Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å velge valp!


Amiya
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Nå som jeg flytter til "egen" leilighet har jeg veldig lyst på hund.. Men det er så utrolig vanskelig å finne raser.. Har mest lyst på en rasehund(gjør ingenting om det er utstillingsfeil) fordi da kan jeg lese hva som er normalt for den rasen.. Blandingshunder vet man jo aldri helt.

En-etasje leilighet og liten hage med bed og liten terasse.

Fikk lov til å ha dyr, men kravet var at de måtte være små og at jeg ikke avlet på de, siden valper og kattunger kan skade leiligheten.. Jeg ville egentlig ha en Grand danois eller rottweiler som kunne beskytte meg :-D

Har vurdert disse rasene:

Chihuahua

Shih Tzu

Whippet

Italiensk mynde

Japanese Chin

Kinesisk nakenhund

Mops

Fransk Bulldog (mamma har en)

Tibetansk spaniel

(bull terrier) har alltid likt disse, men har kanin og katt .. så vet ikke om det er lurt

Har dere noen erfaringer med noen av disse rasene? Trenger hjelp :-D

Jeg er oppvokst med hund, har ingen unger, bor med en venninne, har en katt, kanin og hamster, har også hest men de er ikke i nærheten av huset :)

Tok forresten noen sånne rasevelger tester, men der fikk jeg hunder som Sussex spaniel og skottsk terrier.. Tror ikke de passer pga. jeg er ikke så glad i tur og så har jeg små dyr..

Det jeg kan tilby hunden(så en annen som hadde laget sånn og det var grådig lurt)

- 30 min til 1 time om dagen (noen dager går det ikke)

- Kanskje være med på jobb, men jeg jobber i dyrebutikk så vet ikke om det går

- Masse kos og lek

- Valpekurs og andre kurs . Ivartfall valpekurs og annet om det trengs

- Være med nesten overalt

- Helst en liten hund som kan være med meg på flyet. Flyr en del pga. familie bor langt vekke

- Pelsstell :) Kjempegøy! Men det er ikke viktig at den har masse pels, siden jeg har langhåret katt, tihih :)

- Liten hage å være i når gjerder er oppe

- Det den trenger viss den blir syk/skadet

- God mat selvom den er dyr, så vil jeg at den skal ha den beste + jeg får noen rabatter

Endret av Amiya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på en chihuahua og en whippet i hva de krever av mosjon. Hva kan du tilby en hund? Det er vel det viktigste, ikke bare hva klarer du å gi den når du gir den "alt", men hva VIL du måtte gi hver dag? Hvor lange turer, hvor mye hjernetrim osv?

Ellers, om du vurderer whippet/italiener, så kan du også titte på etnahund *hint hint* :D (ja, jeg er en rasefrelst "pusher" som mener min rase er verdens beste hund og at folk iallefall bør SE dem før de bestemmer at det ikke er noe for dem) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de passer pga. jeg er ikke så glad i tur og så har jeg små dyr..

Her skurrer det noe voldsomt for meg! Du er klar over at alle hunder bør og skal ha tur i løpet av dagen, og ikke nødvendigvis bare en runde rundt blokka? En tur er ikke nødvendigvis bare for mosjonens skyld, men også for å gi hunden opplevelsen av å leve i verden og kunne gi den ulike inntrykk og opplevelser.

At du har små dyr er ikke noe problem så lenge valpen vokser opp med dem. Selvsagt vil instinkter trumfe innlæring dersom du velger deg en rase med mye drifter, men det høres ut som en av de små selskapsrasene er midt i blinken for deg. Jeg trur feks ikke at min eldste hund hadde klart å slappe av i nærheten av et bur med smådyr i uansett om hun var oppvokst med dem eller ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på en chihuahua og en whippet i hva de krever av mosjon. Hva kan du tilby en hund? Det er vel det viktigste, ikke bare hva klarer du å gi den når du gir den "alt", men hva VIL du måtte gi hver dag? Hvor lange turer, hvor mye hjernetrim osv?

Ellers, om du vurderer whippet/italiener, så kan du også titte på etnahund *hint hint* :D (ja, jeg er en rasefrelst "pusher" som mener min rase er verdens beste hund og at folk iallefall bør SE dem før de bestemmer at det ikke er noe for dem) :ahappy:

Ja :D Det kommer egentlig litt an på hva jeg kan gi den. Den kan løpe i hagen når jeg har fått gjerde, gå småturer(lange avogtil), kos, lek og pelsstell(det liker jeg veldig godt) :-) Jeg jobber i dyrebutikk og avogtil andre småjobber, men jeg er mye hjemme.

