Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Vel, en enslig politit i sivil kan ikke gi deg bot, de må være to stk, ev en i uniform. De i sivilt må kunne legimitere seg og bevise at de er på jobb. De kan ikke bøtlegge deg på privaten ;)
De må ikke være to. Det er riktig at en offentlig tjenesteperson må kunne identifisere seg som dette. Du kan jo tenke litt på hvordan føreren av den sivile politimotorsykkelen på E18 kan bøtelegge bilister.. (Ingen i Norge tar flere fartssyndere) Uniformen spiller altså innen rolle, antall tjenestepersoner påvirker enkelt og greit hvor sterkt de står i en eventuell rettssak. Sent from my Nexus 10 using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke være to. Det er riktig at en offentlig tjenesteperson må kunne identifisere seg som dette. Du kan jo tenke litt på hvordan føreren av den sivile politimotorsykkelen på E18 kan bøtelegge bilister.. (Ingen i Norge tar flere fartssyndere) Uniformen spiller altså innen rolle, antall tjenestepersoner påvirker enkelt og greit hvor sterkt de står i en eventuell rettssak. Sent from my Nexus 10 using Tapatalk HD

Den sivile er alene på MC, men han har backup i uniformert bil og er konstant på samband med de. I tillegg bruker de både laser, fartsnittsmåler og kamera. Ergo er det ikke bare en manns ord mot en annens, politiet har fysiske beviser i tillegg. Noe helt annet enn å møte en enslig sivil politi feks i skogen. Det nærmeste en enslig sivil politi kan gjøre uten slik backup eller beviser, er å anmelde deg, de kan ikke skrive ut forelegg/bot. Prøver de seg det er det "bare" å klage, og bota vil bli slettet. Man er nemlig (i teorien iallefall) uskyldig til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Du trenger ikke å være politi for å skrive forenklet forelegg til en med lausbikkje ... Viltnemda (?) har vel også myndighet.

Jupp, de skriver ut forenklet forelegg her i område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være politi for å skrive forenklet forelegg til en med lausbikkje ... Viltnemda (?) har vel også myndighet.

Jepp, viltnemd og skogvoktere kan få autorisasjon til å skrive ut bøter for brudd på båndtvang. Men de må også være to stk, ellers kan de bare anmelde saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sivile er alene p堍C, men han har backup i uniformert bil og er konstant p堳amband med de. I tillegg bruker de b夥 laser, fartsnittsm嬥r og kamera. Ergo er det ikke bare en manns ord mot en annens, politiet har fysiske beviser i tillegg. Noe helt annet enn 堭te en enslig sivil politi feks i skogen. Det n沭este en enslig sivil politi kan gjre uten slik backup eller beviser, er 堡nmelde deg, de kan ikke skrive ut forelegg/bot. Prver de seg det er det "bare" 堫lage, og bota vil bli slettet. Man er nemlig (i teorien iallefall) uskyldig til det motsatte er bevist.
Du mener de bruker laser fra bil? Det g岠ikke med utstyret som brukes i Norge. Pussig nok er det ogs堶ed laserkontroll som regel kun en tjenesteperson som betjener m嬩ngen, de andre er sekret沥r. Logg og video p堬aserpistolen er tilgjengelig utstyr man ikke bruker i Norge. Faktum er at de kan ilegge forenklet forelegg s堭ye de vil om de er aldri s堡lene. Bevisbyrden ligger hos p崡lemyndigheten og du kan alltid velge 堩kke vedta forenklet forelegg uavhengig av hvor mange tjenestepersoner de er. Godtas ikke fjellet forelegg kan videre en politijurist utstede et forelegg. Godtar man ikke forelegg kan de ta saken inn i retten som en ordin沠tiltale. Det er en herlig seiglivet myte du stoler p堨er. Du m堧jerne vise til lov eller forskrift som sier noe annet.. Sent from my Nexus 10 using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg bryter loven ofte, helt uten og stjele eller gjøre andre ting som går ut over andre. Det er ikke fordi det er kult, men fordi det er mest praktisk for meg, så enkelt, og det synes jeg er greit så lenge det faktisk ikke går ut over andre enn meg selv. Får jeg bot så tar jeg den og det er både greit og forventet. Dette er en tråd om båndtvang og hvorvidt folk følger båndtvangen etterfulgt av hvorfor/hvorfor ikke og det er et diskusjonsforum, ergo så blir det en diskusjon og folk begrunner sine valg, Jeg leser det ikke som unnskyldninger i det hele tatt, og jeg hverken unnskylder eller bortforklarer meg selv heller. Det er et lovbrudd, ja. Jeg har fått bot før (for annet) og jeg kommer sikkert til og få flere, helt ok og helt og holdent mitt valg. Om folk vil kalle meg kriminell, for all del, jeg tror ikke jeg er så mye værre enn de fleste andre sånn gjevnt over og sjangsen er vell stor for at den som kaller meg kriminell ikke er helt uskyldig selv.. Og viss ikke, så er det fortsatt greit, jeg kan stå inne for det jeg gjør og at noen mener noe annet enn meg bryr jeg meg ikke så veldig om.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor velger jeg å overholde båndtvangen. Her er overfyllt av alle slags friluftsmennesker i løyper og turstier, og jeg har inntrykk av at de fleste følger reglene. Om man skipper båndet når man bor mer landlig til skjønner jeg godt, og jeg hadde nok gjort det selv også om forholdene var anderledes enn her vi bor. Jeg er også kriminell i den grad at jeg sjeldent holder meg til fartsgrensene, jeg smugler drikkevarer og kjøtt over landegrensene og jeg har kjørt både bil og motorsykkel uten gyldig førerkort. So what? Det burde ikke plage noen:-) Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent hver kveld med Shensi, når vi er på siste tisseluftings. Og ellers når det passer seg sånn. Hun er sjelden mer enn fem meter foran, maks 10-15, og da kommer hun rennende som en gal. Hun snur seg hele tiden for å kontrollere at vi henger på og snur på flisa tvert jeg plystrer med mindre hun har funnet matrester.

