Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har brug for gode tanker, så jeg snart får lejlighed! Gerne 50m2 med husdyrhold tilladt!!

• Like 2
  • Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Skrevet

Ååh, akkurat nå er jeg klar for å gi opp hele hunderiet litt. Evt bare satse på skogsturer hver dag sånn to år fram i tid. Sitter på bussen på vei hjem fra kurs, griner litt, hater hunden min litt og hater meg selv enda mer.

Skrevet

Jeg har brug for gode tanker, så jeg snart får lejlighed! Gerne 50m2 med husdyrhold tilladt!

Krysser fingrene for deg!

I dag har jeg vært på foredrag med Emily Larlham a.k.a. Kikopup på youtube! Det var SKIKKELIG interessant, jeg lærte utrolig mye! Blant annet åpnet det seg en helt ny verden for meg om å kombinere klikkertrening med lokking. Det slo virkelig an altså, jeg er kjempefornøyd. Og ennå bedre var det at instruktøren på grunnferdighetskurset mitt fikk deltakerne sine gratis inn. :D

EDIT: Ingvild! :hug: Hva skjedde? Virket ikke Geo?

• Like 1
Skrevet

Ååh, akkurat nå er jeg klar for å gi opp hele hunderiet litt. Evt bare satse på skogsturer hver dag sånn to år fram i tid. Sitter på bussen på vei hjem fra kurs, griner litt, hater hunden min litt og hater meg selv enda mer.

:hug: Den følelsen er skikkelig kjip...

Skrevet

Nei, det har jo gått så bra med dere i det siste! *klem*

Men du... du aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å betale folk for å overta Amira. Hun var verdens kjipeste hund noen ganger hun også. Nå har jeg Kiter som jeg mange ganger ikke vil ha lenger. Men det varer ikke så lenge og alt blir bare bedre og bedre med mye trening og tid! Alle hunder har noen "issues" og egenskaper vi ikke alltid liker. Det som er bra er at disse er helt glemt når man har en god dag, og gode dager blir det bare mer og mer av!

• Like 1
Skrevet

Uff. :hug:

...prøver Mozza desperat å fortelle meg at brødskive med leverpostei er hundemat der hun kommer fra...

Skrevet

Hva skulle vi gjort uten sonen?

Du kan så si, du kan så si... :aww:

Fikk vite at det var snakk om to valper. Da er det jo ikke helt det samme, så greit nok når det nå er blitt godtatt på forhånd. Men fra nå av.... :shifty:

Jeg synes like fullt det er feil å stille hunder - uansett alder - for sin egen oppdretter. Det er NO NO :).

Nei, komme seg i seng igjen da og håpe på litt mer søvn i natt.

Skrevet

Forresten, jeg og shibaen min kjenner oss igjen altså. :aww: Har vært i den situasjonen selv, kan du si. Så du har all medfølelse herfra.

Skrevet

:hug: Det er kjipt, de fleste av oss har vell vært der noen ganger, men det går heldigvis over, og om en stund så storkoser dere dere og du skjønner ikke hva som var problemet :)

Vært på trening og tror jeg må finne frem langlina igjen. H***** dyret tok seg to løpeturer bort til andre hunder i dag og jeg har ikke sjangs og stoppe henne selv om hun står rett ved meg, og hun gjør det midt i øvelser. :gaah: Hun som har vært så flink nå..

Også så jeg en svart malle/korthåret groendael i dag, den var fryktelig søt da, trodde det var en kelpie først, har aldri sett sorte korthårsbelgere før..

Skrevet

Sånn, da fikk man tatt en økt i hagen i dag også. De fleste av plantene jeg kjøpte er nå plassert i krukker og bed. Men jeg lurer sånn på hvor jeg skal sette klematisen. Jeg tror ikke den vil trives der jeg tenkte å ha den. "Dyp, næringsrik og jevnt fuktig jord" liksom. Det er man ikke bortskjemt med i denne hagen.

Kveldsrunden er også gått. Litt kakao nå, så er det senga. Tre nye bøker har jeg kjøpt i dag, de skal være med meg til sengs!

Og det er ikke bare Siri som trives med tilværelsen altså. :ahappy:

• Like 1
Skrevet

:hug: Det er kjipt, de fleste av oss har vell vært der noen ganger, men det går heldigvis over, og om en stund så storkoser dere dere og du skjønner ikke hva som var problemet :)

Vært på trening og tror jeg må finne frem langlina igjen. H***** dyret tok seg to løpeturer bort til andre hunder i dag og jeg har ikke sjangs og stoppe henne selv om hun står rett ved meg, og hun gjør det midt i øvelser. :gaah: Hun som har vært så flink nå..

