, rosmarin, osv er det vel bare velge å vrake i? :P

Oliventre:

018.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tutle takk for tips, det oliventreet likte jeg veldig godt. :) Får undersøke litt her. Jeg vet ikke hva det vil si at de liker å stå litt skjermet. Vi bor høyt oppe, så kan blåse litt her, og balkongen går rundt hjørnet på huset. Men er 150 cm levegger rundt hele balkongen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har storoppgaver i plantelæringsfaget på skolen for tiden, så jeg sitter og analyserer marko- og mikronæringsstoffer for hver art mens jeg vurderer hvilken jord vi skal få tak i. Nerd. Man går da ikke landbruk og gartnernæring uten å bli engasjert! Har aldri hatt noe kjøkkenhageplanter bortsett fra avokado før, så er litt spent siden vi har planer om det i år. Problemet er at vi bor i en fjellvegg med lite sol, vi har ingen hage, bare mye balkong, for ikke å snakke om mye udyr i form av både maur, snegler, edderkopper og insekter.

Planen er hovedsaklig potteplanter som står på gulvet og altankasser. Noen tips til arter som verken er svindyre, vanskeligstelt eller alt for såre for vind for dette bruket? :)

Jeg har startet nytt prosjekt med avokadospiring! Det er så spennende, men tar uhorvelig lang tid for utålmodige meg :lol:
Det forrige plantene mine har gått føyken etterhvert som både vi og pappa flyttet, noen var allerede flere år gamle. En liten unnskyldning til å spise mye avokado og guacamole fremover.
avokadoplante.jpg
Bilde fra blogginnlegg om avokadospiring

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet nå i vinter, og foruten at jeg har måtte gå til krig mot min nemesis rosebusken (hva er vitsen med planter som aktivt straffer deg for å stelle i hagen?), byr våren på hyggelige overraskelser:

tumblr_nndg54YBEB1qi34ygo1_1280.jpgAner ikke hva dette er.

tumblr_nndg4sREoz1qi34ygo1_1280.jpg!!! Perlehyasint! Rar urteblobb ved siden av

tumblr_nndfz7Tq2u1qi34ygo1_1280.jpg

Disse plantet jeg ut i dag. Det er også noen gul-oransje lilje-løker lenger ned i potta som skal blomstre utover sommer/høst tror jeg.

Drømmer om syrintrær og fiskedam, og pinnsvin eller ender til å holde brunsneglene unna... eller bier eller høns :drool: På baksiden av huset hvor jeg hadde tenkt å anlegge blomstereng/kontrollert villnis som overgang til villniset utenfor tomta viser det seg å være mose som bakkedekke i stedet for gress, noe som egentlig passer meg utmerket fordi jeg hater å klippe gress. Dessverre har en eller annen luring i hine hårde dager planert hele tomta, som trolig hadde vært en nydelig naturtomt :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor aloe veraen vår ikke tåler å stå i lyset i vinduet? Den blir gul i bladene som er nærmest vinduet. Søkte på det, og da sto det at det var solbrenthet...

Trodde aloe vera likte mye sol?

Jeg har et vindu mot sør ingen planter tåler å stå.. Selv planter som liker mye sol har avgått med døden i det vinduet, så det er absolutt muligheter for solbrenthet hos deg. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg alt for sent ute ift å plante noe spiselig i år?

Gjerne tomater, gressløk og basilikum. Og kanskje dill :) Eller bør jeg vente til neste år?

Har hatt tomater før men husker ikke hvor tidlig jeg plantet de.

Aner ikke, du kan jo bare prøve? :) Eventuelt kan du jo kjøpe planter og sette ut når det blir på tide.

Her er kjøkkenbenken fylt opp med ymse, og jeg er ikke sånn spesielt happy for det hver eneste dag må jeg innrømme :aww: Blir kjekt å få satt det ut!

Jeg så et bilde her om dagen på Facebook av ei skråning med "tue-stauder" som blomstra og fylte hele skråninga. Sånn var det jeg ønska meg min skråning! Men fordi jeg ikke har peiling, men ei snill svigermor, har jeg masse forskjellige ting som hun liker. Det aller meste er avleggere fra hennes stauder, så det har jo ikke kosta meg så mye. Men er det litt frekt om jeg begynner å endre på det? Snike inn tuete stauder og etterhvert bare ta bort det jeg har fått?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg alt for sent ute ift å plante noe spiselig i år?

Gjerne tomater, gressløk og basilikum. Og kanskje dill :) Eller bør jeg vente til neste år?

Har hatt tomater før men husker ikke hvor tidlig jeg plantet de.

Hvis du skal så tomater fra frø er det kanskje litt sent, men om du skal kjøpe en plante på et hagesenter er det for tidlig å sette den ut nå. Men du kan kjøpe tomatplanter og ha dem i vinduskarmen inne til det er på tide å sette dem ut. Da får de en ekstra boost. Morfaren min sier man kan plante ut etter 17. mai, jeg hører på ham :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...