Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Det er ikke båndtvang i tettbegygde strøk hele året, men NOEN kommuner har denne regelen, deriblant Ås kommune, som jeg bor i. Lørenskog kommune, min hjemkommune, har ikke denne regelen. Det er store lokale forskjeller når det gjelder båndtvang. I Nes kommune kan du til og med ha hunden løs om du har kontroll på den, også i båndtvangsperioden. ;)

Nei, les reglene engang til ang. nes. Det står at utenom båndtvangsperioden kan hunden være løs under visse vilkår.

Sakset fra nes kommune:

Vilkår for å la hunden være løs utenfor båndtvangstid:

Hunder kan utenfor båndtvangstid være løse når de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Nei, les reglene engang til ang. nes. Det står at utenom båndtvangsperioden kan hunden være løs under visse vilkår.

Jada, det var veldig satt på spissen. Men mulig jeg surrer med hvilken kommune jeg snakker om, for jeg kan ikke finne igjen det jeg refererte til i forskriftene til Nes. Poenget er dog at det er veldig stor forskjell fra kommune til kommune, og at det ikke er alle steder det er båndtvang hele året i tettbebygde strøk. Det er noen kommuner som har "ekstra regler" som gjelder både i og utenom ordinær båndtvangsperioden. Mest sannsynlig med bagkrunn i lokale tilpasninger. Det er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pusser glorien og tenker at det går fint an å finne aktiviteter for hunden i perioden mellom 1. april og 20. august som både stimulerer hode og trimmer kropp selv om bikkja må gå i bånd*

:aww:

Jepp. Jeg har gjort det gjennom hele året med en av mine hunder. Det er fullt mulig, ikke nevneverdig problematisk engang. Men det betyr ikke at det er umulig å bryte båndtvangen på ansvarlig måte. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det var veldig satt på spissen. Men mulig jeg surrer med hvilken kommune jeg snakker om, for jeg kan ikke finne igjen det jeg refererte til i forskriftene til Nes. Poenget er dog at det er veldig stor forskjell fra kommune til kommune, og at det ikke er alle steder det er båndtvang hele året i tettbebygde strøk. Det er noen kommuner som har "ekstra regler" som gjelder både i og utenom ordinær båndtvangsperioden. Mest sannsynlig med bagkrunn i lokale tilpasninger. Det er poenget mitt.

Ja men du har nevnt nes og lov med løs hund i båndtvangsperioden i en annen tråd også - derfor jeg tenkte å poengtere den igjen. Er ingen kommuner som er unntatt den ordinære båndtvangen, og er ingen kommuner som har mildere regler på den ordinære båndtvangsperioden fra 1.april til 20. august. Variasjonene er KUN i perioden utenfor den ordinære båndtvangsperioden, etter om de setter helårsbåndtvang i bestemte områder, hele kommunen osv. Men der er det helt klart forskjeller fra kommune til kommune. Vi har båndtvang her til langt ut i oktober pga dyr i utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du har nevnt nes og lov med løs hund i båndtvangsperioden i en annen tråd også - derfor jeg tenkte å poengtere den igjen. Er ingen kommuner som er unntatt den ordinære båndtvangen, og er ingen kommuner som har mildere regler på den ordinære båndtvangsperioden fra 1.april til 20. august. Variasjonene er KUN i perioden utenfor den ordinære båndtvangsperioden, etter om de setter helårsbåndtvang i bestemte områder, hele kommunen osv. Men der er det helt klart forskjeller fra kommune til kommune. Vi har båndtvang her til langt ut i oktober pga dyr i utmark.

Jeg ser du redigerte det første innlegget ditt og la inn det som stod poengtert angående Nes. Slik JEG tolket det som står der kunne man ha hunden løs OM den var fulgt og kontrollert på aktsom måte. Jeg tenkte ikke at det da gjaldt på områder som ikke er åpent for allmenn ferdsel, da setningen var dårlig bygget opp i forhold til hvordan man skulle forstå det som står der. Setningen kan tolkes på mange måter slik den er bygget opp, rent grammatisk. Derfor tolket jeg det slik. Men hensikten er nok at det er tillatt der allmenheten ikke kan ferdes, ja. Det ser jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du redigerte det første innlegget ditt og la inn det som stod poengtert angående Nes. Slik JEG tolket det som står der kunne man ha hunden løs OM den var fulgt og kontrollert på aktsom måte. Jeg tenkte ikke at det da gjaldt på områder som ikke er åpent for allmenn ferdsel, da setningen var dårlig bygget opp. Setningen kan tolkes på mange måter slik den er bygget opp, rent grammatisk. Derfor tolket jeg det slik. Men hensikten er nok at det er tillatt der allmenheten ikke kan ferdes, ja. Det ser jeg nå.

