Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Vil tro at en squash-spire er litt større når den dukker opp (bare for å være negativ liksom), men jeg skal ikke være for sikker her... Uansett har du jo dyrket "noe" :P.

Jeg har funnet et bilde av litt eldre squash-spirer, og jeg synes de er klin like! :aww:

lol-fr__911287a.jpg

Rapport følger! :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Klasetomaten du har høres ut som en busktomat, og de skal ikke gjøres noe med. Cherrytomatplanten høres ut som en vanlig tomat, og den kan i så fall toppes når du synes den er høy nok. I tillegg skal den tyves, det vil si at man kniper bort "tyvene" som "stjeler" næring fra tomatene. Disse er skudd som kommer i vinkelen mellom hovedstilken og grenene. Disse skuddene kommer på busktomater også, men der skal de altså få være i fred. :)

Det går sikkert fint å binde den fast i gardinstanga, jeg har pleid å gjøre det noen ganger.

På paprika og chilliplanten min har de nederste bladene falt av, og i vinkelen mellom "der hvor bladet var" og stammen, så kommer det ut sånne små grønne skudd som ser ut som de skal bli nye blader. Er det noe jeg burde ta vekk da? :P Jeg har alltid tenkt at bladene faller av fordi disse stakkars plantene er i hard kamp om næring osv med fikusen de er plantet sammen med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På paprika og chilliplanten min har de nederste bladene falt av, og i vinkelen mellom "der hvor bladet var" og stammen, så kommer det ut sånne små grønne skudd som ser ut som de skal bli nye blader. Er det noe jeg burde ta vekk da? :P Jeg har alltid tenkt at bladene faller av fordi disse stakkars plantene er i hard kamp om næring osv med fikusen de er plantet sammen med :P

Paprika og chilli skal ikke "tyves"... (har jeg lært)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika og chilli skal ikke "tyves"... (har jeg lært)

Good, da lar jeg de være i fred :P Enda veldig usikker på om jeg skal flytte de til egne potter, men de klarer seg jo relativt bra nå og har akkurat begynt å bære frukter - så de får få fruktene og bli potta om etterpå. Vil ha frukter :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trikset for å få frukt på chilliplanter? Hadde sånne som var sådd fra frø rett gra chillifrukten, de vokste seg meterlange men kom aldri hverken blomst eller frukt. Hadde dem riktig nok bare et år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trikset for å få frukt på chilliplanter? Hadde sånne som var sådd fra frø rett gra chillifrukten, de vokste seg meterlange men kom aldri hverken blomst eller frukt. Hadde dem riktig nok bare et år da.

Plant de med en fikusplante så de må slosst for livet.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trikset for å få frukt på chilliplanter? Hadde sånne som var sådd fra frø rett gra chillifrukten, de vokste seg meterlange men kom aldri hverken blomst eller frukt. Hadde dem riktig nok bare et år da.

Så tidlig nok (gjerne rundt nyttår, om man har ekstralys og plass nok, senest i februar), og nok lys/vann/næring. Chili er egentlig en flerårig busk, jeg har aldri opplevd at den ikke blomstrer, men kanskje noen sorter ikke blomstrer før det andre året? Det finnes i hvert fall uhorvelig mange sorter, så det skulle ikke forundre meg om noen av dem er kjipe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg sår nå så kan det komme frukt neste år?

Det kan det, så lenge du har plass til å overvintre den på et lyst sted :) Om den rekker å bli (for) stor går det an å klippe den ned og ev. fjerne litt røtter før vinteren, det er visstnok ikke helt uvanlig å overvintre dem i bonsaipotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det, så lenge du har plass til å overvintre den på et lyst sted :) Om den rekker å bli (for) stor går det an å klippe den ned og ev. fjerne litt røtter før vinteren, det er visstnok ikke helt uvanlig å overvintre dem i bonsaipotter.

