Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg ser poenget til Evelzz, hennes hund utgjør ingen fare. Det eneste hun bryter, er loven om at det skal være en fysisk line mellom hund og feks eier.

Dette er jo en risk man selv står ansvarlig for. Jeg regner med at feks Evelzz eller andre vet veldig godt at de risikerer å få bot, evt anmeldelse.

Jeg ser det ikke som noe stort "lovbrudd", vil sammenligne det litt med å drikke øl i parken, ganske uskyldig i de fleste tilfeller. Men en lov må gjelde likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Om noen velger å slippe sin hund i båndtvangen og den kommer løpene bort til meg/mine hunder så kommer jeg til å bli rasende forbanna. En ting er at uhell kan skje og det kan jeg akseptere utenom båndtvangen. Men ikke i båndtvangen.

Folk må gjerne slippe hundene sine men da forventer jeg 100% kontroll. En ting er at man skal ha kontroll året rundt, men ting kan skje. Men det skal ikke skje fra 1.april til 20.august.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ikke som noe stort "lovbrudd", vil sammenligne det litt med å drikke øl i parken, ganske uskyldig i de fleste tilfeller. Men en lov må gjelde likt for alle.

Selvfølgelig enig, men jeg ser ikke grunn til å bruke energi på å rakke ned på de få som faktisk har kontroll.

Det kan føles urettferdig for de som ikke kan ha hunden løs, men tja kreftene er bedre å bruke på de som mangler kontroll b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv politiet overholder ikke denne loven som likt for alle. De har også skjønn. Treffer hundepatruljer i forskjellige distrikter med jamne mellomrom hele sommeren, og vi har nå løse hunder under trening. Det eneste de spør og lurer på, er å forsikre seg at de ikke tramper i våre spor og omvendt. Vi bryter loven hver gang vi trener, men det er fysisk umulig å trene felt og rundering med langline, og ikke har vi fritagelse fra loven slik som eksmepel redningshundene har under trening. Men da skulle jo samtlige ekvipasjer i NBF vært bøtelagt sommerstid pga brudd på lovverket, og da kan vi jo legge ned hele den sporten sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal måtte gå med munnkurv på min hund, fordi enkelte ikke respekterer båndtvangen? Ja jøss...

Det er helt riktig at båndtvang i skog og mark er for å beskytte viltet, men båndtvangen kommer andre forhold tilgode også. Nettopp at jeg skal være trygg på at folk ikke slipper hundene sine og jeg kan ferdes trygt.

Og båndtvangen gjelder desverre også for dere med 100% stødige hunder. Denne hunden vi møtte var som jeg skrev særdeles lydig, men tydeligvis ikke lydig nok iom at eier mistet kontrollen. Og den hadde ikke slitt seg, den var sluppet løs.

Og dette kan skje med den beste av dere, dyr er dyr og de er uforutsigbare uansett hvor lydige hunder dere mener dere har.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til så det ikke er misforståelser: jeg har selv en veldig lydig hund som kommer på innkalling og kgså ellers når jeg krever noe av henne. Men iom at hun til tider viser seg å være bøs mot andre, så velger jeg selvsagt å ikke slippe henne utenom i situasjoner hvor jeg er trygg på at vi ikke møter andre.

Hun har vært løs når vi har møtt andre og hun har kommet på innkalling, men etter to uhell nå hvor hun har braket sammen med andre så er vi veldig nøye.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk burde ha hundene i bånd uansett hvor god kontroll de har(heller oppsøke fristedet for slipp). Loven gjelder for alle. Vi kunne gått løse med alle fire vorstehhundene og, men det er båndtvang og jeg velger å holde den.

At jeg har en hund som ellers ikke er mye løs, har absolutt ingen verdens ting med båndtvangen å gjøre. Jeg holder i hvertfall regelen når den gjelder.

Sikkert mange som vil si jeg sitter "på min høye hest" og oppfører meg "bedre", men båndtvang er båndtvang, og jeg holder den. Verre eller enklere er det ikke.

