Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

I dag har et vært brunsnegledugnad i bydelen. Massevis av nemaslug blandet med mask fra ølproduksjon, skal spres ut i hele bydelen, av massevis av frivillige, alt organisert av frivillige bl.a fra hagelaget. Blir spennende å se om det har noe effekt...

http://www.dt.no/G_r_til_aksjon_mot_brunsnegler-5-57-102467.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

11329591_10155702947005341_1995543017_n.Litt kornblomster/ringblomster til venstre i nederste kassen. Reddiker foran - snørt til høsting, da blir det blomster der og tror vi. Oppi har vi bittelitt kornblomster, sukkererter (må straks bindes opp), og litt agurkurt :) Alt ser ut til å komme opp fint :D

11329593_10155702947070341_2103286230_n.Ekstremt vått hos oss for tida, så vi prøver å tørke litt så vi unngår videre myrutvikling. I den høyeste kassen har vi salat og gulrøtter (har det nok litt vått :no: ), i den lave har vi timian (har det altfor vått :no: ), persille, reddiker og litt mer sukkererter.

11272234_10155702947090341_1970222516_n.Har to stemorer som stortrives da, med trønderværet. Blomstene har vi brukt litt som kakepynt, namnam :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har et vært brunsnegledugnad i bydelen. Massevis av nemaslug blandet med mask fra ølproduksjon, skal spres ut i hele bydelen, av massevis av frivillige, alt organisert av frivillige bl.a fra hagelaget. Blir spennende å se om det har noe effekt...

http://www.dt.no/G_r_til_aksjon_mot_brunsnegler-5-57-102467.html

Oi spennende! Vi har ikke brunsnegle her, men husker den spesilt godt fra der jeg vokste opp

opp. Grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi spennende! Vi har ikke brunsnegle her, men husker den spesilt godt fra der jeg vokste opp

opp. Grøss!

Jeg tror vel at det må et par års innsats til før de er helt på bunn-nivå, men i teorien skal dette funke veldig bra. Det at de spiser hverandre gjør jo at "parasitten" som er i nemaslugen bare fortsetter å spre seg når en dør av det. Det er derfor ikke bare de som får det i seg nå som blir rammet av det. Spennende i et antropologisk perspektiv også syns jeg. Dugnad altså... Rare greier... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp drømmen om pallekarm på balkongen, men jeg skal kjøpe meg noen sånne høye, svære kasser og male i glade farger! Har sådd noen frø jeg fikk på kurs, som heter noe med honning. De gror som bare det! :)

Honningurt? Fin humle/bieplante, i så fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sådde noen honningmelonfrø i drivhuset og sådde noen dagen etter inne i vinduskarmen. De som ble sådd i vinduskarmen lå 24 timer i vann. Ingen tegn til spiring i drivhuset..

De innendør har kommet opp nå!

Dag 6 - det begynner og skje ting..

post-3327-0-80737000-1433678398.jpg

Dag 8 - jeg ser nesten av de vokser!

post-3327-0-20391500-1433678361.jpg

Burde ha bremset veksten litt, de vokser så fort.. Men leste på nettet at flere har prøvd og bremse de med en dag i kjeller ect, da har de død med engang... Så jeg er litt rådvill :pinch:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha bremset veksten litt, de vokser så fort.. Men leste på nettet at flere har prøvd og bremse de med en dag i kjeller ect, da har de død med engang... Så jeg er litt rådvill :pinch:

Hvorfor skal veksten bremses? For å få kraftigere planter? Å bremse vekst er ikke noe for meg, jeg er glad bare det spirer og gror. :D

Siden sist har jeg sådd honningurt og sånn frølapper med masse ulike ting som bier liker. Det begynner å komme opp, og de strekker seg så fint mot sola:

D4C15F9A-1DFF-461A-8C59-7F62573C66BD_zps8676768F-3DDF-49C6-9AB0-CAE34410C46F_zpsCAD0FF48-E4BE-4BC6-82DB-20A00EF97540_zps

Så er det squash og gresskar, som jeg ikke husker forskjellen på. :P Men himmel, som de vokser!

2C75AA9B-17B4-49B4-8724-364E354B28F2_zps9089BD5D-DF5B-4B17-9680-D6E651549BB6_zpsF75AB86C-7B33-4303-856F-CB602492C41D_zps

Salaten sådde jeg samtidig som de over, og den kvasten skjønner jeg ikke så mye av: Det kommer stadig nye blader, og de løfter seg mot sola før de legger seg ned mot jorda. Men den hadde ikke metta et dverghamster på diett engang. :P

9D71F1F6-50FA-4CF7-BD9F-571ED95C1EC8_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dekka jo til pallekarmene våre for å unngå å drukne alt, har ikke nisjekket alle spirene, men salaten ble ihvertfall overlykkelig og har vokst som bare rakkern plutselig! Kan se ut som at gulrøttene klarer seg og, og timianen ser også litt sprekere ut endelig. Men vi kommer til å så ny timian nå, da vi har funnet en bedre plass til den, siden den liker det tørt og sandete :)

11280150_10155714221735341_1674659795_n.Salaten kan vi jo snart ha i maten :banana:

Reddikene kryper snart opp av seg selv, så snart blir det reddik i all maten vår :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslan, snakk om å gni det inn mtp salaten, a! :teehe:

Haha, sorry, jeg leste din først nå :lol: Dekk over med plast, det gjorde susen til oss :D Men ikke sikkert det er samme type salat? Vår så helt annerledes ut som spirer, liksom minivarianter av den det er nå, vi har bladsalat tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sorry, jeg leste din først nå :lol: Dekk over med plast, det gjorde susen til oss :D Men ikke sikkert det er samme type salat? Vår så helt annerledes ut som spirer, liksom minivarianter av den det er nå, vi har bladsalat tror jeg.

