Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Nei, egentlig ikke. Her jeg bor har vi en bitteliten skog som ligger omringet av tre forskjellige borettslag, der pleier Brutus og en Boxervenninne å løpe fritt. Sjansen for at det kommer noe dyr oppi der er veldig liten, ettersom det er langt til større skoger. Vi har fått klage en gang for noen dager siden, en "Crazy Old Cat-lady" som bor rett nedenfor skogen som var bekymret for at kattene i nabolagene skulle bli redde. vel vel. Brutus og Boxeren har det så utrolig fint oppe i skogen, at jeg ikke har hjerte til å holde de unna. Hver gang vi går ut for kveldstur og vi ikke har planlagt leketid, står Brutus og speider opp mot skogen og vil ikke gå videre.

Ellers så er vi heldige og bor 10 min fra ett friområde for hund (:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter den også daglig. Tror faktisk han hadde blitt halvsprø om han skulle gått inne eller kun i bånd en hel dag. Men jeg prøver å begrense det - får han 5-10 min fri så er mye gjort. Prøver også å slippe han der jeg vet det er lite dyr. Eventuelt går vi tur til et vann, så får han apportere litt pinne i vannet eller lignende. Dessuten bryter vi den flere ganger i uken når vi trener lydighet. Men utover dette prøver jeg å holde den så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brøt den i går, midt i skogen (noe jeg normalt aldri gjør på denne tiden). Men når man går seg vill, midt i kratt og tett skog og det er masse greiner overalt med to hunder i bånd, da gav jeg opp og slapp løs Tesh fram til vi fant en sti. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sen vår har det vært her i Trøndelagen, endelig begynner det å spire og grønnes ute. Så fikk jeg sms av lillebror, der han sitter på vidda 1 mil fra sentrum av hjembygda mi, nesten to meter snø og de måtte skufle vekk snø fra isen før de kunne bore hull for å fiske. Husdyr på utmarksbeite finnes ikke, og elgen kommer ikke før rundt midten av juli (den trekker fra kysten og innover når kalvene er rundt to mndr gamle).

Båndtvang der oppe nå er bare tåpelig, ingen dyr er i nærheten av å få unger, unntatt reinsdyra men de er (nesten) alle sammen fraktet til kysten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg sånn til vi kommer nærmere vårt elskede Skraperudtjern, igjen :heart: Ingen av hundene vi har nå vil bade, riktignok, men de kan herje og springe og vi kan trene og kose oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg fikk min første båndtvang-kjeft i dag, jeg som blir såå ille berørt av å bli satt på plass av fremmede også :icon_redface:

Vi drev og trente på øvelsene til bronsemerket, og akkurat idet vi var ferdige og skal gå ned fra parkeringsplassen vi trente på kommer det ei dame med hund rundt hjørnet. Jeg roper på Melvin, han kommer og jeg tar han i bånd. Så begynner hun å legge ut om at hennes hund har løpetid og om den hadde gått løs hadde instinktet tatt over og vi hadde ikke fått tak i de. Det var jo faktisk en grunn til båndtvangen, det er tross alt høysesong for løpetid.

Jeg hadde lyst til å kommenetere det men jeg sa ingenting da, det var jo faktisk jeg som gjorde noe galt..

Nå må jeg finne meg et nytt sted å trene så jeg ikke møter på henne igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg fikk min første båndtvang-kjeft i dag, jeg som blir såå ille berørt av å bli satt på plass av fremmede også :icon_redface:

Vi drev og trente på øvelsene til bronsemerket, og akkurat idet vi var ferdige og skal gå ned fra parkeringsplassen vi trente på kommer det ei dame med hund rundt hjørnet. Jeg roper på Melvin, han kommer og jeg tar han i bånd. Så begynner hun å legge ut om at hennes hund har løpetid og om den hadde gått løs hadde instinktet tatt over og vi hadde ikke fått tak i de. Det var jo faktisk en grunn til båndtvangen, det er tross alt høysesong for løpetid.

Jeg hadde lyst til å kommenetere det men jeg sa ingenting da, det var jo faktisk jeg som gjorde noe galt og brøt båndtvangen her.

Nå må jeg finne meg et nytt sted å trene så jeg ikke møter på henne igjen :lol:

Den var ny :lol: Båndtvang pga. høysesong for løpetid!

Min 10 uker gamle valp går daglig løs. Det får hun nok en stund til. Der har jeg ingen problemer med å bryte båndtvangen.

