Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

På 7.1.2016, 10.42.50, Toril skrev:

Naboen min er en dyktig hobbygartner,han tar ut frøene og sår dem.Uten "tomatkroppen":ahappy:

Glemte helt å se etter jord i butikkene i dag, kasta alle minus en, men den gror :o Plassert den i vinduskarm med endel sol, og varmeovn under. Tror muligens ikke jeg gidder å styre så mye, heller legge noen tomater vekk og se om jeg får samme resultat til våren når det er litt større sjansje for å få det til å overleve. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hjelp!

Kjøpte en nydelig hortensia i potte igår! Da struttet den. Idag er alle bladene helt slappe, og den er ikke tørr. Kan de ha vannet for mye i butikken? Kan jeg redde den?

 

På 9.1.2016 at 10:55 PM, Raksha skrev:

Bilde fra i dag:

23650503584_dfd1e85143_b.jpg

 

 

 

 

Næææ, så kult! Er det bare å skjære av toppen og putte den "i sola"? Hva gjør du for at den ikke skal mugne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Teserere skrev:

Hjelp!

Kjøpte en nydelig hortensia i potte igår! Da struttet den. Idag er alle bladene helt slappe, og den er ikke tørr. Kan de ha vannet for mye i butikken? Kan jeg redde den?

 

Næææ, så kult! Er det bare å skjære av toppen og putte den "i sola"? Hva gjør du for at den ikke skal mugne?

Endte med å kaste den jeg, den tørka ut, mugnet ikke. Men kom masse mer grønt først. :D Skal spare noen tomater og se om jeg får til å plante spirende frø i mars/april :D De andre her har sagt man må pelle ut spirene forsiktig og plante i jord. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen hageguruer kan svare: Jeg fikk tulipaner til jul. Snittet ikke av knollen, dermed sprang ikke knoppene ut, derimot har røttene begynt å gro. Hvordan kan jeg stelle dem for at de skal bli planter til sommeren? De står med de visne bladene og blomstene enda.

Kan jeg plante dem i en potte, skal de settes ut i frost, eller bør de stå inne? Lyst, mørke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Teserere skrev:

Hjelp!

Kjøpte en nydelig hortensia i potte igår! Da struttet den. Idag er alle bladene helt slappe, og den er ikke tørr. Kan de ha vannet for mye i butikken? Kan jeg redde

 

Sjekk om den har utøy. Gå iallefall tilbake og få pengene igjen. Ikke ta imot ny plante fra samme butikk hvis den har utøy, iallefall ikke før de har sanert blimsteravdelingen for utøy.

Jeg fikk en hortensia med lus en gang. Fikk pengene igjen, det var masse lus på resten av plantene i butikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tricolor skrev:

 Håper noen hageguruer kan svare: Jeg fikk tulipaner til jul. Snittet ikke av knollen, dermed sprang ikke knoppene ut, derimot har røttene begynt å gro. Hvordan kan jeg stelle dem for at de skal bli planter til sommeren? De står med de visne bladene og blomstene enda.

Kan jeg plante dem i en potte, skal de settes ut i frost, eller bør de stå inne? Lyst, mørke?

La de visne helt ned (hvis ikke de er vissne allerede). Jeg pleier å gi de en kuldeperiode når de har visnet ned, dvs de ligger i garasjen eller boden (relativt tørt og kaldt) gjennom vinteren (pleier bare å la "gresset" være på, det tørker og kan bare renses av når løken skal i jorda), og sett de ut til våren/høsten (ideelt sett skal de vel settes om høsten litt avh av type løkplante). Når det gjelder tulipaner og andre løkplanter som er ute lar jeg de bare visne ned der de står, eller evt flytter de litt bak i bedet så de kan stå der å visne, også kutter jeg av bladene når de er helt visne. Så kommer det opp blomster neste år?

Har selv noen svibler fra jula som jeg venter på at skal visne ned, og håper jeg rekker å gi de en kort kuødeperiode før kulda tar slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tricolor skrev:

Sjekk om den har utøy. Gå iallefall tilbake og få pengene igjen. Ikke ta imot ny plante fra samme butikk hvis den har utøy, iallefall ikke før de har sanert blimsteravdelingen for utøy.

Jeg fikk en hortensia med lus en gang. Fikk pengene igjen, det var masse lus på resten av plantene i butikken også.

