Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

@Cloudberry Jeg tror jeg ville hatt de ute et par dager hvor de ble tatt inn om natten først... Spørs vel litt hva det er, men 4 grader kan være kaldt for små planter som bare har stått inne. Greit å verne de litt mot sterk sol i begynnelsen og...

Blir vel littegrann lunere inni drivhuset? Men ja, følte det var litt kaldt ennå. Det er tomater, brekkbønner, sukkererter, gulrøtter, solsikker og div urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, litt lunere, men kan allikevel bli litt for stor overgang. Her tør jeg ikke sette ut noe enda men det er litt innlandsklima" her, selv om vi ikke er så langt fra sjøen. Tror kanskje jeg ville ventet lengst med tomater og gulrøtter (eller ventet lengst med å sette de helt ut), men det er egentlig mest magefølelsen min som sier, ikke noe særlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*Marianne* Jeg kom plutselig på at jeg kunne jo bare sette plantene i drivhuset inne, vi har jo mer enn plass nok foran vindu som går fra gulv til tak :ahappy: Det er jo bare et stativ med trekk over seg. Så nå får plantene fortsatt et varmt nok klima, OG jeg slipper å ha alt stående på benken :banana:

Vi prøvde oss forresten på en redningsaksjon for ei humle idag. Den lå på benken på terrassen, og var heelt sløv og bevegde nesten ikke på seg. Vi feide den over på et fat med litt honning og et bananskall på. Honningen krøyp den rett gjennom, men den satte seg på bananskallet ei stund, og så på honningen. Så fulgte vi ikke med ei stund, og så var den borte. Håper den klarte seg :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure hagefolk, hva kan jeg plante på balkongen min? Jeg har noen blomsterkasser jeg kjøpte på Ikea i fjor, og ingen av plantene mine overlevde vinteren. Kassene er også ganske tett i bunnen, så hvis det regner mye i sommer kan det bli ganske vått oppi der. Er det noe som tåler det, eller bør jeg bore hull i bunnen?

Har dere også kanskje forslag til en større plante som kan stå ute i vær og vind, i en litt større potte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt ruccola, sitronmelisse, rosmarin og et par andre krydderurter som jeg ikke husker i farten. I tillegg chili, agurk, tomat og paprika. Alle planter, ikke frø.

Kan disse flytte ut? :)

Ruccola, sitronmelisse og sikkert noen av de andre krydderurtene kan flytte ut. Bare sett dem i skyggen på dagtid i noen timer hver dag først, planter blir solbrente om du setter dem direkte ut i sola. Rosmarinen kan nok også flytte ut snart, men det er ikke sikkert den kan overvintre. Tomatene bør helst ha over ca 11-13 grader, litt avhengig av sort. Så den hadde jeg beholdt inne om natta en stund til, i hvert fall. Chili, agurk og paprika bør ha over 15-16 grader, og gjerne opp mot 20, så de har det sannsynligvis best i vinduskarmen. :)

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruccola, sitronmelisse og sikkert noen av de andre krydderurtene kan flytte ut. Bare sett dem i skyggen på dagtid i noen timer hver dag først, planter blir solbrente om du setter dem direkte ut i sola. Rosmarinen kan nok også flytte ut snart, men det er ikke sikkert den kan overvintre. Tomatene bør helst ha over ca 11-13 grader, litt avhengig av sort. Så den hadde jeg beholdt inne om natta en stund til, i hvert fall. Chili, agurk og paprika bør ha over 15-16 grader, og gjerne opp mot 20, så de har det sannsynligvis best i vinduskarmen. :)

Dagene her er generelt over 10-15°, gjerne godt over det når sola står på. Vi bor jo i en fjellvegg med delvis skygge på dagtid, så tror mengden sol er høvelig grei, slik sett. Akkurat nå er det småkjølig ute og høljregn, så grønnsaksplantene er flyttet inn, krydderurtene står enda ute i le til vi har fått ryddet resten av bodrotet bort fra stua.