Takk! Har drøssevis med vinduskarmer med plass og lys, så det kan være verdt å prøve. Greit å kunne klippe dem ned da, for de jeg hadde ble fryktelig lange.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har drøssevis med vinduskarmer med plass og lys, så det kan være verdt å prøve. Greit å kunne klippe dem ned da, for de jeg hadde ble fryktelig lange.

Ja, ikke sant. En 15- 30 cm stubb er liksom litt enklere å få plass til.innendørs... Selv om den ikke akkurat er så pen å se på, sånn med det samme. Mulig den bør få beholde et bladfeste eller to, forresten! Det kommer nye blader når man kutter den, men bare så du er sikker på at den har litt å overleve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilken trädgårdszon är det i Jessheim/Nannestad? Är sugen på att sätta klätterväxter på staketet men osäker på vad som överlever här...

Kan du ikke bare plante erteblomster, da? De lever jo overalt. :)

Kom hjem i går kveld til dette:

E670B7E0-EC31-431A-B008-49642490B3E2_zps

Nå er jeg usikker på om det er squash eller gresskar jeg planta i den papirpotta, for som dere ser, så er skuddet SVÆRT! :blink: Jeg tenker nemlig at det neppe er tilfeldig at det var et gresskar som blei omskapt til vogna til Askepott, for de vokser visst faderlig fort... :shifty:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare plante erteblomster, da? De lever jo overalt. :)

Kom hjem i går kveld til dette:

E670B7E0-EC31-431A-B008-49642490B3E2_zps

Nå er jeg usikker på om det er squash eller gresskar jeg planta i den papirpotta, for som dere ser, så er skuddet SVÆRT! :blink: Jeg tenker nemlig at det neppe er tilfeldig at det var et gresskar som blei omskapt til vogna til Askepott, for de vokser visst faderlig fort... :shifty:

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på den første spiren til squash og gresskar, de er ganske store begge to, og bladene ser ganske like ut. Det er ikke før par nr 2 kommer at du nok lettere til å se forskjell (når jeg googler det ser jeg at de er ganske like da og, så kanskje du ikke får vite før de tar over balkongen din :P )

(jeg måtte akkurat potte om en gresskarplante som L fikk med hjem fra barnehagen, og jeg trodde det var en solsikke, så jeg plasserte den midt i en potte og sådde andre sommerblomster rundt. Når jeg fikk med "solsikke" nr 2 hjem skjønte jeg plutselig at nr 2 var noe annet. Kunne blitt en interessant blomsterkreasjon...Jeg syns solsikka også så helt lik ut som gresskar i begynnelsen...)

Vilken trädgårdszon är det i Jessheim/Nannestad? Är sugen på att sätta klätterväxter på staketet men osäker på vad som överlever här...

http://www.eplante.no/files/intranett/bilder/Klimasonekart/Klimasonekart_OsloA_100px_A4.jpg

Kanskje du kan finne plantetips her (planter inndelt etter soner): http://www.efferus.no/hfem.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg honningmelon på butikken istad, og det var jo masse frø inni den! Vis jeg sår disse, blir det noe da? Noen som har prøvd?

Edit: søkte litt på nettet, fant ikke noe superbra side og ble litt usikker. Men de bør legges i vann i 12 timer for bedre såing. De skal spirre etter 7-9 dager. De krever at jorden er minst 20 grader, de de liker det varmt og solrikt, trenger ikke så mye vann :) det er både hannkjønn og hukjønnsplanter, hannkjønn blomstrer først tror jeg.

Litt usikker på om de må bestøves? På noen sider sto det at de måte bestøves, andre at det ikke var nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare plante erteblomster, da? De lever jo overalt. :)

Kom hjem i går kveld til dette:

E670B7E0-EC31-431A-B008-49642490B3E2_zps

Nå er jeg usikker på om det er squash eller gresskar jeg planta i den papirpotta, for som dere ser, så er skuddet SVÆRT! :blink: Jeg tenker nemlig at det neppe er tilfeldig at det var et gresskar som blei omskapt til vogna til Askepott, for de vokser visst faderlig fort... :shifty:

Hvor stor plass trenger squashen etter omplanting? Mistet impulskontrollen når jeg gikk forbi en kurv på butikken med div forskjellige frø.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg honningmelon på butikken istad, og det var jo masse frø inni den! Vis jeg sår disse, blir det noe da? Noen som har prøvd?