Min 2 åring får ikke gå løs i båndtvangstiden med mindre jeg har veldig god oversikt. Der er det trening i form av sykkel, kløv og trekk i steden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg fikk min første båndtvang-kjeft i dag, jeg som blir såå ille berørt av å bli satt på plass av fremmede også :icon_redface:

Vi drev og trente på øvelsene til bronsemerket, og akkurat idet vi var ferdige og skal gå ned fra parkeringsplassen vi trente på kommer det ei dame med hund rundt hjørnet. Jeg roper på Melvin, han kommer og jeg tar han i bånd. Så begynner hun å legge ut om at hennes hund har løpetid og om den hadde gått løs hadde instinktet tatt over og vi hadde ikke fått tak i de. Det var jo faktisk en grunn til båndtvangen, det er tross alt høysesong for løpetid.

Jeg hadde lyst til å kommenetere det men jeg sa ingenting da, det var jo faktisk jeg som gjorde noe galt..

Nå må jeg finne meg et nytt sted å trene så jeg ikke møter på henne igjen :lol:

hahahah jeg dauer av latter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående båndtvang, jeg gikk på kurs med Oslo Hundeskole akkurat i det tidsrommet vi bikket 1.April, hvor instruktøren sa følgende:

"Vær så snill dere, et par ganger i uka må dere love meg at dere drar langt ut i svarteste skauen langt vekk fra folk og lar bikkjene deres løpe fritt, ok?"

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det blitt sånn at Luna er løs når jeg kaster ball til henne i hagen, eller om vi trener. Så jeg bryter jo faktisk båndtvangen. Men hun er i bånd med en gang vi beveger oss av tomta og går tur. Det vil si, her om dagen valgte jeg å bryte den da vi gikk tur i veldig bratt terreng og det ble uforsvarlig ovenfor henne å ha henne festet i meg. Hun bryr seg overhodet ikke om mennesker, og det var heldigvis kun mennesker som gikk tur der. Hunder er derimot mye mer interessant, dog snur hun på femtiøra omtrent på innkalling da.

Jeg må jo si at jeg har endret til tankegang når det gjelder hvor viktig denne båndtvangen er. Og de som irriterer meg er dem som ikke har kontroll på bikkja si.

Slike som vorstehmannen som løper mye i området er ikke til bry for meg. Han har begge hundene løse, og det er en på hver side, og de viker ikke derifra. Selvom jeg passerer med min hund halvmeter unna hans. Klart man kan ikke vite 100% i forhold til vilt og slik, men for meg virker det som om vedkommende har stålkontroll på hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående båndtvang, jeg gikk på kurs med Oslo Hundeskole akkurat i det tidsrommet vi bikket 1.April, hvor instruktøren sa følgende:

"Vær så snill dere, et par ganger i uka må dere love meg at dere drar langt ut i svarteste skauen langt vekk fra folk og lar bikkjene deres løpe fritt, ok?"

:P

Jeg skjønner intensjonen, problemet er bare at det er det siste stedet du skal la bikkjene løpe fritt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner intensjonen, problemet er bare at det er det siste stedet du skal la bikkjene løpe fritt.

Det var det jeg tenkte også, ikke så rart at folk ofte missforstår båndtvangens grunn når tilogmed instruktøren på kurs oppfordrer til å dra ut i skogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående båndtvang, jeg gikk på kurs med Oslo Hundeskole akkurat i det tidsrommet vi bikket 1.April, hvor instruktøren sa følgende:

"Vær så snill dere, et par ganger i uka må dere love meg at dere drar langt ut i svarteste skauen langt vekk fra folk og lar bikkjene deres løpe fritt, ok?"

:P

Off.. Det er jo i skogen man IKKE skal ha bikkja løs. Syns det var dumt at en instruktør oppfordrer til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis båndtvang er pga løpetid kan alle kastrater slippe da :lol:

Yess, da er Harly "fritatt" :lol:

____________________

Både/og.

Harly har ikke spesielt stor radius, og dessuten er han en "regelrytter" som følger beskjeder raskt og greit. Så han får gå løs jevnlig når vi er utenfor allfar vei.

Valpen er som mange andre valper, litt "fluehue". Så hun får kun gå løs på passende steder, ellers går hun i bånd eller langline :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi holder båndtvangen. Det går fint det altså :)

Men så har du en hund som, ettersom jeg har lest her inne, absolutt bør være i bånd også da. Synes det er litt artig at de som er helt ville på at båndtvangen for en hver tvil må overholdes er folk som har hunder som har mye instinkter eller issues som gjør at de uansett ikke bør være løse i det hele tatt...

Jeg tenker som så, at så lenge båntvangens formål overholdes, betyr det pent lite for meg om hunden er i en fysisk line eller om den går løs men er under vel så god kontroll.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du en hund som, ettersom jeg har lest her inne, absolutt bør være i bånd også da. Synes det er litt artig at de som er helt ville på at båndtvangen for en hver tvil må overholdes er folk som har hunder som har mye instinkter eller issues som gjør at de uansett ikke bør være løse i det hele tatt...

Jeg tenker som så, at så lenge båntvangens formål overholdes, betyr det pent lite for meg om hunden er i en fysisk line eller om den går løs men er under vel så god kontroll.

