Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Det er deilig når man ser at det  begynner å spire og gro i hagen :) . I år har jeg investert i slike pallekarmer til å ha grønnsaker og litt annet i, og jeg er spent på om jeg greier å holde ting i live slik at jeg får høstet noe spiselig etter hvert  :lol:. Jeg har sådd brokkoli (grønn og lilla), grønnkål, isbergsalat, gulrøtter og sukkererter. Alt dette har begynt å spire nå, bortsett fra gulrøttene. Jeg sådde jo salat, brokkoli og gulrøtter inne tidligere i vår, men siden jeg ikke har noe særlig plass til å ha slike ting stående, så flyttet de ut på terrassen litt vel tidlig, så både salat og brokkoli tok sin død av det. Det som var igjen av gulrotspirer transplanterte jeg til pallekarmene nå for et par uker siden, og de ser jammen ut til å ha etablert seg fint :). Jeg har også 12 jordbærplanter som blomstrer som bare det nå. 

Jeg har også kjøpt et par rabarbraplanter som jeg har satt ned - og plantet masse søte små planter (lobelia og noe annet) langs kanten av blomsterbedene med klematis og kaprifol. En diger, grønn sinkbalje er fylt med jord og stemorsblomster, og jeg har plantet en del hengelobelia og noen andre blomster i en av verandakassene. De to andre kassene skal jeg fylle i dag, tror jeg :)

Epletreet mitt er jeg litt spent på... det ser litt dødt ut, men jeg aner såvidt noe liv på greinene, så det er håp om at det kanskje vokser litt i år :). Ellers har jeg sådd ut noen solsikker og skal så noen andre blomsterplanter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

1 minutt siden, *Marianne* skrev:

Veeel, det hjalp ikke mye å dekke over pallekarmene med duk. Et par timer etterpå er de allerede revet opp og det er gravd på helt nye steder... Drittbikkje... Må tydeligvis lage gjerde...

Jeg har satt kompostgrinder som et tak over pallekarmene mine... ikke pga hundene da, men kanskje det kan hjelpe hos deg også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Jeg har satt kompostgrinder som et tak over pallekarmene mine... ikke pga hundene da, men kanskje det kan hjelpe hos deg også? 

Lurer på om jeg må gjøre noe sånt. Har noen grinder fra når hun var valp jeg kan teste. Takk for tips... Hun er ikke noe særlig destruktiv, men jord er tydeligvis FOR fristende å grave i (og spise, man er da ikke retriever for ingenting...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lijenta skrev:

Ut fra det jeg ser på bildet kan du fjerne alt som er brunt. 

Graset må gjerne få med seg røttene opp så da må du rote litt i jorda. <ellers dukker det fort opp igjen. 

Brekker du av de lange brune så vil du se dem er tørre og brune tvers i mellom. Det ser for meg ut til å være noen blomster som setter nye skudd fra rota. Så alt det brune lange kan fjernes helt ned til jorda men ikke lengre ned.

Ser for meg ut som du har et blomsterbedd med kanter prøv å finn de og jobb derfra. Til høyre tipper jeg det er lavtvoksende stauder og til venstre høytvoksende stauder

Takk for hjelp!

Jeg var på nok en hagevandring i dag, og det er så fordømrande mye som spirer og gror - jeg tror jeg har rosebusker, det er noen rød edingser <--- der, og jeg tror det er syriner langs innkjørselen, jeg har påskeliljer i et hjørne hvor jeg trodde det bare var tømt klippet gress, og det er noe overalt. Jeg skal ikke plante en dritt i år, har jeg bestemt meg for, men heller få kontroll på dette. Jeg kjøper heller noen ferdige planter til å pynte på terrassen.

Det er flere steder at to eller flere typer planter/busker/trær vokser i hverandre, så jeg tror det trenger en grundig opprydding for å gi enkelte ting luft også. 

Også har jeg altfor mange nypebusker, de kan godt få dø. Den ene står så den alltid skraper borti bilen når jeg kommer eller drar, så den skal dø til uka.

