Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Ozzy skrev:

Okei, mamma sendte med meg den årlige tomatplanta Jeg er svært lite grønn, tideligere har jeg bare levert den til stemor som har pusla med den til den døde.  Men nå får jeg prøve selv.   Rørlegger'n mener at planter må ha et sted å bo, så igår lagde vi en "liten"  tomatplantekasse.  Den har fått sånn sort plast inni og står et solfylt sted med litt ly for vinden.    Hva fyller jeg den med? Kan jeg bruke litt jord og fjas fra hagen, også tomatplantejord øverst? Blir fryktelig dyrt om jeg må fylle hele med tomatplantejord :lol:

Mamma sa jeg måtte vanne den mye og at den likte sol, men trenger den noe mer? Kan jeg plante hva som helst sammen med den? Eller blir den sur om den må bo med andre ting (kom gjerne med forslag, litt stusselig med én ting oppi den svære greia.. )

Hilsen nybegynner med én tomatplante.  

dHZBLO.jpg

Ingen spesialjord her heller. Jeg bruker vanelig plantejord også littegrann kukompost, funker som bare det :)

Om du har coop bygg i nærheten så har de 5 sekker økologisk plantejord til 149 kr. Plantejorden til plantasjen kom dårlig ut i test for den innholder veldig mye torv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Min bor sammen med jordbær.

Her er andre tips: http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=4&t=14401

Fant også dette

Sitat

Det er en virkelig god ide at plante basilikum imellem og foran tomaterne, de trives sammen, og de smager godt sammen. Basilikummen kan, fordi den også får masser af jord at vokse i, få lov til at blive til de enorme planter, de kan blive. En almindelig basilikum ‘Genovese’ kan blive en meter høj og levere basilikum nok til en familie med normalt basilikumforbrug. Hvis man er vild med pesto, skal man nok have et par stykker mere. Sådan en basilikum har en intensitet i smagen – og en bladstørrelse – som overhovedet ikke har noget at gøre med de små spireplanter man kan købe sig til i et supermarked.

Det kan også være godt at plante tagetes, fordi de afskrækker hvide fluer og andre insekter, vi ikke bryder os om i drivhusene.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Alle sammen, hils på Benedict Cucumber I og Benedict Cucumber II - III, IV og V synes ikke på nærbildet, men er der. Det er også noen Benedict Cucumber Jr her og der. Jeg har skamklipt plantene for å få av blader og stilker uten synlige skudd, i håp om at ingenting knekker. Helt absurd - på lørdag så jeg ingenting, og mens jeg er på en liten ferie eksploderer det med agurk.

Når skal jeg høste dem?

13654355_10157072634140136_7893564268987

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
13 minutter siden, tonjek skrev:

Noen som kjenner til denne? Sophora Japonica stod det på lappen, men finner ingenting når jeg googler. Aner ikke om den skal ha mye eller lite vann, lys osv. Nå gulner bladene og noen faller av, så noe gjør jeg jo galt...

a5355a6770cef6fbade3f02495b6dc33.jpg

Fant dette, om det hjelper(fra Mestergrønn sine sider); "Sophora er en plante som kan minne om corokia. Som stueplante vil den bli ca.60 – 80 cm. høy. Den vil gerne stå i full sol til delvis skygge. Den skal vannes regelmessig, men må ikke tørke helt ut mellom hver vanning. Den må ikke heller vannes for mye."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tonjek skrev:

Noen som kjenner til denne? Sophora Japonica stod det på lappen, men finner ingenting når jeg googler. Aner ikke om den skal ha mye eller lite vann, lys osv. Nå gulner bladene og noen faller av, så noe gjør jeg jo galt...

a5355a6770cef6fbade3f02495b6dc33.jpg

Åh, så utrolig kul! Vil ha :D Vet du hvor er de mulig å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tonjek skrev: Noen som kjenner til denne? Sophora Japonica stod det på lappen, men finner ingenting når jeg googler. Aner ikke om den skal ha mye eller lite vann, lys osv. Nå gulner bladene og noen faller av, så noe gjør jeg jo galt...

a5355a6770cef6fbade3f02495b6dc33.jpg

Fant dette, om det hjelper(fra Mestergrønn sine sider); "Sophora er en plante som kan minne om corokia. Som stueplante vil den bli ca.60 – 80 cm. høy. Den vil gerne stå i full sol til delvis skygge. Den skal vannes regelmessig, men må ikke tørke helt ut mellom hver vanning. Den må ikke heller vannes for mye."

Takk [emoji4] Den har ikke tørket ut, men mulig jeg har vannet litt mye [emoji14]

40 minutter siden, tonjek skrev: Noen som kjenner til denne? Sophora Japonica stod det på lappen, men finner ingenting når jeg googler. Aner ikke om den skal ha mye eller lite vann, lys osv. Nå gulner bladene og noen faller av, så noe gjør jeg jo galt...

a5355a6770cef6fbade3f02495b6dc33.jpg

Åh, så utrolig kul! Vil ha [emoji3] Vet du hvor er de mulig å kjøpe?

