Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ikke borzoi?


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Kanskje ikke mynder er så sære som folk skal ha det til da? Siden alle eierne mener sine hunder ikke er det? :P Kommer vel kanskje an på hva folk legger i order "sær"? Blir de sære fordi de ikke er intr i å trene så mye? Sære fordi de har egne meninger? Ja hva legger folk i ordet sær? Tror da de fleste myndene er sosiale mot familien sin, men kanskje noen kan være reserverte mot fremmede? (og da blir oppfattet som sær?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folk" vil ha små/mellomstore lettstelte og lettlærte hunder. Hundejordehunder ofte og hunder som kan gå løs hvorsomhelst. Og de som vil trene med hund kjøper etter behov. De vil ikke ha store langhårshunder som jakter og som er tungtrente om det går å si :) Og mange syns den karakteristiske profilen er stygg. (hele profilen er funksjonell til oppgaven. Til og med hodefasong og øreplassering) Så om den skal gjøres mere populær så man jo forandre på alt eller en del av det som ER rasen.... Eller slå fast at de er for spesielt interesserte og beholde jakthundene våre? Det blir litt annerledes med Lundehund og harehundene våre føler jeg. At ikke nordmenn vil ha borzoi er kanskje ikke så farlig på en rase som finnes på hele kloden?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange syns den karakteristiske profilen er stygg. (hele profilen er funksjonell til oppgaven. Til og med hodefasong og øreplassering)

På hvilken måte er den funksjonell?

Jeg syntes profilen var kjempestygg før, men nå synes jeg den er innmari stilig egentlig. Skulle jeg hatt en måtte den ha hett Boris... eller Igor. Annenhver Borzoi heter kanskje det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er den funksjonell?

Jeg syntes profilen var kjempestygg før, men nå synes jeg den er innmari stilig egentlig. Skulle jeg hatt en måtte den ha hett Boris... eller Igor. Annenhver Borzoi heter kanskje det? :P

Ihvertfall Boris :) De har et enormt synsfelt med det hodet . Og ryggen er helt sykt fleksibel og helt nødvendig i høy fart og firtaktsgalopp.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myter... De kaster opp hver dag av en eller annen grunn... De eter sauebæsj.... De ødelegger mye i hjemmet hvis de ikke får den turen de er vant til.... De har nada på forståelse for innkalling... Kun eieren får oppmerksomhet, og driter i resten av familie... De jakter noe så jævli... Og de er vakre..!

Lenge leve borzoier, og jeg satser på at disse mytene blir skikkelig knust her på sonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en majestetisk rase, men jeg syns de er litt skumle :icon_redface: De virker så utilnærmlige og derfor litt ukontrollerbare.

Jeg husker jeg var på samme kurs Lill (her inne) og hun hadde borzoi. Under en pause hadde hun bundet han i skogkanten og der gikk jeg inn for å lufte min hund. Jeg holdt på å gjøre i buksa da jeg plutselig fikk øye på den "kalven" som stod og stirra på meg :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ha meg en borzoi en gang i livet. Er bare spørsmål om tid. Hittil har vi ikke plass i bilen sammen med de to andre hundene vi har. Nå er det nok jakthund som står på lista mi neste gang, men vi får se hva det blir senere.

HAr ingenting imot Borzoi. Jeg elsker dem, rett og slett, men jeg er redd for at når jeg skaffer meg Borzoi så får sambo seg en staff, fordi jeg vil ha staff, men for meg selv :P Jeg er ei jålejente, men liker å skjule det.

Edit: Jeg synes Borzoi er litt jålete *forberede seg på juling* selv om staffen ikke er et skalkeskjul, altså. Huff... Nå har jeg rota det til :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker utseendet på mynder, spesielt den lange flotte nesen (ja jeg ER noget fiksert på neser!). Men Borzoi føler jeg for min del blir en håndfull mer enn jeg takle mtp jaktinstinkt. Og mitt innntrykk er at de er mer "urhund" i så måte enn feks huskyer. Som jeg er vant til.
Men jeg kunne godt tenkt meg en ungarsk mynde en gang :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ingen ting som tiltrekker. Liker ikke utseende og de har ingen av de egenskapene jeg ønsker, så vidt jeg vet. Jeg ønsker mindre hunder som ønsker å jobbe for meg, liker å leke, går an å gire opp/roe ned som jeg vil osv :) Det er heller ikke en rase jeg tenker at passer til så mange i min omgangskrets, nettopp fordi at de ikke har de arbeidsegenskapene eller utseende folk flest verdsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er utrolig vakre og jeg er veldig glad i gemyttet, så laidbacke og "kongelige" men samtidig masse instinkter! Det blir garantert en borzoi på meg en gang i tia, om jeg ikke skaffer sau. For borzoi + sauehold tror jeg ikke er helt optimalt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...