Det var kanskje litt tidlig å kjøpe seg planter når man ikke har solvinduer inne og liten plass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene her er generelt over 10-15°, gjerne godt over det når sola står på. Vi bor jo i en fjellvegg med delvis skygge på dagtid, så tror mengden sol er høvelig grei, slik sett. Akkurat nå er det småkjølig ute og høljregn, så grønnsaksplantene er flyttet inn, krydderurtene står enda ute i le til vi har fått ryddet resten av bodrotet bort fra stua.

Det var kanskje litt tidlig å kjøpe seg planter når man ikke har solvinduer inne og liten plass :lol:

I så fall kan sikkert det meste stå ute på dagtid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endel ting og tang på vei opp nå, er bare ikke så flink til å huske å ta bilder :P Men har sådd ut sukkererter, ringblomster, kornblomster, agurkurt, reddiker, persille, timian, gulrøtter (har et par inne og) ooog bladsalat. Per nå ser det ut som at alt er på vei og spirer bra, unntatt persillen, men den var treig inne og (har to små krukker inne med egengrodd persille vi har brukt i mat lately, namnam).

Første batchen med reddiker ble sådd litt tett, så der må vi passe på å tynne, tror dem skal bli etandes disse

11281918_10155644070400341_305962292_n.j

God reddiksmak allerede :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de er alt for små til og knipes enda...

Her er bildet av de:

attachicon.gifDSC_0008.JPG

attachicon.gifDSC_0009.JPG

Quoter meg selv jeg- så dere ser tomatplantene for ca en måned siden og nå. :)

Jeg har fortsatt to planter i hver pote er det dumt? Bør disse knippes nå? Trenger de noe støtte?

Føler meg veldig som den hønemoren for disse plantene mine nå :icon_redface::icon_redface:

post-3327-0-56674900-1432483927.jpg

post-3327-0-99028300-1432483934.jpg

Kan forsåvidt vise fram agurkplantene mine også- de er ca 2 måneder gamle nå de også, synes de vokser bra. Vet ikke spesielt mye om agurk- men tror ikke de trenger noe sånn veldig spesiell pleie?

post-3327-0-96264000-1432484014.jpg

post-3327-0-95889500-1432484051.jpg

Også har jeg også paprika planter- de tar virkelig tid! Ca 2 måneder de også, og de vokser sakte..

post-3327-0-54446200-1432484092.jpg

post-3327-0-00366800-1432484103.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror paprikaen og chillien min kommer til å få frukter snart. Men dette begynner å bli sykt trangt.

Hvordan er det å "omplante" disse plantene som er blitt relativt store og modne? Bør jeg vente til de har fått frukter? Kommer de til å dø av å bli flyttet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil være med! Har vårløk i glass i vinduskarmen, la frem en ingefær for å se om jeg klarer å se når når den kan plantes, gulrottopper for å få det grønne til kaninsnacks, og så fant jeg noen hauggamle frøremser fra ukeblad som jeg har vannet og skal se om de spirer, slapp oppi noen paprika og chillifrø i dag da, så får vi se om noe spirer av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plant om i store potter før røttene får viklet seg altfor mye inn i hverandre. Tomat og agurk liker mye jord og mye plass. Husk å knip av skuddene som kommer inne i "krokene". De stjeler næring fra selve planten. Paprika kan jeg ikke noe om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på balkonggartner-kurs med Majobo, så jeg er reint for en ekspert å regne nå! *host* :D

Lure hagefolk, hva kan jeg plante på balkongen min? Jeg har noen blomsterkasser jeg kjøpte på Ikea i fjor, og ingen av plantene mine overlevde vinteren. Kassene er også ganske tett i bunnen, så hvis det regner mye i sommer kan det bli ganske vått oppi der. Er det noe som tåler det, eller bør jeg bore hull i bunnen?

