Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

På 17. mai 2016 at 0:57 AM, Raksha skrev:

Hvor lenge lar dere spirene gro før dere tynner og setter dem en og en? Disse budalsnepefrøa spirer som bare juling :o  

 

Til det ser ut som de har det trangt? ? vet ikke noe regel, men  jeg har bare gjort det når jeg syns det ser trangt ut, evt når røttene begynner å komme ut under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

4 minutter siden, *Marianne* skrev:

Til det ser ut som de har det trangt? ? vet ikke noe regel, men  jeg har bare gjort det når jeg syns det ser trangt ut, evt når røttene begynner å komme ut under

Uhm... :lol: Aner ikke, de får stå en stund til for jeg kan ikke plante dem ut og begynner å gå tom for plass på kjøkkenet :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Vanlig problem? det tåler de sikkert...

Ja vi satser på det :D Konklusjonen min i går kveld var at om jeg får til i år, så skal jeg ha meg et lite drivhus nesteår!   Fikk tips  om at solsikker er enkelt og kan gis til kaniner (alt minus jordbæra (og vårløken) er planlagt sånn at kaninene også kan få, jordbæra vil vi ha helt selv :aww: ) , så da måtte jeg jo så noen solsikker også. :aww: Med 5 cm tykt snølag ute, så er det ikke så aktuelt å plante rett ut, og er endel arbeid å få blomsterbed og sånt i plantbar tilstand. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

agurkplantene mine bare dør! Jeg aner ikke hva jeg gjør galt! De var blitt store og fine, har plantet dem ut i drivhuset, og så dør de! Alt det andre spirer og gror, tomater, reddiker, brekkbønner, salat, sukkererter, paprika og til og med papaya-treet trives der inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, mokken skrev:

Nå har sukkerertene, salaten og grønnkålen også tittet opp av jorden! Spennende! :ahappy:

Her også :). Masse masse masse spirer... tror nesten det er på tide å tynne ut litt også. Også holder jordbærene på å sette kart allerede :o 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Annegru skrev:

agurkplantene mine bare dør! Jeg aner ikke hva jeg gjør galt! De var blitt store og fine, har plantet dem ut i drivhuset, og så dør de! Alt det andre spirer og gror, tomater, reddiker, brekkbønner, salat, sukkererter, paprika og til og med papaya-treet trives der inne..

Er det selve agurken som dør eller planten? Jeg måtte slutte med agurkplanter for knipingen av skudd ble så innmari omfattende , dvs jeg er er en lat gartner... :icon_redface: For å drive frem agurk må du knipe vekk mange skudd(agurkblomster) og heller la en til to agurker vokse frem. De må ha masse sol og vann og ha det lunt og varmt. Men det er stas når du kan høste knudrete rare agurker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lemen skrev:

Er det selve agurken som dør eller planten? Jeg måtte slutte med agurkplanter for knipingen av skudd ble så innmari omfattende , dvs jeg er er en lat gartner... :icon_redface: For å drive frem agurk må du knipe vekk mange skudd(agurkblomster) og heller la en til to agurker vokse frem. De må ha masse sol og vann og ha det lunt og varmt. Men det er stas når du kan høste knudrete rare agurker. :)

Det er planten. Den blir stor, men ikke så stor at den får blomster eller fryktelig mange skudd, så det er det som er så rart. De står i hjørnet i drivhuset, lengst unna døren og har det godt og varmt, med automatisk vanning (jeg har sjekket at de ikke tørker ut), så alt ligger jo til rette for dem sånn egentlig. Jeg vil ha knudrete, rare agurker! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annegru skrev:

Det er planten. Den blir stor, men ikke så stor at den får blomster eller fryktelig mange skudd, så det er det som er så rart. De står i hjørnet i drivhuset, lengst unna døren og har det godt og varmt, med automatisk vanning (jeg har sjekket at de ikke tørker ut), så alt ligger jo til rette for dem sånn egentlig. Jeg vil ha knudrete, rare agurker! :(

Æsj, så dumt. Det høres ut som et drømmehus for agurkplanter. Det eneste jeg vet er at agurker liker å ha pottene for seg selv, altså en stor potte på en agurkplante. De liker ikke å dele potter når de blir større. Så jeg vet ikke om det kan være noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lemen skrev:

Æsj, så dumt. Det høres ut som et drømmehus for agurkplanter. Det eneste jeg vet er at agurker liker å ha pottene for seg selv, altså en stor potte på en agurkplante. De liker ikke å dele potter når de blir større. Så jeg vet ikke om det kan være noe? 