Skal google den og se i hundebøkene :D Takk for tipset !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert disse rasene:

Chihuahua

Shih Tzu

Whippet

Italiensk mynde

Japanese Chin

Kinesisk nakenhund

Mops

Fransk Bulldog (mamma har en)

Tibetansk spaniel

(bull terrier) har alltid likt disse, men har kanin og katt .. så vet ikke om det er lurt

Har dere noen erfaringer med noen av disse rasene? Trenger hjelp :-D

Whippet og italiensk mynde slår meg som rimelig enkle sjeler, liker og ligge sammenkrølla i sofaen under et pledd, men de må også ha litt mosjon. Dog har mynder et greit jaktinnstinkt så neppe det beste sammen med smådyr. Vertfall ikke hamster, katt går sikkert fint om de vokser opp sammen. Kanin og hund har jeg ingen erfaring med over hodet.

Jeg vil ikke tru at det er noe problem og ha katt og bullterrier, kanin og hamster derimot vet jeg lite om. Men bullterrier kan bli store da (40 kg) så kanskje mini bullterrier er et bedre valg?

Hva mener du når du sier at du ikke er så glad i og gå tur ? Som sandy sier, alle hunder trenger og få ut og se seg rundt og få litt tid ute av leiligheten, men viss du ikke ser for deg trimturer så hadde jeg holdt meg til selskapsrasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder behøver å komme seg ut og helst ha en del avveksling på hvor de går, viss det er mulig. Vet ikke om du har erfaring med hund? Men kasnkje en god start er å låne/passe en hund litt noen dager hadde vært greit for deg, slik at du ser hva som kreves og om det passer deg, se hvilket aktivitetsnivå du har det bra med?

Tror det er viktig å ha en hund noen dager etterhverandre da, og helst når det regner og er surt, ikke når det er vår og fuglene kvitrer, men det er vel ikke noe problem i Bergen;-)

Deretter ville jeg ta opp igjen hvilken hund som passer deg etter de erfaringen du har samlet?

Edit: Ta også gjerne på noen hundestevner. Da kan du få se de forskjellige rasene selv og spør om alt mellom himmel og jord. For meg får man et godt inntrykk der også og kan se om kjemien stemmer.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet og italiensk mynde slår meg som rimelig enkle sjeler, liker og ligge sammenkrølla i sofaen under et pledd, men de må også ha litt mosjon. Dog har mynder et greit jaktinnstinkt så neppe det beste sammen med smådyr. Vertfall ikke hamster, katt går sikkert fint om de vokser opp sammen. Kanin og hund har jeg ingen erfaring med over hodet.

Jeg vil ikke tru at det er noe problem og ha katt og bullterrier, kanin og hamster derimot vet jeg lite om. Men bullterrier kan bli store da (40 kg) så kanskje mini bullterrier er et bedre valg?

Hva mener du når du sier at du ikke er så glad i og gå tur ? Som sandy sier, alle hunder trenger og få ut og se seg rundt og få litt tid ute av leiligheten, men viss du ikke ser for deg trimturer så hadde jeg holdt meg til selskapsrasene..

Jeg også, men de er litt sånn sprettne også :)

Jeg bor hos mamma nå. Hun har to hunder og jeg har kanin. Det går kjempe bra, men de er jo bulldogger da.. :/

Det jeg mener med at jeg ikke er glad i å gå tur er at jeg ikke er typen som går 4 timers turer hver dag eller hvert år. Men jeg går gjerne småturer på stien og inni byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bull terrier sammen med katter og det gikk ikke bra. Endte med at jeg måtte selge den. Jeg har nå en kinesisk nakenhund og hun går veldig bra med alle rare dyr. Hun bort med fire katter og har hilst på alt fra sauer og kaniner til minigriser og det er ikke noe problem. Er du glad i pelsstell vil kanskje powder puff-varianten være noe å se på. Den har lang, slikemyk pels. Veldig vakker!

En nakenhund krever som regel ikke noe utover en halvtime om dagen så lenge den ikke er mye alene hjemme og får være med deg rundt. :) Har alltid med min til venner og familie. Hun er veldig glad i å gå tur ute så fort det blir litt mildere, da går vi en drøy time om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste under behøver å komme seg ut og helst ha en del avveksling på hvor de går, viss det er mulig. Vet ikke om du har erfaring med hund? Men kasnkje en god start er å låne/passe en hund litt noen dager hadde vært greit for deg, slik at du ser hva som kreves og om det passer deg, se hvilket aktivitetsnivå du har det bra med?

Tror det er viktig å ha en hund noen dager etterhverandre da, og helst når det regner og er surt, ikke når det er vår og fuglene kvitrer, men det er vel ikke noe problem i Bergen;-)

Deretter ville jeg ta opp igjen hvilken hund som passer deg etter de erfaringen du har samlet?

Edit: Ta også gjerne på noen hundestevner. Da kan du få se de forskjellige rasene selv og spør om alt mellom himmel og jord. For meg får man et godt inntrykk der også og kan se om kjemien stemmer.