Har dere også kanskje forslag til en større plante som kan stå ute i vær og vind, i en litt større potte? :)

Hvis balkongkassa ikke har drenering i bunnen, bør du gjøre følgende:

Legg lecakuler i bunnen og en duk med luft over, alternativt kan du fylle en nylonstrømpebukse med lecakuler og legge i bunnen. Ha over jord og plant blomstene med fornuftig mellomrom. Bor dreneringshull i kassa rett over der du har lagt duken, sånn at overflødig vann kan komme ut, ellers råtner røttene. Med mindre du kjøpte stauder i fjor, så er det ikke så rart at plantene ikke overlevde. :)

300A3932-9068-4360-BF04-5C0DEFDF1857_zps

Jeg tror paprikaen og chillien min kommer til å få frukter snart. Men dette begynner å bli sykt trangt.

Hvordan er det å "omplante" disse plantene som er blitt relativt store og modne? Bør jeg vente til de har fått frukter? Kommer de til å dø av å bli flyttet? :P

Det går helt fint å ompotte, og nå har jeg lært to måter! :lol: Den ene, klassikeren, er jo å bare flytte planta med gammel rot og jord over i større potte. Det viktige her å ikke ta på stilkene, men bare holde i sjølve rota! Ellers er det så lett å "kvele" planta. Det andre er å prikle, å dele planta og potte om de ulike delene så alle vekstene får mer plass. Da tar du rett og slett rota ut av potta (og holder bare i den) og begynner å dele fra bunnen. De tåler å miste noen av de små røttene, men vær selvsagt forsiktig når du ser at de er de store røttene du nærmer deg.

C641D61F-3F8B-4683-9893-0DE2A4F689CD_zps

42FC1770-2B59-4ADE-9ABB-7243F45178F9_zps

Her har jeg prikla en basilikum:

8CB876FB-A620-4FBA-ABD1-8ACD0608D74E_zps

Jeg har sådd squash, ringblomst, gresskar og salat i små avisbegre jeg kan potte rett over i større potter når de har begynt å gro. Gleder meg sånn!

E2E1D155-5D4E-4C3D-BCB5-A27FF40DD626_zps

Dette er min inspirasjonsbalkong:

908B3631-0888-4458-AC0D-99A1069E540F_zps

Ønsker meg denne boka til 35-årsdagen min om noen uker:

2556078B-9E50-4BEC-A1C0-9597AEDF4E79_zps

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere egentlig tipset meg om spiselige planter til min veranda? Ikke urter og salater og sånt, men blomkarse og andre blomster?

Vi har ringblomster, kornblomster og stemor, alle spiselige. Spiste stemor i helga faktisk, kakepynt :)

Edit: her http://www.moseplassen.no/2008/07/20-spiselige-blomster-og-forslag-til-bruk/:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ettåring tar en neve roseblader i munnen, går det bra? Roser er fint. Hvilke roser vil bo oppe i niende, tro?

Roseblader er fint som kakepynt bla så jeg vil tro det går bra, og man kan lage rosebladgele, men ubegrensede mengder er sikkert ikke ideelt;p

Også er det jo da viktig at de ikke er sprøytet med noe...

Hvilke som passer best er jeg usikker på, men så lenge det er sol og ikke for mye vind er det nok bare plassen du kan tilby som evt er begrensende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eh skal tomatplanter beskjæres på noen måte? Jeg har to typer. Ene er klasetomater som jeg har hatt før.Den vokser tett og fint med en del blomster. Og så har jeg fått meg en liten cherry-tomatplante. Eller den var liten. Nå er den nesten like høy som meg og jeg må igjen kjøpe høyere pinner for å holde den oppe (vurderer å binde den fast i gardinstanga istede, men er usikker på om de liker å bli hengt). Den har en del blomster, men de skal da ikke bli så høye og tynne? Ser ikke ut som den har tenkt å slutte å vokse med det første heller. Jeg ville ha tomater, ikke ett tre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...