Kanskje det er problemet? Jeg har to agurkplanter i en svær kasse, nemlig. Jeg har en til som foreløpig er i en liten potte, men som har vokst seg stor. Jeg planter om den i en større potte, for seg selv, og putter noe annet i kassen med de avdøde (eller, det er mulig faktisk den ene klarer seg, den så litt piggere ut i går, men den andre avgikk med døden i går ettermiddag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annegru skrev:

Kanskje det er problemet? Jeg har to agurkplanter i en svær kasse, nemlig. Jeg har en til som foreløpig er i en liten potte, men som har vokst seg stor. Jeg planter om den i en større potte, for seg selv, og putter noe annet i kassen med de avdøde (eller, det er mulig faktisk den ene klarer seg, den så litt piggere ut i går, men den andre avgikk med døden i går ettermiddag).

Jeg vet ikke jeg altså, men jeg har alltid lært at agurker ikke liker å dele potte og og at de trenger luft under bladene for å vokse, så de må bindes opp. 

Forresten, siden du har drivhus så har du kanskje masse annet gøy der også? Jeg har verken agurk eller gresskar i år, men da jeg leste om poding av agurk på gresskar så ble jeg helt inspirert. Dette må jeg prøve - men det blir et annet år. :) Kanskje det hadde vært noe for deg. :) http://www.datsja.no/blogg/2016/5/8/agurk-gresskar-transplantasjon-i-vinduskarmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lemen skrev:

Jeg vet ikke jeg altså, men jeg har alltid lært at agurker ikke liker å dele potte og og at de trenger luft under bladene for å vokse, så de må bindes opp. 

Forresten, siden du har drivhus så har du kanskje masse annet gøy der også? Jeg har verken agurk eller gresskar i år, men da jeg leste om poding av agurk på gresskar så ble jeg helt inspirert. Dette må jeg prøve - men det blir et annet år. :) Kanskje det hadde vært noe for deg. :) http://www.datsja.no/blogg/2016/5/8/agurk-gresskar-transplantasjon-i-vinduskarmen

Næh, så spennende! Det må jeg prøve neste år. Gresskarene står ute i år, og har kommet ganske langt. 

I år har vi gresskar, grønnkål, purpurkål og gulrøtter ute (i tillegg til bringebær, blåbær, rips og solbær, epler, moreller og plommer), mens inne i drivhuset har vi 3 typer tomater (cherrytomater, gule tomater og gigasvære tomater), bittesmå og litt større, lengre paprika, sukkererter, brekkbønner, to typer salat, agurk (den siste overlevende), reddiker og bak choi. Og så har vi noen potter med litt diverse urter og et lite papayatre (det kommer nok aldri til å bli stort nok til å bære frukt, men det er utrolig moro å dyrke frem noe fra frø i en frukt man har spist likevel). 

Kjære vene, det høres jo ut som jeg har en hel gård! :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
52 minutter siden, Annegru skrev:

Næh, så spennende! Det må jeg prøve neste år. Gresskarene står ute i år, og har kommet ganske langt. 

I år har vi gresskar, grønnkål, purpurkål og gulrøtter ute (i tillegg til bringebær, blåbær, rips og solbær, epler, moreller og plommer), mens inne i drivhuset har vi 3 typer tomater (cherrytomater, gule tomater og gigasvære tomater), bittesmå og litt større, lengre paprika, sukkererter, brekkbønner, to typer salat, agurk (den siste overlevende), reddiker og bak choi. Og så har vi noen potter med litt diverse urter og et lite papayatre (det kommer nok aldri til å bli stort nok til å bære frukt, men det er utrolig moro å dyrke frem noe fra frø i en frukt man har spist likevel). 

Kjære vene, det høres jo ut som jeg har en hel gård! :P

Stua mi ser ut som et drivhus, så da er det vel rimelig at et drivhus høres ut som en hel gård :lol:

Forøvrig får jeg ikke navnene på tomatplantene til å stemme med størrelsen deres. Tony tim vokser til å bli en tett, fin liten plante. Den skal i følge frøposen bli 60-90 cm. Losetto f1 skal i følge posen bli 30-45 cm, men er langt over dette allerede. Maskot skal bli 75-100 cm og den er den eneste som følger planen sånn ca :lol:

 

DSC_0622.JPG

DSC_0628.JPG

Den til høyre er Losetto som liksom bare skulle bli 30-45 cm :lol:

DSC_0629.JPG

Søte lille Tiny Tim som ser ut til å leve opp til navnet, selv om det nok var tomatstørrelsen det henviser til, for planten skal i teorien bli 60-90 cm :lol: Det har den forsåvidt fortsatt tid til da :lol:

 

DSC_0625.JPG

Pluss litt gulrot som skal få flytte ut når det blir litt varmere. Jeg har prøvd å så reddiker i balja de skal stå i på balkongen, de som kan sånt mener reddiker tåler at det er litt kaldt, men vi får se. Ingen spiring der ute enda ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Annegru skrev:

Næh, så spennende! Det må jeg prøve neste år. Gresskarene står ute i år, og har kommet ganske langt. 