Den var faktisk tørr. Dynket den i vasken 30 minutter og lot den renne av seg og da kom den seg. Tørst plante! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har prøvd seg på forglemmegei store krukker eller verandakasser?
Hagen er litt lite bikkjesikker, men ville gjerne grodd noen forglemmegei. Helst noen som blomstrer i mai/juni. Vet man kan sette en forkultur inne, men vil de kunne vokse og trives i en kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har rådyr som gresser i hagen, i hvert fall har gjort det siden jeg flyttet inn i november, og vet ikke hva slags piknikvaner de har på sommeren, så jeg vet ikke om jeg gidder å investere tid og penger i noe utvendig før jeg vet mer om hva som allerede er her og hva rådyrene gjør.

Men jeg har en slags glassveranda/dårlig isolert påbygg hvor jeg bør kunne få fram litt av hvert. Er det i så fall nå jeg bør begynne å så for å få egne grønnsaker og urter?

Når jeg tenker meg om, står det også et lite drivhus i hagen, men den ene veggen har falt av, og jeg vet ikke hva slags stand det er i.

Jeg drømmer om rabarbra og jordbær, men innser at det er vanskelig å få til i potte. Jeg drømmer om agurk og salat. Også synes jeg solsikker er vakre.

Jeg har fire-fem epletrær ute også - hva slags TLC trenger de, utover beskjæringen som rådyrene har gjort?

Tips til en noob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
9 minutter siden, SFX skrev:

Jeg har rådyr som gresser i hagen, i hvert fall har gjort det siden jeg flyttet inn i november, og vet ikke hva slags piknikvaner de har på sommeren, så jeg vet ikke om jeg gidder å investere tid og penger i noe utvendig før jeg vet mer om hva som allerede er her og hva rådyrene gjør.

Men jeg har en slags glassveranda/dårlig isolert påbygg hvor jeg bør kunne få fram litt av hvert. Er det i så fall nå jeg bør begynne å så for å få egne grønnsaker og urter?

Når jeg tenker meg om, står det også et lite drivhus i hagen, men den ene veggen har falt av, og jeg vet ikke hva slags stand det er i.

Jeg drømmer om rabarbra og jordbær, men innser at det er vanskelig å få til i potte. Jeg drømmer om agurk og salat. Også synes jeg solsikker er vakre.

Jeg har fire-fem epletrær ute også - hva slags TLC trenger de, utover beskjæringen som rådyrene har gjort?

Tips til en noob?

For å holde rådyr vekk fra blomstene skal det vist være effektivt med ulltråd. Skal du kjøpe blomster så skal gult være noe som holder dem vekk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Guest Snusmumrikk
På 1.3.2016 at 7:38 PM, SFX skrev:

Jeg har rådyr som gresser i hagen, i hvert fall har gjort det siden jeg flyttet inn i november, og vet ikke hva slags piknikvaner de har på sommeren, så jeg vet ikke om jeg gidder å investere tid og penger i noe utvendig før jeg vet mer om hva som allerede er her og hva rådyrene gjør.

Men jeg har en slags glassveranda/dårlig isolert påbygg hvor jeg bør kunne få fram litt av hvert. Er det i så fall nå jeg bør begynne å så for å få egne grønnsaker og urter?

Når jeg tenker meg om, står det også et lite drivhus i hagen, men den ene veggen har falt av, og jeg vet ikke hva slags stand det er i.

Jeg drømmer om rabarbra og jordbær, men innser at det er vanskelig å få til i potte. Jeg drømmer om agurk og salat. Også synes jeg solsikker er vakre.

Jeg har fire-fem epletrær ute også - hva slags TLC trenger de, utover beskjæringen som rådyrene har gjort?

Tips til en noob?

Jeg vet ikke med rabarbra, men jordbær, agurk og salat kan fint dyrkes i potter :) Du får nok ingen enorme jordbæravlinger om du ikke har veldig mange potter (google jordbærkrukke, så får du noen ideer), men agurk og salat kan du få frem en del av i krukke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2016 at 7:38 PM, SFX skrev:

Jeg har rådyr som gresser i hagen, i hvert fall har gjort det siden jeg flyttet inn i november, og vet ikke hva slags piknikvaner de har på sommeren, så jeg vet ikke om jeg gidder å investere tid og penger i noe utvendig før jeg vet mer om hva som allerede er her og hva rådyrene gjør.

Men jeg har en slags glassveranda/dårlig isolert påbygg hvor jeg bør kunne få fram litt av hvert. Er det i så fall nå jeg bør begynne å så for å få egne grønnsaker og urter?