Hihih :) Jeg er oppvokst med Bulldoger. Hadde boxer fra jeg ble født til jeg var 10 , men da de døde skaffet vi oss ikke nye. Men fikk bulldog istedet .. De er jo ikke akkurat noen energibomber.. :)

Regner nesten hele tiden her, men ikke akkurat nå da :) Leter etter en chihuahua jeg kan passe ellernoe :)

Takk for tips :) Skal se om det er hundeutstillinger snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihih :) Jeg er oppvokst med Bulldoger. Hadde boxer fra jeg ble født til jeg var 10 , men da de døde skaffet vi oss ikke nye. Men fikk bulldog istedet .. De er jo ikke akkurat noen energibomber.. :)

Regner nesten hele tiden her, men ikke akkurat nå da :) Leter etter en chihuahua jeg kan passe ellernoe :)

Takk for tips :) Skal se om det er hundeutstillinger snart :D

Så bra at du har erfaring med hund:-)

Ser at du nevnte at du tenkte litt på Grand Danois. Er jo selv veldig glad i de, men ikke pga beskyttelse. Klart at noen kan ha respekt for størrelsen, men ellers er de milde viss de er riktig skrudd i sammen og får det de behøver.

For meg personlig er Whippet fascinerende og vurderer dette neste gang, jeg føler lynnet er litt av det samme på de to hunderasene. Om det passer ditt nivå av turgåing etc evt jeg jo ikke. Det med hundeutstilling hjalp meg veldig når jeg skule få min første hund, et par raser som falt fra fordi jeg ikke fikk den kontakten som jeg hadde forventet. Viktig kanskje å møte noen forskjellige individer og kenneler fra samme rase for å ikke risikrere å velge/fravelge en rase viss man har møtt et atypisk individ av rasen synes jeg.

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har erfaring med hund:-)

Ser at du nevnte at du tenkte litt på Grand Danois. Er jo selv veldig glad i de, men ikke pga beskyttelse. Klart at noen kan ha respekt for størrelsen, men ellers er de milde viss de er riktig skrudd i sammen og får det de behøver.

For meg personlig er Whippet fascinerende og vurderer dette neste gang, jeg føler lynnet er litt av det samme på de to hunderasene. Om det passer ditt nivå av turgåing etc evt jeg jo ikke. Det med hundeutstilling hjalp meg veldig når jeg skule få min første hund, et par raser som falt fra fordi jeg ikke fikk den kontakten som jeg hadde forventet. Viktig kanskje å møte noen forskjellige individer og kenneler fra samme rase for å ikke risikrere å velge/fravelge en rase viss man har møtt et atypisk individ av rasen synes jeg.

Lykke til i alle fall!

Tusen takk for tipsene :)

Venninnen til mamma hadde valper på Grand Danoisen sin, så vi var der og så på de. Jeg bare elsker rasen! De er store og derfor er det mange som er redd for dem : ) En jeg var venn med da jeg var mindre hadde en Grand danois, den var egentlig kjempe grei, men så fikk den hjernesvults og da var den utrolig skummel. Vet ikke om det var pga. det, men da faren min kom opp i stuen deres bjeffet og knurret vhuneldig mye uten å angripe. Det er også en av grunnene til at jeg liker dem :) De pleier ikke å angripe.

Kjenner en chihuahua, men den biter og bjeffer hele tiden. Er Chihuahua typisk agressive ? Leste om de et sted, men der sto det at de ikke var det... Er ikke sikker på hva jeg skal tro om de, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihih :) Jeg er oppvokst med Bulldoger. Hadde boxer fra jeg ble født til jeg var 10 , men da de døde skaffet vi oss ikke nye. Men fikk bulldog istedet .. De er jo ikke akkurat noen energibomber.. :)

Regner nesten hele tiden her, men ikke akkurat nå da :) Leter etter en chihuahua jeg kan passe ellernoe :)

Takk for tips :) Skal se om det er hundeutstillinger snart :D

Det er stor forskjell på individer innenfor rase, jeg har også franske bulldogger og de er noen energibomber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på bichon havanais eller bichon frise? :) Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja :) Jeg så på noen annonser på finn :) De er kjempe søte ! AV den typen hunder så liker jeg best Coton de toulear :)

Men vil kanskje ha en sånn også, de er jo veldig greie med barn og alt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har netopp fått seg mops og hun sa at mops var den rasen av småhundene som trengte mest mosjon, pga de ikke skulle bli overvektige. Sant/ ikke?

Det er mengden mat som gjør en hund overvektig (på lik linje som labbisen) Ingen av de er født store og feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder blir da feit om de kun får mat og ingen mosjon.... Men særlig labrador (og evt mops, det har jeg nada kunnskap om) er veldig glad i mat. De spiser mye, og bør derfor mosjoneres godt for å holde vekta nede. Jeg plages ekstremt med å få nok fysisk bevegelse på rehab-pasienten min, selv om hun spiser reduced calorie og you name it - vekta vil ikke så mye ned før fysisk aktivitet går opp. Alternativet er å sulte hunden, men det er ekstremt tydelig når hunden nærmest blir DESPERAT etter mat at det er nærmere dyreplageri enn noe annet. Jeg vet selv hvor vondt det er å være sulten, så slikt unner jeg ikke hunden min (selv om jeg selvsagt begrenser foringa så mye jeg kan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...