I år har vi gresskar, grønnkål, purpurkål og gulrøtter ute (i tillegg til bringebær, blåbær, rips og solbær, epler, moreller og plommer), mens inne i drivhuset har vi 3 typer tomater (cherrytomater, gule tomater og gigasvære tomater), bittesmå og litt større, lengre paprika, sukkererter, brekkbønner, to typer salat, agurk (den siste overlevende), reddiker og bak choi. Og så har vi noen potter med litt diverse urter og et lite papayatre (det kommer nok aldri til å bli stort nok til å bære frukt, men det er utrolig moro å dyrke frem noe fra frø i en frukt man har spist likevel). 

Kjære vene, det høres jo ut som jeg har en hel gård! :P

Åh, så masse gøy! :) Papayatre og bak choi er jo bare kjempekult! Har ikke hørt om det i Norge før.

Jeg har begrenset meg veldig til en pallekarm hjemme og en på hytta. Så det går i sommergulrøtter og en sånn blandingssak med mangefargede gulrøtter. Solbær, plommer i hagen og reddik, feldsalat/vårsalat, plukksalat, sukkererter i pallekarmen. Og lilla heirloom cherrytomtater - de er jeg veldig spent på. Også har jeg sådd dvergsolsikker, lange doble solsikker, orientalske valmuer, blomkarse og erteblomster. Gleder meg til å se resultater etter hvert. :) Tanken min var at fuglene skulle få litt solsikkefrø å spise på etter blomstringen, men jeg er spent på om snilene går til angrep på solsikkene mine i år igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lemen skrev:

Åh, så masse gøy! :) Papayatre og bak choi er jo bare kjempekult! Har ikke hørt om det i Norge før.

Jeg har begrenset meg veldig til en pallekarm hjemme og en på hytta. Så det går i sommergulrøtter og en sånn blandingssak med mangefargede gulrøtter. Solbær, plommer i hagen og reddik, feldsalat/vårsalat, plukksalat, sukkererter i pallekarmen. Og lilla heirloom cherrytomtater - de er jeg veldig spent på. Også har jeg sådd dvergsolsikker, lange doble solsikker, orientalske valmuer, blomkarse og erteblomster. Gleder meg til å se resultater etter hvert. :) Tanken min var at fuglene skulle få litt solsikkefrø å spise på etter blomstringen, men jeg er spent på om snilene går til angrep på solsikkene mine i år igjen.

Neste år skal jeg og ha heirloom tomater! Jeg vet ikke om de er noe gode, men de er så utrolig vakre :)
Jeg har sluttet med solsikker i bed, nå har vi de bare i potter og er nazi på sneglerydding rundt dem. For fem år siden giftet vi oss, og jeg ville ha solsikker som pynt, så jeg bestemte meg for å dyrke dem selv. Jeg sådde 100 frø som ble til 90 planter som etterhvert flyttet ut i en solrik skråning i hagen. De vokste og så ut til å bli perfekte til bryllupet. Så reiste vi 6 dager på ferie og kom tilbake til noe som så ut som en slagmark. Det var faktisk bare en eneste liten solsikke som hadde overlevd :( Jeg har, etter dette, erklært krig mot snegler, og jeg tester ut forskjellige ting hvert år. Foreløpig har jeg ikke funnet noe veldig bra middel, men i år skal jeg teste ut kaffegrut, det sies å være effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Annegru skrev:

Neste år skal jeg og ha heirloom tomater! Jeg vet ikke om de er noe gode, men de er så utrolig vakre :)
Jeg har sluttet med solsikker i bed, nå har vi de bare i potter og er nazi på sneglerydding rundt dem. For fem år siden giftet vi oss, og jeg ville ha solsikker som pynt, så jeg bestemte meg for å dyrke dem selv. Jeg sådde 100 frø som ble til 90 planter som etterhvert flyttet ut i en solrik skråning i hagen. De vokste og så ut til å bli perfekte til bryllupet. Så reiste vi 6 dager på ferie og kom tilbake til noe som så ut som en slagmark. Det var faktisk bare en eneste liten solsikke som hadde overlevd :( Jeg har, etter dette, erklært krig mot snegler, og jeg tester ut forskjellige ting hvert år. Foreløpig har jeg ikke funnet noe veldig bra middel, men i år skal jeg teste ut kaffegrut, det sies å være effektivt!