Også så jeg en svart malle/korthåret groendael i dag, den var fryktelig søt da, trodde det var en kelpie først, har aldri sett sorte korthårsbelgere før..

ååååååh, de er så fryktelig fine de :wub::wub::wub:

Nå har jeg skrevet en ny setning i engelsk-tråden min. Oversettelse takk :D

• Like 1
Skrevet

Det er så deilig å trene på kurs når bikkja går prefekt fot, har perfekte sitter og ståer og vendinger, skulle bare hatt litt raskere dekk.. Men å se han holde fult fokus på meg selvom han har en han er meget skeptisk til en hund bortenfor er bare herlig.. Også logret han gjennom hele økta også :wub: godgutten min det! :aww:

Håper min lappe blir sånn en vakker dag også :)

Skrevet

Og så skjønner jeg ikke hva AnetteH har så mye i mot hårsveisen min! :o Den har funka i 5 år den. :P Jeg har hørt noen rykter om at jeg burde bytte hårsveis, men jeg måtte poengtere at menn kommer i den alderen at det funker ikke med så mange andre sveiser. :lol: Jeg nekter å starte med hentesveis nemlig. :aww:

Har fått tak i barbermaskin så skal få ordnet håret iløpet av uka håper jeg. Klør så immari og jeg blir gal av å være halvveis skinnet :P og 10cm på resten :aww:

Vært i Vestfold,startet jo fint med at T kjørte, men t har fått man-flu idag og var sakte døende, etter en rastepause i lierbakkene så innså jeg at jeg måtte bare prøve å kjøre, men det gikk så fint så fordi jeg er fortsatt bedre sjåfør enn han når vi begge er syke :P (og jeg ekke syk så :aww: )

Så satt jeg hos vet og Issi fikk massasje, noe hun virkelig likte og hun ble kvitt litt hodepine og ble helt i hundre glad etterpå. På slutten så kommer det et korps i rolig takt, så drar de opp full spilling rett utenfor vet kontoret, men stakkars T lå og sov i bilen, og de setter i full tut rett rundt bilen og marsjerer rundt bilen og avgårde, synet av stakkars gubben som fortumlet reiser seg opp inni bilen mens korpset spiller rundt han var uforglemmelig :lol: vi lo så hardt at tårene trillet :P

Kjørte hjem og fikk hentet hundemat og har kommet oss hjem :ahappy:

Men ta det med ro, er sykemeldt i to uker til :aww:

• Like 4
Skrevet

Håper min lappe blir sånn en vakker dag også :)

Vi har jobbet masse og lenge for dette her :) han er ikke lett å få fokuset til, veldig glad i andre folk, ikke så glad i godbiter og skjønner ikke greia med leke som belønning.. Så veien har vært ganske lang, men virker som vi har funnet ut av mye og knekt en kode hos han og det er kjempe moro, og jeg var så stolt av både han og meg den dagen vi tok bonsemerket! :)

Men er etter slike dager jeg får masse ny energi til å fortsette å trene og terpe, det er jo så moro når det funker :D

Dere får nok til mye dere også etterhvert, når han har lært seg å roe ned og sånn :)

Skrevet

Ingvild: :hug: Går bedre når man får avreagert og pustet ut litt. Hater hundene mine litt minst en gang annenhver dag, uffer og huffer og tørker noen tårer, men så kommer noe bra som veier opp for det igjen :ahappy: Tequila har jeg vært så sint og frustrert over at jeg har ønsket hele kreket langt utenfor landegrensene, men det går alltid over etter en liten stund, alt ettersom hvor stor frustrasjonen er.

Skrevet

Har hatt en hel dag for å ta igjen en ukes tapt søvn og få energi etter de 6 siste dagene. Endte med å bli sittende på besøk i Oslo i går til 23.30, så var jo ikke hjemme før kl 02...

Klar for eksamenslesing i morgen :)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Og SFX: Takk :) Ja, det er der vi er nå egentlig, jeg må finne ut hva som funker for oss, og jeg lærer for hver gang :) Så får poeng være poeng frem til vi knekker koden. Det stevnet vi har gjort det best på til nå var cup og uoffisielt (som jo gjorde at nervene mine var mindre), MEN, da gikk påmeldingsfristen ut når stevnet startet kl 1800, vi kjørte inn på plassen 1758 og meldte på, og var klar til fellesdekk 5 minutt etterpå :P Hehe.

