Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Jeg må vise dere den nydelige Vaterlandspassasjen i Oslo!

Aiko synes det er fint:

646258BD-B5DD-49E5-BF83-094256208EC8_zps

Insekthotell på ene sida av pallekarmen:

578B1418-1CD7-4660-B2A2-870B23EEC30D_zps

Pallekarmene er etter patentet til Tagtomat, som er et urbant dyrkingsprosjekt starta oppe på taket til et sykkelskur i bakgården til en fyr i København. (De av dere som har "Dyrk byen!"-boka kan lese om det der). Pallekarmene har en finurlig løsning som gjør at de kan stå i ukesvis uten vanning, fordi de lagrer vannet sjøl i bunnen. I pallekarmene i Vaterlandspassasjen er det massevis av grønnsaker og urter, det lukter helt nydelig og er så flott! Jeg luka litt i dem og snuste på den fantastiske basilikumen og lavendelen som grodde der. Og så var det gøy å se hvordan det er meninga at squashplanter SKAL se ut, etter at mine bare lagde blomster og fikk lus og meldugg. :P

B8A5CF57-C866-499C-B2E8-3D775FD41B93_zps

6996231B-FB57-4B2B-B108-A78DDD8F2340_zps

0FCB67C8-2CF8-4C78-AD01-75FF1D419691_zps

Jeg har kasta to squashplanter og en gresskarplante, og har beholdt den lange gresskarranka. Den fikk også lus, men her tok jeg en @Kangerlussuaq og klipte av det mest bebodde bladet og klemte i stykker de andre. (Fikk vondt i hjertet, men jeg måtte bare redde stumpene, ass). Det har ikke blitt en eneste grønnsak på noen av plantene mine, og det har jeg innfunnet meg med, det har da grodd frodig likevel! :) Men da jeg fant dette under et blad i morges, så kan jeg ikke hjelpe for at pulsen steig litt. Kan det virkelig være...?

ECBA4F2A-47D4-4744-8D65-850EF0BBBDBC_zps

Sånn så gresskarplanten vår også ut for en ukes tid siden.. Nå har vi 4 gresskar på gang :D

I går spiste jeg hjemmedyrkede brekkbønner til middag. Fy søren så godt! Og for en følelse å gå ut i drivhuset og plukke min egen (i alle fall deler av den) middag! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Vi har nesten motsatt problem, det kalles vel luksusproblem :lol: Men her gror ting som bare rakkern, altfor altfor mye :teehe: Aner ikke hva vi har GJORT!

Gulrøttene våre begynner å bli fine, i bakgrunnen sees salaten vår som ser ut som den vurderer verdensdominans sammen med overvokst persille og timian :teehe: Det taaaar heeelt aaav i kassene våre. Sukkerertene måtte vi renske opp i etter at en hel haug plutselig begynte å skulle klatre over gjerdet istedetfor på de "fine" stengene vi hadde satt opp :teehe: Den andre kassen har vi gitt opp, blandingen av korn/ringblomster har bare overtatt alt og drept sukkerertene våre, så der må vi gjøre om en del til neste år, men det ble gode sukkererter der og.

Elsker å kunne rusle ut i hagen og plukke salat og urter og grønt til middagen, har ikke kjøpt salat i butikk siden mai en gang vi :D

C96B434D-C704-4DA5-B745-610BB7F89263_zps

Note til neste år:
- Vi trenger tydeligvis ikke være redde for at ting skal gro hos oss, for det gjør det, som bare rakkern :| Så plant mindre og mindre tett!

- Bedre støtte til sukkererter! Blir nok kompostgrinder ellernoe som jeg kom over tips om når jeg innså at stengene våre ikke holdt, men for i år har vi bare gitt opp :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten motsatt problem, det kalles vel luksusproblem :lol: Men her gror ting som bare rakkern, altfor altfor mye :teehe: Aner ikke hva vi har GJORT!

