Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

På 20.5.2016 at 4:42 PM, Raksha skrev:

Hvaslags snelger er dette? Brunsneglen? 

Jepp!

På 20.5.2016 at 6:24 PM, Lemen skrev:

Så himla surt med solsikkene! Død over brunsnegler sier jeg bare. Jeg prøver meg med solsikker for tredje året på rad, men nå i potter og har planer om å ta med noen solsikker på hytta for der er det *bank i bordet* ikke brunsnegler ennå. Mine to andre forsøk har blitt spist opp etter veldig kort tid, dessverre. Så dette er siste året, nå blir det bare akeleier og valmuer fremover. De er heldigvis garantert sneglesikre. :) Håper jeg får til de orientalske valmuene, jeg synes de er så lekre og de gjør litt mer av seg enn sibirvalmuer og kaliforniavalmue.

Heirloom tomatene er jeg kjempespent på, jeg kjøpte en type som skal være veldig smakelig i tillegg til pen - håper jeg.:)

Å, er valmuer sneglefientlige? Da må jeg ha noen sånne! 

Foreløpig er det veldig lite snegler i hagen, tok et par-tre bitte bitte små i går, men ellers ingen tegn til dem. Det er ellers MASSE nede i skogen som tomta vår grenser til, så jeg forbereder meg til kamp! 

De leopardsneglene er veldig effektive! I fjor fant jeg tre stykker på ett sted mens jeg gikk på tur, så jeg plukket dem med meg i en bæsjepose og tok med hjem og slapp løs i hagen... Grazy Garden Lady! :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Ingenting som er bedre for hager enn morderiske rov-snegler altså :lol: 

 

Det grønnes i kassene våre og, selv om vi i år hoppet over innespiring og plantet alt rett ut. Spent på hva som dukker opp :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Annegru skrev:

Jepp!

Å, er valmuer sneglefientlige? Da må jeg ha noen sånne! 

Foreløpig er det veldig lite snegler i hagen, tok et par-tre bitte bitte små i går, men ellers ingen tegn til dem. Det er ellers MASSE nede i skogen som tomta vår grenser til, så jeg forbereder meg til kamp! 

De leopardsneglene er veldig effektive! I fjor fant jeg tre stykker på ett sted mens jeg gikk på tur, så jeg plukket dem med meg i en bæsjepose og tok med hjem og slapp løs i hagen... Grazy Garden Lady! :P

Her vi bor hadde vi sånt kjempesnegleutryddingsprosjekt i fjor (det har vel stått litt om det i Nettavisene i det siste), og her er de veldig opptatt av at leopardsneglene også er en fremmed art, og at effekten ift brunsnegler er overdrevet, og at de derfor også bør tas liv av... Jeg vet ikke (kanskje biologSiri vet), men de er absolutt like ekle...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

usj, husker naboen plukket brunsnegler i litervis da jeg bodde på vestlandet. Her oppe i høyden slipper vi den, heldigvis! :D

 

Så feil i går, én ertespire, og en solsikkespire, i dag har resten av solsikkene spiret! Venter fremdeles på ertene, hadde håpet på fler enn en spire der. Men er vel ikke for sent enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annegru skrev:

Jepp!

Å, er valmuer sneglefientlige? Da må jeg ha noen sånne! 

Foreløpig er det veldig lite snegler i hagen, tok et par-tre bitte bitte små i går, men ellers ingen tegn til dem. Det er ellers MASSE nede i skogen som tomta vår grenser til, så jeg forbereder meg til kamp! 

De leopardsneglene er veldig effektive! I fjor fant jeg tre stykker på ett sted mens jeg gikk på tur, så jeg plukket dem med meg i en bæsjepose og tok med hjem og slapp løs i hagen... Grazy Garden Lady! :P

Grøss, vi har masse snegler i hagen til tross for at vi har prøvd alle tiltak i boka (nematoder, ferramol, øl, sneglefeller osv osv). Så nå plukker vi og strør med ferramol - det nytter ikke med annet når nærmeste hage er et stort villnis som fungerer som snegleoppdrett dessverre.