Edit: søkte litt på nettet, fant ikke noe superbra side og ble litt usikker. Men de bør legges i vann i 12 timer for bedre såing. De skal spirre etter 7-9 dager. De krever at jorden er minst 20 grader, de de liker det varmt og solrikt, trenger ikke så mye vann :) det er både hannkjønn og hukjønnsplanter, hannkjønn blomstrer først tror jeg.

Litt usikker på om de må bestøves? På noen sider sto det at de måte bestøves, andre at det ikke var nødvendig..

Regner med det er det samme som med gresskar, og der har jeg fått noen hjemmelaga som jeg nå har sådd med stort hell. Du må vaske frøene helt fri for fruktslim, og kan deretter teste å så dem med en gang, eller gjøre som min kursholder: Å la dem ligge i dvale kaldt og mørk fram til neste år. :) Veldig kult når spira kommer opp med frøet på toppen.

D5EB453D-FEB3-482F-8E4E-8218BAFE02F0_zps

Hvor stor plass trenger squashen etter omplanting? Mistet impulskontrollen når jeg gikk forbi en kurv på butikken med div forskjellige frø... :P

Jeg skal potte om min squash og gresskaret etterpå, og setter dem over i potter på ca 20 cm i diameter. Med lecakuler i bunnen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spirer og gror i alle bauger og kanter hos oss, og første batch med reddiker er snaart klare til innhøsting! Testet en i går:

11301566_10155697458685341_2063952809_n.

Den smakte nammenamm også :aww:

Ellers er det meste på gang nå, det har vært litt i overkant vått hos oss, så er litt skeptisk til spesielt timianen, men vi får bare følge med. Går det ikke så går det ikke i år :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg honningmelon på butikken istad, og det var jo masse frø inni den! Vis jeg sår disse, blir det noe da? Noen som har prøvd?

Edit: søkte litt på nettet, fant ikke noe superbra side og ble litt usikker. Men de bør legges i vann i 12 timer for bedre såing. De skal spirre etter 7-9 dager. De krever at jorden er minst 20 grader, de de liker det varmt og solrikt, trenger ikke så mye vann :) det er både hannkjønn og hukjønnsplanter, hannkjønn blomstrer først tror jeg.

Litt usikker på om de må bestøves? På noen sider sto det at de måte bestøves, andre at det ikke var nødvendig..

For å være sikker kan du bruke en pensel e.l og pensle over hannblomstene og hunnblomstene for å hjelpe til litt.

Og hvis du skulle være så heldig å få meloner, vil det antagelig bli behov for sånne nett som selve fruktene kan henge i, slik at ikke planten knekker. Så vidt jeg vet vokser melonplanten oppover, ikke bortover som gresskar (hvor fruktene blir liggende på bakken), men melonene blir litt for tunge for planten ofte (mulig det har med klimaet her, at plantene ikke blir kraftige nok). Kan hende det enkleste er å kjøpe frø på butikken, hvor du kan finne de mest robuste sortene med mest sjanse for frukter. Men det hadde vært morsomt å få til bare fra frø fra frukten da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor plass trenger squashen etter omplanting? Mistet impulskontrollen når jeg gikk forbi en kurv på butikken med div forskjellige frø... :P

På friland skal squashen ha en meter mellom hver plante, for de brer seg ut noe veldig! Planter du i potte trenger den sikkert mindre plass, for jeg tror ikke rotsystemet er så voldsomt som veksten over bakken. Men jeg ville vært obs på fruktene etterhvert, hvor de legger seg, om du planter i potte, så du slipper at noe knekker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...