Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ikke borzoi?


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Nå har ikke jeg tenkt noe over dette egentlig, for jeg har aldri vurdert borzoi, men sånn rett fra toppen av hodet (haha kan man bruke det utrykket på Norsk?) så er det andre myndetyper som står høyere på listen for meg, jeg synes f.eks saluki har litt mer wow-faktor, samt at jeg foretrekker korthårede hunder. Men jeg synes borzoi er veldig vakre på sin måte og. Jeg tenker at grunnen til at de ikke er så populære er at det som nevnt kanskje er andre mynder som fanger blikket mer hos folk, samt at den er såpass uvanlig at folk ikke vet noe særlig om dem, rett og slett?

Vet om en som driver oppdrett, har sett hundene hennes på avstand, og de virker så rolige synes jeg, elegante.Så om det er slik de er så burde de jo vært mer poppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes zoier er utrolig flotte, men de passer ikke til det hundelivet jeg vil ha nå. Jeg ser for meg at jeg må ha litt stor hage de kan få rase rundt i pga jakt. Kanskje når jeg legger lp'n på hylla. Eller kanskje de blir for store for meg, sånn med tanke på å holde de igjen. Men samtidig ser jeg for meg at de er snille båndhunder som ikke er spessielt krevende (så lenge de får løpe fra seg regelmessig) Eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som både er stort og har mye pels har vel oddsene mot seg i dag, vil jeg tro. Smått og lettstelt er vel det som passer de fleste. Mitt inntrykk er ikke at borzoiens jaktinstinkt er blant de verste å håndtere blant myndene, snarere tvert imot. For min egen del synes jeg borzoier er litt vanskelige å lese, mye pga. den spesielle hodeformen. Men vakre, ja, det er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de er jo store hunder med et spesielt utseende som nok ikke appellerer til alle. For min egen del så er det andre mynder som kommer høyere opp på ønskelisten enn borzoien. Har som Ozzy også hørt om sterkt jaktinstinkt, noe som trekker ned hos meg, men jeg vurderer andre raser som absolutt har jaktinstinktene i behold, så det er ikke hovedgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga jaktinstinktet. Sitter igjen med inntrykket av at det er blant myndene med sterkest jaktinstinkt.
Er jo en bruker her inne som hadde zoier som drepte noen sauer?

Utseendemessig liker jeg dem veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigheter, og jaktinstinktet her. Nå skal jeg nok ikke ha noen ny mynde på noen år, men den gangen jeg skal ny stor mynde så kommer nok borzoien til å være med i vurderingen, rett og slett fordi jeg skulle hatt noe mer hardført værmessig enn salukien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Borzoi, tre stykker, fra helt forskjellige linjer. Ikke noe problem med ekstrem jakt på noen av dem. Alle kunne gå løse, og jeg startet litt lydighet med to av dem. Pelsen synes jeg faktisk var lettstelt, de ble badet og børstet før utstilling, utenom det var det ikke mye som ble gjort.

Borzoi kunne jeg absolutt tenkt meg å ha igjen. Herlige hunder!!

Red. Glemte vel egentlig å si hvorfor jeg ikke har Borzoi i dag :-) Jeg driver med brukshund, og myndene er "tilleggshundene", og da er Borzoi litt for store, så i dag har jeg Whippet i stedet. .....men en dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Borzoi, tre stykker, fra helt forskjellige linjer. Ikke noe problem med ekstrem jakt på noen av dem. Alle kunne gå løse, og jeg startet litt lydighet med to av dem. Pelsen synes jeg faktisk var lettstelt, de ble badet og børstet før utstilling, utenom det var det ikke mye som ble gjort.

...å, kom igjen, du måtte fjerne en del hår fra møbler og tepper og klær med tre borzoier i hus? Jeg regner det som "pelsstell" også, jeg. Men det er jo ikke den avanserte groomingen som skal til for at hundene skal ha det bra, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...å, kom igjen, du måtte fjerne en del hår fra møbler og tepper og klær med tre borzoier i hus? Jeg regner det som "pelsstell" også, jeg. Men det er jo ikke den avanserte groomingen som skal til for at hundene skal ha det bra, da.
Altså...nå har jeg hatt Schäfer også, og da bli alt annet barnemat å regne med tanke på hår :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, men av myndene så tiltrekker den meg mindre enn greyhound og hjorte-/ulvehund. Litt pga lang pels, jeg liker det ikke, og litt utseendemessig, de er ikke stygge, men de er ikke helt min smak heller. Og det har nok litt og si, de er spesielle i utseende og det påvirker nok noen, i tillegg til at de ikke er så vanlige. I tillegg så er de jo relativt store, og det setter nok enda et par begrensninger på hvem den treffer. Men bassert på de få jeg har truffet så virker det som veldig behagelige hunder da, som mynder flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur at borzoi er en sånn typisk sagnomsust rase de fleste vil beundre på avstand, men ikke helt ser for seg i livet sitt. Det blir litt som med min rase, du må ville ha en shiba, ikke bare en vakker, liten spisshund, for å trives med rasen. Og du ville ha en borzoi med dens spesielle silhuett og profil, pels og drifter for å være fornøyd.

For meg personlig er det uaktuelt med så stor hund, sånn pels og den typiske myndeslappheten innendørs, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker borzoi. Jeg synes mynder er fascinerende. Men en borzoi er altfor stor for å ha som "tilleggshund" synes jeg. Pr idag hadde den blant annet ikke fått plass i bilen sammen med de andre vofsene. Men skal jeg en dag ha en mynde så blir det i alle fall ikke en av "greyhound" variantene (Greyhound, Whippet, Italiensk mynde, Galgo osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Størrelsen er det som avskrekker meg litt, men skulle jeg først ha hatt en veldig stor hund fra valpestadiet, ville jeg absolutt ha hatt en slik. :)

Myndefrelst og siklet på rasen lenge, men det hadde isåfall ikke blitt før om mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse, tar de faktisk overraskende lite plass når de folder seg sammen ... Kjenner jeg får litt lyst på borzoi av denne tråden. En stor og kraftig hanhund, lys og bare passe mye pels.

Tarikke myeplass nei, sammenleggbare, vutt! Jeg får plass til mi i en ikea-pose :D

Virker som om det som går igjen er jaktinnstinkt, det er jo forsåvidt greit, en god borzoi skal ha en solid dose.

Ellers er de (synes jeg), en av de minst sære av myndene. Som regel er de stort sett noen sosiale raringer, veldig fine familiehunder, sånn egentlig.

Men hva ville dere ha gjort for å øke populariteten littegranne, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha surfet litt hos YouTube innså jeg at borzoier er virkelig gigante! Så en filmklipp av en borzoi sammen med to små søte sheltier. Men, nei, det var faktisk to langhåret collie!

Men jeg har mange myter om borzoi, må først bekrefte /avlive dem før jeg går eventuell videre med å realisere drømmen om å eie en borzoihann... Om 15-20 år... Hvem vet?... Ikke akkurat så lurt å se på borzoier hus YouTube, nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...