Det finnes heldigvis en rekke planter som er sneglesikre. Her er en fin liste: http://minvillahage.blogspot.com/p/sneglesikre-planter.html Shit, så akkurat at orientalsk valmue var regnet som sneglemat.. det er jo ikke bra :( 

Jeg har god erfaring med peoner, hvit løyntnanshjerte, lavendel, akeleier, valmuer (kalifornia og sibir), roser, allium, nellik, rutelilje, lobelia og stokkrose. Alt som kommer veldig tidlig som pinseliljer, påskeliljer, tulipaner, krokus, perleblomst, snøklokker, klosterklokke, scilla er også trygt.

Jeg har også et surjordsbed med hele "syklubben" (rhododendron, azalea, hortensia) som får stå fint i fred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krilo skrev:

Jeg har hatt stor suksess med moskus ender I hagen.  Jeg solgte min siste I fjor og hun holdt alene hele hagen fri for snegler. Hun tok seg betalt da ,spiste opp hosta mine. :hmm: men sånn bortsett fra det og all andeandebæsjen savner jeg ender I hagen.  I år har jeg nesten ikke sett brunsnegler .. trur hun gjorde så god jobb I fjor at bestanden forsvant. Men bor I bolig felt og sett snegler i  nabo hagene.  Så er vel bare spørsmål om tid før jeg er invadert igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikkene spirer som bare det. Dette er solsikkefrø kjøpt på butikk, beregnet til villfugler :ahappy: 

Ertene ser det dårlig ut med, kun en av 5 som har spiret. Jordbærene kommer, det går bare skrekkelig sakte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Raksha skrev:

Solsikkene spirer som bare det. Dette er solsikkefrø kjøpt på butikk, beregnet til villfugler :ahappy: 

Ertene ser det dårlig ut med, kun en av 5 som har spiret. Jordbærene kommer, det går bare skrekkelig sakte. 

 

Det får jeg å teste. Solsikkefrøene. Har fått en rød og hvit fluesnapper på fuglebrett som griser og strør godt om seg så hadde vært greit med frø igjen hehe. Ooså er det jo fint med solsikker da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det får jeg å teste. Solsikkefrøene. Har fått en rød og hvit fluesnapper på fuglebrett som griser og strør godt om seg så hadde vært greit med frø igjen hehe. Ooså er det jo fint med solsikker da.

 

Solsikker er kjempefint! :D Aldri tenkt tanken engang, var en kanindame som anbefalte meg det - for de krever nada nix grønne fingre, og kan plukkes og gis ferske eller tørkes, frøene kan brukes til tynne dyr,  resten av planten er fin vintersnacks :D Så nå ser jeg stadig nye plasser ute jeg har lyst til å prøve å plante solsikker :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Raksha skrev:

Solsikker er kjempefint! :D Aldri tenkt tanken engang, var en kanindame som anbefalte meg det - for de krever nada nix grønne fingre, og kan plukkes og gis ferske eller tørkes, frøene kan brukes til tynne dyr,  resten av planten er fin vintersnacks :D Så nå ser jeg stadig nye plasser ute jeg har lyst til å prøve å plante solsikker :lol: 

 

me like. Tipper jeg skal skylde på den skrubbsultne fluesnapperen og ups miste noen frø langsmed veggen rett på bortsiden av der jeg forer fuglene. Det skal da være nok mat rundt omkring men den må ha rede i nærheten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lijenta skrev:

me like. Tipper jeg skal skylde på den skrubbsultne fluesnapperen og ups miste noen frø langsmed veggen rett på bortsiden av der jeg forer fuglene. Det skal da være nok mat rundt omkring men den må ha rede i nærheten 