Ikke bryr jeg meg om andre løse hunder heller, så lenge eier har kontroll :) Det ekke verdenskrise om en løs hund kommer vimsende bort om den er snill heller. Bamse kan jo finne på å bølle, men det er som oftest ikke et problem :)

Har man stålkontroll i enhver anledning, så har man jo et mentalt bånd på hunden. Jeg har sett hunder vente uten bånd utenfor butikker, som ikke har rikket seg en meter fra veggen, som har gått med eier forbi måsunger, fugler, folk, katter osv. Det må være helt utrolig deilig, og da hadde jeg også hatt hunden løs hele tiden, det er helt sikkert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett ikke guts nok til å la hundene gå fritt. Eller, hundene får løpe fritt der jeg har fullstendig kontroll, inngjerdet eller på stranda eller åpen skog hvis jeg føler meg tøff nok.

Har 100% innkalling på Zelda, mens Linda tar seg god tid. De vil mest sannsynligvis ikke finne på noe, men jeg er redd for at elgku med kalv skal jage oss. Og da er det greit å ha kontroll på hundene for hvis jeg har skikkelig uflaks kan Zelda løpe bort å bjeffe på kua om jeg oppdager den for sent. Zelda kommer som et lyn hvis jeg roper på henne, men da vil vi antakeligvis ha elgen hengende etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett ikke guts nok til å la hundene gå fritt. Eller, hundene får løpe fritt der jeg har fullstendig kontroll, inngjerdet eller på stranda eller åpen skog hvis jeg føler meg tøff nok.

Har 100% innkalling på Zelda, mens Linda tar seg god tid. De vil mest sannsynligvis ikke finne på noe, men jeg er redd for at elgku med kalv skal jage oss. Og da er det greit å ha kontroll på hundene for hvis jeg har skikkelig uflaks kan Zelda løpe bort å bjeffe på kua om jeg oppdager den for sent. Zelda kommer som et lyn hvis jeg roper på henne, men da vil vi antakeligvis ha elgen hengende etter.

ja det er stort sett bare da elgen kan finne på å gå etter hund og eier, kommer en mellom elgku og kalv kan det ofte bli litt problematisk. Ellers er jo elgen stort sett svært tolerant. Det hender at ungdyr kan være noe uforutsigbare, men det går også stort sett greit om en viser litt respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vi gikk på elg med to kalver, og vi løp hver vår vei. :aww:

Vi har gått på elg med kalv flere ganger når hundene har vært løse, og det har gått kjempefint. Men akkurat nå utfordrer jeg ikke skjebnen. Jeg har ingenting i mot at andre slipper hundene sine når de har kontroll, da jeg gjør det selv om det er båndtvang. Jeg synes bare det er litt ubehagelig å tenke på at vi kan møte en elg rett rundt hjørnet og at hundene kan oppdage det før meg, så jeg går med bånd når jeg ikke har kontroll.

ja det er stort sett bare da elgen kan finne på å gå etter hund og eier, kommer en mellom elgku og kalv kan det ofte bli litt problematisk. Ellers er jo elgen stort sett svært tolerant. Det hender at ungdyr kan være noe uforutsigbare, men det går også stort sett greit om en viser litt respekt.

Det går nok stort sett greit, men som jeg skrev ovenfor, så er det altså min største frykt at hundene oppdager det før meg og erter på seg en elgku eller som du skriver; ungdyr.

Så lenge andre har kontroll på sin egen hund, bryr jeg meg ikke om de følger båndtvangen eller ei, men for min egen del holder jeg stort sett hundene i bånd når jeg er usikker på hva som skjuler seg rundt neste sving. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått på elg med kalv flere ganger når hundene har vært løse, og det har gått kjempefint. Men akkurat nå utfordrer jeg ikke skjebnen. Jeg har ingenting i mot at andre slipper hundene sine når de har kontroll, da jeg gjør det selv om det er båndtvang. Jeg synes bare det er litt ubehagelig å tenke på at vi kan møte en elg rett rundt hjørnet og at hundene kan oppdage det før meg, så jeg går med bånd når jeg ikke har kontroll.