Nå er jeg ikke med. Den der gjelder perioden som er utenfor båndtvangsperioden. Er "det" jeg ville rette opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke med. Den der gjelder perioden som er utenfor båndtvangsperioden. Er "det" jeg ville rette opp. :)

Herre gud som jeg surrer! My bad :P

Denne setningen: "Hunder kan utenfor båndtvangstid være løse når de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel."

Jeg synes det er vanskelig å tolke om dette betyr at hunden kun kan være løs om den er under kontroll på et sted som ikke er åpen for allmenn ferdsel, eller om du kan ha den løs, men at den må være under kontroll, om du skjønner?

Men jeg leste jo helt feil, da dette gjelder UTENOM båndtvangsperioden. Surreguri :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei jeg overholder ikke båndtvangen i utmark med de hundene jeg har nå. De ferdes på tur her vi bor uten bånd på til enhver tid, uten at jeg er til sjenanse for hverken vilt eller folk.

Med hunder jeg har hatt tidligere var de båndhunder 365 dager i året uten at det var problematisk å gi de tilstrekkelig både fysisk eller mentalt, tiltross for at det var hardcore brukshunder.

Jeg tror det meste handler om innstilling jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine hunder løs hele året, men jeg er forsiktig med hvor jeg slipper de. Jeg legger opp turene sånn at de får gått løs, men jeg slipper de feks. ikke løs i tett skog hvor jeg ikke har oversikt. Vi går endel i områder hvor det er grusveier i skogen. Her får hundene kun gå på veien og maks tre meter ut i terrenget. I tillegg så har de ikke lov å gå lengre i fra meg enn 15-20 meter. Dette har de ikke noe problem med å lære seg :)

Plasser hvor jeg vet det går mye folk feks. lysløypene i byen, så har jeg de aldri løs.
Båndtvang eller ikke, så liker jeg ikke å møte hunder uten kontroll. Om jeg har egene hunder med eller ikke, har ingenting å si for meg. Folk skal ha kontroll på hundene...

Går folk med hundene løs så mener jeg at de skal ta hundene inn på fot når de passerer folk. Jeg tar alltid hundene i bånd med en gang jeg ser folk, om jeg ser de på 70 eller 40 meter, så tar jeg de alltid i bånd med en gang. Jeg har aldri fått en klage på å gå med hundene løs.


  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er da båndtvand året rundt i tettbebygde strøk. Den båndtvangen er vel ikke ment for å verne om viltet?

Hva er det jeg ikke forstår her nå...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er varierende hvordan reglene er fra komune til komune, men uansett så gjør det jo ingen forskjell (det bør iallefall ikke det) for det at det ikke er båndtvang gir på ingen måte frihet til og slippe ukontrollerte bikkjer og det gir ikke fritak for og ikke ta hensyn til hverken folk eller fe.. Så uansett om man er på fjellet, i skogen eller i byen, og uansett når på året det er så skal man ta hensyn til andre.

Utover det så synes iallefall jeg det viktigste er at man tar hensyn til folk og vilt (det er jo derfor hundeloven og båndtvangen er der) om man skipper og faktisk ha på båndet på en hund med stålkontroll kunne jeg ikke brydd meg mindre om, enten jeg møtte ekvipasjen i marka eller midt på torget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker dog fra denne tråden: http://hundesonen.no/forum/topic/55029-baandtvang/ at du sammenlignet stjeling og båndtvang.

Og at du endte du med å kalle mg og lill en lovbryter :P

Forstår du hvorfor folk mener du kanskje er litt krass og påstandelig i båndtvangs tråder?

Endret av Marie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppen; jeg skulle til å skrive noe om myndene faktisk, som har så stort behov for å løpe løs og som samtidig er kjent for sterk jaktlyst som trigges av syn. Så kommar du liksom... Jaja. Never mind.