Ser at om man forplanter inne så skal de stå kaldt og lyst for å ikke bli skrekkelig tynne og skrale, så mine skal jeg sette opp i soveromsvinduet tenker jeg :D Skal prøve å så ut en hel haug, er mange frø i en 5kg sekk :aww::lol:  Så får vi se hva som kommer opp og hvor. Tenk en solsikkeeng :wub:  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Paprikaplanten har begynt å lage babyparikaer! :D Også er det mange små tomater på den største av plantene (den andre er for liten foreløpig). Sukkerertene vokser som bare fy, og det er masse gressløk og persille ute i pallekarmen! Grønnkål og jordbær vokser sakte men sikkert. Morro!  :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager til, så kan jeg høste mitt første jordbær :bananas:

Her vokser og gror det veldig i pallekarmene også. Gulrøttene begynner å sette røtter liksom, grønnkålen gror og salaten er totalt kaos men det vokser og gror. Sukkerertene begynner snart å blomstre tror jeg, og brokkolien begynner også å bli stor. Jeg tynnet ut i rekkene både her og der i dag. Ellers blomstrer det fortsatt i blomsterkassene mine, men noen er nok kanskje på hell.... jeg tror jeg nesten drukna den ene lobeliaen min forresten... Rabarbraplantene ser ut til å trives der de står, det samme med potentillaene. Og epletreet som var dødt og ble flyttet til komposthaugen har begynt å få blader... En hage som blir til ved tilfeldigheter - men det er veldig koselig :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Her var det minusgrader i natt, så glad jeg ikke har planta ut noe :lol: Forhåpentligvis siste frostnatta på ei stund. Fått 4 pallekarmer, så må få tak i jord til å ha oppi :ahappy: 

 

Frost i juni synes jeg er unødvendig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okei, mamma sendte med meg den årlige tomatplanta Jeg er svært lite grønn, tideligere har jeg bare levert den til stemor som har pusla med den til den døde.  Men nå får jeg prøve selv.   Rørlegger'n mener at planter må ha et sted å bo, så igår lagde vi en "liten"  tomatplantekasse.  Den har fått sånn sort plast inni og står et solfylt sted med litt ly for vinden.    Hva fyller jeg den med? Kan jeg bruke litt jord og fjas fra hagen, også tomatplantejord øverst? Blir fryktelig dyrt om jeg må fylle hele med tomatplantejord :lol:

Mamma sa jeg måtte vanne den mye og at den likte sol, men trenger den noe mer? Kan jeg plante hva som helst sammen med den? Eller blir den sur om den må bo med andre ting (kom gjerne med forslag, litt stusselig med én ting oppi den svære greia.. )

Hilsen nybegynner med én tomatplante.  

dHZBLO.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ozzy skrev:

Okei, mamma sendte med meg den årlige tomatplanta Jeg er svært lite grønn, tideligere har jeg bare levert den til stemor som har pusla med den til den døde.  Men nå får jeg prøve selv.   Rørlegger'n mener at planter må ha et sted å bo, så igår lagde vi en "liten"  tomatplantekasse.  Den har fått sånn sort plast inni og står et solfylt sted med litt ly for vinden.    Hva fyller jeg den med? Kan jeg bruke litt jord og fjas fra hagen, også tomatplantejord øverst? Blir fryktelig dyrt om jeg må fylle hele med tomatplantejord :lol:

Mamma sa jeg måtte vanne den mye og at den likte sol, men trenger den noe mer? Kan jeg plante hva som helst sammen med den? Eller blir den sur om den må bo med andre ting (kom gjerne med forslag, litt stusselig med én ting oppi den svære greia.. )

Hilsen nybegynner med én tomatplante.  

dHZBLO.jpg

Legg papp eller gamle filleryer i bunn (Da slipper du ut vannet med holder litt ugress unna) og fyll med rusk og rask fra hagen, så tar du 15-20 cm jord på toppen som du planter i. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...