Også kommer @Toril og hjelper meg identifisere og sortere, hun kan jo masse sånt :banana:

Dette er så moro, selv om jeg ikke skjønner en dritt :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, *Marianne* skrev:

Lurer på om jeg må gjøre noe sånt. Har noen grinder fra når hun var valp jeg kan teste. Takk for tips... Hun er ikke noe særlig destruktiv, men jord er tydeligvis FOR fristende å grave i (og spise, man er da ikke retriever for ingenting...)

Hhahaaa, artig å grave i blomsterkasser vet du :D. Kompostgrinder kan brukes til så mangt :D  

13 minutter siden, SFX skrev:

Også kommer @Toril og hjelper meg identifisere og sortere, hun kan jo masse sånt :banana:

Dette er så moro, selv om jeg ikke skjønner en dritt :D

Det er alltid kjekt å få litt hjelp til sånt ja :). Hage er morsomt, men litt jobbig til tider - men du så koselig :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
14 minutter siden, SFX skrev:

Takk for hjelp!

Jeg var på nok en hagevandring i dag, og det er så fordømrande mye som spirer og gror - jeg tror jeg har rosebusker, det er noen rød edingser <--- der, og jeg tror det er syriner langs innkjørselen, jeg har påskeliljer i et hjørne hvor jeg trodde det bare var tømt klippet gress, og det er noe overalt. Jeg skal ikke plante en dritt i år, har jeg bestemt meg for, men heller få kontroll på dette. Jeg kjøper heller noen ferdige planter til å pynte på terrassen.

Det er flere steder at to eller flere typer planter/busker/trær vokser i hverandre, så jeg tror det trenger en grundig opprydding for å gi enkelte ting luft også. 

Også har jeg altfor mange nypebusker, de kan godt få dø. Den ene står så den alltid skraper borti bilen når jeg kommer eller drar, så den skal dø til uka.

Også kommer @Toril og hjelper meg identifisere og sortere, hun kan jo masse sånt :banana:

Dette er så moro, selv om jeg ikke skjønner en dritt :D

Må gjerne graves opp tre ganger før dem dør. Altså fjern mye røtter når du først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Takk for hjelp!

Jeg var på nok en hagevandring i dag, og det er så fordømrande mye som spirer og gror - jeg tror jeg har rosebusker, det er noen rød edingser <--- der, og jeg tror det er syriner langs innkjørselen, jeg har påskeliljer i et hjørne hvor jeg trodde det bare var tømt klippet gress, og det er noe overalt. Jeg skal ikke plante en dritt i år, har jeg bestemt meg for, men heller få kontroll på dette. Jeg kjøper heller noen ferdige planter til å pynte på terrassen.

Det er flere steder at to eller flere typer planter/busker/trær vokser i hverandre, så jeg tror det trenger en grundig opprydding for å gi enkelte ting luft også. 

Også har jeg altfor mange nypebusker, de kan godt få dø. Den ene står så den alltid skraper borti bilen når jeg kommer eller drar, så den skal dø til uka.

Også kommer @Toril og hjelper meg identifisere og sortere, hun kan jo masse sånt :banana:

Dette er så moro, selv om jeg ikke skjønner en dritt :D

Jeg har endel frø til overs, jeg kan sende deg noe til neste uke om du vil prøve deg på litt? Har ikke helt oversikt, men vet at jeg har dill, sukkererter, grønnkål, cherrytomat (eller noe lignende), squash,  muuuliges persille.

Reiser vekk i helgen så får ikke sett over før til neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mokken skrev:

Jeg har endel frø til overs, jeg kan sende deg noe til neste uke om du vil prøve deg på litt? Har ikke helt oversikt, men vet at jeg har dill, sukkererter, grønnkål, cherrytomat (eller noe lignende), squash,  muuuliges persille.

Reiser vekk i helgen så får ikke sett over før til neste uke.