:ahappy:

Om jeg respekterer båndtvangen med hunden som kom seg ut av tøyburet, og var aleine i en stue som hun delte med tre kaniner, tre marsvin og to deguser, kun atskilt med kompostgrinder, og da vi kom inn døra hadde hun ikke engang vurdert å lukte på dyra?

Næ. :P

Kan nok være at Pippa får gå med langline fremover, da. Men Skinny? Neppe.

Jeg har også en defekt mynde. :P

Minion går også fint sammen med marsvinene og kaninene (degusene er jo inni ett bur, så de teller ikke), og hun kan jo omtrent bare tråkke over kompostgrindene. :P Hadde ikke vært noe stress å putte henne inni sammen med de heller.

Der jeg bodde før var det 2 kaniner som gikk løse ute hele året, Minion var aldri interessert i å jage de, selv når de løp. Kiwi derimot. :whistle:

Man merket terrieren i henne da ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter loven mange plasser jeg, men felles for alle punktene er at den brytes ikke helt hemningsløst. So what om jeg kjører 10 over fartsgrensa der det er oversiktlig og greit? Og so what om jeg drikker hjemmebrent? Jeg stjeler ikke, men det er fordi at det er umulig og stjele uten at det går utover noen. Og jeg kjører ikke i fylla nettopp fordi jeg da ikke er i stand til og ta riktig avgjørelser og hensyn, noe som meget raskt kan gå utover andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overholder båndtvangen med litt modifikasjoner.
Jeg stoler på at hunden min ikke tar hverken levende eller døde dyr.
Når jeg klarer å avbryte vill kattejakt tror jeg at jeg kan avbryte et bysk mot en fasan og, som forsåvidt på "vår" tursti er det eneste bakkehekkende dyret utenom mus, men der er det kattene som er forbryterne. På "vår" tursti er det en elv til høyre, kantsone og åker i hvert fall 100 meter hver vei (også på andre siden av elven) før det avbrytes av E6 på ene siden og enda mer åker over der igjen. Man har full oversikt i hvert fall 500 meter fremover avbrutt av en liten høyde i åkeren.

Der bryter jeg båndtvangen. Der er jeg 110% sikker at jeg ikke forulemper eventuelt dyreliv mer en jeg ville gjort uten hund. Den forbrytelsen jeg gjør er at jeg ikke gidder å holde i langlina og måtte surre den opp fra kratt, men heller lar bikkja slepe den etter seg. Dyret stikker ikke lenger en at lina sleper ved siden av meg hele tiden og det er enkelt å plukke opp og surre inn hvis vi må passere noen.

Ellers både i og utenom båndtvang perioden er det bånd som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter båndtvangen hver dag, siden jeg har hundene løs på eiendommen vår i Bergen, og også på en større eiendom i nord, som foreldrene mine eier. Ingen av områdene er tilstrekkelig inngjerdet, men jeg har tilstrekkelig kontroll på hundene for hva det enn er verdt/ikke verdt.

Jeg har bikkjen løs i nærheten av både vilt og beitedyr, men hun er likevel ikke lenger borte fra meg enn hva hun ville vært om jeg hadde hatt henne i bånd, og jeg får henne på innkalling selv om vi har sau, hjort, rev, fugl og what ever like i nærheten og innenfor hennes synsvinkel.

Mennesker derimot. Ser jeg folk eller befinner meg i strøk med bebyggelse, er hun nesten alltid i bånd. Ikke fordi jeg har så himla mye respekt for folk, men fordi jeg ikke gidder å bli kjeftet på hvis jeg kan unngå det. Kjeft får man nå uansett året rundt, da det er den gjengse oppfatning at båndtvangen er til for mennesker, og bikkjer er et unødvendig onde.

Minsten er ikke så mye løs, fordi jeg ikke har 100 % effektiv innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Uansett om det er båndtvang eller ikke, så skal ikke min hund forstyrre andre mennesker. Det er en selvfølge mener jeg :)

Mye mulig man aldri vinner kampen, men for meg er det heller ikke noe stress å koble på et flexibånd på frøkna jeg har nå. Hun har ikke stort større radius når hu er løs heller. Dermed er det veldig enkelt for meg å knipse det på, og for noen så føles det som jeg har økt kontroll, og det ser jeg heller på som positivt.

Er din hund fornøyd med en tur i flexibånd? Det er nemlig ikke min... Kunne sett for meg hvordan han hadde endt opp etter noen uker i bånd..

