Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å velge valp!


Amiya
 Share

Recommended Posts

Det er STOR forsjell på en rehab hund og en hund som kan løpe rundt i en stue så mye den vil.

Og selvsagt har mengden mat en god del å si, forøvrig har jeg både eid og hatt i nærmeste famillie begge raser uten problem med å holdes slank, Også de som bare ble holdt som var sofabikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har lest litt mere har jeg mer lyst på japansk chin, italiensk mynde og shih tzu :) Fant ut at Chihuahua tåler for lite...

Whippet krever en del mosjon, men kanskje jeg skaffer meg en hund som trenger turer. Da kan jeg bytte ut treningssenter med turgåing :bananas: Pekinesere er jo også veldig søte, men de er vel litt for treige.. De er jo avlet fram for å gå sakte.. sånn at de ikke kunne stikke så lett av eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk mynde tror jeg kan passe.

De er vel også flinke til å akvitivere seg selv ute? Sånn at dersom du ikke gidder å gå tur en dag, kan du kjøre til et område der hunden kan løpe løs. For som andre mynder så bør de få løpe løs en del :)

Når det er sakt bør du innstille deg på tur hver dag når man har hund. Så er det jo naturlig at det noen dager blir lite, og andre dager mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har lest litt mere har jeg mer lyst på japansk chin, italiensk mynde og shih tzu :) Fant ut at Chihuahua tåler for lite...

Whippet krever en del mosjon, men kanskje jeg skaffer meg en hund som trenger turer. Da kan jeg bytte ut treningssenter med turgåing :bananas: Pekinesere er jo også veldig søte, men de er vel litt for treige.. De er jo avlet fram for å gå sakte.. sånn at de ikke kunne stikke så lett av eller noe.

Whippeten er jo forhåndsvis svært enkle sjeler, som ikke krever "endel morsjon", de er jo sofaslitere til de grader - Rolige inne, aktive ute. Passer like fint til aktive familier som flyr på fjellet hver dag til de som ikke har den muligheten. Er ganske harmoniske og tilpasningsdyktige. Ikke akkurat en rase som går på veggen av en periode med mindre turer - Men som mynder flest er en plass de kan få løpe løse gull verdt. Whippeten får ikke akkurat muskler eller særlig morsjon av å spasere etter vegen en søndagskveld selv om de ofte kan være fornøyde med det. :)

De er rolige inne, baller seg under pleddet/dyna/lammeskinnet i sofaen/senga eller forann ovnen, eller så kryper de seg opp på fanget ditt. Avslapning på høyt nivå, til gjengjeld er de med på ALT om de får muligheten.

Jeg har idag 3 Whippeter, flere vil det nok bli. En rase som fascinerer meg mer og mer for hver dag som går og jeg har ingen problemer med å anbefale dem. Masse flotte oppdrettere, og ellers en rase som holder godt eksteriør og er svært frisk.

Italiensk mynde har jeg også erfaring med, ikke helt like Whippeten som mange skal ha det til. Italienere er vanskelige å trene opp (ikke umulig, men noe vanskeligere) og de vil gjerne ha med seg 100 ting på en gang, også mens man trener på noe, så fokuset er ikke helt tipp topp. Mye mer spretten og vilter enn det Whippeten er, også innendørs. Et leit problem for mange italiener eiere er at de sliter med å få hunden stuerein, så vær obs på å sette av mer tid til nettopp det. Ellers mye mer varierende avl på italienere, dessverre.

Men med riktig oppdretter, riktig hund og riktig trening blir de absolutt flotte hunder. De ER flotte, men etter å ha hatt begge deler i hus har jeg lagt min elsk på Whippet :)

Lykke til med valget! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må slettes ikke gå tur hver dag. Jeg går sjelden tur med min hund, sånn i bånd etter veier. Men til gjengjeld er han med overalt, og løper galmann i fjæra og på fjellet. Han er med i stallen, på besøk hos besteforeldre, med i bilen på handletur etc etc Og i perioder (les midtvinter) når vi er mindre aktive, så synes han sofaen er en heeeerlig plass :) da kan vi gjerne trene på lydighet og triks i stuen som aktivitet :) Jeg kan anbefale ccpp - chinese crested powder puff, denne hunden er akkurat så aktiv (eller inaktiv) som du trenger den til å være: kan slappe av i sofaen når man ikke gjør stort, og er med-med-med når man skal gjøre noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men at de har anlegg for å bli overvektige, slik som feks labrador. Vil tro det trengs mye mer mosjon av en labrador enn en greyhound for å holde dem i form. Mosjon er en veldig viktig del, man kan ikke bare holde igjen på maten.

Selvfølgelig kan man det. Blir de feite så får de mer energi enn de trenger, så enkelt. Er hunden sulten, så kok noe grønnsaker og bland i maten, finnes omtrent ikke kalorier i det, men det er fin vomfyll.