Når jeg tenker meg om, står det også et lite drivhus i hagen, men den ene veggen har falt av, og jeg vet ikke hva slags stand det er i.

Jeg drømmer om rabarbra og jordbær, men innser at det er vanskelig å få til i potte. Jeg drømmer om agurk og salat. Også synes jeg solsikker er vakre.

Jeg har fire-fem epletrær ute også - hva slags TLC trenger de, utover beskjæringen som rådyrene har gjort?

Tips til en noob?

"Ingenting" spiser rarbarbra, så det er rådyrtrygt. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hage med bratt skråning. Vi ønsker oss en støttemur med gjerde, men prisoverslag fra bygger var på 200 000,-, litt over vårt budsjett... :P Tror jeg nøyer meg med å plukke litt ugress å slå plenen i år!

Ellers har jeg plantet noen stauder som jeg fikk av min tante, som hun har fått av bestemor, og det er så gøy å se at de blomstrer!

SBsX0cAl.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny vår nye muligeter! 

I vinduskarmen har jeg nå basilikum, paprika og 2 x tomat. Også noen sommerblomster kanskje? Kanskje fordi de ser ganske stusslig ut foreløpig ift bildet på frøpakken :P

Ute  i pallekarmen har gressløken fra i fjor kommet tilbake, også har jeg sådd persille og grønnkål. I tillegg har jeg sådd salat og sukkererter :ahappy: Ene jordbærplanten har overlevd vinteren også, til tross for mye vær av ymse slag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen! Fikk erter og budalsnepefrø i dag, og har jorbærfrø liggende, så i morgen! (eeeeller fredag :lol: ) Skal kjøkkenvinduene mine bli grønne soon to be grønne oaser. :aww:  Vurderer å prøve å så tomater og paprika + vårløk også. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
6 timer siden, SFX skrev:

Er det mulig å si noe fornuftig ut fra bildet om dette blomsterbeddet? Hva er ugress, hva skal jeg fjerne, hva blir til noe pent?

DSC_0431.JPG

Begynn med å fjerne graset som har tatt overhånd. Da er det lettere å se. Ser ut til at det kan være noen gamle stauder . Fjern også det som er vissent. Spennende å se hva som kommer opp da. Har det på samme måten selv. Tar flere runder på tomta for å se hva som dukker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pallekarmer klargjort og sådd. Salat, spinat, masse sukkererter, gulrot og en liten rad med reddik. Maja har allerede vært å rørt litt rundt i salaten og spinaten så det spørs om ikke det blir en liten røre (må skynde meg å legge over duk tydeligvis) 

I tillegg skal jeg nyetablere et gammelt staudebed i år. Har fjernet en del roser, og Bergenia og diverse og masse ugressbefengt jord, og skal lage et nytt bed med masse prydgress, men noen blomstrende stauder innimellom. Moro å få være litt sånn designlandskapsarkitekt uten å bli vurdert av noen andre? (er landskapsarkitekt, men jobber med litt andre ting). 

Forresten noen som har forslag til høy staude med gule blomster som kan passe med høyt prydgress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

Begynn med å fjerne graset som har tatt overhånd. Da er det lettere å se. Ser ut til at det kan være noen gamle stauder . Fjern også det som er vissent. Spennende å se hva som kommer opp da. Har det på samme måten selv. Tar flere runder på tomta for å se hva som dukker opp

For en som er noob - kan jeg bare røske opp gresset med fingrene? Eller bør jeg klippe? Jeg er så redd for å ødelegge noe. Og hvordan vet jeg hva som er vissent og hva som bare er i dvale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
9 minutter siden, SFX skrev:

For en som er noob - kan jeg bare røske opp gresset med fingrene? Eller bør jeg klippe? Jeg er så redd for å ødelegge noe. Og hvordan vet jeg hva som er vissent og hva som bare er i dvale?

Ut fra det jeg ser på bildet kan du fjerne alt som er brunt. 

Graset må gjerne få med seg røttene opp så da må du rote litt i jorda. <ellers dukker det fort opp igjen. 

Brekker du av de lange brune så vil du se dem er tørre og brune tvers i mellom. Det ser for meg ut til å være noen blomster som setter nye skudd fra rota. Så alt det brune lange kan fjernes helt ned til jorda men ikke lengre ned.

Ser for meg ut som du har et blomsterbedd med kanter prøv å finn de og jobb derfra. Til høyre tipper jeg det er lavtvoksende stauder og til venstre høytvoksende stauder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...