Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar du vitaminer?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Tar du noe slags vitamintilskudd?

Jeg er usikker om jeg burde begynne for jeg føler meg litt slapp og lite energi om dagen, selv om jeg trener og spiser bra. Har ikke såååå lyst å dra til legen "bare" for å se om jeg mangler noen stoffer, men kanskje jeg bør det før jeg tar noe slags tilskudd?

De selger jo en drøss ulike tabeletter på butikken, også sånn flytende. Kan man få for mye av dette hvis man tar anbefalt dose?

Jeg har vært plaget med for lite jern i noen år og gått på perioder med jerntabeletter (ca 1 gang i året), mistenker kanskje at dette er tilfelle nå også. Man å ta jerntabeletter uten å ha vært hos legen først er vel ikke å anbefale? (selv om disse selges på matbutikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er lurt å dra til legen og få sjekket blodprøver og diverse før man begynner med tilskudd. Det kan jo være noe og da er det greit å finne ut av det eller utelukke noe.

Selv tar jeg ikke noe tilskudd da jeg har fått gode tilbakemeldinger på kostholdet mitt fra en ernæringsfysiolog. Det eneste hun anbefalte meg å ta var omega3 og D-vitamintilskudd, gjerne fra tran. Dette sa hun de fleste nordmenn hadde problemer med å få i seg, så kan jo kanskje være noe for deg?

Nei, ta deg en tur til legen også tar du det derifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ingen former for vitamintilskudd og har aldri gjort det heller. Jeg er nok den i min vennegjeng og familie som sjeldnest er syk og har et generelt avslappet forhold til hygiene (typ vaske hender og sånne "hverdagslige" ting). Kombinasjonen av dette tror jeg har gjort at jeg har et sterkt immunforsvar - trooor jeg i alle fall :P Jeg tror forøvrig også at et variert kosthold der man er flink til å lære seg litt om hva ting inneholder er det aller viktigste. Selv burde jeg nok egentlig tatt tilskudd av fiskeolje, da jeg ikke spiser noen form for fisk. Men egentlig har jeg ikke følt behovet.

Når det gjelder jern har jeg faktisk flere venner som har slitt med for lite jern! Alle jenter - kan være det er en jentegreie. Ei i klassen min må mer eller mindre ta flytende jern hele tiden for å ha nok i kroppen. Da jeg mistenkte jernmangel hos meg selv anbefalte hun meg å få meg sjekket hos legen først, altså. Hun går selv til regelmessig oppfølging og tester verdiene sine. Greit å vite hva man faktisk tar tilskudd mot/for. For min del nettopp fordi jeg ikke putter i meg tilskudd hvis jeg faktisk ikke behøver det. Men typiske tegn på jernmangel er jo slapphet og svimmelhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på nettet av lavdose jern som de selger på butikken kan tas forebyggende, men høydosering må man ta i samråd med lege.

Tran skulle jeg absolutt ha tatt, det anbefales jo til de fleste (og man drar ikke til legen først)

Men slike vitaminbjørner og diverse som det reklameres for på tv, det virker jo som kan tas av alle som en del av kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen for å få deg sjekket. Noen mangler på vitaminer er mer alvorlig enn andre, og greit å vite om du eksempel mangler B12. D vitaminmangel er derimot veldig vanlig i Norge...

Tar vitaminer beregnet på veganere og vegetarianere, siden jeg også har matallergier som gjør at jeg ikke får i meg så mye B vitaminer. I tillegg til C vitaminer, siden det er bra for leddene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til... Jeg har en tante som er helt ekstremt oppatt av vitamintilskudd. Så snart noen snufser med nesa er hun på plass med et bredt utvalg C- og multivitaminer, gjerne som hun har "smuglet" fra andre land, fordi det vi har i Norge ikke er sterkt nok. Har du vondt i magen - ta en C-vitamin! Er du sliten, ta en C-vitamin! Ironisk nok er hun stadig syk... :icon_confused:

Nettopp derfor tror jeg man bør sjekke seg og ikke ta tilskudd bare fordi man tror man trenger det :P Så det ikke blir hysterisk eller unødvendig. De fleste er jo ikke hysteriske, men tror mange tar tilskudd de egentlig ikke trenger, mens andre burde tatt, men vet det ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg er gravid tar jeg multivitamin og mineraler samt ekstra jern. Jeg har tidligere hatt vitamin B12 mangel og måtte gå på ukentlige injeksjoner en stund før jeg fikk ta de hver 3.måned. Greit å sjekke opp sånne ting hos lege for man kan bli fryktelig sliten av div mangelsykdommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt tilskudd av det jeg har hatt mangel på. B12 ligger ofte lavt og jeg har i perioder tatt sprøyter, samt folsyre.. D-vitamin lå lavt i fjor, mens jeg hadde for høye jernverdier (så da hadde ikke tilskudd av jern vært veldig gunstig å tatt) som stabiliserte seg selv.

Nå har jeg ikke tatt noen sjekk på en stund (tar blodprøver regelmessig for å se hvordan ting ligger an), men jeg tar ikke tilskudd om jeg ikke trenger det.

Så føler du deg slapp og har lite energi ville jeg nok tatt en tur til legen, så finner du ut evt hvilke(t) vitamin(er) du trenger, og evt utelukker noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det før, men så tenkte jeg at hvis jeg spiser det jeg bør få i meg hver dag, så kan det ikke være nødvendig hvis jeg føler meg pigg og rask osv.

Derfor sluttet jeg med det og sørger for å spise nok at det man skal ha i seg. Jeg føler meg pigg og i form, godt hummør og har den energien som er typisk for meg. Ingen ting som tyder på at det er noe jeg har for lite av i kroppen. Så jeg kommer ikke til å begynne med noe så lenge det holder seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke legeskrekk da, men føler at jeg "plager" legen med slikt "småtterier" :P hehe. Særlig når jeg var der sist for bare noen måneder siden ca (da for andre ting)

De kunne jo bare ha tatt en blodprøve i skranken og så fått time hvis jeg hadde noen mangler, enn å gå først via legen syns jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tran i vinterhalvåret, ellers ingenting. Har tatt jern i kortere perioder i forbindelse med blodgiving, da fikk jeg målt jernverdiene i samme slengen og sett at jeg ikke hadde vondt av litt mer jern. Så hvis du ikke gidder å bry legen med sånt kan du begynne å gi blod, da får du målt verdiene og får med gratis jerntabletter med det samme. :P (I tillegg til at du gjør en innmari god gjerning!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot slitenhet har jeg god effekt av gerimax extreme energy. Ikke at man får extreme energy av det, men jeg føler meg piggere og mer fokusert/konsentrert. Og ang jern så er det like stort problem med for mye som for lite så jeg ville ikke tatt jern med mindre det var behov, men hos kvinner er det veldig vanlig og ha litt lavt innhold iom menstruasjon osv. Spis masse grønne grønsaker, spinat, brokkoli osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar multivitamintilskudd, eller evt bare B-12, vitamin d, jern og vit-a. Jeg har alltid lave jernverdier, b-12 tar jeg for hud og negler, vitamin d fordi det har vært vinter og a vitamin er betakaroten. Og så tar jeg udo choiche olje, jeg syns det er greit å bare være på den sikre siden at jeg får i meg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar flere tilskudd pga sykdommer/medisiner mot sykdommer. Folsyre for å dempe bivirkinger av methotrexate, kalsium med D-vitaminer for å dempe bivirkninger (beinskjørhet) av kortison, og en eller annen sel/tran-olje-greie med D-vitaminer fordi det er bra for leddene mine, og fordi jeg har for lite av det. D-vitaminer altså, ikke ledd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen, ingen vits å ta syntetiske vitaminer før du MÅ. At man føler seg slapp har jeg funnet personlig ut iallefall, bare er noe man må leve med. Uansett hvor fantastisk awesome blodprøver jeg tar hos legen så er jeg i bakfylla mer eller mindre hver morgen de siste 10 årene av mitt liv. That's just how my life is, har jeg funnet ut :P Og når man "godtar" at man er slapp og giddalaus så føler jeg at jeg orker mer, på en måte. Det kan jo ligge mentalt, så vel som fysisk. Ingen ting kommer gratis, osv... :whistle:

Jeg tar tran (møllers, flytende naturell), men ikke konstant. Blir faktisk litt dårlig av tran, men trenger omega 3'en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...