Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat Nå Januar

Mirai
 Share

Recommended Posts

Da er Hallingløpet i gang dere som liker hundekjøring!

Resultatservice: http://www.hallingen.org/race/results/status.jsp?rid=32
Oppdateringer her: http://www.facebook.com/hallingenhk?fref=ts
Og her: http://www.facebook.com/pages/Sjekkpunktetno/167350443361207?fref=ts

Siberian gjengen "min" kjører 80km imorgen. Heia Heia! :) :) :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Jeg har forresten planer om å campe i Østmarka i vår/sommer så om noen vil bli med, enten det er en dag eller flere, så er det bare å slenge seg med. Vi blir alltid glad for selskap :) Da skal jeg få kjøpt meg hengekøye med myggnetting og sove i den :D

Vi kan sikkert bli med noen turer i marka. Min plan for året er å fiske mer, og ser frem til å "vannhopping" i marka med telt i sekken de langhelgene jeg skulle ha fri :) Har også en avtalte med kompis fra Bergen om kanotur i marka. Har ikke mye erfaring med det selv, men kompisen min kjøpte seg kano i fjor og har blitt skikkelig giret (han har riktig nok alltid vært aktivt friluftsmenneske).

Er ikke noe god på ski selv. Har stort sett bare blitt 1-2 turer i året tidligere, men her er jo mulighetene helt andre enn på vestlandet. Skiløypen ligger 50 meter fra dørstokken :)

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og testet løypene på toppen her ved meg for noen dager siden, og det var skikkelig sørgelige greier. I tillegg til mye fotspor hadde noen kjørt med firehjuling/scooter/noe som minnet om det i "løypene", så det var relativt ufremkommelig. Snørekjørte en kort tur med alle tre i mørket uten en hodelykt som fungerte - da fikk jeg litt ekstremsportfølelse..

Edit.

Å, Robin Hood! :wub:

Endret av Whoopsis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hadde jeg bare vært god på ski :whistle: Meg jeg suger skikkelig til det.. Og så er det ingen fine plasser å gå på ski her.. Eller skiføre i det hele tatt :P Men hadde jeg hatt mulighetn til åpent landskap uten så mange folk hadde jeg faktisk snørekjørt jeg og. Slik som Ane gjorde for ikke lenge siden. Sånn vil jeg ha det :D

Jeg har forresten planer om å campe i Østmarka i vår/sommer så om noen vil bli med, enten det er en dag eller flere, så er det bare å slenge seg med. Vi blir alltid glad for selskap :) Da skal jeg få kjøpt meg hengekøye med myggnetting og sove i den :D

Kom og snørekjør med meg! Du kan få låne en hund til også. Vorsteh og Mana MÅ jo bli bra :D

Tuuur :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....ser jeg på Robin hood, drikker te og spiser smågodt! :ahappy:

Jeg ser på gamle Lars Monsen-episoder. Har egentlig ikke sett noe særlig på Monsen, av det som har gått på NRK. Så turen hans i Canada i høst, og forrige uke så jeg Nordkalotten 365. Nå er det På tur med Lars Monsen, eller hva det heter. Youtube er fint.

Og smågodt spiser jeg og.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og testet løypene på toppen her ved meg for noen dager siden, og det var skikkelig sørgelige greier. I tillegg til mye fotspor hadde noen kjørt med firehjuling/scooter/noe som minnet om det i "løypene", så det var relativt ufremkommelig. Snørekjørte en kort tur med alle tre i mørket uten en hodelykt som fungerte - da fikk jeg litt ekstremsportfølelse..

Nå vet jeg ikke helt hvor du er i forhold til meg, men føret har ikke vært optimalt. Det meste av snøen kom i desember, og ligger som skare nå. Men de siste dagene har det kommet litt ny snø, og løypene prepareres jevnlig her. Har nordmarka ene veien og romeriksåsen andre veien, kilometervis med gode løyper som ikke er veeeeldig folksomme.

Foreløpig er det kun Hermes jeg går noe særlig med. Calle er ikke helt overbevist om at snørekjøring er noen god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør gå ut i fra at det 66% av inntekten din siste år, eller 66% av gjennomsnittet for de tre siste årene.

2.44G er vel for den lille andelen av befolkningen som har en alvorlig diagnose med lite håp om bedring.