----

Kan signere Hermes på det meste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke hvordan det kan plage noen i denne tråden at jeg har mine hunder løse i båndtvangstiden.. Ikke møter dere meg, hundene mine, ikke plager vi noen- hverken vilt eller folk, så hvorfor er det da et problem for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overholder båndtvangen 90%

terrier/dachsen min har et så sabla jaktinnstinkt at hun stikker om det er et rådyr på flere km avstand.... og hun dreper også smågnagere og andre ting som beveger seg som fugler på bakken osv...

Eneste stedet hun er løs nå om våren er på ridebanen og akkurat på sykkelstien i nærheten av der jeg bor...

Sheltien har en innkalling som aldri funker når man virkelig trenger den så det samme gjelder han. Om vinteren er de mer løs...

Hadde hunden min hatt 100% innkalling og ikke et sykt jakt innstinkt hadde jeg nok hatt hunden min mye løs...på tross av båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv politiet overholder ikke denne loven som likt for alle. De har også skjønn. Treffer hundepatruljer i forskjellige distrikter med jamne mellomrom hele sommeren, og vi har nå løse hunder under trening. Det eneste de spør og lurer på, er å forsikre seg at de ikke tramper i våre spor og omvendt. Vi bryter loven hver gang vi trener, men det er fysisk umulig å trene felt og rundering med langline, og ikke har vi fritagelse fra loven slik som eksmepel redningshundene har under trening. Men da skulle jo samtlige ekvipasjer i NBF vært bøtelagt sommerstid pga brudd på lovverket, og da kan vi jo legge ned hele den sporten sånn sett...

Nei, det er vanskelig, men det må være utgangspuntket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at båndtvang i skog og mark er for å beskytte viltet, men båndtvangen kommer andre forhold tilgode også. Nettopp at jeg skal være trygg på at folk ikke slipper hundene sine og jeg kan ferdes trygt.

Nei, dette er kun en bieffekt av båndtvangen, det har ingenting med den å gjøre. Dette vil jeg tro dekkes av hundeloven, og det vil gjelde året rundt, uavhengig av båndtvang eller ikke. Du skal strengt tatt ha kontroll uansett om det er båndtvang eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er kun en bieffekt av båndtvangen, det har ingenting med den å gjøre. Dette vil jeg tro dekkes av hundeloven, og det vil gjelde året rundt, uavhengig av båndtvang eller ikke. Du skal strengt tatt ha kontroll uansett om det er båndtvang eller ikke.

Da er vi veldig enige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det kan plage noen i denne tråden at jeg har mine hunder løse i båndtvangstiden.. Ikke møter dere meg, hundene mine, ikke plager vi noen- hverken vilt eller folk, så hvorfor er det da et problem for dere?

Det plager ikke meg på noe som helst måte. Det er da ikke det dette går på. Jeg gjør også unntak, finner et grustak eller lignende, og lar gutta løpe litt. Jeg er også for at politiet bruker skjønn og vurderer sted og situasjon (litt som når noen tar seg en øl i parken, slikt ser normalt politiet forbi, og det er selvsagt helt greit). Jeg er kun uenig i at det handler om mer eller mindre kontroll på bikkja si. Loven er lik for alle, uansett hvilken hund du har, eller hvor god kontroll du har. Slik må det være.

Jeg er kun opptatt av viltet, mer enn tidligere. Det skal så lite til for at vilt blir forstyrret, særlig i månedene mai/juni, hvor man helst bør holde seg unna enkelte steder i skog og mark, og på fjellet. Hunden din skal ikke ta store avstikkeren fra stien før skaden er gjort. Det som avgjør er sted og situasjon, ikke individ. Der det går katter løs, ser jeg strengt tatt ikke store problemet med at også hunder går løs, så sant hundene er under kontroll og ikke jager husdyr (katter og annet). Det gjør neppe store forskjellen når det gjelder å forstyrre viltet, for her er katten den store synderen uansett.