Det går nok stort sett greit, men som jeg skrev ovenfor, så er det altså min største frykt at hundene oppdager det før meg og erter på seg en elgku eller som du skriver; ungdyr.

Så lenge andre har kontroll på sin egen hund, bryr jeg meg ikke om de følger båndtvangen eller ei, men for min egen del holder jeg stort sett hundene i bånd når jeg er usikker på hva som skjuler seg rundt neste sving. :)

For all del! Det var et veldig fleipete innlegg fra min side, selv om det har skjedd. :) Min går heller ikke så mye løs i båndtvangen egentlig, mest fordi behovet forsvinner litt utover sommeren når pelsen synes det er for varmt. Da greier han seg fint i flexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro går stort sett i bånd for tiden, av litt andre grunner enn båndtvang :P Han hadde nok fått gått mye mer løs også i båndtvangen hvis han var en lydig og omgjengelig type, men deer har vi bomma litt, vi to :P Men det hender at jeg bryter den, på steder hvor jeg er godt kjent, og vet at vi ikke møter på noen- og det er mye snø. Er det mer enn 30 cm med stø holder Aro seg i sporet, er slitsomt for sånne småttinger å løpe etter dyr el.l i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger stort sett å overholde båndtvangen, spesielt med setteren. Kortisen kan det være at jeg slipper på nøye utvalgte steder der jeg vet at det ikke er vilt hun kan forstyrre, eller fugler som hekker. Hun stikker ikke av gårde, og holder seg rundt bena mine uansett.
Etter mange år med huskyer er jeg vant til å holde hunder i kobbel hele året. Alle steder. Alltid. Så båndtvangen oppleves ikke som en tvangstrøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synder en del på båndtvangen. Daglig med tanke på at jeg lufter hunden løs på plens her (med en minimal skogflekk på), på turer hvor det er forsvarlig og på hundetrening flere ganger i uka.

Vi har ikke tilgang på noe løsslipp-område, og ikke har jeg planer om å slippe hundene mine i noe løsslippområde med fremmede hunder om vi hadde tilbudet :-)

Vi bruker en del bånd på tur da, men det er mest fordi min hund bruker å trekke meg på tur. Vanlig seanse er at han trekker meg opp og er løs ned.

Hittil har ingen av dem fanget eller jaget vilt. Dalmisen er interessert i fugler, men ikke værre enn at han kan avbrytes lett. Rottisen er 11 år og gidder ikke annet enn å tusle og er ellers oppvokst rundt sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogen respekterer jeg båndtvangen.

Men ikke når vi trener på store åpne plasser f.eks. Da synes jeg selv at jeg har god oversikt og har aldri sett noe vilt annet enn i skogen (selv om de nok kan komme seg ned dit også)

Cavalieren min kunne nok gått løs hele året hvor som helst. Han går alltid i nærheten av meg og bryr seg lite om rådyr eller andre dyr.

Er en del som har fått bot rundt her har jeg hørt, så da bruker jeg heller langline på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både - og, vil jeg si.

Jeg har ikke vært så flink til å overholde den hittil i år, siden hunden er veldig grei å ha løs (og hun hadde ikke kommet seg spesielt langt hvis hun hadde gått ut av løypa/stien, pga de store snømengdene vi har hatt). Men nå er mye av snøen smeltet, så da blir det andre boller. Jeg er nøye med å overholde båndtvangen på fjellet, men hvis vi går langs brede løyper/grusveier i lavlandet kan hun få slepe på en langline. Hun får også løpe litt løs utvalgte steder (vi har f.eks. et fint dressurområde med skikkelig ulendt fjell-terreng her :) ), der jeg vet det er OK med tanke på vilt og fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at jeg ikke overholder båndtvangen 100 % ja.

Vita (Collie) vil jeg påstå at jeg har rimelig god kontroll over (hun kan til og med kalles tilbake midt under en "katteundersøkelse"). Hun har aldri gjort noe hun ikke har fått lov til og aldri unnlatt å komme på innkalling. Hun har også svært lite jaktlyst (noe både MH og MT bekrefter). Hun har heller aldri vist aggresjon mot noe som helst annet dyr (eller menneske for den del). Tessa (Shetland Sheepdog) kan nok være mer nysgjerrig enn Vita, men hun er også rimelig enkel å kontrollere. Det finnes ikke noe vondt i henne, og heller ikke stort med jaktinstinkt. Hun vil bare gå å snuse og undersøke alt. Jeg bryter aldri båndtvangen der jeg vet det f.eks er lam eller andre dyr, selv om jeg er helt sikker på at dette hadde gått bra. I tillegg kaller jeg alltid inn hundene mine i møte med andre dyr, hunder eller folk uansett når på året det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med valpen - nei, nekter å tro at ho er oppgående nok til å få med seg viltet engang :P for å ikke snakke om å gå langt vekk fra meg :P

De voksne hender jeg slipper på åpne plasser, eller så fant jeg en fin øy her om dagen, med vann rundt, så de ikke har lyst til å forlate øya, for å gå ut i vannet, og denne øya er helt bar, altså full oversikt, og ikke stor, men stor nok til at hundene kan herje litt og løpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...