Gulrøttene våre begynner å bli fine, i bakgrunnen sees salaten vår som ser ut som den vurderer verdensdominans sammen med overvokst persille og timian :teehe: Det taaaar heeelt aaav i kassene våre. Sukkerertene måtte vi renske opp i etter at en hel haug plutselig begynte å skulle klatre over gjerdet istedetfor på de "fine" stengene vi hadde satt opp :teehe: Den andre kassen har vi gitt opp, blandingen av korn/ringblomster har bare overtatt alt og drept sukkerertene våre, så der må vi gjøre om en del til neste år, men det ble gode sukkererter der og.

Elsker å kunne rusle ut i hagen og plukke salat og urter og grønt til middagen, har ikke kjøpt salat i butikk siden mai en gang vi :D

C96B434D-C704-4DA5-B745-610BB7F89263_zps

Note til neste år:

- Vi trenger tydeligvis ikke være redde for at ting skal gro hos oss, for det gjør det, som bare rakkern :| Så plant mindre og mindre tett!

- Bedre støtte til sukkererter! Blir nok kompostgrinder ellernoe som jeg kom over tips om når jeg innså at stengene våre ikke holdt, men for i år har vi bare gitt opp :P

Oi! Hva slags salat? Sånn vil jeg ha neste år! Hadde bare plukksalat i fjor, de ble litt små og "bladaktige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Hva slags salat? Sånn vil jeg ha neste år! Hadde bare plukksalat i fjor, de ble litt små og "bladaktige"

Det er plukksalat :| Helt vanlige frø kjøpt på plantasjen. Jorda i kassene er helt nederst kompostjord fra sameiekomposten (som inneholdt også litt plastbiter og søppel og sånn :lol: Men var bare fyllmasse da), og øverst plantejord fra felleskjøpet iblandet litt hønsegjødsel. Skjønner virkelig ikke hva vi har gjort riktig :lol: Aldri plantet ting før vi, også bare ka-boom, full groeksplosjon på alle kanter. Jo, i starten av spiretida dekket vi til hele greia med plast for å beskytte plantene, siden det var helt ekstremt med regn og det begynte å danne seg myr nede i kassene, så vi hadde plast på i noen uker, til spirene nådde "taket" på plasten, etter det har de vært overlatt nesten til seg selv, blitt vanna nå i det siste pga veldig til varme, men that's it. Vi har hatt litt snegler i de, men egentlig veldig lite og overraskende lett å bli kvitt, men vi har oppdaga at vi har en 3-4 leopardsnegler "på vakt" i hagen vår, de skal få bli, snillingene :ahappy:

Neste år får vi sikkert ikke en dritt :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plukksalat :| Helt vanlige frø kjøpt på plantasjen. Jorda i kassene er helt nederst kompostjord fra sameiekomposten (som inneholdt også litt plastbiter og søppel og sånn :lol: Men var bare fyllmasse da), og øverst plantejord fra felleskjøpet iblandet litt hønsegjødsel. Skjønner virkelig ikke hva vi har gjort riktig :lol: Aldri plantet ting før vi, også bare ka-boom, full groeksplosjon på alle kanter. Jo, i starten av spiretida dekket vi til hele greia med plast for å beskytte plantene, siden det var helt ekstremt med regn og det begynte å danne seg myr nede i kassene, så vi hadde plast på i noen uker, til spirene nådde "taket" på plasten, etter det har de vært overlatt nesten til seg selv, blitt vanna nå i det siste pga veldig til varme, men that's it. Vi har hatt litt snegler i de, men egentlig veldig lite og overraskende lett å bli kvitt, men vi har oppdaga at vi har en 3-4 leopardsnegler "på vakt" i hagen vår, de skal få bli, snillingene :ahappy:

Neste år får vi sikkert ikke en dritt :lol:

Det har vært en veldig bra sommer for blad- og rotgrønnsaker som ikke er så varmekrevende, i hvert fall nordpå og hos de jeg kjenner i trøndelag. Rikelig med regn, og lang vekstsesong før blomstring pga det kjølige været. I tillegg høres det ut som plantene deres har hatt god jord og rikelig med næring, og i praksis stått i "drivhus" mens de var små. Så dere har sikkert hatt perfekte forhold for både salat, gulrøtter og sukkererter i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en veldig bra sommer for blad- og rotgrønnsaker som ikke er så varmekrevende, i hvert fall nordpå og hos de jeg kjenner i trøndelag. Rikelig med regn, og lang vekstsesong før blomstring pga det kjølige været. I tillegg høres det ut som plantene deres har hatt god jord og rikelig med næring, og i praksis stått i "drivhus" mens de var små. Så dere har sikkert hatt perfekte forhold for både salat, gulrøtter og sukkererter i år. :)

Ah, takk! Ja, det er sånne ting vi stort sett ikke har peiling på, bare sådde ting vi hadde lyst på vi :teehe: Men det ga virkelig mersmak, veldig veldig gøy er det :) Men man lærer mye på å ha prøvd det en gang ja, blir litt endringer til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plukksalat :| Helt vanlige frø kjøpt på plantasjen. Jorda i kassene er helt nederst kompostjord fra sameiekomposten (som inneholdt også litt plastbiter og søppel og sånn :lol: Men var bare fyllmasse da), og øverst plantejord fra felleskjøpet iblandet litt hønsegjødsel. Skjønner virkelig ikke hva vi har gjort riktig :lol: Aldri plantet ting før vi, også bare ka-boom, full groeksplosjon på alle kanter. Jo, i starten av spiretida dekket vi til hele greia med plast for å beskytte plantene, siden det var helt ekstremt med regn og det begynte å danne seg myr nede i kassene, så vi hadde plast på i noen uker, til spirene nådde "taket" på plasten, etter det har de vært overlatt nesten til seg selv, blitt vanna nå i det siste pga veldig til varme, men that's it. Vi har hatt litt snegler i de, men egentlig veldig lite og overraskende lett å bli kvitt, men vi har oppdaga at vi har en 3-4 leopardsnegler "på vakt" i hagen vår, de skal få bli, snillingene :ahappy:

Neste år får vi sikkert ikke en dritt :lol:

Da finnes det tydeligvis flere typer plukksalat :P

Vi har plukket inn de siste gulrøttene nå. De fikk ikke akkurat noe imponerende størrelse, men var kjempegode som snacks. Har tatt opp tre potetplanter og brukt til middag, den siste med veldig bra resultat (normalstore poteter), som ble en kjempegod potetmos :) Og sukkerertene har startet på nytt igjen i toppen av de "gamle" plantene som begynner å vissne :D Tror jeg må si meg fornøyd med årets avling med tanke på hvor lite arbeid som ble lagt ned, og null forkultivering (bare litt beskyttelse over kassen under spiringen)... Og nå kom jeg akkurat på chiliplanten som har stått ute i det voldsomme regnværet som har vært... Deeeet var nok ikke helt ideelt :blink:

Neste år må jeg bli litt flinkere med sommerblomstene, der har jeg ikke hatt noe særlig suksess. De blir nok byttet med lyng i pottene snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme sort med plukksalat i tre år nå, og tidligere synes jeg den var vært veldig spinkel og puslete. I år venta jeg mye lengre før jeg høsta og høsta litt forsiktigere i starten, og nå svømmer jeg i salat. Så hvordan man høster kan tydeligvis også ha noe å si :)

Men det finnes helt sikkert ulike sorter og altså. Det er ikke sikkert deres type hadde blitt stor uansett @*Marianne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme sort med plukksalat i tre år nå, og tidligere synes jeg den var vært veldig spinkel og puslete. I år venta jeg mye lengre før jeg høsta og høsta litt forsiktigere i starten, og nå svømmer jeg i salat. Så hvordan man høster kan tydeligvis også ha noe å si :)

Men det finnes helt sikkert ulike sorter og altså. Det er ikke sikkert deres type hadde blitt stor uansett @*Marianne*

Husker ikke hvor stor den skulle bli, men jeg var nok litt utålmodig og plukket antagelig litt tidlig også. Tror det må være en annen type, for mine var "rette" i kantene av bladene, ikke sånn bulkete... Prøver meg på noe annet neste år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vemodig å se den fine balkongen min kaste inn det grønne håndkleet for sesongen og visne hen:

E101987D-0F01-4449-AAF9-31C2125198A5_zps

Denne har jeg hatt i mange måneder, så den skjønner jeg at er sliten...