EDIT: Noe av det finneste med å gå i skogen nå er fuglelivet, og det du hører mest av er varsling. Det er en påminnelse om at du er veldig tett på fuglelivet når du går i skogen, selv på brede stier og jordveier. Tar hunden din en avstikker på 4-5 meter, kan skaden være gjort, uten at hunden selv har hatt noen som helst intensjon om å forstyrre noe fugl, men bare ta seg en runde. Men det er i skogen. I byen? Jeg mener det burde vært andre regler i sentrumsnære steder, kanskje burde vi droppet båndtvang i det hele tatt i byene og store tettsteder. Men det er et spørsmål om loven i seg selv, ikke hvordan loven håndheves.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun opptatt av viltet, mer enn tidligere. Det skal så lite til for at vilt blir forstyrret, særlig i månedene mai/juni, hvor man helst bør holde seg unna enkelte steder i skog og mark, og på fjellet. Hunden din skal ikke ta store avstikkeren fra stien før skaden er gjort. Det som avgjør er sted og situasjon, ikke individ. Der det går katter løs, ser jeg strengt tatt ikke store problemet med at også hunder går løs, så sant hundene er under kontroll og ikke jager husdyr (katter og annet). Det gjør neppe store forskjellen når det gjelder å forstyrre viltet, for her er katten den store synderen uansett.

Det argumentet der er det teiteste jeg hører fra folk med flexi eller langline. Det finnes dyr tett opptil stiene også, og da når hunden svinser og svanser opp til 15 meter (langline) ut av stien, så har den skadet dyr. Så egentlig så bør bikkja gå fot i kort bånd hele sesongen, ikke innfinne seg på stier og holde seg på brede veier... egentlig burde hund vært forbudt mellom 1.april og 20 august :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet der er det teiteste jeg hører fra folk med flexi eller langline. Det finnes dyr tett opptil stiene også, og da når hunden svinser og svanser opp til 15 meter (langline) ut av stien, så har den skadet dyr. Så egentlig så bør bikkja gå fot i kort bånd hele sesongen, ikke innfinne seg på stier og holde seg på brede veier... egentlig burde hund vært forbudt mellom 1.april og 20 august :aww:

Jeg er helt enig (i det første). I disse tider festes hunder til magebeltet og relativ kort strikk når jeg går i skog. Langline kan evt. brukes til litt løping på en grusbane eller lignende, bortenfor skog, så man har noe bedre kontroll om hundene har lyst å løpe bort fra banen. I skog kommer man veldig tett på, særlig fuglene. I Bergen er Løvstakken mitt favorittfjell. Jeg gikk løs der med Hermes da han var liten, men har blitt mye mer bevisst. F.eks. er det relativt store rovfuglbestander på Løvstakken, som også fortjener å ikke bli forstyrret i disse månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner at jeg egentlig ikke kan gå av gårdsplassen min i sommerhalvåret, da jeg tydeligvis er til sjenanse for noen uansett. Egentlig skulle jeg vel ha hive bikkjene i bilen og kjørt til noe asfalt så vi unngår at noen blir forstyrret i skogen, siden vi ikke har stier engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg egentlig ikke kan gå av gårdsplassen min i sommerhalvåret, da jeg tydeligvis er til sjenanse for noen uansett. Egentlig skulle jeg vel ha hive bikkjene i bilen og kjørt til noe asfalt så vi unngår at noen blir forstyrret i skogen, siden vi ikke har stier engang..

I disse sakene syns jeg sarkasme bare er dårlig smak.

Du vil selvsagt ikke ha løse hunder løpende rundt sauene dine under lamming heller, men du syns det er greit at viltet skal påføres samme type stress?

Hva du gjør på din egen eiendom er forøvrig din egen sak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet der er det teiteste jeg hører fra folk med flexi eller langline. Det finnes dyr tett opptil stiene også, og da når hunden svinser og svanser opp til 15 meter (langline) ut av stien, så har den skadet dyr. Så egentlig så bør bikkja gå fot i kort bånd hele sesongen, ikke innfinne seg på stier og holde seg på brede veier... egentlig burde hund vært forbudt mellom 1.april og 20 august :aww:

Så du syns hundene skal få svinse rundt utenfor stien? Er det så slitsomt å ha de i kort bånd? Mine klarer fint å snuse og gå i kort bånd, fot trenger de da ikke å gå selvom jeg syns det er okei å verne om viltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet der er det teiteste jeg hører fra folk med flexi eller langline. Det finnes dyr tett opptil stiene også, og da når hunden svinser og svanser opp til 15 meter (langline) ut av stien, så har den skadet dyr. Så egentlig så bør bikkja gå fot i kort bånd hele sesongen, ikke innfinne seg på stier og holde seg på brede veier... egentlig burde hund vært forbudt mellom 1.april og 20 august :aww:

Greia er når man har bikkja i flexi eller langline...og følger litt med så får man gjerne taua inn bikkja om den kommer over et dyr...

jeg har en drapsmaskin av en terrier :P...i går gikk vi tur langs åkerkanen, og kom over en fugl i grøftekanten...hun ville spise den, men fordi hun var i bånd fikk jeg stoppet det. Det hadde jeg ikke klart om hun var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syns hundene skal få svinse rundt utenfor stien? Er det så slitsomt å ha de i kort bånd? Mine klarer fint å snuse og gå i kort bånd, fot trenger de da ikke å gå selvom jeg syns det er okei å verne om viltet.

Lese alt ;)

Det argumentet der er det teiteste jeg hører fra folk med flexi eller langline. Det finnes dyr tett opptil stiene også, og da når hunden svinser og svanser opp til 15 meter (langline) ut av stien, så har den skadet dyr. Så egentlig så bør bikkja gå fot i kort bånd hele sesongen, ikke innfinne seg på stier og holde seg på brede veier... egentlig burde hund vært forbudt mellom 1.april og 20 august :aww:

Jeg kommenterer at jeg synes det er ett teit argument. Altså, at de har bikkja i langline/flexi og samtidig argumenter at det finnes dyr også utenfor stien... Eh ja? Men bikkja di kan gå der, for den har på langline og flexi. Hvor er logikken i det argumentet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er når man har bikkja i flexi eller langline...og følger litt med så får man gjerne taua inn bikkja om den kommer over et dyr...

jeg har en drapsmaskin av en terrier :P...i går gikk vi tur langs åkerkanen, og kom over en fugl i grøftekanten...hun ville spise den, men fordi hun var i bånd fikk jeg stoppet det. Det hadde jeg ikke klart om hun var løs.

Kommer ett dyr? Hva med bakkehekkende fugl? De ser du jo ikke. Eller hva med rådyrkalven som ligger å trøkker i krøftekanten? Kom ikke å fortell meg at du kan se rådyrkalven som ligger å trøkker når du eventuelt har 15 m langline. Sorry, argumentet holder ikke vann overhodet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese alt ;)

Jeg kommenterer at jeg synes det er ett teit argument. Altså, at de har bikkja i langline/flexi og samtidig argumenter at det finnes dyr også utenfor stien... Eh ja? Men bikkja di kan gå der, for den har på langline og flexi. Hvor er logikken i det argumentet da?

Jeg leste alt, men forsto det siste som din mening og syns det var rart du først "rakket" ned på de som sier slik, for du mente jo det samme. Haha. Leste alt, forsto bare ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er når man har bikkja i flexi eller langline...og følger litt med så får man gjerne taua inn bikkja om den kommer over et dyr...

jeg har en drapsmaskin av en terrier :P...i går gikk vi tur langs åkerkanen, og kom over en fugl i grøftekanten...hun ville spise den, men fordi hun var i bånd fikk jeg stoppet det. Det hadde jeg ikke klart om hun var løs.

Greia er at det er mange dyr som bor langs stier, hva om dere kommer over ett hi? Jeg har sett hi et par meter innafor sti jeg, terriern din er laget for å gå i slike hi. Det ser ikke du, men hun lukter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er når man har bikkja i flexi eller langline...og følger litt med så får man gjerne taua inn bikkja om den kommer over et dyr...

jeg har en drapsmaskin av en terrier :P...i går gikk vi tur langs åkerkanen, og kom over en fugl i grøftekanten...hun ville spise den, men fordi hun var i bånd fikk jeg stoppet det. Det hadde jeg ikke klart om hun var løs.

Når hunden din allerede har kommet over et dyr er jo skaden allerede gjort...

Nei, dropp flexi og langline i skogen, spesielt de første månedene av båndtvangen. Gå gjerne tur, bruk marka, og hvis du vil at hunden din skal få strekke på beina, kan du jogge eller sykle, eller finne et helt annet sted enn skogen.

EDIT: Merker at jeg har blitt en god del mer nazi enn jeg egentlig trodde jeg var, haha. Skal skifte nick til naturvenn.

Endret av Hermes
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...