En mynde har nok høyere forbrenning enn en labbis, men det er fortsatt bare snakk om og regulere maten, ikke at man ikke skal trene bikkja, gidder man og øke mengde trening så er jo det flott, men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten er jo forhåndsvis svært enkle sjeler, som ikke krever "endel morsjon", de er jo sofaslitere til de grader - Rolige inne, aktive ute. Passer like fint til aktive familier som flyr på fjellet hver dag til de som ikke har den muligheten. Er ganske harmoniske og tilpasningsdyktige. Ikke akkurat en rase som går på veggen av en periode med mindre turer - Men som mynder flest er en plass de kan få løpe løse gull verdt. Whippeten får ikke akkurat muskler eller særlig morsjon av å spasere etter vegen en søndagskveld selv om de ofte kan være fornøyde med det. :)

De er rolige inne, baller seg under pleddet/dyna/lammeskinnet i sofaen/senga eller forann ovnen, eller så kryper de seg opp på fanget ditt. Avslapning på høyt nivå, til gjengjeld er de med på ALT om de får muligheten.

Jeg har idag 3 Whippeter, flere vil det nok bli. En rase som fascinerer meg mer og mer for hver dag som går og jeg har ingen problemer med å anbefale dem. Masse flotte oppdrettere, og ellers en rase som holder godt eksteriør og er svært frisk.

Italiensk mynde har jeg også erfaring med, ikke helt like Whippeten som mange skal ha det til. Italienere er vanskelige å trene opp (ikke umulig, men noe vanskeligere) og de vil gjerne ha med seg 100 ting på en gang, også mens man trener på noe, så fokuset er ikke helt tipp topp. Mye mer spretten og vilter enn det Whippeten er, også innendørs. Et leit problem for mange italiener eiere er at de sliter med å få hunden stuerein, så vær obs på å sette av mer tid til nettopp det. Ellers mye mer varierende avl på italienere, dessverre.

Men med riktig oppdretter, riktig hund og riktig trening blir de absolutt flotte hunder. De ER flotte, men etter å ha hatt begge deler i hus har jeg lagt min elsk på Whippet :)

Lykke til med valget! :)

Åja, hehe. Leste et sted at de trengte mosjon. Jeg kommer ikke på noe sted hvor jeg kan la hunden løpe løs, men kanskje om jeg drar til foreldrene mine. De bor litt mer ute på landet, men der er det jo sauer :/

Er det sant eller bare en myte at du ikke skal kjefte på whippeter? Folk sier de ikke kan kjefte på dem. Jeg har ikke behov for å kjefte på en hund altsa, men jeg bare lurer :)

Har også hørt at Italienere må ha med seg alt som sjer, hehe. Har ikke tenkt å være med i lydighet, men hunden må jo være lydig !

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, hehe. Leste et sted at de trengte mosjon. Jeg kommer ikke på noe sted hvor jeg kan la hunden løpe løs, men kanskje om jeg drar til foreldrene mine. De bor litt mer ute på landet, men der er det jo sauer :/

Er det sant eller bare en myte at du ikke skal kjefte på whippeter? Folk sier de ikke kan kjefte på dem. Jeg har ikke behov for å kjefte på en hund altsa, men jeg bare lurer :)

Har også hørt at Italienere må ha med seg alt som sjer, hehe. Har ikke tenkt å være med i lydighet, men hunden må jo være lydig !

Takk :D

Knis - Ja, det er vel et stort problem for rasen at det er mange som mener, eller tror at man må eller bør, fly på fjellet minst to ganger daglig for å slite dem ut, eller så er de hyperaktive inne. Kunne ikke stemt mindre... :)

Vel, man kan jo kjefte på dem (og mange som gjør det... ) Våre hunder kan bli litt "satt ut" om det er noen hunder som får direkte kjeft eller om det er noen som bruker en hard stemme, de blir veldig vare. Men sånn er rasen, italienerne også forsåvidt, de er vare mot kjeft og harde stemmer. De er svært gode å tyde kroppspråk fra før av, så man smører bare smør på flesk ved å kjefte i tillegg. De plukker raskt opp sinnstemninger. Så det er vel ikke det at man kan kjefte eller bruke hard stemme, men det er unødvendig. For de vet mest sannsynlig allerede at du er misfornøyd.

Jeg syns det er vanskelig å trene italienere, men helt vanlig hverdagslydighet, nettopp pga. at de vil ha med seg alt. Det er ikke foruten grunn at dommere flest ser forbi "valpete", men godt voksne Italienere som hopper og spretter i ringen, eller som ikke er så ivrig til å gå i utstillingsringen. Eller som løper.. De er bare sånn. Men de har sjarm nok som det holder :)

Vi har sauer her på gården, og har ikke hatt noen uhell eller skremmende situasjoner med Whipsene og sauene. Hun eldste bryr seg ikke noe om dem, mens de to andre er hakket mer nysgjerrig, men bare på en fin måte. Så at de har sauer der, trenger ikke være krise. Men det er jo sånt man må se ann på hver hund, og ikke minst sauene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...