A94535E4-6D62-4F48-8817-0E46B610DAF1_zps

Mens denne sådde jeg rett før ferien, og den har nettopp fått blomster!

8DB55308-0719-40AD-B10B-BFC39B8DF5B3_zps

Gresskarene har vokst masse!

13CB2FB9-CF36-487D-A6F0-66C7B1CFAF12_zps

Men nå er det jo brått skikkelig høst ute, så jeg har begynt et nytt prosjekt. :teehe: Min fine mann og jeg bærer ranka inn om kvelden og ut om morran! :D Jeg tar potta, han ranka som en diger boa-slange, og så får vi se om det vokser eller dør.

417DF09F-5278-4906-9AE0-5EDD5D04A546_zps

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og vokste det over all forventning! :blink:

Jeg måtte omplassere halvparten av dillen og de 2 plantene har gitt masse squash. Til neste år holder det med 1! :P:ahappy:

Salten gikk det ikke så bra med, brunsneglene har klatret opp i pallekarmen via et digert squashblad som hang over kanten. Til neste år blir det bygget opp en etg til på pallekarmen. Også må det noe form for støtte til tomatplanten og dillen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus, mamma pleier å ta tomatene av planta og la dem ligge solrikt i en vinduskarm. :)

Vi bor på landet, og her blir det småfluer (sukkerfluer, kalles de visstnok) med en gang frukt og andre søte ting ligger fremme. Så jeg er redd for at jeg må gjøre noe annet med dem enn å legge dem i vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvordan man "tar vare på" sukkererter? Har plenty nå! Men hvordan ... best forvalte de? :P

Paprika og chillien min har virkelig tatt seg etter de fikk nye potter, men jeg har ikke gjødslet de godt så de har ikke bært frukter enda :( Dessverre! Kanskje jeg prøver å kjøpe noe flytende gjødsel?

På 1 måned har de gått fra dette:

20008840228_540399392d_b.jpg

Til dette.... SHEISSE?! :lol:

20543112464_9d043fc167_c.jpg

20543108294_c1e3408062_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq Sukkererter smaker best ferske (og før de får skikkelig store erter) synes jeg, men det går sikkert an å fryse dem ned også? Vi har også alt for mye i år, så det hadde kanskje ikke vært så dumt...

Når sådde du paprika og chili? Begge bruker lang tid på å lage frukt, så det kan hende de bare trenger litt mer tid. De gangene jeg har rukket å få noe særlig med paprika i vinduskarmen om høsten, har jeg stort sett sådd i romjula. Chiliplanter kan klippes ned og overvintres til neste år, da. :)

Har du funnet ut hva du har, forresten? Får vi lov å gjette? I så fall tipper jeg at den på bilde nr. 2 er paprika, og at den nederste er chili. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til grønne inneplanter som ikke trenger mye lys, og som er relativt enkle å holde?

Ønsker meg en stor plante til å ha på gulvet/krakk, som blir stående ca 3-4 meter foran et vindu som ikke har direkte sol, samt har veldig lyst på en litt stor, evt to mindre, som blir oppå peisen på andre siden av rommet fra vinduet (altså lite lys)... Har hatt sverdlilje på peisen tidligere, den holdt lenge, men plutselig ville den ikke mer... Ønsker meg og en litt stor plante i soveromsvinduet, heller ikke direkte sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til grønne inneplanter som ikke trenger mye lys, og som er relativt enkle å holde?

Ønsker meg en stor plante til å ha på gulvet/krakk, som blir stående ca 3-4 meter foran et vindu som ikke har direkte sol, samt har veldig lyst på en litt stor, evt to mindre, som blir oppå peisen på andre siden av rommet fra vinduet (altså lite lys)... Har hatt sverdlilje på peisen tidligere, den holdt lenge, men plutselig ville den ikke mer... Ønsker meg og en litt stor plante i soveromsvinduet, heller ikke direkte sol.