Min står inne, kanskje det gjør forskjellen? Aner ikke lenger hva det er engang, kanskje jeg har skrevet feil på avispapir-potta jeg sådde i, og at det egentlig er blomkarse? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dekka jo til pallekarmene våre for å unngå å drukne alt, har ikke nisjekket alle spirene, men salaten ble ihvertfall overlykkelig og har vokst som bare rakkern plutselig! Kan se ut som at gulrøttene klarer seg og, og timianen ser også litt sprekere ut endelig. Men vi kommer til å så ny timian nå, da vi har funnet en bedre plass til den, siden den liker det tørt og sandete :)

11280150_10155714221735341_1674659795_n.Salaten kan vi jo snart ha i maten :banana:

Reddikene kryper snart opp av seg selv, så snart blir det reddik i all maten vår :teehe:

Nice! Neste år går jeg for pallekarm :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min står inne, kanskje det gjør forskjellen? Aner ikke lenger hva det er engang, kanskje jeg har skrevet feil på avispapir-potta jeg sådde i, og at det egentlig er blomkarse? :D

Hahahaha :lol: Regel 1 er ikke det å holde orden på spirene? :P Eller, mye artigere å ha gjettelek faktisk :D

Nice! Neste år går jeg for pallekarm :ahappy:

Ja, første året for oss, men så langt fornøyd altså, vi sleit med å skille bed og plen (plenen vår hadde litt sånn behov for å utvide seg), pluss nabokatt og egen hund som bestemte seg for å bli gartnere sjøl i fjor... Så da ble det pallekarmer, og veldig greit altså (for å holde pallekarmene fine har vi beiset de på utsiden, også har vi stiftet plast på undersida, og fiberduk i bunnen, men det er egentlig ikke kjempenødvendig). Man skal egentlig være nøye på å vanne ofte nok, siden jorda i en pallekarm er varmere og blir fortere tørr enn jorda som er.. vel, i jorda, meeeen med den våren vi har hatt i Trøndelag til nå er ikke dét noe problem. Det grønne rundt salaten er noe moseaktig som plutselig kom frem, var derfor vi dekket den til.

*gleder meg til å spise egendyrket salat, reddik, gulrot og sukkererter*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha :lol: Regel 1 er ikke det å holde orden på spirene? :P Eller, mye artigere å ha gjettelek faktisk :D

Ja, første året for oss, men så langt fornøyd altså, vi sleit med å skille bed og plen (plenen vår hadde litt sånn behov for å utvide seg), pluss nabokatt og egen hund som bestemte seg for å bli gartnere sjøl i fjor... Så da ble det pallekarmer, og veldig greit altså (for å holde pallekarmene fine har vi beiset de på utsiden, også har vi stiftet plast på undersida, og fiberduk i bunnen, men det er egentlig ikke kjempenødvendig). Man skal egentlig være nøye på å vanne ofte nok, siden jorda i en pallekarm er varmere og blir fortere tørr enn jorda som er.. vel, i jorda, meeeen med den våren vi har hatt i Trøndelag til nå er ikke dét noe problem. Det grønne rundt salaten er noe moseaktig som plutselig kom frem, var derfor vi dekket den til.

*gleder meg til å spise egendyrket salat, reddik, gulrot og sukkererter*

Vanning tror jeg skal gå greit, vi bor da i Bergen! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noe mangel på impulskontroll...

Er det altfor sent å sette i stand pallekarm ute i slutten av mnd?

Har plantet salat, dill, gressløk, cherrytomat og squash inne som jeg hadde tenkt å sette ut i større potter/krukker snart. Men altså den pallekarmen var ikke dum. Vil ha.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noe mangel på impulskontroll...

Er det altfor sent å sette i stand pallekarm ute i slutten av mnd?

Har plantet salat, dill, gressløk, cherrytomat og squash inne som jeg hadde tenkt å sette ut i større potter/krukker snart. Men altså den pallekarmen var ikke dum. Vil ha.... :P

Jeg skal ordne pallekarmer i morgen, så da er det ikke for sent :P Jeg har brukt en hel vinter på å bestemme meg for hvor jeg skal ha dem. Nå tror jeg at jeg har klart det :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ordne pallekarmer i morgen, så da er det ikke for sent :P Jeg har brukt en hel vinter på å bestemme meg for hvor jeg skal ha dem. Nå tror jeg at jeg har klart det :D

Så bra, takk for svar :ahappy:

Må bare snakke med naboen (felles hage) så kan jeg begynne å planlegge litt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noe mangel på impulskontroll...

Er det altfor sent å sette i stand pallekarm ute i slutten av mnd?

Har plantet salat, dill, gressløk, cherrytomat og squash inne som jeg hadde tenkt å sette ut i større potter/krukker snart. Men altså den pallekarmen var ikke dum. Vil ha.... :P

her jeg bor er det omtrent nå man kan begynne å plante ut enkelte vekster (spesielt kålvekster og slikt, som jeg fantaserer om).

Er det noen som har planta/skal ha grønnkål som jeg kan leve litt gjennom forresten? Super plante for norske klima (og veldig næringsrik). Tåler frost osv..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...