Skal dere gå på Rødde om to uker?

Hva har skjedd? Vi har vel alle opplevd teite unge hannhunder som oppfører seg som idioter på trening i perioder :) Med riktig trening går det over :) Det blir gradvis flere gode treninger enn idiottreninger, og til slutt tror du hunden din alltid har vært flink :lol:

Kjedelig :( Nå som hun har vært så flink. Jaja langline og ikke la henne få muligheten, så ordner det seg igjen :)

Sikkert Lidvard sin? 6 mnd gammel hannhund. Han er så korthåra at han nesten ser ut som en svart malle :)

Skrevet

Vi har jobbet masse og lenge for dette her :) han er ikke lett å få fokuset til, veldig glad i andre folk, ikke så glad i godbiter og skjønner ikke greia med leke som belønning.. Så veien har vært ganske lang, men virker som vi har funnet ut av mye og knekt en kode hos han og det er kjempe moro, og jeg var så stolt av både han og meg den dagen vi tok bonsemerket! :)

Men er etter slike dager jeg får masse ny energi til å fortsette å trene og terpe, det er jo så moro når det funker :D

Dere får nok til mye dere også etterhvert, når han har lært seg å roe ned og sånn :)

Høres ut som noe av det samme vi sliter med her. han skjønner ikke hva man skal leke for, godbiter vil han ikke ha og er umulig å få kontakt med. Men vi trener, jobber med å bygge tillit og trygghet så kommer det etterhvert :)

Skrevet

Seriøst liksom, 2000 kr for en flybillett til oslo.. Da spørs det om det blir tog istedet, men fy så kjedelig det er.. Først lenge på tog også kjøre 55 mil hjem..

Skrevet

Det er så deilig å trene på kurs når bikkja går prefekt fot, har perfekte sitter og ståer og vendinger, skulle bare hatt litt raskere dekk.. Men å se han holde fult fokus på meg selvom han har en han er meget skeptisk til en hund bortenfor er bare herlig.. Også logret han gjennom hele økta også :wub: godgutten min det! :aww:

Kurs hos Kim nå også eller? :)

Deilig når det går bra og det er GØY å trene :D

Skrevet

Skal dere gå på Rødde om to uker?

Hva har skjedd? Vi har vel alle opplevd teite unge hannhunder som oppfører seg som idioter på trening i perioder :) Med riktig trening går det over :) Det blir gradvis flere gode treninger enn idiottreninger, og til slutt tror du hunden din alltid har vært flink :lol:

Kjedelig :( Nå som hun har vært så flink. Jaja langline og ikke la henne få muligheten, så ordner det seg igjen :)

Sikkert Lidvard sin? 6 mnd gammel hannhund. Han er så korthåra at han nesten ser ut som en svart malle :)

Ja, det var hans ja :)

Skrevet

Kurs hos Kim nå også eller? :)

Deilig når det går bra og det er GØY å trene :D

Jepp, vi kommer nok til å gå det meste av kurs hos han :P:)

Ja, det er kjempe deilig, og i dag var han virkelig på og med, og da er det som du skriver GØY å trene, også blir man så ivrig på å fortsette :)

• Like 1
Skrevet

Håpløst med quote på telefon og har skrudd av dataen, men håper folk ser det lell..

THERESE: det er planen med Rødde ja :) Ikke meldt på, men har tenkt til det :) Skal dere?

KRILO: å, sånne stunder er best! Vi er der på trening nå vi og, det er fantastisk! Har litt å gå på når vi konkurrerer da, men sånn er det :P Er det rallykurs?

ENITS: det kommer :) Jeg og Krilo har jo lapper på alder med Mezzi begge to, og jeg har fulgt Leo siden han var 8 uker via sonen og Facebook, og jeg kan skrive under på at både Krilo og jeg har jobbet hardt med ikke spesielt lettmotivete fjortisfaener i 2 år, før vi har kommet dit. På min har jeg måtte bygd opp både lekelyst og matlyst jeg og :) Vi har hatt mange frustrerende stunder, og kommer til å ha flere, men det går seg til :) Har trua på dere og Mezzi jeg :)

INGVILD :hug:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...