Kjøpte min på Floriss i Fredrikstad. Helt tilfeldig at jeg så den idet jeg gikk forbi, men aldri sett før og syntes den var kul, så den ble med hjem [emoji16]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
2 timer siden, Ozzy skrev:

Tomatplanta vokser og vokser, den har snart fylt hele kassa si.  Men ikke en eneste tomat som er ferdig, og kun et knippe grønne.  Hva er problemet dens? :lol: hvorfor får jeg ingen saftige, røde cherrytomater? 

 

Snapchat-7500999021903397002.jpg

Sannsynligvis er det at du har latt det vokse litt for villt? Spørs om det er en busktomat-type, eller ikke?  http://www.moseplassen.no/2013/08/fortsett-a-tyve-tomater-toppe-de-og-tynn-vekk-litt-av-bladverket/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maren&Bunyip skrev:

Sannsynligvis er det at du har latt det vokse litt for villt? Spørs om det er en busktomat-type, eller ikke?  http://www.moseplassen.no/2013/08/fortsett-a-tyve-tomater-toppe-de-og-tynn-vekk-litt-av-bladverket/

Fritt vilt for tomatplanta ja :lol:   Huff, stakkars, får klippe den litt da :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da er endelig årets sesong startet hos meg. Litt sent ute med noen planter, men skitt au. Har plantet to typer chili og en type snackpaprika i dag. Har aldri plantet noen av typene før, så spent på hvordan det blir å gå. Når disse er klar for ompotting (om ikke chiliene tar sinnsykt lang tid), så skal jeg plante div andre ting som jeg hadde i fjor. Div bønner, forskjellige squash, Pak Choi, sukkererter, agurk, div plukksalat, purre, gulrot, og kanskje tomat. Etterhvert skal jeg også se om jeg får tak i settepoteter og jordskokk, og jeg skal stikke til mormor å hente jordbæravleggere. Så plantet jeg hvitløk i slutten av september i fjor, så veeeeldig spent på om det dukker opp noe i hagen om noen mnder. I år har jeg også småplaner om å få opp noen blomster på terassen og lage bed i et skråplan rett ved inngangen på huset. Der er det fryktelig trasig med mye ugress sånn som det er nå.. Wiiiii, det nærmer seg vår også i nord :bananas:

Noen andre som har startet eller skal starte årets dyrking?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, marlenbli skrev:

Da er endelig årets sesong startet hos meg. Litt sent ute med noen planter, men skitt au. Har plantet to typer chili og en type snackpaprika i dag. Har aldri plantet noen av typene før, så spent på hvordan det blir å gå. Når disse er klar for ompotting (om ikke chiliene tar sinnsykt lang tid), så skal jeg plante div andre ting som jeg hadde i fjor. Div bønner, forskjellige squash, Pak Choi, sukkererter, agurk, div plukksalat, purre, gulrot, og kanskje tomat. Etterhvert skal jeg også se om jeg får tak i settepoteter og jordskokk, og jeg skal stikke til mormor å hente jordbæravleggere. Så plantet jeg hvitløk i slutten av september i fjor, så veeeeldig spent på om det dukker opp noe i hagen om noen mnder. I år har jeg også småplaner om å få opp noen blomster på terassen og lage bed i et skråplan rett ved inngangen på huset. Der er det fryktelig trasig med mye ugress sånn som det er nå.. Wiiiii, det nærmer seg vår også i nord :bananas:

Noen andre som har startet eller skal starte årets dyrking?

Her har også sesongen startet. I år har jeg kjøpt plantelys og skal dyrke egne tomater (prøvde å laste opp bilde av mine verdifulle små spirer, men det gikk visst ikke). Jeg har en naiv tanke om å fylle hele verandaen og inngangspartiet med tomatplanter og sommerblomster, siden vi skal drenere rundt huset i vår og hagen kommer til å være rimelig lite inspirerende som følge av det? Så det blir litt sånn balkonghage i år. I tillegg fikk mannen "ånden over seg" og kjøpte drivhus til pallekarm, så da har jeg tenkt gulrøtter og vårløk og basilikum i pallekarm, men det sår jeg ute. Kanskje basilikum inne hvis jeg blir inspirert. Men jeg tror jeg skal konsentrere meg om tomatene, for jeg har 24 tomatplanter som skal i større og større potter etterhvert?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo masse planter på terrassen i fjor, og en del grønnsaker i pallekarmer, men de er jo avhengig av at jeg er flink til å vanne, og siden jeg skal bort en del i sommer, så vurderer jeg om jeg skal ha en litt lite blomstrende sommer i år :aww: Men de gulrøttene i fjor var himla gode da... og sukkerertene... og jordbærene... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter enda å venter på vinteren. Bør vel snart innse at våren er i anmarsj. Ufattelig trist. Vi er så å si ferdig med terrassen vi bygga i fjor. Mangler litt på trappa og rekkverk. Så skal det behandles. Da i lysegrått? gleder meg til å få på plass hagemøbler å grill.