Jeg har selv en hund som må gå i bånd. Det hender vi slipper henne, men da skal vi ha god oversikt. Grunnen til at jeg er litt på dette med å overholde båndtvangen er jo nettopp det at det kan bli så stygt om det kommer en hund løpende løs og konfronterer vår.

Det skjedde faktisk i forrige uke, hvor det kommer en sak løpende løs bakfra og kaster seg over Mira som går i bånd. Det er ikke morsomt for oss heller som har hundeaggressive hunder.

Heldigvis gikk det bra. Mira ble så paff så jeg tror ikke hun skjønte hva som skjedde, og den løse hunden var superlydig og den hørte på meg med en gang, så jeg fikk den unna og holdt den til eieren kom.

Hva om Mira hadde angrepet denne hunden og skadet den stygt? Jeg er bombesikker på at vi hadde fått skylden uansett. Sinna rottis som tygger i stykker en annen hund...

Derfor er det fint om folk kan respektere båndtvangen. Da tror i alke fall jeg at det er relativt trygt å bevege seg på områder hvor man kan møte på andre.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en hund som må gå i bånd. Det hender vi slipper henne, men da skal vi ha god oversikt. Grunnen til at jeg er litt på dette med å overholde båndtvangen er jo nettopp det at det kan bli så stygt om det kommer en hund løpende løs og konfronterer vår.

Det skjedde faktisk i forrige uke, hvor det kommer en sak løpende løs bakfra og kaster seg over Mira som går i bånd. Det er ikke morsomt for oss heller som har hundeaggressive hunder.

Heldigvis gikk det bra. Mira ble så paff så jeg tror ikke hun skjønte hva som skjedde, og den løse hunden var superlydig og den hørte på meg med en gang, så jeg fikk den unna og holdt den til eieren kom.

Hva om Mira hadde angrepet denne hunden og skadet den stygt? Jeg er bombesikker på at vi hadde fått skylden uansett. Sinna rottis som tygger i stykker en annen hund...

Derfor er det fint om folk kan respektere båndtvangen. Da tror i alke fall jeg at det er relativt trygt å bevege seg på områder hvor man kan møte på andre.



Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det var jo kjipt at det skjedde, men det har ikke noe med det jeg mener å gjøre i det hele tatt. Det der er vel i teorien forbudt hele året det, ettersom hundeloven vel sier at hunder som ikke er under kontroll skal holdes i bånd?

Hadde det vært den typen der av "lydige" hunder jeg mente, hunder som egentlig er lydige hjemme på stuegulvet men som fremdeles løper bort til alt av bikkjer og folk på tur, så hadde saken vært en helt annen. Det er LANGT unna en sånn lydig hund jeg mener man kan bryte tvangen med. Jeg mener hunder som på ingen måte buser bort til andre. Hunder som holder seg rundt eier, er lydhør og som oppfører seg så bra at et bånd ikke betyr noen forskjell for tvangen i den forstand at hunden er under såpass kontroll uten kobbel at det ikke trengs. Det trengs jo helt klart når hunden løper bort til andre på tur.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du en hund som, ettersom jeg har lest her inne, absolutt bør være i bånd også da. Synes det er litt artig at de som er helt ville på at båndtvangen for en hver tvil må overholdes er folk som har hunder som har mye instinkter eller issues som gjør at de uansett ikke bør være løse i det hele tatt...

Jeg tenker som så, at så lenge båntvangens formål overholdes, betyr det pent lite for meg om hunden er i en fysisk line eller om den går løs men er under vel så god kontroll.

Jeg har mer problemer med at du mener båndtvangen skal være individbasert. Lover skal gjelde likt for alle, det er et grunnleggende prinsipp. Vi kan si det ene og det andre om loven i seg selv (for eksempel ser jeg ikke grunn til helårsbåndtvang i sentrumsnære områder, etter midt syn burde det vært omvendt, ingen båndtvang, året rundt, i sentrum), men når loven først er der så kan den ikke være ulik for folk, det ville vært umulig å håndheve den.

Angående dette med denne fysiske linen, du kan jo snu det: Hvorfor er du så opptatt av fritak fra båndtvangen hvis hunden din uansett går fot hvor enn den går? Jeg kan ikke se at det er stort behov for at hunden må få gå løs da.

Endret av Hermes
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget til Evelzz, hennes hund utgjør ingen fare. Det eneste hun bryter, er loven om at det skal være en fysisk line mellom hund og feks eier.

Dette er jo en risk man selv står ansvarlig for. Jeg regner med at feks Evelzz eller andre vet veldig godt at de risikerer å få bot, evt anmeldelse.

Det som irriterer meg er hunder ute av kontroll, men det har jo egentlig bare med hundeloven å gjøre, ikke båndtvang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...