Så det kommer i allhovedsak an på hvilken diagnose og fremtidsutsiktene mm.

Jeg fikk svar fra saksbehandleren min i dag og jeg får 2,44G. Saksbehandleren min er ny i jobben så hun hadde sjekket det opp med sjefen sin så da tror jeg at jeg får det. 2,44G var for de under 26år ikke hadde jobbet tidligere men hvis 66% av inntektet før sykemelding var under 2,44G så gikk jeg over på den loven som var for de under 26år som ikke hadde jobbet. Eneste kravet var at jeg hadde fått redusert arbeidsevnen med under 50% før fylt 26år og jeg måtte være over 20år før jeg fikk 2,44G og nå er jeg passert 20år så da får jeg det sa hun. :)

Har hoppet over masse sider i dag og akkurat nå orker jeg ikke lese meg opp heller for dere skiver mye.

Har vært hos øyelegen i dag og nå sitter jeg igjen og er sint, lei meg og rimelig forbanna. Idioten av en fyr som har gitt meg briller har ødelagt synet mitt. Jeg skulle IKKE hatt briller men siden jeg har fått det så har musklaturen i øynene begynt å slappe av som igjen har ført til at musklaturen har blitt så dårlig at øynene ikke klarer å samarbeide. Ja jeg hadde tendenser til å være skjeløyd men bare tendenser og briller skal ikke gis før det er et problem, eller det er der hele tiden. Så joda nå kan ikke øynene mine samarbeide og jeg skal inn igjen for å gjøre et forsøk på trene det oppe. Virker det ikke så er det rett inn til operasjon før dette går så langt at det ødelegger dybdesynet og samsynet helt. Dette er grunnen for at jeg er svimmel, mister balansen, er lyssky, ikke klarer å fokusere og får de svimmelhetsanfallene. Så er jeg lei meg og forbanna for at sykehuset bare har oversett alt dette. De har lett oversett at jeg lå med solbriller på sykehuset, ikke klarte å fokusere og svimmelheten. Jeg er sint, skikkelig sint og veldig veldig lei meg. Burde kanskje være glad for at noen endelig finner noe og kan gjøre noe med det men akkurat nå kjenner jeg ikke glede eller lettelse overhode. Det kommer kanskje når jeg har fordøyd litt og komt over en del ting, men ikke i dag i hvert fall. Tenk at noen er grunnen for at jeg har det som jeg har og er grunnen for at jeg har gått gjennom alt dette. Ikke minst så er det en person som er grunnen til at jeg kanskje må gjennom min største skrekk her i livet. Min største skrekk har alltid vært operasjon. Jeg er livredd sykehus, nåler osv. og bare tanken på å bli lakt i narkose er så skremmede at jeg ikke har ord for det, og at da noen på toppen av alt skal skjære i musklene i øyet!

Nei jeg tror jeg må legge meg å sove litt. Kjenne litt på alle følelsene og fordøye alt som har hendt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ører! Tafseører :wub: Marvin har fine ører han, men de er ikke sånne ordentlige tafseører. Dany sine er helt perfekte, men til sånn kosetafsing kunne de vært enda større. Selv om jeg ikke vil ha de større altså :P

Ella også, herregud Ella har fine tafseører :wub::innocent:

Eller hva Whoopsis? :whistle:

Du imponerer stadig! Kokkekunsten har kommet over deg skjønner jeg :ahappy:

Å tafse ører gjøres daglig her i huset :aww: Når mine prøvdre er på besøk, så ser jeg at de er godt opplært... Det første de gjør er å kysse hundene midt i panna, og etterpå strykerer de ørene inntil fjeset :wub:

Dama til lillebroren min er ikke oppvokst med dyr, og har ikke noe forhold til dyr. Hun er derfor skeptisk, og i hvert fall til mine hunder som er ganske rett på. Lillebroren min tok med seg Action for å introdusere henne for dama, og jeg så at hun omtrent fikk sjokk over hvilket forhold broren min hadde til hundene :lol:

Jeg ser på gamle Lars Monsen-episoder. Har egentlig ikke sett noe særlig på Monsen, av det som har gått på NRK. Så turen hans i Canada i høst, og forrige uke så jeg Nordkalotten 365. Nå er det På tur med Lars Monsen, eller hva det heter. Youtube er fint.