Så planta jeg eføyer i fjellveggen i fjor. Lever enda de. Spent på å se om de klatrer videre etterhvert. Så har vi skråning mellom hundegård og bod. Der skal det i år bli bed. 

Tenker noen busker på toppen langs hundegården og kanskje det blir bark for å slippe å luke. Vet ikke helt jeg. Åsså noe vintergrønt eller noe som tåler alt vertfall. Ikke alltid så mye sol akkuratt der. Men får vi det til å se bare LITT finere ut så blir jeg storfornøyd.

Dette uteområdet har vært etterlengta i 6 år og begynner endelig å ta form. Det eneste er at jeg i starten så for meg at der det nå er hundegård skulle det være plen. Men pytt pytt.. jeg klarer meg fint uten? mye gøyere med hund enn plen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tidlig å starte det meste her enda. Men har kjøpt inn frø for forskjellige tomater, gresskar/squash, peanøtter, hvete, orach, melon, en type bønne, noen forskjellige blomster. Så får jeg se om det blir noe mer. Har også plantet frø fra gingko tre, blåregn, kastanje og noen mystiske frø jeg sammlet, men husker ikke hva var. Alle skulle stå kaldt en stund, men, så vet ikke om det blir noe av de enda. Håper jeg klarer å finne plass til alt XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, *Marianne* skrev:

Her har også sesongen startet. I år har jeg kjøpt plantelys og skal dyrke egne tomater (prøvde å laste opp bilde av mine verdifulle små spirer, men det gikk visst ikke). Jeg har en naiv tanke om å fylle hele verandaen og inngangspartiet med tomatplanter og sommerblomster, siden vi skal drenere rundt huset i vår og hagen kommer til å være rimelig lite inspirerende som følge av det? Så det blir litt sånn balkonghage i år. I tillegg fikk mannen "ånden over seg" og kjøpte drivhus til pallekarm, så da har jeg tenkt gulrøtter og vårløk og basilikum i pallekarm, men det sår jeg ute. Kanskje basilikum inne hvis jeg blir inspirert. Men jeg tror jeg skal konsentrere meg om tomatene, for jeg har 24 tomatplanter som skal i større og større potter etterhvert?

Ja! Har tenkt på det samme.. Kunne tenke meg å være hvertfall litt selvforsynt med salat gjennom vinteren, så ønsker meg egentlig sånn der innedyrkningssystem vekstsystem. Meeen skal vel spise bra mye salat for at 1300 kroner skal lønne seg :innocent: Du får si hvordan du synes det funker med plantelys, da. Det trenger jo ikke være den helt store kostnaden. Lykke til med 24 planter. Burde dukke opp noen tomater, da :D

 

6 minutter siden, Maren&Bunyip skrev:

Det er for tidlig å starte det meste her enda. Men har kjøpt inn frø for forskjellige tomater, gresskar/squash, peanøtter, hvete, orach, melon, en type bønne, noen forskjellige blomster. Så får jeg se om det blir noe mer. Har også plantet frø fra gingko tre, blåregn, kastanje og noen mystiske frø jeg sammlet, men husker ikke hva var. Alle skulle stå kaldt en stund, men, så vet ikke om det blir noe av de enda. Håper jeg klarer å finne plass til alt XD

Oi! Der var det mye spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maren&Bunyip skrev:

Det er nettbutikker med stort utvalg som har skylden XD

Vet jo ikke om jeg får til noe av det mer uvanlige, men det er gøy å prøve.

:lol: Men forkultiverer du ingenting? Kan ikke så mye om det meste du hadde, men tenker at en del av det trenger ganske lang tid på å utvikle seg? Tenker siden du skreiv at det var tidlig å begynne nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, marlenbli skrev:

:lol: Men forkultiverer du ingenting? Kan ikke så mye om det meste du hadde, men tenker at en del av det trenger ganske lang tid på å utvikle seg? Tenker siden du skreiv at det var tidlig å begynne nå. :)

Som regel så sår jeg tomater, squash, etc mot slutten av Mars/i April. Det meste vokser fort, og ville blitt digert og vanskeligt å plante om jeg sådde nå. Siden det ofte egentlig ikke er tryggt å plante ut(vær/temperatur) før Mai går mot slutten. Og det går fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Maren&Bunyip skrev:

Som regel så sår jeg tomater, squash, etc mot slutten av Mars/i April. Det meste vokser fort, og ville blitt digert og vanskeligt å plante om jeg sådde nå. Siden det ofte egentlig ikke er tryggt å plante ut(vær/temperatur) før Mai går mot slutten. Og det går fint for meg.

Ååååkei, da henger jeg med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...