Åh, så snilt av deg! Tomater spiser jeg ikke, men det øvrige hørtes godt ut for en salat :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SFX skrev:

Åh, så snilt av deg! Tomater spiser jeg ikke, men det øvrige hørtes godt ut for en salat :D 

Ingen årsak! Skal sjekke nøyaktig hva jeg har over helgen så kan du se om det er noe du vil prøve deg på :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg jordbær, erter, budalsnepe og vårløk i vinduskarmene på kjøkkenet :ahappy: Har flere budalsnepefrø så skal prøve å plante noen rett ut når jeg gidder å rote frem et bed.  

 

Har fantastisk store vinduskarmer i stua, med en meget langfingret liten frøken så lever alt der farlig, så venter et år eller to, men der har jeg plan om å prøve meg på mye artig etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Siljus skrev:

Har en stusselig liten kaktus fra Ikea, som jeg vurderer å plante om i et stort norgesglass. Kan jeg slenge oppi et par småttis-kaktuser til?

(kun for å vise størrelser, skal gjøre mer utav det :lol:

Du kan, men da er det egentlig ikke så mye vits i å plante om, for da vil de jo til sammen spise opp plassen og ikke ha noe å gro på. Og det å plante i norgesglass er veldig pent, men fryktelig tungtvint om du på et tidspunkt skal potte om og planta stikker. :P Om du derimot planter om kun for det dekorative aspektet, så er det jo bare å sette sammen ting så mye du måtte lyste. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem seg, sakte men sikkert! Blomstrane vart satt litt utan mål og meining, så ser litt rotete ut kanskje :P Litt usikker på om eg skal plante den store i blomsterbedet eller sette den i ei potte for seg sjølv? I morgon får eg få ut dei siste fire sekkane med jord, og håpe eg har nok til dei siste flekkane. Og så sette gulrøtter! Kor lang tid pleier det ta før dei startar å spire? :D 

13220932_10156822595440468_8274078666488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Du kan, men da er det egentlig ikke så mye vits i å plante om, for da vil de jo til sammen spise opp plassen og ikke ha noe å gro på. Og det å plante i norgesglass er veldig pent, men fryktelig tungtvint om du på et tidspunkt skal potte om og planta stikker. :P Om du derimot planter om kun for det dekorative aspektet, så er det jo bare å sette sammen ting så mye du måtte lyste. :) 

Er bare for det dekorative ja, tenkte mer på om de råtna bort i glasset :) Tusen takk for svar, da blir det prøvd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siljus skrev:

Er bare for det dekorative ja, tenkte mer på om de råtna bort i glasset :) Tusen takk for svar, da blir det prøvd! :)

De råtner ikke bort om du lager drenering med leca i bunnen, og du kan gjerne legge kulene inn i netting eller en nettingstrømpe før du tar på jord, for enda bedre skåning av røtter mot liggende væske. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siljus skrev:

Er bare for det dekorative ja, tenkte mer på om de råtna bort i glasset :) Tusen takk for svar, da blir det prøvd! :)

Du kan nok oppleve at det blir litt for fuktig oppi der, selv om du nesten ikke skal vanne den, men hvis du setter den i sand feks, som tørker lett, og som nevnt vanne veldig lite,,, skal sies at jeg er dårlig på kaktuser altså, men jeg har plantet en del forskjellig i norgesglass nå, og det er ikke alltid helt ideelt. Men fint er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktuser er den eneste plantetypen som overlever mer enn 1 mnd hos meg :lol:

Den lille kaktusen på bildet fant jeg igjen i bokhylla, der den ble stua bort for et år siden ca :lol::lol: Så fant ut at jeg kanskje kan prøve meg på noe levende grønn dekorasjon!

Tusen takk for tips, skal testes ut etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spirer i kjøkkenvinduet! :D:D  Budalsnepefrøene som spirer - kjenner jeg er spent! Ertene, vårløken og jordbæra lar vente på seg da. Men jeg sådde på fredags kveld, så får være måte på utålmodighet :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, May 17, 2016 at 0:57 AM, Raksha skrev:

Hvor lenge lar dere spirene gro før dere tynner og setter dem en og en? Disse budalsnepefrøa spirer som bare juling :o  

 

Har ingen gode svar, men måtte Google budalsnepa. Da fikk jeg opp bilde av Kasko... :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...