Hvaslags snelger er dette? Brunsneglen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i år igjen observert to stk leopardsnegler (boaskjølsnegl) allerede, jeg håper observasjonen var rett, og at de er like flinke som de vi hadde i fjor til å renske unna brunsnegler. For de var helt rå på å holde hagen sneglefri, vi mistet ikke en eneste plante til snegler, selv om vi var fire uker på ferie. Det hjelper jo og at vi har alt i plantekasse, men leopardsnegler anbefales. De er kjappe og liker brunsnegler godt til middag :aww: Og frokost, og lunsj, og nattmat :teehe: (http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/prosjekt/forside?p_dimension_id=20043&p_menu_id=20070&p_sub_id=20044&p_dim2=20045)

Ellers har reddikene begynt å komme, salaten (to typer) har begynt å titte opp, jeg tror tilogmed et par sukkerertspirer har sett dagens lys, og timianen både kommer der vi har sådd nytt og den fra i fjor. Persillen er nok ikke langt unna. Jordbæra virker som de har begynt å trives og. Så får vi se om vi får igang drivhuset og ila noen dager, har lyst på litt mer sånt :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Annegru skrev:

Neste år skal jeg og ha heirloom tomater! Jeg vet ikke om de er noe gode, men de er så utrolig vakre :)
Jeg har sluttet med solsikker i bed, nå har vi de bare i potter og er nazi på sneglerydding rundt dem. For fem år siden giftet vi oss, og jeg ville ha solsikker som pynt, så jeg bestemte meg for å dyrke dem selv. Jeg sådde 100 frø som ble til 90 planter som etterhvert flyttet ut i en solrik skråning i hagen. De vokste og så ut til å bli perfekte til bryllupet. Så reiste vi 6 dager på ferie og kom tilbake til noe som så ut som en slagmark. Det var faktisk bare en eneste liten solsikke som hadde overlevd :( Jeg har, etter dette, erklært krig mot snegler, og jeg tester ut forskjellige ting hvert år. Foreløpig har jeg ikke funnet noe veldig bra middel, men i år skal jeg teste ut kaffegrut, det sies å være effektivt!

Så himla surt med solsikkene! Død over brunsnegler sier jeg bare. Jeg prøver meg med solsikker for tredje året på rad, men nå i potter og har planer om å ta med noen solsikker på hytta for der er det *bank i bordet* ikke brunsnegler ennå. Mine to andre forsøk har blitt spist opp etter veldig kort tid, dessverre. Så dette er siste året, nå blir det bare akeleier og valmuer fremover. De er heldigvis garantert sneglesikre. :) Håper jeg får til de orientalske valmuene, jeg synes de er så lekre og de gjør litt mer av seg enn sibirvalmuer og kaliforniavalmue.

Heirloom tomatene er jeg kjempespent på, jeg kjøpte en type som skal være veldig smakelig i tillegg til pen - håper jeg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. jeg har sådd en masse inne i år. Vanligvis har vi sådd det meste ute i slutten av mai men det tar jo sånn tid før ting kommer opp, så ny vri i år, så inne først og så plante ut. I såingens iver syntes jeg det var opplagt hva jeg har sådd hvor.. men ikke nå lenger.. jeg kan identifisere is-salat spirene og de kinesiske reddikene men så er det full stopp.. hva er spinat, hva er plukksalat, hva er persillerot og hva pokker var det andre jeg sådde? Me not remember :icon_confused: Inntil videre ser alt dønn likt ut, mer eller mindre, også. Jaja, blir spennende å se hva som kommer hvor! 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TonjeM skrev:

Sukk.. jeg har sådd en masse inne i år. Vanligvis har vi sådd det meste ute i slutten av mai men det tar jo sånn tid før ting kommer opp, så ny vri i år, så inne først og så plante ut. I såingens iver syntes jeg det var opplagt hva jeg har sådd hvor.. men ikke nå lenger.. jeg kan identifisere is-salat spirene og de kinesiske reddikene men så er det full stopp.. hva er spinat, hva er plukksalat, hva er persillerot og hva pokker var det andre jeg sådde? Me not remember :icon_confused: Inntil videre ser alt dønn likt ut, mer eller mindre, også. Jaja, blir spennende å se hva som kommer hvor! 

Sorry, men :lol::lol::lol: 
Jeg har sådd alt ute - og det spirer og gror som bare det :D. Både brokkoli, gulrøtter, salater, grønnkål, sukkererter mm. Nå har forøvrig den ene plantekassen fått to potespor i seg :aww:. Prinsessen måtte bjeffe på naboen som stoppet for å slå av en prat over gjerdet - og hun tråkka skikkelig i salaten - bokstavelig talt :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre/plante bak her? Innerst ved muren er det for det meste skygge, mens resten får litt sol i løpet av dagen :) Kunne tenkt meg å få fjernet ugress og plantet masse for å få et stort naturbed. 

LiPzBcUl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...