Aloe veraen min hadde elsket de forholdene. Pengetre og andre sukulenter kunne også likt seg der (pengetre kan bli ganske store etterhvert).

Vindusblad er fine, tåler endel og ganske store.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen smarte hagefolk her som kjenner til ulike typer prydgress? Ønsker tips om ulike typer prydgress, helst litt høye, men gjerne også lave, som passer i skygge/ til nøds halvskygge (får litt morgensol og litt sol sent på kvelden på sommeren) i sone 4 (Konnerud, Drammen). I tillegg skulle jeg gjerne hatt tips om en høy staude som kan passe til de samme forholdene og sammen med prydgress. Jeg ser for meg Rudbeckia, men har ikke greid å finne ut om den passer i de forholdene. Jordforholdene er litt "uvisse" men det som vokser der nå vokser bra (både Hosta, iris, alchemilla mollis, og diverse roser, dvs litt av hvert), det er relativt veldrenert, men ikke så dyp jord (bedet er opphøyet, med fjell på "bakkenivå" under deler av bedet, fjellet forsvinner dypere ned i den andre halvdelen, så det er dypere på den ene siden enn den andre)... Tanken er et litt "høyt og vilt" staudebed, men det skal være litt lavere planter i kanten (tenker å beholde hosta, iris og alchemilla, hvis ikke det blir for trangt...)

IMG_5176.JPG

Bildet viser bedet det er snakk om for noen uker siden, for jeg innser at forklaringen om hvordan det så ut med fjell osv ble litt uforståelig...

Endret av *Marianne*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Drar opp denne jeg. 

Tomater! Jeg har fire tomater jeg hadde glemt bort, så på dem, de så helt fine ut. Åpnet en - full av spirer. Tilfeldig. :aww: Åpnet nr 2. Og så full av spirer. Begynner å ane en trend. Åpnet nr 3. veeeeeeldig forsiktig; også full av spirer. Nr 4 ligger urørt - får være grenser for hvor treg jeg er. MEN ! Kan jeg gjøre noe med dem for å få tomatplanter? har ikke jord nå, og vet ikke om jeg får tak i i morgen, men kan prøve? La dem ligge i tomatene og se hva som skjer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Raksha skrev:

Drar opp denne jeg. 

Tomater! Jeg har fire tomater jeg hadde glemt bort, så på dem, de så helt fine ut. Åpnet en - full av spirer. Tilfeldig. :aww: Åpnet nr 2. Og så full av spirer. Begynner å ane en trend. Åpnet nr 3. veeeeeeldig forsiktig; også full av spirer. Nr 4 ligger urørt - får være grenser for hvor treg jeg er. MEN ! Kan jeg gjøre noe med dem for å få tomatplanter? har ikke jord nå, og vet ikke om jeg får tak i i morgen, men kan prøve? La dem ligge i tomatene og se hva som skjer? 

 

Klarer du å la være å sjekke den siste? :D

Jeg fikk også spirer i tomater. I sommer, riktignok. Lot de først ligge i tomatene, men da de begynte å mugne pirket jeg de forsiktig løs og plantet i jord inne. Det er veldig merkelig at det er så mange sånne tomater for tiden :) Mine var nok plommetomater eller noe annet litt stort, for de rakk aldri å bli røde. Bare store, avlange og grønne tomater.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helianthus skrev:

Klarer du å la være å sjekke den siste? :D

Jeg fikk også spirer i tomater. I sommer, riktignok. Lot de først ligge i tomatene, men da de begynte å mugne pirket jeg de forsiktig løs og plantet i jord inne. Det er veldig merkelig at det er så mange sånne tomater for tiden :) Mine var nok plommetomater eller noe annet litt stort, for de rakk aldri å bli røde. Bare store, avlange og grønne tomater.

Jada - tror det.. hmmm... kanskje :lol:   Putte hele tomata i jord kanskje? :lol: 

Ah ok, da prøver jeg det. Mine er vanlige løsvektstomater, så bør vel kanskje sås nå uansett om de skal rekke å bli grønne til sommern :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...