Jeg har sett Nordkalotten i hele kveld :ahappy: Forje uke så jeg Canada, og i morgen er det "Ut på tur" :ahappy:

Noe sier meg at jeg må gå til innkjøp av skikklige kløver til sommeren :ahappy:

Jeg har lyst til å gå en tur over 3-5 dager i vår/sommer som en start. Er det noen som har forslag til område innenfor en grei kjøring i forhold til Vestlandet? Jeg ønsker helst at det ikke skal være sau i området :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt stolt av lille bøllen min. Hun har oppført seg eksemplarisk borte på besøk med mine to små nieser på 2 og 5 år. Hun lå helt inntil de og så på at de lekte med barbie uten å stjele noe! Hun var veldig flinke med de når hun synes de bråkte litt for mye litt for nære gikk hun bare å la seg to meter lengre bort sånn at hun fortsatt kunne ligge på samme teppe som dem og fortsatt sniffe på glitrende barbiekjoler :heart:

Sansa har forresten en veldig rar greie gående med min far. Hun tisset på seg av glede da han kom hjem (det gjør hun jo når han kommer på besøk her også, men rart hun gjorde det da vi var borte også). Hun sto og peip og sutra veldig ved døra da han gikk en tur i garasjen og ble overveldet da han kom tilbake. Da var det rundsleiking og full balluba. Hun har aldri vært sånn mot noen av oss. Hun piper ikke litt ved døra engang liksom.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert bli med noen turer i marka. Min plan for året er å fiske mer, og ser frem til å "vannhopping" i marka med telt i sekken de langhelgene jeg skulle ha fri :) Har også en avtalte med kompis fra Bergen om kanotur i marka. Har ikke mye erfaring med det selv, men kompisen min kjøpte seg kano i fjor og har blitt skikkelig giret (han har riktig nok alltid vært aktivt friluftsmenneske).

Er ikke noe god på ski selv. Har stort sett bare blitt 1-2 turer i året tidligere, men her er jo mulighetene helt andre enn på vestlandet. Skiløypen ligger 50 meter fra dørstokken :)

Jaaa :) Fiske ja! Leste om det i høsten som var, at det er en del vann her og. Så jeg må vl kjøpe meg fiskestang igjen da. Hver gang jeg kjøper er jeg i Trondheim og så glemmer jeg å ta den med nedover :whistle: Men vannhopping er koselig. Det gjorde vi da vi brukte 3 dager over Hitra for noen år siden. Fant mange supre fiskevann og elver. Hvor man kunne fiske i krystallklart vann. Gud så koselig!

Pappa vil og ha meg med på Femundtur i sommer.. Han lokker med at vi har tilgang på kano! :P Var faktisk på kanotur i Femundmarka med klassen min i 9. Det var og ekstremt digg. Savner det.

Kom og snørekjør med meg! Du kan få låne en hund til også. Vorsteh og Mana MÅ jo bli bra :D

Tuuur :heart:

Haha! Og livsfarlig! :lol:

Og nå fikk jeg lyst til å se det og! Blir aldri lei av å se på Monsen. Jeg likern så godt når han er seg selv på tur!

Nå sitter jeg og følger med Hallingen, hører på at gubben spiller Rocksmith og titter bort på Mana som sover i sofaen. Imorgen skal hun få smake på haren jeg fant.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg på syke dyresamlere på TLC :(

og syns forferdelig synd i alle hundene som er pelsløse pga skabb :(

For ikke å nevne alle kattene.. bittesmå pusebabier i bur :(

Hjerteskjærende hyl..

Xtra kos at Shanty hoppet opp,og la seg tett inntil meg i sofen <3

Mine hunder har det VELDIG bra,vet jeg..

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Og livsfarlig! :lol:

Og nå fikk jeg lyst til å se det og! Blir aldri lei av å se på Monsen. Jeg likern så godt når han er seg selv på tur!

Hææ? Nei!