Jeg hadde gledelig betalt ei bot for at hunden min skal få løpe løs :-)

Ja det er hub, så lenge hun blir aktivisert på andre måter i tillegg. Feks trekke kjetting, sykle, jogge, og løsslipp en gang iblant på egnede/lovlige områder (som jeg er så heldig å ha 5min kjøring hjemmefra).

Vet ikke hva boten er på, men la oss si 500kr. Det er ihvertfall ikke noe jeg har budsjettert inn, særlig ikke når vi er ute på tur ca 3 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tulip, jeg forbeholder meg retten til å endre mening etterhvert som åra går og jeg får mer erfaring, så å dra inn tidligere år blir litt feil. Husk at jeg har kun hatt hund i fem sekunders erfaring i forhold til deg, det kan tilogmed hende at jeg endrer holdning ovenfor båndtvangen etterhvert, men slik det er idag så holder jeg båndtvangen nesten 100%.

Jeg husker dog du sammenlignet stjeling og båndtvang.

Quote

Da får du pokker vente til du er gammel nok til å ha lappen, eller evt. flytte til byer/tettsteder. Men det er kanskje greit å kjøre over fartsgrensen også? Stjele? Osv.

Neida, jeg snakker nok for døve ører nå.. men du kan i det minste å prøve å se ha handlingene dine forårsaker :whistle:

Også endte du med å kalle mg og lill en lovbryter :P

Ja lovbrytere begge to. Utrolig synd at dere, og andre som er like skal ødelegge for resten av oss.

Kanskje jeg burde passe på veske og verdisaker i nærheten av slike som dere!

Forstår du hvorfor folk mener du kanskje er litt krass og påstandelig i båndtvangs tråder?

Er på mobilen, men tipper quoten ikke er fra i år. Men om du vil så døm meg for noe jeg har sagt for et år siden og som jeg ikke kan stå inne for idag. Jeg får si det til deg en gang til da, men jeg forbeholder meg til retten til å lære og derav endre mening.

Altså om noen har vanskelig for det, så mener jeg altså ikke at brudd på båndtvangen er det samme som stjeling eller noe annet. Jeg aksepterer at man velger å bryte båndtvangen, men at man fremdeles har kontroll over hunden. Dog kommer jeg fremdeles til å holde den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mobilen, men tipper quoten ikke er fra i år. Men om du vil så døm meg for noe jeg har sagt for et år siden og som jeg ikke kan stå inne for idag. Jeg får si det til deg en gang til da, men jeg forbeholder meg til retten til å lære og derav endre mening.

Men da er det jo greit :)

man må kunne dra inn gamle båndtvang tråder når man ser bakover i båndtvang tråder at det stadig blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er hub, så lenge hun blir aktivisert på andre måter i tillegg. Feks trekke kjetting, sykle, jogge, og løsslipp en gang iblant på egnede/lovlige områder (som jeg er så heldig å ha 5min kjøring hjemmefra).

Vet ikke hva boten er på, men la oss si 500kr. Det er ihvertfall ikke noe jeg har budsjettert inn, særlig ikke når vi er ute på tur ca 3 ganger om dagen.

Boten er en god del høyere enn det om jeg ikke tar feil. Såpass høy at jeg tørr ikke sleppe mine i skogen :no:

Ser på andre forum ol at det står blant annet 2-8000kr.

Flere eiere som har fått 8000kr for brudd på båndtvangen Nordmarka i Oslo,

Bot på minst 3000,- er vel vanlig, men også fengsel inntil 6 måneder kan gir som straff med hemmel i loven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi har hatt sonenmesterskap, opp i Sørkedalen. Ingen inngjerdning, men flaten er fritatt fra båndtvangen.

Det er jo fint for dem som har sånne tilbud da. Vi har bare en bitteliten grusbane, tre busser fra meg, samt gåavstand til et lite gjørmehøl, inngjerdet i en BRATT skråning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi har hatt sonenmesterskap, opp i Sørkedalen. Ingen inngjerdning, men flaten er fritatt fra båndtvangen.

Det er jo fint for dem som har sånne tilbud da. Vi har bare en bitteliten grusbane, tre busser fra meg, samt gåavstand til et lite gjørmehøl, inngjerdet i en BRATT skråning.

Da forstår jeg at det straks er vanskeligere ja. Samt har jeg en innmari enkel hund som liksom fotfølger meg uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...