Årh, minner meg på at jeg skal ønske meg alle de dvdene til bursdagen. Synd den ikke er før i oktober! Grr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvor du er i forhold til meg, men føret har ikke vært optimalt. Det meste av snøen kom i desember, og ligger som skare nå. Men de siste dagene har det kommet litt ny snø, og løypene prepareres jevnlig her. Har nordmarka ene veien og romeriksåsen andre veien, kilometervis med gode løyper som ikke er veeeeldig folksomme.

Foreløpig er det kun Hermes jeg går noe særlig med. Calle er ikke helt overbevist om at snørekjøring er noen god idé.

Litt skare tåler jeg, men akkurat disse småløypene blir sjeldent preparert. I løpet av denne sesongen har de blitt kjørt opp en gang, så det er ikke så rart at de er ganske håpløse.. Dessverre! Så akkurat nå savner jeg min gamle nordmark. Hadde det bare ikke vært dype hjulspor i løypene, så skulle jeg ha overlevd. Jaja, håper de finner ut at de vil kjøre opp løypene snart igjen. Da hadde jeg blitt veldig veldig glad. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel bare sett en dokumentar som ble sendt på NRK for 2(?) år siden, men den var jo midt i blinken for meg. Bra tips til noe å se på meste uke, da er det fri :D

Også vil jeg gå på ski! Må finne ut om det er ok føre på Gullbotn :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt stolt av lille bøllen min. Hun har oppført seg eksemplarisk borte på besøk med mine to små nieser på 2 og 5 år. Hun lå helt inntil de og så på at de lekte med barbie uten å stjele noe! Hun var veldig flinke med de når hun synes de bråkte litt for mye litt for nære gikk hun bare å la seg to meter lengre bort sånn at hun fortsatt kunne ligge på samme teppe som dem og fortsatt sniffe på glitrende barbiekjoler :heart:

Sansa har forresten en veldig rar greie gående med min far. Hun tisset på seg av glede da han kom hjem (det gjør hun jo når han kommer på besøk her også, men rart hun gjorde det da vi var borte også). Hun sto og peip og sutra veldig ved døra da han gikk en tur i garasjen og ble overveldet da han kom tilbake. Da var det rundsleiking og full balluba. Hun har aldri vært sånn mot noen av oss. Hun piper ikke litt ved døra engang liksom.

Det man kaller kjemi mellom noen hunder og mennesker :P ? Min ivy er sånn mot faren min, og Lyra enser jo bare Lars i sin verden og det er baluba hver gang han kommer inn døren, om han så bare har vært ute og ristet et teppe :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett Nordkalotten i hele kveld :ahappy: Forje uke så jeg Canada, og i morgen er det "Ut på tur" :ahappy:

Noe sier meg at jeg må gå til innkjøp av skikklige kløver til sommeren :ahappy:

Jeg har lyst til å gå en tur over 3-5 dager i vår/sommer som en start. Er det noen som har forslag til område innenfor en grei kjøring i forhold til Vestlandet? Jeg ønsker helst at det ikke skal være sau i området :)

Ja, kløv skal jeg også kjøpe - først låne av tøfflus og la Calle få prøve seg. Hermes setter jeg ikke kløv på med det første pga. skade.

Jeg har hatt et par fine turer i Stølsheimen. Sist overnattet vi på Selhamar og Åsedalen. Husker ikke helt hva det heter der vi parkerte, men vi kjørte opp fra Voss. Ikke noe tungt terreng. Trivelig turområde. Bra med bær utover sensommer/høst (molter, hvis det er interessant).

Selhamar:

1fjellturchristiantidli.jpg

Åsedalen (lille prikken på andre siden av vannet):

2fjellturchristiantidli.jpg

Endret av Hermes
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kløv skal jeg også kjøpe - først låne av tøfflus og la Calle få prøve seg. Hermes setter jeg ikke kløv på med det første pga. skade.

Jeg har hatt et par fine turer i Stølsheimen. Sist overnattet vi på Selhamar og Åsedalen. Husker ikke helt hva det heter der vi parkerte, men vi kjørte opp fra Voss. Ikke noe tungt terreng. Trivelig turområde. Bra med bær utover sensommer/høst (molter, hvis det er interessant).

Selhamar:

1fjellturchristiantidli.jpg

Åsedalen (lille prikken på andre siden av vannet):

Her har jeg også gått! Stølsheimen er helt fantastisk!

575807_10150811483166999_1796829239_n.jp

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...